Jag syftar på 30-55% prelskatt plus 31% arbetsgivaravgift. Men för privatekonomin har du på ett ungefär rätt.Brages skrev: ↑19 maj 2024 17:55Om fmv är 6000 är kostnaden för de flesta av oss ca 9000 för tre månader. Det är väl ingenting jämfört med underhållet på en gammal sportbil? Service, reparationer, försäkring, däck osv.
Sen har naturligtvis företagets ökade kostnader en påverkan på din privatekonomi också men det påverkas av så många parametrar.
Det är ett intressant uppslag
Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Moderator: Redaktion
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Det beror ju även på vilken framtid den enskilde företagaren ser för sitt företag. Har man en god och välbalanserad buffert i privatekonomi och pensionsavsättningar och redan köpt på sig det mesta man ”behöver” kan det ibland vara klokt att balansera sitt löneuttag till skattemässigt rimliga nivåer och i stället låta kapitalet arbeta i företagets investeringsportfölj.tor-ake skrev: ↑20 maj 2024 07:38Jag syftar på 30-55% prelskatt plus 31% arbetsgivaravgift. Men för privatekonomin har du på ett ungefär rätt.Brages skrev: ↑19 maj 2024 17:55Om fmv är 6000 är kostnaden för de flesta av oss ca 9000 för tre månader. Det är väl ingenting jämfört med underhållet på en gammal sportbil? Service, reparationer, försäkring, däck osv.
Sen har naturligtvis företagets ökade kostnader en påverkan på din privatekonomi också men det påverkas av så många parametrar.
Det är ett intressant uppslag
Avser man då att likvidera bolaget via träda när man blir less på att arbeta kan kapitalet frigöras till en hyfsat attraktiv beskattning det sjätte året efter att det lagts i träda (20% beskattning).
Det innebär att alternativkostnaden, som Du är inne på, å ena sidan blir relativt hög när arbetsgivaravgift och förmånsvärde ska ställas mot privatköpet. Å andra sidan slipper Du, som någon sa, riskera Dina skattade pengar för drift och underhåll av ”sommarbilen”. Ökar den i värde kan den möjligtvis gå att försvara som investeringsobjekt, jag är dock inte så säker på visheten i att exponera verksamheten för SKVs granskande öga i den omfattning som exklusiva fordon tenderar att göra…
Men som tankeexperiment är det intressant
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
roffe_s skrev: ↑20 maj 2024 10:01Det beror ju även på vilken framtid den enskilde företagaren ser för sitt företag. Har man en god och välbalanserad buffert i privatekonomi och pensionsavsättningar och redan köpt på sig det mesta man ”behöver” kan det ibland vara klokt att balansera sitt löneuttag till skattemässigt rimliga nivåer och i stället låta kapitalet arbeta i företagets investeringsportfölj.tor-ake skrev: ↑20 maj 2024 07:38Jag syftar på 30-55% prelskatt plus 31% arbetsgivaravgift. Men för privatekonomin har du på ett ungefär rätt.Brages skrev: ↑19 maj 2024 17:55Om fmv är 6000 är kostnaden för de flesta av oss ca 9000 för tre månader. Det är väl ingenting jämfört med underhållet på en gammal sportbil? Service, reparationer, försäkring, däck osv.
Sen har naturligtvis företagets ökade kostnader en påverkan på din privatekonomi också men det påverkas av så många parametrar.
Det är ett intressant uppslag
Avser man då att likvidera bolaget via träda när man blir less på att arbeta kan kapitalet frigöras till en hyfsat attraktiv beskattning det sjätte året efter att det lagts i träda (20% beskattning).
Det innebär att alternativkostnaden, som Du är inne på, å ena sidan blir relativt hög när arbetsgivaravgift och förmånsvärde ska ställas mot privatköpet. Å andra sidan slipper Du, som någon sa, riskera Dina skattade pengar för drift och underhåll av ”sommarbilen”. Ökar den i värde kan den möjligtvis gå att försvara som investeringsobjekt, jag är dock inte så säker på visheten i att exponera verksamheten för SKVs granskande öga i den omfattning som exklusiva fordon tenderar att göra…
Men som tankeexperiment är det intressant
Är det inte 30% om man lägger företaget i träda i 5 år? Är ju 20% på utdelningar så om man inte behöver mer pengar än så är det ju att föredra, även om det tar längre tid.
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Tja, trädan bygger på att du som ägare av företaget inte på något sätt får bidraga till företagets investeringar under fem år vilket innebär svindyr diskretionär förvaltning där man är alltså är helt utlämnad åt vad denne förvaltare gör med kapitalet.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Så är det nog, vet att, med beaktande av att Du under de fem trädaåren kan lyfta utdelning till schablonbelopp, brukar i snitt räkna med 25% skatt på kapitalet för en- eller fåmansbolag. Har Du en bra bank kan man lämpligen låta dem förvalta bolagets tillgångar och placeringar under trädaåren, har man en revisor är det inte tillåtet att låta dem sköta förvaltningen.Verdi_ skrev: ↑20 maj 2024 10:09roffe_s skrev: ↑20 maj 2024 10:01Det beror ju även på vilken framtid den enskilde företagaren ser för sitt företag. Har man en god och välbalanserad buffert i privatekonomi och pensionsavsättningar och redan köpt på sig det mesta man ”behöver” kan det ibland vara klokt att balansera sitt löneuttag till skattemässigt rimliga nivåer och i stället låta kapitalet arbeta i företagets investeringsportfölj.tor-ake skrev: ↑20 maj 2024 07:38Jag syftar på 30-55% prelskatt plus 31% arbetsgivaravgift. Men för privatekonomin har du på ett ungefär rätt.Brages skrev: ↑19 maj 2024 17:55Om fmv är 6000 är kostnaden för de flesta av oss ca 9000 för tre månader. Det är väl ingenting jämfört med underhållet på en gammal sportbil? Service, reparationer, försäkring, däck osv.
Sen har naturligtvis företagets ökade kostnader en påverkan på din privatekonomi också men det påverkas av så många parametrar.
Det är ett intressant uppslag
Avser man då att likvidera bolaget via träda när man blir less på att arbeta kan kapitalet frigöras till en hyfsat attraktiv beskattning det sjätte året efter att det lagts i träda (20% beskattning).
Det innebär att alternativkostnaden, som Du är inne på, å ena sidan blir relativt hög när arbetsgivaravgift och förmånsvärde ska ställas mot privatköpet. Å andra sidan slipper Du, som någon sa, riskera Dina skattade pengar för drift och underhåll av ”sommarbilen”. Ökar den i värde kan den möjligtvis gå att försvara som investeringsobjekt, jag är dock inte så säker på visheten i att exponera verksamheten för SKVs granskande öga i den omfattning som exklusiva fordon tenderar att göra…
Men som tankeexperiment är det intressant
Är det inte 30% om man lägger företaget i träda i 5 år? Är ju 20% på utdelningar så om man inte behöver mer pengar än så är det ju att föredra, även om det tar längre tid.
Allt beror ju på till syvende och sist på storleken på K10 och storleken på tillgångarna. I min personliga sits tar jag årligen utdelningar för K10-belopp å någon buffert upparbetas tyvärr inte.
https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... MGEALw_wcB
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Nej det är i vilket fall inte aktuellt än. Är inte ens 50 år än så måste väl harva på i 15-20 år till.roffe_s skrev: ↑20 maj 2024 10:36Så är det nog, vet att, med beaktande av att Du under de fem trädaåren kan lyfta utdelning till schablonbelopp så man brukar i snitt räkna med 25% skatt på kapitalet om tillgångarna motsvarar ca 8 MKr. Har Du en bra bank kan man lämpligen låta dem förvalta bolagets tillgångar och placeringar under trädaåren, har man en revisor är det inte tillåtet att låta dem sköta förvaltningen.Verdi_ skrev: ↑20 maj 2024 10:09roffe_s skrev: ↑20 maj 2024 10:01Det beror ju även på vilken framtid den enskilde företagaren ser för sitt företag. Har man en god och välbalanserad buffert i privatekonomi och pensionsavsättningar och redan köpt på sig det mesta man ”behöver” kan det ibland vara klokt att balansera sitt löneuttag till skattemässigt rimliga nivåer och i stället låta kapitalet arbeta i företagets investeringsportfölj.tor-ake skrev: ↑20 maj 2024 07:38Jag syftar på 30-55% prelskatt plus 31% arbetsgivaravgift. Men för privatekonomin har du på ett ungefär rätt.Brages skrev: ↑19 maj 2024 17:55
Om fmv är 6000 är kostnaden för de flesta av oss ca 9000 för tre månader. Det är väl ingenting jämfört med underhållet på en gammal sportbil? Service, reparationer, försäkring, däck osv.
Sen har naturligtvis företagets ökade kostnader en påverkan på din privatekonomi också men det påverkas av så många parametrar.
Det är ett intressant uppslag
Avser man då att likvidera bolaget via träda när man blir less på att arbeta kan kapitalet frigöras till en hyfsat attraktiv beskattning det sjätte året efter att det lagts i träda (20% beskattning).
Det innebär att alternativkostnaden, som Du är inne på, å ena sidan blir relativt hög när arbetsgivaravgift och förmånsvärde ska ställas mot privatköpet. Å andra sidan slipper Du, som någon sa, riskera Dina skattade pengar för drift och underhåll av ”sommarbilen”. Ökar den i värde kan den möjligtvis gå att försvara som investeringsobjekt, jag är dock inte så säker på visheten i att exponera verksamheten för SKVs granskande öga i den omfattning som exklusiva fordon tenderar att göra…
Men som tankeexperiment är det intressant
Är det inte 30% om man lägger företaget i träda i 5 år? Är ju 20% på utdelningar så om man inte behöver mer pengar än så är det ju att föredra, även om det tar längre tid.
https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... MGEALw_wcB
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Vilka regler gäller angående att göra om bilen från förmånsbil till en ren firmabil?
Och är det kanske så att han klarar sig på under 100 mil/år om det bara är en ren sommarbil?
Och är det kanske så att han klarar sig på under 100 mil/år om det bara är en ren sommarbil?
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Ptjaa, själv är jag ca ett decennium äldre än Dig så funderingarna är något mer aktuella för mig.Verdi_ skrev: ↑20 maj 2024 10:37Nej det är i vilket fall inte aktuellt än. Är inte ens 50 år än så måste väl harva på i 15-20 år till.roffe_s skrev: ↑20 maj 2024 10:36Så är det nog, vet att, med beaktande av att Du under de fem trädaåren kan lyfta utdelning till schablonbelopp så man brukar i snitt räkna med 25% skatt på kapitalet om tillgångarna motsvarar ca 8 MKr. Har Du en bra bank kan man lämpligen låta dem förvalta bolagets tillgångar och placeringar under trädaåren, har man en revisor är det inte tillåtet att låta dem sköta förvaltningen.Verdi_ skrev: ↑20 maj 2024 10:09roffe_s skrev: ↑20 maj 2024 10:01Det beror ju även på vilken framtid den enskilde företagaren ser för sitt företag. Har man en god och välbalanserad buffert i privatekonomi och pensionsavsättningar och redan köpt på sig det mesta man ”behöver” kan det ibland vara klokt att balansera sitt löneuttag till skattemässigt rimliga nivåer och i stället låta kapitalet arbeta i företagets investeringsportfölj.
Avser man då att likvidera bolaget via träda när man blir less på att arbeta kan kapitalet frigöras till en hyfsat attraktiv beskattning det sjätte året efter att det lagts i träda (20% beskattning).
Det innebär att alternativkostnaden, som Du är inne på, å ena sidan blir relativt hög när arbetsgivaravgift och förmånsvärde ska ställas mot privatköpet. Å andra sidan slipper Du, som någon sa, riskera Dina skattade pengar för drift och underhåll av ”sommarbilen”. Ökar den i värde kan den möjligtvis gå att försvara som investeringsobjekt, jag är dock inte så säker på visheten i att exponera verksamheten för SKVs granskande öga i den omfattning som exklusiva fordon tenderar att göra…
Men som tankeexperiment är det intressant
Är det inte 30% om man lägger företaget i träda i 5 år? Är ju 20% på utdelningar så om man inte behöver mer pengar än så är det ju att föredra, även om det tar längre tid.
https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... MGEALw_wcB
Problemet är ju att jobbet fortfarande är ett intresse och det är enligt regelverket inte helt lätt att fortsätta verksamheten i eget eller närståendes bolag när man väl lagt firman i träda. Och att jobba för andra som anställd lockar liksom inte längre. Så i praktiken måste man se till att kunna leva bra på avtalspensioner och egna medel innan pengarna från det likviderade företaget kommer ägaren tillgodo.
Ptjaa, enligt kapitlet "Bevisfrågor..." i länken till min första post ( https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21423.html ) ligger bevisbördan på brukaren/företaget att göra sannolikt att bilen inte är disponibel eller kan användas för annat än tjänsteärenden. Den ska alltså inte finnas tillgänglig vid hemmet utanför arbetstid utan vara uppställd vid företaget. Bara det är en försvårande faktor om företagets adress är identisk med hemadressen. Men mer info om bevisföringen finns i länken.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Det där med bevisbördor till skatteverket verkar vara ganska godtyckligt. Har hört en del historier genom åren, senast var dock ett par år sedan.roffe_s skrev: ↑20 maj 2024 10:49Ptjaa, själv är jag ca ett decennium äldre än Dig så funderingarna är något mer aktuella för mig.Verdi_ skrev: ↑20 maj 2024 10:37Nej det är i vilket fall inte aktuellt än. Är inte ens 50 år än så måste väl harva på i 15-20 år till.roffe_s skrev: ↑20 maj 2024 10:36Så är det nog, vet att, med beaktande av att Du under de fem trädaåren kan lyfta utdelning till schablonbelopp så man brukar i snitt räkna med 25% skatt på kapitalet om tillgångarna motsvarar ca 8 MKr. Har Du en bra bank kan man lämpligen låta dem förvalta bolagets tillgångar och placeringar under trädaåren, har man en revisor är det inte tillåtet att låta dem sköta förvaltningen.Verdi_ skrev: ↑20 maj 2024 10:09roffe_s skrev: ↑20 maj 2024 10:01Det beror ju även på vilken framtid den enskilde företagaren ser för sitt företag. Har man en god och välbalanserad buffert i privatekonomi och pensionsavsättningar och redan köpt på sig det mesta man ”behöver” kan det ibland vara klokt att balansera sitt löneuttag till skattemässigt rimliga nivåer och i stället låta kapitalet arbeta i företagets investeringsportfölj.
Avser man då att likvidera bolaget via träda när man blir less på att arbeta kan kapitalet frigöras till en hyfsat attraktiv beskattning det sjätte året efter att det lagts i träda (20% beskattning).
Det innebär att alternativkostnaden, som Du är inne på, å ena sidan blir relativt hög när arbetsgivaravgift och förmånsvärde ska ställas mot privatköpet. Å andra sidan slipper Du, som någon sa, riskera Dina skattade pengar för drift och underhåll av ”sommarbilen”. Ökar den i värde kan den möjligtvis gå att försvara som investeringsobjekt, jag är dock inte så säker på visheten i att exponera verksamheten för SKVs granskande öga i den omfattning som exklusiva fordon tenderar att göra…
Men som tankeexperiment är det intressant
Är det inte 30% om man lägger företaget i träda i 5 år? Är ju 20% på utdelningar så om man inte behöver mer pengar än så är det ju att föredra, även om det tar längre tid.
https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... MGEALw_wcB
Problemet är ju att jobbet fortfarande är ett intresse och det är enligt regelverket inte helt lätt att fortsätta verksamheten i eget eller närståendes bolag när man väl lagt firman i träda. Och att jobba för andra som anställd lockar liksom inte längre. Så i praktiken måste man se till att kunna leva bra på avtalspensioner och egna medel innan pengarna från det likviderade företaget kommer ägaren tillgodo.
Ptjaa, enligt kapitlet "Bevisfrågor..." i länken till min första post ( https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21423.html ) ligger bevisbördan på brukaren/företaget att göra sannolikt att bilen inte är disponibel eller kan användas för annat än tjänsteärenden. Den ska alltså inte finnas tillgänglig vid hemmet utanför arbetstid utan vara uppställd vid företaget. Bara det är en försvårande faktor om företagets adress är identisk med hemadressen. Men mer info om bevisföringen finns i länken.
En avlägsen vän fick genomgå en revision och dom hade flera tjänstebilar där man tagit extra utrustning (upp emot 200 tkr om jag minns rätt) på separat faktura för att slippa ett extra högt förmånsvärde. Där hade den ansvarige från skatteverket sagt att vi struntar i små saker som detta. Med reservation att detta var en utsago från någon jag inte känner alls väl.
Hos en gammal arbetsgivare så var man i stället extremt petig med småsummor kring en konferensresa som hållits på bolaget samt vilka bilresor som räknades som tjänsteresor eller inte.
Så i varje fall för några år sedan var det lite grann upp till personen som gjorde revisionen. Vilket i sig känns lite läskigt. Så man gör nog bäst i att vara säker på att man är på rätt sida gränsen
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Jag betalar hellre 10% mer i skatt än överlåter upparbetat kapital till någon pojkspoling med egen agenda att snabbt bli kung på Stureplan. Från Wikipedia:
Kritik
Företag som erbjuder diskretionär förvaltning får ofta kritik för att de använder uppdraget som en plattform för att få avsättning för sina mest lönsamma placeringsprodukter, vilket utgör en uppenbar intressekonflikt med placerarna. Kritik har även riktats mot att man förskönar förvaltningsresultatet med icke rättvisande jämförelseindex, att man håller för stor genomsnittlig andel likvida medel i portföljen, att man tar onödiga risker med sina kunders pengar (utan att redovisa dessa risker) samt att stora delar av portföljen baseras på fonder och certifikat, vilket för kunderna innebär dubbla avgifter, dels fondavgifter, dels avgifter för det diskretionära förvaltningsuppdraget. I vissa fall förekommer så kallad handel i egen bok, vilket innebär att förvaltaren har gjort en inbördes affär mellan sina kunder.
Kunderna betalar därigenom, enligt kritikerna, ett högt pris för att få hjälp med strategiska investeringsbeslut. Till bilden hör även att de personer som svarar för löpande kundkontakter (s.k. rådgivare) rekryteras efter sin förmåga att övertyga snarare än duglighet som placerare (de som visar fallenhet för det senare blir snabbt befordrade till andra arbeten). Normalt administrerar en rådgivare hundratalet kunder.
Kritik
Företag som erbjuder diskretionär förvaltning får ofta kritik för att de använder uppdraget som en plattform för att få avsättning för sina mest lönsamma placeringsprodukter, vilket utgör en uppenbar intressekonflikt med placerarna. Kritik har även riktats mot att man förskönar förvaltningsresultatet med icke rättvisande jämförelseindex, att man håller för stor genomsnittlig andel likvida medel i portföljen, att man tar onödiga risker med sina kunders pengar (utan att redovisa dessa risker) samt att stora delar av portföljen baseras på fonder och certifikat, vilket för kunderna innebär dubbla avgifter, dels fondavgifter, dels avgifter för det diskretionära förvaltningsuppdraget. I vissa fall förekommer så kallad handel i egen bok, vilket innebär att förvaltaren har gjort en inbördes affär mellan sina kunder.
Kunderna betalar därigenom, enligt kritikerna, ett högt pris för att få hjälp med strategiska investeringsbeslut. Till bilden hör även att de personer som svarar för löpande kundkontakter (s.k. rådgivare) rekryteras efter sin förmåga att övertyga snarare än duglighet som placerare (de som visar fallenhet för det senare blir snabbt befordrade till andra arbeten). Normalt administrerar en rådgivare hundratalet kunder.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Been there, done that (Med Porsche GT3)
Du måste köra 100(?)mil om året i tjänsten för att företaget ska få göra avdrag för kostnader kring bilen.
Du slipper bara förmånsvärde de månader som bilen är obrukbar. Någon ferrari-ägare blev upptaxerad för han hade bilen avställd hemma på garageuppfarten. Han kunde alltså ställa på den när som helst och använda sin förmån - alltså var det 12mån/året förmånsvärde som gällde.
Så skaffa vinterförvaring där bilen stuvas undan så att du inte har någon tillgång/möjlighet till att bruka den.
...och är man fler som delar på bilen så får man dela på förmånsvärdet.
Du måste köra 100(?)mil om året i tjänsten för att företaget ska få göra avdrag för kostnader kring bilen.
Du slipper bara förmånsvärde de månader som bilen är obrukbar. Någon ferrari-ägare blev upptaxerad för han hade bilen avställd hemma på garageuppfarten. Han kunde alltså ställa på den när som helst och använda sin förmån - alltså var det 12mån/året förmånsvärde som gällde.
Så skaffa vinterförvaring där bilen stuvas undan så att du inte har någon tillgång/möjlighet till att bruka den.
...och är man fler som delar på bilen så får man dela på förmånsvärdet.
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Vill man köra en sk 5:25-exit så kan man vad jag förstår ge förvaltningsinstruktioner inför uppdraget (men inte under). De flesta banker tillhandahållet ett sån't upplägg.holden skrev: ↑20 maj 2024 11:39Jag betalar hellre 10% mer i skatt än överlåter upparbetat kapital till någon pojkspoling med egen agenda att snabbt bli kung på Stureplan. Från Wikipedia:
Kritik
Företag som erbjuder diskretionär förvaltning får ofta kritik för att de använder uppdraget som en plattform för att få avsättning för sina mest lönsamma placeringsprodukter, vilket utgör en uppenbar intressekonflikt med placerarna. Kritik har även riktats mot att man förskönar förvaltningsresultatet med icke rättvisande jämförelseindex, att man håller för stor genomsnittlig andel likvida medel i portföljen, att man tar onödiga risker med sina kunders pengar (utan att redovisa dessa risker) samt att stora delar av portföljen baseras på fonder och certifikat, vilket för kunderna innebär dubbla avgifter, dels fondavgifter, dels avgifter för det diskretionära förvaltningsuppdraget. I vissa fall förekommer så kallad handel i egen bok, vilket innebär att förvaltaren har gjort en inbördes affär mellan sina kunder.
Kunderna betalar därigenom, enligt kritikerna, ett högt pris för att få hjälp med strategiska investeringsbeslut. Till bilden hör även att de personer som svarar för löpande kundkontakter (s.k. rådgivare) rekryteras efter sin förmåga att övertyga snarare än duglighet som placerare (de som visar fallenhet för det senare blir snabbt befordrade till andra arbeten). Normalt administrerar en rådgivare hundratalet kunder.
Se t ex:
https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... 5-25-bolag
(inte en endorsement)
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Man kan ange en riskprofil, typ, men ingen kan ju se fem år framåt i tiden så jag skulle verkligen tänka mig för innan jag skrev på den fullmakten. Lägg därtill att det kostar i storleksordningen 1,5% av kapitalet årligen, så det äter ju upp hela uppsidan om man inte får en stjärnförvaltare.spacecoin skrev: ↑20 maj 2024 12:35Vill man köra en sk 5:25-exit så kan man vad jag förstår ge förvaltningsinstruktioner inför uppdraget (men inte under). De flesta banker tillhandahållet ett sån't upplägg.holden skrev: ↑20 maj 2024 11:39Jag betalar hellre 10% mer i skatt än överlåter upparbetat kapital till någon pojkspoling med egen agenda att snabbt bli kung på Stureplan. Från Wikipedia:
Kritik
Företag som erbjuder diskretionär förvaltning får ofta kritik för att de använder uppdraget som en plattform för att få avsättning för sina mest lönsamma placeringsprodukter, vilket utgör en uppenbar intressekonflikt med placerarna. Kritik har även riktats mot att man förskönar förvaltningsresultatet med icke rättvisande jämförelseindex, att man håller för stor genomsnittlig andel likvida medel i portföljen, att man tar onödiga risker med sina kunders pengar (utan att redovisa dessa risker) samt att stora delar av portföljen baseras på fonder och certifikat, vilket för kunderna innebär dubbla avgifter, dels fondavgifter, dels avgifter för det diskretionära förvaltningsuppdraget. I vissa fall förekommer så kallad handel i egen bok, vilket innebär att förvaltaren har gjort en inbördes affär mellan sina kunder.
Kunderna betalar därigenom, enligt kritikerna, ett högt pris för att få hjälp med strategiska investeringsbeslut. Till bilden hör även att de personer som svarar för löpande kundkontakter (s.k. rådgivare) rekryteras efter sin förmåga att övertyga snarare än duglighet som placerare (de som visar fallenhet för det senare blir snabbt befordrade till andra arbeten). Normalt administrerar en rådgivare hundratalet kunder.
Se t ex:
https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... 5-25-bolag
(inte en endorsement)
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Jag tror att avgiften är förhandlingsbar, och givetvis inte gratis. Diskretionär förvaltning är definitivt inte riskfritt, men huvudmålet med upplägget är inte avkastning utan att halvera skatten om man vill få ut mycket pengar ur ett bolag som inte har en verksamhet längre.holden skrev: ↑20 maj 2024 13:00Man kan ange en riskprofil, typ, men ingen kan ju se fem år framåt i tiden så jag skulle verkligen tänka mig för innan jag skrev på den fullmakten. Lägg därtill att det kostar i storleksordningen 1,5% av kapitalet årligen, så det äter ju upp hela uppsidan om man inte får en stjärnförvaltare.spacecoin skrev: ↑20 maj 2024 12:35Vill man köra en sk 5:25-exit så kan man vad jag förstår ge förvaltningsinstruktioner inför uppdraget (men inte under). De flesta banker tillhandahållet ett sån't upplägg.holden skrev: ↑20 maj 2024 11:39Jag betalar hellre 10% mer i skatt än överlåter upparbetat kapital till någon pojkspoling med egen agenda att snabbt bli kung på Stureplan. Från Wikipedia:
Kritik
Företag som erbjuder diskretionär förvaltning får ofta kritik för att de använder uppdraget som en plattform för att få avsättning för sina mest lönsamma placeringsprodukter, vilket utgör en uppenbar intressekonflikt med placerarna. Kritik har även riktats mot att man förskönar förvaltningsresultatet med icke rättvisande jämförelseindex, att man håller för stor genomsnittlig andel likvida medel i portföljen, att man tar onödiga risker med sina kunders pengar (utan att redovisa dessa risker) samt att stora delar av portföljen baseras på fonder och certifikat, vilket för kunderna innebär dubbla avgifter, dels fondavgifter, dels avgifter för det diskretionära förvaltningsuppdraget. I vissa fall förekommer så kallad handel i egen bok, vilket innebär att förvaltaren har gjort en inbördes affär mellan sina kunder.
Kunderna betalar därigenom, enligt kritikerna, ett högt pris för att få hjälp med strategiska investeringsbeslut. Till bilden hör även att de personer som svarar för löpande kundkontakter (s.k. rådgivare) rekryteras efter sin förmåga att övertyga snarare än duglighet som placerare (de som visar fallenhet för det senare blir snabbt befordrade till andra arbeten). Normalt administrerar en rådgivare hundratalet kunder.
Se t ex:
https://sparsamskatt.se/skattefragor-fo ... 5-25-bolag
(inte en endorsement)
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Absolut, men om man sätter in en siffra i kalkylen, låt säga ett kapital på 10 mkr, så kommer det kosta dig 150 tkr bara i förvaltningskostnader första året och incitamenten att faktiskt förvalta pengarna väl är noll om man får 150 tkr utan att lyfta ett finger och kan skala upp den affären med fler kunder.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Förvaltningsavgift 150tkr x 5 = 750k. Skatten med 5:25 = 2 M ger totalt 2.75M. Skatten utan 5:25 = 5 M. Fortfarande en bra affär även om det "bara" är 10 M i bolaget.holden skrev: ↑20 maj 2024 13:36Absolut, men om man sätter in en siffra i kalkylen, låt säga ett kapital på 10 mkr, så kommer det kosta dig 150 tkr bara i förvaltningskostnader första året och incitamenten att faktiskt förvalta pengarna väl är noll om man får 150 tkr utan att lyfta ett finger och kan skala upp den affären med fler kunder.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Om kapitalet finns kvar ja, det kan ha gått rejält söderut också.spacecoin skrev: ↑20 maj 2024 13:38Förvaltningsavgift 150tkr x 5 = 750k. Skatten med 5:25 = 2 M ger totalt 2.75M. Skatten utan 5:25 = 5 M. Fortfarande en bra affär även om det bara är 10 M.holden skrev: ↑20 maj 2024 13:36Absolut, men om man sätter in en siffra i kalkylen, låt säga ett kapital på 10 mkr, så kommer det kosta dig 150 tkr bara i förvaltningskostnader första året och incitamenten att faktiskt förvalta pengarna väl är noll om man får 150 tkr utan att lyfta ett finger och kan skala upp den affären med fler kunder.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Som sagt kan du sätta ramar för vad förvaltaren får göra och inte i uppdragsbrevet. Marknaden kan alltid tanka oavsett om du förvaltar själv eller om du ber någon annan göra det.holden skrev: ↑20 maj 2024 13:40Om kapitalet finns kvar ja, det kan ha gått rejält söderut också.spacecoin skrev: ↑20 maj 2024 13:38Förvaltningsavgift 150tkr x 5 = 750k. Skatten med 5:25 = 2 M ger totalt 2.75M. Skatten utan 5:25 = 5 M. Fortfarande en bra affär även om det bara är 10 M.holden skrev: ↑20 maj 2024 13:36Absolut, men om man sätter in en siffra i kalkylen, låt säga ett kapital på 10 mkr, så kommer det kosta dig 150 tkr bara i förvaltningskostnader första året och incitamenten att faktiskt förvalta pengarna väl är noll om man får 150 tkr utan att lyfta ett finger och kan skala upp den affären med fler kunder.
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Om avkastningen är noll kommer kapitalet att minska med förvaltningsavgiften varje år, för att du ska ha 10 mkr kvar efter år fem måste du haft en avkastning som täckt förvaltningkostnaderna. Och jag får inte ihop att det skulle bli 5 mkr i skatt oavsett.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Ska du överföra 10 M från ett bolag till privat utan diskretionär förvaltning blir skatten 5M (kapitalvinst). Gör du det på 5 år med DF och 5:25 regelverket blir skatten 2,5M plus DF-avgifter.
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Håller med men det beskattas väl som inkomst av tjänst (ej kapital)
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Ja precis, helt rätt. Det är en blandning men i huvudsak som tjänst.
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Men i så fall ska det väl betalas socialavgifter också eller? 10M / 1.31 × 0,45 borde väl vara vad man får kvar om det tas ut rakt av?Brages skrev: ↑21 maj 2024 00:22
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Intressant tråd, tack till alla som bidrar. Själv läser jag och lär mig.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Kan man köpa en äldre sportbil på firman?
Pontus skrev: ↑21 maj 2024 06:24Men i så fall ska det väl betalas socialavgifter också eller? 10M / 1.31 × 0,45 borde väl vara vad man får kvar om det tas ut rakt av?Brages skrev: ↑21 maj 2024 00:22
Japp. Och att betala ut lön med pengar som i ett sånt här scenario är vinstbeskattade i företaget gör det till en extra dålig idé väl? Normalt minskar lönekostnaden vinsten i bolaget och sänker skatten som bolaget måste betala.