Svårkörd SR som kränger

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Re: Svårkörd SR som kränger

Inlägg av Xeik »

mikebike skrev: 06 dec 2024 16:44
Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2024 15:15
mikebike skrev: 06 dec 2024 07:16
Nicke Nyfiken skrev: 05 dec 2024 22:42
Att man uppfattar halvljuset annorlunda när det adaptiva ljuset är aktivt är en annan sak. Det upplever jag också men det "döljer" inte tidigare problem med felinställda halvljus.

När man kör inne i stan där det är väl upplyst är inte det adaptiva ljuset aktivt, så man kör med det vanliga halvljuset.
Jo, det är aktivt i stan!
Jag körde hem från Östermalm i förrgår kväll och helljuset var aktivt (blå symbol och fladdrande ljuskägla).
Däremot är det inte aktivt förrän det är riktigt mörkt och inte inte i lägre hastighet.
Resultatet är att det är aktivt i Stockholms innerstad, men inte på en skogsväg i Lappland.

Det borde vara enkelt att geofenca så att det endast är aktivt utanför samhällen helt enkelt.
Nej, det adaptiva ljuset är inte aktivt på min bil när jag kör i stan där det är väl upplyst. Kör man där det är lite mer skum belysning så blir det aktivt, men det är inte det jag pratar om.

Men är det så att det adaptiva ljuset alltid är aktivi även på väl upplysta platser på alla andra Teslor utom min, så kan det ju vara förklaringen till att man sällan blir bländad längre.

För övrigt kan jag köra hur sakta som helst utan att det aktiva helljuset stängs av. Har aldrig haft problem med att det stängs av pga hastighet. Det lyser även när bilen står stilla.

(Har dock inte kollat efter senaste uppdateringen)
Ja, har det adaptiva helljuset väl tänts så förblir det aktivt.
Stämmer inte. Om det blir tillräckligt ljust så släcks helljuset. Håller dock med om att det kunde släckts tidigare vid för mig tillräcklig belysning runt omkring.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2024 18:01

Tycker du att det är skum belysning mellan Sveaplan och Norrtull?
Det gör inte jag.

Om man däremot aldrig kommer upp i "tillräcklig" hastighet tänds det inte. Till exempel på skogsvägar i Lappland.
Vet inte. Det var så länge sedan jag körde där i mörker.

"Tillräcklig" hastighet är exakt 10 km/h på min bil. Det ska vara en oerhört dålig skogsväg i Lappland för att det ska bli ett problem. Och skulle de vara omöjligt att komma upp i 10 km/h så är problemet enkelt löst med ett "klick" på helljussymbolen på ljusmenyn nere till vänster på skärmen.
Jag kan direkt dementera att gränsen är 10 km/tim. Andra hävdar att den är 40 km/tim vilket kan vara möjligt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Kan man mäta hjulinställning själv för att få ett hum om hur inställningen är, utan specialutrustning? Nån grad borde man väll kunna hitta om man är noggrann och lite pysslig. Kanske med lämplig laser.
Edit: ser att specen är typ 0,1grad, men det kanske går ändå?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Svarar mig själv efter morgonkaffet.

Verkar inte vara raketforskning att mäta hjulinställning själv utan specialutrustning. Skulle dock inte ge mig på att justera det.

Toe: https://www.mountainpassperformance.com ... alignment/

Toe och Camber: https://www.fcpeuro.com/blog/at-home-al ... n-your-car

Huruvida det blir noggrant nog för en Tesla vet jag inte.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 06 dec 2024 22:59

Det gör inte jag.

Om man däremot aldrig kommer upp i "tillräcklig" hastighet tänds det inte. Till exempel på skogsvägar i Lappland.

"Tillräcklig" hastighet är exakt 10 km/h på min bil. Det ska vara en oerhört dålig skogsväg i Lappland för att det ska bli ett problem. Och skulle de vara omöjligt att komma upp i 10 km/h så är problemet enkelt löst med ett "klick" på helljussymbolen på ljusmenyn nere till vänster på skärmen.
Jag kan direkt dementera att gränsen är 10 km/tim. Andra hävdar att den är 40 km/tim vilket kan vara möjligt.
Och jag kan direkt bektäfta att på min bil är det 10 km/h.
Kontrollerade det senast i morse.

Du verkar själv inte veta vid vilken hastighet ljuset blir aktivt. Kontrollera och återkom med lite mer precis siffra än "tillräcklig" så får vi se.

Vilken uppdatering kör du med?
Du ligger väl kvar på nån gammal version tror jag du skrivit. Kan bero på det.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

SkipperO skrev: 07 dec 2024 09:24
Svarar mig själv efter morgonkaffet.

Verkar inte vara raketforskning att mäta hjulinställning själv utan specialutrustning. Skulle dock inte ge mig på att justera det.
Jag som byggt egna fram- och bakvagnar har gjort mycket sånt. Det går absolut göra halvbra om man har lite vana på det för tex toe in men camber och caster är inte liks lätt, och att fram och bakvagn går i samma riktning är inte lätt.

Det blir ju inte alls så exakt som en riktig utrustning med lasermätning. Med tanke på den låga kostnaden rekommenderar jag att man lämnar det till proffs.
En riktig hjulinställningsmaskin har en platta under varje hjul som kan glida och rotera.

Kollade inte länkarna men som exempel är det en del flex i modern hjulupphängningar och om man tex backar in bilen med bakhjul som har toe in, ändras hjulinställningen bilen står med eftersom bakhjulen strävar utåt (a la Janne Boklöv V-stil).
Samma om man lyfter bilen med domkraft och släpper ned den.

Jag gjorde en grovjustering av Camber och Toe på min S när jag bytte Camber arms bak i somras.
För att komma ifrån problemet med att framning och backning hade jag två hyllor på varandra från garderober med de vita glatta ytorna som glidytor mot varandra.

Jag lasermätte in höjden så att alla plattor hjulen skulle stå på hade samma höjd så att bilen skulle stå 100% plant.

Syftet var att göra camber själv eftersom jag misstänkte att de kanske inte skulle lösa det (svårt komma åt med normala verktyg), och jag hamnade hyfsat rätt men inte good enough enligt mina egna krav. Toe blev också ungefär men inte good enough om man frågar mig.
Jag har fixat mycket med sånt, tex haft en tom kaross och byggt dit en ny fram- och bakvagn så jag har ändå en viss vana av det.

Ett enda förstört däck kostar mer än en hjulinställning till och med på den sniknaste Teslan. Lämna det till proffs.
IMG_2331.jpeg
IMG_2332.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2024 11:10

Det gör inte jag.

Du verkar själv inte veta vid vilken hastighet ljuset blir aktivt. Kontrollera och återkom med lite mer precis siffra än "tillräcklig" så får vi se.

Det tändes inte när jag körde på skogsvägarna i Lappland, men helt klart körde jag jag över 10 km/tim.
Detta är ingen nytt problem, jag konstaterade samma problem med min Model 3 hösten 2021.

Ja, jag kör med en äldre mjukvara. Vilken version kör deltaUV och andra som hävdar att gränsen är 40 km/m med?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
DeltaUV
Teslaägare

Inlägg av DeltaUV »

mikebike skrev: 07 dec 2024 15:14
Nicke Nyfiken skrev: 07 dec 2024 11:10

Det gör inte jag.

Det tändes inte när jag körde på skogsvägarna i Lappland, men helt klart körde jag jag över 10 km/tim.
Detta är ingen nytt problem, jag konstaterade samma problem med min Model 3 hösten 2021.

Ja, jag kör med en äldre mjukvara. Vilken version kör deltaUV och andra som hävdar att gränsen är 40 km/m med?
Jag kör med 2024.44.3.1 Den känns hyfsat modern. (Fast bilen börjar bli äldre. MY LR uttagen mars -22)
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

AAKEE skrev: 07 dec 2024 12:19
.. Det går absolut göra halvbra .. Det blir ju inte alls så exakt som en riktig utrustning med lasermätning. Med tanke på den låga kostnaden rekommenderar jag att man lämnar det..
Aha, inser att det finns en del detaljer, som flex i upphängningen, att ta hänsyn till. Tänker att del i utmaningen om man lämnar in också är att hitta en verkstad som har bra utrustning, är kunnig och är noggrann. Fick tex tillbaka bilen från Tesla med ratten ocentrerad efter länkarmsbyte, så det fick de göra om. Har inga indikationer om dålig inställning på min bil, var mest nyfiken på om det ens var möjligt att mäta hjulinställning själv.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
jeppep

Inlägg av jeppep »

Hej!
En liten update på denna.
Va på Pekkas i Göteborg, framvagnen är bra. Men han sa att ratten inte rätar upp sig som den ska utan att den fastnar med ett par graders lutning, det är därför jag känner att den är svårkörd och jag måste sitta och jobba med ratten. Tydligen ganska vanligt problem, även på tyska kvalitets bilar.
Problemet uppstår på de bilar som har en elmotor istället för hydraulik till ratten då de behövs en ganska stor kraft för att vrida hjulen.
Bokat tid hos Tesla, hoppas de hittar nåt att skruva på.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

jeppep skrev: 17 dec 2024 15:20
Hej!
Va på Pekkas i Göteborg, framvagnen är bra. Men han sa att ratten inte rätar upp sig som den ska utan att den fastnar med ett par graders lutning, det är därför jag känner att den är svårkörd och jag måste sitta och jobba med ratten. Tydligen ganska vanligt problem, även på tyska kvalitets bilar.
Problemet uppstår på de bilar som har en elmotor istället för hydraulik till ratten då de behövs en ganska stor kraft för att vrida hjulen.
Audi hade något liknande när de införde elektromekaniskt servo. Har har en Fresreshad A5 som var en av de tidigare bilarna med sånt servo. Hade inget problem, men åkte på en tvingad uppdatering av programvaran som lite förstörde den riktigt fina gokartkänslan.

De som hade problemen i Audi kände oftast det som att styrningen kuggade litekring mitten på styrläget. Problemet var att bilen stängde av servot på landsväg för att spara bränsle men när man skulle småkorrigera styrningen gick det först trögt sedan vaknade servot och eftersom man då drog lite hårdare i ratten blev det för mycket styrutslag.
Det här problemet var vanligtast i kyla, och problemen märktes normalt inte sommartid vill jag minnas (ref. till det jag läst eftersom vår bil inte var drabbad).
Det tog ngt år att fixa det på alla Audis men sen har det nog varit ganska tyst om det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Ragge
Teslaägare
Referralkod: ts.la/barbro73794

Inlägg av Ragge »

Hej!
Finns en tråd med liknande eller kanske samma problem,
kolla viewtopic.php?p=705484#p705484
2019-08-19:Model 3 SR
2022-09-08:Model 3 LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ragge skrev: 17 dec 2024 19:26
Hej!
Finns en tråd med liknande eller kanske samma problem,
kolla viewtopic.php?p=705484#p705484
Bra tips :) det skulle kunna vara det problemet faktiskt.
Jag var sist i den tråden och fick aldrig något svar på om Tesla löste det till slut dock,
men tystnaden kanske betyder att dom gjorde det till slut…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar