De flesta FSD kunder har HW3

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8554
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

De flesta FSD kunder har HW3

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Med tanke på att Tesla ska sluta sälja Total Självkörningsförmåga om en dryg vecka frågade vi våra medlemmar hur de resonerar angående köp av FSD? Vi var speciellt intresserade av eventuella skillnader i köpbeteende mellan de som har nya HW4 bilar och de som har äldre HW3 hårdvaran som sägs med nöd och näppe klara övervakad självkörning men har visat sig vara för svag till oövervakad självkörning.

Två tredjedelar av de som svarat på undersökningen har inga planer på att köpa FSD, Total Självkörningsförmåga. En del av dem kan tänka sig att prenumerera på den i efterhand.

Inga av de svarande har tänkt förköpa FSD innan den 21:a maj.

26% hade köpt sina Tesla bilar med FSD paket. Ytterligare 8% hade först köpt bilen utan FSD men köpt till paketet senare. Sammanlagt har alltså 34% av de svarande FSD installerad i sina bilar, väntandes på att myndigheterna ska godkänna aktivering.

Det anmärkningsvärda är att hela 20 av de 34 procenten har bilar med den gamla HW3 hårdvaran. En majoritet av de svarande har alltså en hårdvara som inte kan använda den självkörande mjukvaran Nederländska RWD hade godkänt och som EU TCMV debatterat om. De kan möjligtvis hoppas på att den “V14 lite” mjukvara Tesla sägs komma släppa i sommar kommer även den godkännas i EU. Och även ifall de kan i så fall få Total Självkörningsförmåga (under övervakning) vet vi redan nu att de datorerna är för klena för den framtida oövervakad självkörning de egentligen köpt och betalat för.

Ifall dessa siffror är representativa för Sverige och Europa är det fler Teslaägare som har köpt Total Självkörningsförmåga och har gamla HW3 datorn än dem med HW4 som faktiskt kan använda den. Inte undra på att sajten hw3claim.nl redan har samlat över 6 000 europeiska Teslaägare med krav på att Tesla ska agera och byta hårdvaran i deras bilar.

På senaste kvartalsmötet medgav Tesla att HW3 datorerna är för klena för oövervakad, “äkta” självkörning, men la till att även HW3 kommer klara övervakad självkörning med hjälp av kommande “V14 lite” mjukvaran senare i år.



Source: https://teslaclubsweden.se/de-flesta-fs ... r-har-hw3/
ErransEgo
Inlägg: 235
Blev medlem: 21 jan 2026 21:26

Re: De flesta FSD kunder har HW3

Inlägg av ErransEgo »

Har någon här inne med HW3 låst upp FSD/EAP det senaste?
Funkar det bra?
Jag ska ut och kryssa igenom Tyskland under semestern och funderar på att betala en tusing för att slippa fippla med spaken i tid och otid.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 539
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: De flesta FSD kunder har HW3

Inlägg av Autonom »

ErransEgo skrev: 27 jun 2026 21:53
Har någon här inne med HW3 låst upp FSD/EAP det senaste?
Funkar det bra?
Jag ska ut och kryssa igenom Tyskland under semestern och funderar på att betala en tusing för att slippa fippla med spaken i tid och otid.
Prenumerationen kommer inte att lösa ditt problem.

Finns ingen tidplan på när HW3 kan få FSD, min spekulation för HW3 finns här: viewtopic.php?p=886845#p886845
ErransEgo
Inlägg: 235
Blev medlem: 21 jan 2026 21:26

Re: De flesta FSD kunder har HW3

Inlägg av ErransEgo »

Autonom skrev: 27 jun 2026 22:25
ErransEgo skrev: 27 jun 2026 21:53
Har någon här inne med HW3 låst upp FSD/EAP det senaste?
Funkar det bra?
Jag ska ut och kryssa igenom Tyskland under semestern och funderar på att betala en tusing för att slippa fippla med spaken i tid och otid.
Prenumerationen kommer inte att lösa ditt problem.

Finns ingen tidplan på när HW3 kan få FSD, min spekulation för HW3 finns här: viewtopic.php?p=886845#p886845
Tack för svar.
Jag var nog lite vag och otydlig med behovet.
Tänker att vi med vanliga AP med HW3 kan få EAP plus summon och autoparkering för 990 kronor per månad.
Om någon har laddat ner EAP på sin HW3 bil, och är nöjd med att bilen byter fil.
Hoppas att man inte blir av med AP när inte väljer att förlänga abonnemanget.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 539
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: De flesta FSD kunder har HW3

Inlägg av Autonom »

Jag har HW4 och EAP. EU-EAP byter inte fil automatiskt, den ger ett meddelande till föraren och efter att denne lagt ut blinkersen så byter bilen fil om inte luckan har försvunnit. Detta fungerar någorlunda så länge det är gles trafik.
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: De flesta FSD kunder har HW3

Inlägg av Teslaaa »

ErransEgo skrev: 27 jun 2026 21:53
Har någon här inne med HW3 låst upp FSD/EAP det senaste?
Funkar det bra?
Jag ska ut och kryssa igenom Tyskland under semestern och funderar på att betala en tusing för att slippa fippla med spaken i tid och otid.
Har EAP, fick med det vid köp av bilen. Kan säga att jag inte hade pröjsat för det.

”Automatiskt” filbyte måste bekräftas, summon har jag aldrig använt, automatisk parkering kan vara skönt ibland vid krångligare utrymmen men oftast går det mycket fortare att parkera själv.