Är mitt batteri slut?
Moderator: Redaktion
Är mitt batteri slut?
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Re: Är mitt batteri slut?
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redanvastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten. Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Är mitt batteri slut?
Jo jag ska ha 82kwh. När jag i morse gjorde kalkylen som du beskriver så fick jag att det fanns 59,5kwh tillgängligt, men det värdet tror jag det ligger en del gissning i från bilens sida. 59,5kwh är dessutom typ 22-23% mindre är ursprunglig kapacitet och inte 13% som bilen anger.
Om jag istället utgår ifrån dagens körning i bilden nedan så borde det bättre avspegla den verkliga kapaciteten, speciellt som det inte varit några höga hastigheter eller stora effektuttag där större värmeförluster kan uppstå. Siffrorna under dagens körning ger 16,2/0,314=51,592kwh
Om jag istället utgår ifrån dagens körning i bilden nedan så borde det bättre avspegla den verkliga kapaciteten, speciellt som det inte varit några höga hastigheter eller stora effektuttag där större värmeförluster kan uppstå. Siffrorna under dagens körning ger 16,2/0,314=51,592kwh
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Re: Är mitt batteri slut?
Nej, beräkningen är inte ”tillgängligt”.vastbo skrev: ↑19 nov 2025 17:43Jo jag ska ha 82kwh. När jag i morse gjorde kalkylen som du beskriver så fick jag att det fanns 59,5kwh tillgängligt, men det värdet tror jag det ligger en del gissning i från bilens sida. 59,5kwh är dessutom typ 22-23% mindre är ursprunglig kapacitet och inte 13% som bilen anger.
Beräkningen ger hela batteriets kapacitet inkl. buffer.
Kan du gå in med ditt regnummer på:https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... at-fordon/ och kolla under variant om det står E3LD.
Kontrollera även WLTP (samma länk) hur många km räckvidd står det?
Vi måste börja med att korrekt fastställa batteri.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Är mitt batteri slut?
Börjar med att tacka för supporten!AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 22:54Nej, beräkningen är inte ”tillgängligt”.vastbo skrev: ↑19 nov 2025 17:43Jo jag ska ha 82kwh. När jag i morse gjorde kalkylen som du beskriver så fick jag att det fanns 59,5kwh tillgängligt, men det värdet tror jag det ligger en del gissning i från bilens sida. 59,5kwh är dessutom typ 22-23% mindre är ursprunglig kapacitet och inte 13% som bilen anger.
Beräkningen ger hela batteriets kapacitet inkl. buffer.
Kan du gå in med ditt regnummer på:https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... at-fordon/ och kolla under variant om det står E3LD.
Kontrollera även WLTP (samma länk) hur många km räckvidd står det?
Vi måste börja med att korrekt fastställa batteri.
Det är E3LD och 614km wltp.
Idag så påstod den att det fanns 57.125 kWh om man räknar på förbrukning x räckvidd / batteriprocent. Men om den siffran är med buffert (som väl ligger i botten på Tesla?) så borde det ju finnas 2-3mil kvar i räckvidd enligt grafen när batterisiffran visar 0%, eller?
Jag TROR att den siffran är lite gissning beroende på hur kallt batteriet är och hur friskt bilen tror att batteriet är. Därför litar jag mer på siffran man får om man kollar på förbrukad energi och åtgången procent.
Oavsett vilket som stämmer så känns mitt batteri långt ifrån friskt och det finns inte 87% kvar som bilen påstår. Jag får det till att det istället är runt/under 70% kvar.
Hur svårt är det att övertyga Tesla om ett batteribyte?
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Re: Är mitt batteri slut?
Nyfiken, hur långt kommer du om du skulle köra 100%-0%vastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Re: Är mitt batteri slut?
Enligt bilens GOM där man kan ha antingen procent eller km så blir det ca 420km om jag utgår ifrån de 334km den visade med 80% i morse. Tar jag gårdagens siffror så skulle jag komma ca 295km med en snittförbrukning på 175wh/km.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 09:06Nyfiken, hur långt kommer du om du skulle köra 100%-0%vastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Re: Är mitt batteri slut?
Okej tack. För jag kommer aldrig i närheten av de siffror som skärmen visar,vastbo skrev: ↑20 nov 2025 09:48Enligt bilens GOM där man kan ha antingen procent eller km så blir det ca 420km om jag utgår ifrån de 334km den visade med 80% i morse. Tar jag gårdagens siffror så skulle jag komma ca 295km med en snittförbrukning på 175wh/km.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 09:06Nyfiken, hur långt kommer du om du skulle köra 100%-0%vastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Aldrig räknat på exakt siffra men en verklig räckvidd på cirka 250km med en förbrukning på runt 190-200wh/km om jag hade kört 100-0%
Re: Är mitt batteri slut?
Du får lätta på gasen så kommer du längre:).vastbo skrev: ↑20 nov 2025 09:48Enligt bilens GOM där man kan ha antingen procent eller km så blir det ca 420km om jag utgår ifrån de 334km den visade med 80% i morse. Tar jag gårdagens siffror så skulle jag komma ca 295km med en snittförbrukning på 175wh/km.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 09:06Nyfiken, hur långt kommer du om du skulle köra 100%-0%vastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
MY RWD Vit 2023
Re: Är mitt batteri slut?
Mycket korta stadskörningar så förbrukningen är med lätt gasFreez skrev: ↑20 nov 2025 09:58Du får lätta på gasen så kommer du längre:).vastbo skrev: ↑20 nov 2025 09:48Enligt bilens GOM där man kan ha antingen procent eller km så blir det ca 420km om jag utgår ifrån de 334km den visade med 80% i morse. Tar jag gårdagens siffror så skulle jag komma ca 295km med en snittförbrukning på 175wh/km.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 09:06Nyfiken, hur långt kommer du om du skulle köra 100%-0%vastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Re: Är mitt batteri slut?
Fick just svar från Tesla som jag snackat med i några dagar att batteriet behöver bytas ut pga ”interna fel i HV batteriet”.
Så svaret på min initiala fråga var: JA batteriet är slut!
Som jag förstått så får man ett renoverat/begagnat batteri när det byts; kan man sätta i det mindre 78/79kwh LG-batteriet som kanske inte tappar lika mycket kapacitet och håller bättre eller är jag låst till 82kwh panasonic?
Så svaret på min initiala fråga var: JA batteriet är slut!
Som jag förstått så får man ett renoverat/begagnat batteri när det byts; kan man sätta i det mindre 78/79kwh LG-batteriet som kanske inte tappar lika mycket kapacitet och håller bättre eller är jag låst till 82kwh panasonic?
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Re: Är mitt batteri slut?
Vad skrev du till Tesla i din felanmälan? Eller hade du några varningar i skärmen?vastbo skrev: ↑20 nov 2025 10:45Fick just svar från Tesla som jag snackat med i några dagar att batteriet behöver bytas ut pga ”interna fel i HV batteriet”.
Så svaret på min initiala fråga var: JA batteriet är slut!
Som jag förstått så får man ett renoverat/begagnat batteri när det byts; kan man sätta i det mindre 78/79kwh LG-batteriet som kanske inte tappar lika mycket kapacitet och håller bättre eller är jag låst till 82kwh panasonic?
Re: Är mitt batteri slut?
Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 10:08Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redanvastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Re: Är mitt batteri slut?
Jag började med att säga att jag upplevde en starkt reducerad räckvidd. Sen skickade jag samma bild och uträkning som ovan och efter att de kollat upp den remote så kunde de se ”interna fel”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 10:56Vad skrev du till Tesla i din felanmälan? Eller hade du några varningar i skärmen?vastbo skrev: ↑20 nov 2025 10:45Fick just svar från Tesla som jag snackat med i några dagar att batteriet behöver bytas ut pga ”interna fel i HV batteriet”.
Så svaret på min initiala fråga var: JA batteriet är slut!
Som jag förstått så får man ett renoverat/begagnat batteri när det byts; kan man sätta i det mindre 78/79kwh LG-batteriet som kanske inte tappar lika mycket kapacitet och håller bättre eller är jag låst till 82kwh panasonic?
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Re: Är mitt batteri slut?
Okej tack för svar.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:07Jag började med att säga att jag upplevde en starkt reducerad räckvidd. Sen skickade jag samma bild och uträkning som ovan och efter att de kollat upp den remote så kunde de se ”interna fel”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 10:56Vad skrev du till Tesla i din felanmälan? Eller hade du några varningar i skärmen?vastbo skrev: ↑20 nov 2025 10:45Fick just svar från Tesla som jag snackat med i några dagar att batteriet behöver bytas ut pga ”interna fel i HV batteriet”.
Så svaret på min initiala fråga var: JA batteriet är slut!
Som jag förstått så får man ett renoverat/begagnat batteri när det byts; kan man sätta i det mindre 78/79kwh LG-batteriet som kanske inte tappar lika mycket kapacitet och håller bättre eller är jag låst till 82kwh panasonic?
Jag har nämligen massa varningar för obalans i batteriet, men Tesla hävdar att inget är fel då felkoderna endast syns i service-mode, så står ganska handlös i frågan.
Re: Är mitt batteri slut?
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 11:06Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 10:08Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redanvastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Re: Är mitt batteri slut?
Ska testa tackvastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 11:06Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 10:08Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redanvastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Re: Är mitt batteri slut?
Så 77% batterikapacitet kvar om denna metod stämmervastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 11:06Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 10:08Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redanvastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Senast redigerad av Teslaaa, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Är mitt batteri slut?
Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 11:06Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 10:08Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redanvastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Re: Är mitt batteri slut?
Min bil har inte visat några felkoder och funkar som den ska förutom väldigt lite kapacitet kvar. Det var SC som kunde hitta fel i batteriet när de kopplade upp sig mot den via fjärranslutning (?).Jojje167 skrev: ↑20 nov 2025 12:00Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 11:06Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 10:08Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redanvastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Re: Är mitt batteri slut?
vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 11:06Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 10:08Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redanvastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Sedan sista laddning 12,9kwh
Sedan sista laddning 25,4%
12,9/25,4=0,507
Vad säger dessa siffror mig? Hänger inte riktigt med
Re: Är mitt batteri slut?
Vad står det under batteriets hälsa? Jag har aldrig sett någon fått en annan text än "Ditt batteri är bra" så vore intressant att se vad det står för dig.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 12:14Min bil har inte visat några felkoder och funkar som den ska förutom väldigt lite kapacitet kvar. Det var SC som kunde hitta fel i batteriet när de kopplade upp sig mot den via fjärranslutning (?).Jojje167 skrev: ↑20 nov 2025 12:00Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 11:06Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 10:08
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Re: Är mitt batteri slut?
Hade inte litat på den. Min säger också bra trots massa felkoder på obalansJojje167 skrev: ↑20 nov 2025 12:49Vad står det under batteriets hälsa? Jag har aldrig sett någon fått en annan text än "Ditt batteri är bra" så vore intressant att se vad det står för dig.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 12:14Min bil har inte visat några felkoder och funkar som den ska förutom väldigt lite kapacitet kvar. Det var SC som kunde hitta fel i batteriet när de kopplade upp sig mot den via fjärranslutning (?).Jojje167 skrev: ↑20 nov 2025 12:00Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
Re: Är mitt batteri slut?
Enligt den metoden så har du endast 50,7kwh tillgängligt i ditt batteri och det är väldigt lite. Igår hade jag enligt samma metod 51,6kwh.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 12:42vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 11:06Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 10:08Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redanvastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Sedan sista laddning 12,9kwh
Sedan sista laddning 25,4%
12,9/25,4=0,507
Vad säger dessa siffror mig? Hänger inte riktigt med
Gör en lite längre körning direkt efter laddning så att du helst förbrukat över 50% och ta lite bilder på skärmen så kanske du kan få gehör från SC.
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Re: Är mitt batteri slut?
Men tar trippmätaren hänsyn till all kWh som förbrukats, eller enbart det som förbrukats under körning.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 13:23Enligt den metoden så har du endast 50,7kwh tillgängligt i ditt batteri och det är väldigt lite. Igår hade jag enligt samma metod 51,6kwh.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 12:42vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 11:06Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 10:08
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Sedan sista laddning 12,9kwh
Sedan sista laddning 25,4%
12,9/25,4=0,507
Vad säger dessa siffror mig? Hänger inte riktigt med
Gör en lite längre körning direkt efter laddning så att du helst förbrukat över 50% och ta lite bilder på skärmen så kanske du kan få gehör från SC.
För en del går ju åt förvärmning, ac, etc