Är mitt batteri slut?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
vastbo
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 jan 2023 07:56

Är mitt batteri slut?

Inlägg av vastbo »

Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6607
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan

Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.

Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.

Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.

Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.

Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
vastbo
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 jan 2023 07:56

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av vastbo »

Jo jag ska ha 82kwh. När jag i morse gjorde kalkylen som du beskriver så fick jag att det fanns 59,5kwh tillgängligt, men det värdet tror jag det ligger en del gissning i från bilens sida. 59,5kwh är dessutom typ 22-23% mindre är ursprunglig kapacitet och inte 13% som bilen anger.

Om jag istället utgår ifrån dagens körning i bilden nedan så borde det bättre avspegla den verkliga kapaciteten, speciellt som det inte varit några höga hastigheter eller stora effektuttag där större värmeförluster kan uppstå. Siffrorna under dagens körning ger 16,2/0,314=51,592kwh
IMG_9062.jpeg
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6607
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

vastbo skrev: 19 nov 2025 17:43
Jo jag ska ha 82kwh. När jag i morse gjorde kalkylen som du beskriver så fick jag att det fanns 59,5kwh tillgängligt, men det värdet tror jag det ligger en del gissning i från bilens sida. 59,5kwh är dessutom typ 22-23% mindre är ursprunglig kapacitet och inte 13% som bilen anger.
Nej, beräkningen är inte ”tillgängligt”.

Beräkningen ger hela batteriets kapacitet inkl. buffer.

Kan du gå in med ditt regnummer på:https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... at-fordon/ och kolla under variant om det står E3LD.

Kontrollera även WLTP (samma länk) hur många km räckvidd står det?

Vi måste börja med att korrekt fastställa batteri.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
vastbo
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 jan 2023 07:56

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av vastbo »

AAKEE skrev: 19 nov 2025 22:54
vastbo skrev: 19 nov 2025 17:43
Jo jag ska ha 82kwh. När jag i morse gjorde kalkylen som du beskriver så fick jag att det fanns 59,5kwh tillgängligt, men det värdet tror jag det ligger en del gissning i från bilens sida. 59,5kwh är dessutom typ 22-23% mindre är ursprunglig kapacitet och inte 13% som bilen anger.
Nej, beräkningen är inte ”tillgängligt”.

Beräkningen ger hela batteriets kapacitet inkl. buffer.

Kan du gå in med ditt regnummer på:https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... at-fordon/ och kolla under variant om det står E3LD.

Kontrollera även WLTP (samma länk) hur många km räckvidd står det?

Vi måste börja med att korrekt fastställa batteri.
Börjar med att tacka för supporten! 😀

Det är E3LD och 614km wltp.

Idag så påstod den att det fanns 57.125 kWh om man räknar på förbrukning x räckvidd / batteriprocent. Men om den siffran är med buffert (som väl ligger i botten på Tesla?) så borde det ju finnas 2-3mil kvar i räckvidd enligt grafen när batterisiffran visar 0%, eller?

Jag TROR att den siffran är lite gissning beroende på hur kallt batteriet är och hur friskt bilen tror att batteriet är. Därför litar jag mer på siffran man får om man kollar på förbrukad energi och åtgången procent.

Oavsett vilket som stämmer så känns mitt batteri långt ifrån friskt och det finns inte 87% kvar som bilen påstår. Jag får det till att det istället är runt/under 70% kvar.

Hur svårt är det att övertyga Tesla om ett batteribyte?
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Nyfiken, hur långt kommer du om du skulle köra 100%-0%
Användarvisningsbild
vastbo
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 jan 2023 07:56

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av vastbo »

Teslaaa skrev: 20 nov 2025 09:06
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Nyfiken, hur långt kommer du om du skulle köra 100%-0%
Enligt bilens GOM där man kan ha antingen procent eller km så blir det ca 420km om jag utgår ifrån de 334km den visade med 80% i morse. Tar jag gårdagens siffror så skulle jag komma ca 295km med en snittförbrukning på 175wh/km.
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

vastbo skrev: 20 nov 2025 09:48
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 09:06
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Nyfiken, hur långt kommer du om du skulle köra 100%-0%
Enligt bilens GOM där man kan ha antingen procent eller km så blir det ca 420km om jag utgår ifrån de 334km den visade med 80% i morse. Tar jag gårdagens siffror så skulle jag komma ca 295km med en snittförbrukning på 175wh/km.
Okej tack. För jag kommer aldrig i närheten av de siffror som skärmen visar,

Aldrig räknat på exakt siffra men en verklig räckvidd på cirka 250km med en förbrukning på runt 190-200wh/km om jag hade kört 100-0%
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1212
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Freez »

vastbo skrev: 20 nov 2025 09:48
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 09:06
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Nyfiken, hur långt kommer du om du skulle köra 100%-0%
Enligt bilens GOM där man kan ha antingen procent eller km så blir det ca 420km om jag utgår ifrån de 334km den visade med 80% i morse. Tar jag gårdagens siffror så skulle jag komma ca 295km med en snittförbrukning på 175wh/km.
Du får lätta på gasen så kommer du längre:).
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

Freez skrev: 20 nov 2025 09:58
vastbo skrev: 20 nov 2025 09:48
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 09:06
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Nyfiken, hur långt kommer du om du skulle köra 100%-0%
Enligt bilens GOM där man kan ha antingen procent eller km så blir det ca 420km om jag utgår ifrån de 334km den visade med 80% i morse. Tar jag gårdagens siffror så skulle jag komma ca 295km med en snittförbrukning på 175wh/km.
Du får lätta på gasen så kommer du längre:).
Mycket korta stadskörningar så förbrukningen är med lätt gas😎 M3P 2021 med 20”
Användarvisningsbild
vastbo
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 jan 2023 07:56

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av vastbo »

Fick just svar från Tesla som jag snackat med i några dagar att batteriet behöver bytas ut pga ”interna fel i HV batteriet”.

Så svaret på min initiala fråga var: JA batteriet är slut!

Som jag förstått så får man ett renoverat/begagnat batteri när det byts; kan man sätta i det mindre 78/79kwh LG-batteriet som kanske inte tappar lika mycket kapacitet och håller bättre eller är jag låst till 82kwh panasonic?
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

vastbo skrev: 20 nov 2025 10:45
Fick just svar från Tesla som jag snackat med i några dagar att batteriet behöver bytas ut pga ”interna fel i HV batteriet”.

Så svaret på min initiala fråga var: JA batteriet är slut!

Som jag förstått så får man ett renoverat/begagnat batteri när det byts; kan man sätta i det mindre 78/79kwh LG-batteriet som kanske inte tappar lika mycket kapacitet och håller bättre eller är jag låst till 82kwh panasonic?
Vad skrev du till Tesla i din felanmälan? Eller hade du några varningar i skärmen?
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

AAKEE skrev: 19 nov 2025 10:08
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan

Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.

Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.

Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.

Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg

Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.

Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
IMG_5773.jpeg
IMG_5774.jpeg
Användarvisningsbild
vastbo
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 jan 2023 07:56

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av vastbo »

Teslaaa skrev: 20 nov 2025 10:56
vastbo skrev: 20 nov 2025 10:45
Fick just svar från Tesla som jag snackat med i några dagar att batteriet behöver bytas ut pga ”interna fel i HV batteriet”.

Så svaret på min initiala fråga var: JA batteriet är slut!

Som jag förstått så får man ett renoverat/begagnat batteri när det byts; kan man sätta i det mindre 78/79kwh LG-batteriet som kanske inte tappar lika mycket kapacitet och håller bättre eller är jag låst till 82kwh panasonic?
Vad skrev du till Tesla i din felanmälan? Eller hade du några varningar i skärmen?
Jag började med att säga att jag upplevde en starkt reducerad räckvidd. Sen skickade jag samma bild och uträkning som ovan och efter att de kollat upp den remote så kunde de se ”interna fel”.
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

vastbo skrev: 20 nov 2025 11:07
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 10:56
vastbo skrev: 20 nov 2025 10:45
Fick just svar från Tesla som jag snackat med i några dagar att batteriet behöver bytas ut pga ”interna fel i HV batteriet”.

Så svaret på min initiala fråga var: JA batteriet är slut!

Som jag förstått så får man ett renoverat/begagnat batteri när det byts; kan man sätta i det mindre 78/79kwh LG-batteriet som kanske inte tappar lika mycket kapacitet och håller bättre eller är jag låst till 82kwh panasonic?
Vad skrev du till Tesla i din felanmälan? Eller hade du några varningar i skärmen?
Jag började med att säga att jag upplevde en starkt reducerad räckvidd. Sen skickade jag samma bild och uträkning som ovan och efter att de kollat upp den remote så kunde de se ”interna fel”.
Okej tack för svar.

Jag har nämligen massa varningar för obalans i batteriet, men Tesla hävdar att inget är fel då felkoderna endast syns i service-mode, så står ganska handlös i frågan.
Användarvisningsbild
vastbo
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 jan 2023 07:56

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av vastbo »

Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06
AAKEE skrev: 19 nov 2025 10:08
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan

Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.

Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.

Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.

Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg

Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.

Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

vastbo skrev: 20 nov 2025 11:18
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06
AAKEE skrev: 19 nov 2025 10:08
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan

Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.

Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.

Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.

Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg

Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.

Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Ska testa tack
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

vastbo skrev: 20 nov 2025 11:18
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06
AAKEE skrev: 19 nov 2025 10:08
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan

Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.

Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.

Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.

Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg

Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.

Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Så 77% batterikapacitet kvar om denna metod stämmer
Senast redigerad av Teslaaa, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Jojje167 »

vastbo skrev: 20 nov 2025 11:18
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06
AAKEE skrev: 19 nov 2025 10:08
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan

Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.

Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.

Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.

Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg

Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.

Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.

Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Användarvisningsbild
vastbo
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 jan 2023 07:56

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av vastbo »

Jojje167 skrev: 20 nov 2025 12:00
vastbo skrev: 20 nov 2025 11:18
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06
AAKEE skrev: 19 nov 2025 10:08
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan

Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.

Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.

Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.

Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg

Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.

Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.

Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
Min bil har inte visat några felkoder och funkar som den ska förutom väldigt lite kapacitet kvar. Det var SC som kunde hitta fel i batteriet när de kopplade upp sig mot den via fjärranslutning (?).
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

vastbo skrev: 20 nov 2025 11:18
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06
AAKEE skrev: 19 nov 2025 10:08
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan

Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.

Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.

Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.

Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg

Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.

Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.

Sedan sista laddning 12,9kwh

Sedan sista laddning 25,4%

12,9/25,4=0,507

Vad säger dessa siffror mig? Hänger inte riktigt med
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Jojje167 »

vastbo skrev: 20 nov 2025 12:14
Jojje167 skrev: 20 nov 2025 12:00
vastbo skrev: 20 nov 2025 11:18
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06
AAKEE skrev: 19 nov 2025 10:08


Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan

Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.

Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.

Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.

Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg

Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.

Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.

Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
Min bil har inte visat några felkoder och funkar som den ska förutom väldigt lite kapacitet kvar. Det var SC som kunde hitta fel i batteriet när de kopplade upp sig mot den via fjärranslutning (?).
Vad står det under batteriets hälsa? Jag har aldrig sett någon fått en annan text än "Ditt batteri är bra" så vore intressant att se vad det står för dig.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

Jojje167 skrev: 20 nov 2025 12:49
vastbo skrev: 20 nov 2025 12:14
Jojje167 skrev: 20 nov 2025 12:00
vastbo skrev: 20 nov 2025 11:18
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06


Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.

Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
Min bil har inte visat några felkoder och funkar som den ska förutom väldigt lite kapacitet kvar. Det var SC som kunde hitta fel i batteriet när de kopplade upp sig mot den via fjärranslutning (?).
Vad står det under batteriets hälsa? Jag har aldrig sett någon fått en annan text än "Ditt batteri är bra" så vore intressant att se vad det står för dig.
Hade inte litat på den. Min säger också bra trots massa felkoder på obalans
Användarvisningsbild
vastbo
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 jan 2023 07:56

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av vastbo »

Teslaaa skrev: 20 nov 2025 12:42
vastbo skrev: 20 nov 2025 11:18
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06
AAKEE skrev: 19 nov 2025 10:08
vastbo skrev: 18 nov 2025 20:50
Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.

Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan

Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.

Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.

Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.

Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg

Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.

Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.

Sedan sista laddning 12,9kwh

Sedan sista laddning 25,4%

12,9/25,4=0,507

Vad säger dessa siffror mig? Hänger inte riktigt med
Enligt den metoden så har du endast 50,7kwh tillgängligt i ditt batteri och det är väldigt lite. Igår hade jag enligt samma metod 51,6kwh.

Gör en lite längre körning direkt efter laddning så att du helst förbrukat över 50% och ta lite bilder på skärmen så kanske du kan få gehör från SC.
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Teslaaa »

vastbo skrev: 20 nov 2025 13:23
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 12:42
vastbo skrev: 20 nov 2025 11:18
Teslaaa skrev: 20 nov 2025 11:06
AAKEE skrev: 19 nov 2025 10:08


Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redan

Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.

Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.

Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.

Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg

Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.

Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.
Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.

Sedan sista laddning 12,9kwh

Sedan sista laddning 25,4%

12,9/25,4=0,507

Vad säger dessa siffror mig? Hänger inte riktigt med
Enligt den metoden så har du endast 50,7kwh tillgängligt i ditt batteri och det är väldigt lite. Igår hade jag enligt samma metod 51,6kwh.

Gör en lite längre körning direkt efter laddning så att du helst förbrukat över 50% och ta lite bilder på skärmen så kanske du kan få gehör från SC.
Men tar trippmätaren hänsyn till all kWh som förbrukats, eller enbart det som förbrukats under körning.

För en del går ju åt förvärmning, ac, etc
Skriv svar