Fiat kan bygga en bättre bil än Model 3, men vill inte

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Fiat kan bygga en bättre bil än Model 3, men vill inte

Inlägg av Herr X »

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Fiat-chef:
Vi kan minsann bygga en bättre bil än Tesla Model 3 på bara 12 månader men vill inte! Tänka sig för att vi inte vill det! Pilutta dig!
Luktar det inte lite som att Fiat insett att de förlorat? Det där är typiskt något som den som kom tvåa i höjdhopp i skolan skulle kunna säga...
"Jag kan minsann hoppa högre än dig men vill inte. Tänka sig för att jag inte vill det. Pilutta dig!"

http://insideevs.com/fiat-ceo-we-can-ma ... t-want-to/

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Fiat kan bygga en bättre bil än Model 3, men vill inte

Inlägg av bylund »

Från samma bolag som inte ville sälja mer än de absolut behövde av sina elbilar i Kalifornien, för att de byggde dem med förlust. Inte konstigt att de undrar hur Tesla kan tjäna pengar på elbilar när de själva inte har en aning om hur man gör det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Från samma bolag som inte ville sälja mer än de absolut behövde av sina elbilar i Kalifornien, för att de byggde dem med förlust. Inte konstigt att de undrar hur Tesla kan tjäna pengar på elbilar när de själva inte har en aning om hur man gör det.
Nej det är ju där skon klämmer - man kan också utläsa i denna artikeln att det handlar om att de inte klarar att bygga bättre bilar än Model 3 till ett likvärdigt eller lägre pris. Jag tycker att det diskvalificerar deras påstående - om de inte klarar att bygga bättre bilar till ett pris som konsumenterna är villiga att betala så kan de ju knappast påstå att de klarar att bygga en bättre bil?
Jag skulle kunna skicka upp en bättre rymdraket än vad SpaceX gör, om jag bara hade hela USA:s BNP som budget.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nåja, det var ju GMs chef som för nåt år sen sa att vi kan också bygga en 30,000 dollars elbil - fast den kommer kosta mer än 30,000 dollar. :roll:

Och se vad rätt han fick: Chevy Bolt kostar långt mer än 30,000 dollar - men alla tror att den kostar det! :x
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Klart att de skulle kunna bygga en bättre bil än model 3 för några miljoner och sen sälja den för 35000 usd. Hela idén är ju att model 3 ska generera vinst. Och så är jag övertygad om att det kommer bli :)
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

jamen, fiat går ju bra som f_n, tar marknadsandelar hela tiden, helt enkelt en kanonbil, alla kategorier, hade jag bara haft pengarna så
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jag kan förstå att de är skeptiska. Och jag kan köpa att man har skrattat åt Teslas "100$/kWh" inom < 10 år.

Men borde inte skrattet ha fastnat i halsen när GM första gången nämnde "145$/kWh" från LG Chem, när en helt annan tillverkare helt plötsligt klargjorde att man var långt under de priser som hade figurerat i media ?

Att i detta läge luta sig tillbaka och göra sig lustig i media känns väldigt vågat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

12man skrev:
jamen, fiat går ju bra som f_n, tar marknadsandelar hela tiden, helt enkelt en kanonbil, alla kategorier, hade jag bara haft pengarna så
Jag har alltid gått och suktat efter en Fiat 500L, tyvärr räckte pengarna bara till en Model S, så jag får hålla ut med den :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Laban skrev:
Jag kan förstå att de är skeptiska. Och jag kan köpa att man har skrattat åt Teslas "100$/kWh" inom < 10 år.

Men borde inte skrattet ha fastnat i halsen när GM första gången nämnde "145$/kWh" från LG Chem, när en helt annan tillverkare helt plötsligt klargjorde att man var långt under de priser som hade figurerat i media ?

Att i detta läge luta sig tillbaka och göra sig lustig i media känns väldigt vågat.
Det där är så konstigt för jag kan redan idag köpa 18650 batterier från en site för 220eur per kWh. Då är alltså moms och sitens vinst och tillverkarens vinst och en del frakt inräknat. Så det förvånar mig inte alls att själva tillverkningskostnaden för cellerna är nere på 150usd redan, det kan säkert vara lägre redan idag men att bygga själva batteriet med dragning och kylning och bms osv, det kostar nog en hel del.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

apkungen skrev:
Så det förvånar mig inte alls att själva tillverkningskostnaden för cellerna är nere på 150usd redan, det kan säkert vara lägre redan idag men att bygga själva batteriet med dragning och kylning och bms osv, det kostar nog en hel del.
Men vi talar om massproduktion här, 500k pack/år. Hur mycket kan resterande delar kosta i det läget ?

Hittade ex:

http://www.greentechmedia.com/articles/ ... owatt-Hour
A complete battery pack "typically adds 20 percent above the cost of cells," according to David Snydacker, a battery expert at Dosima Research.
Om vi antar att alla har tillgång till LG Chem priser på 145$/kWh blir det 174$/kWh på packnivå.

Fiat 500 har ett 24 kWh pack, det skulle i så fall kosta 4176$. Fiat chefen hävdar att de går 14k$ back på varje bil och den kostar 31800$. Grundpriset för 500l är 16845$. Om vi är snälla och antar att kostnaden för motor + växellåda, katalysator, avgassystem, tank osv är 0 kr så skulle i så fall drivlinan i elbilen kosta 31800 + 14000 - 16845 = 29 000$.

Men gör man en bil som man varken vill eller tror ska sälja så blir produktionskostnaden därefter, ta ex Toyota Mirai som i princip är handbyggd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

"Vi kan jättelätt bygga en bil som blir extremt populär och får 400 000 förbeställningar på ett par veckor, det är bara det att vi inte tycker om pengar. Sådeså."
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Jag gillar Vi Bilägares "kreativa" rubriksättning - FCA överväger Tesla-rival. Man kan onekligen vinkla en nyhet ganska olika bara genom rubriken...
http://www.vibilagare.se/nyheter/fca-ov ... esla-rival
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare

Inlägg av AndersB_Hson »

Han gör ju faktiskt bort sig här, den här typen av uttalande stärker ju Tesla, när de läser/hör detta måste de ju mysa lite inombords.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 LR AWD Stealth grey/svart 2024
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Fiat... Påminner väldigt mycket om räven och rönnbären
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare

Inlägg av X-Model »

Fiat har något större på G... En autonom bil eller kanske till och med en perpetuum mobile.... :shock:

http://www.di.se/artiklar/2016/4/22/fia ... er-fordon/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

X-Model skrev:
Fiat har något större på G... En autonom bil eller kanske till och med en perpetuum mobile.... :shock:

:lol: :lol: :lol: Nu snackar vi verkligen automobil!
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

de kanske kan kombinera med rossis e-cat, och få en elbil som slår på fuelcell och bev's, häftigt va, kombinerat med lite flödesteknik från Paolo Macchiarini
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

X-Model skrev:

Hade jag varit i den otänkbara situationen och ägt en Fiat hade jag nog varit ganska glad om den hade åkt iväg av sig själv. Då slipper man se eländet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar