Nä, konstigt nog verkar de inte kört slut på reserven. De borde de väl ha gjort i långdistansrekordförsöket.
Funderar förresten på varför de gör detta nu när 90D finns, den har rejält bättre räckvidd. De kommer ju bli slagna snart
Handlar väl om att skapa hype. "Kan S85D komma såhär långt, hur långt kan då inte S90D komma?" börjar nog vissa fundera och sen är det igång
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Laddade fullt idag på morgonen och fick 385 efter ca 4700 mil.
Har laddat mycket SUC och flera ggr fullt men då alltid i samband med direkt avfärd om nu man kan dra några slutsatser av detta senare i sammanfattning av batteriets livslängd.
Ja det har blivit fullt några gånger, och ofta på Supercharger.
När jag ska ladda fullt har jag börjat göra så här:
Ställer in den på 90% kvällen innan. Sen schedulerar jag att den ska skruva upp sig till 100% ca en timme innan jag ska köra.
Gjorde en range charge idag till 100% för andra gången totalt. Laddar normalt alltid till 90%.
Började laddningen med 28 km range rated kvar. Fyllde på upp till 100% och fick i 74 kWh. Borde innebära att 0-100% borde vara 78-79kwh på mitt batteri som nu gått 3300 mil på 2 år.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Gjorde en range charge idag till 100% för andra gången totalt. Laddar normalt alltid till 90%.
Började laddningen med 28 km range rated kvar. Fyllde på upp till 100% och fick i 74 kWh. Borde innebära att 0-100% borde vara 78-79kwh på mitt batteri som nu gått 3300 mil på 2 år.
Dra av ca 5 % då så får du vad batteriet innehåller. Men är osäkert. Eller räkna ut vad en typical eller rated range är värd på din bil. Tycker det är bästa lösningen nu. Men sen är ju svårigheten hur mkt som är under 0. Kan ju variera. En ny bil blev i Norge avläst till 79.3 kWh inkl. reserv med 4 kWh buffer. Du bör ju ha tappat några procent. Men sen står det ju still. Har haft samma i 2 år nu.
Funderar på att beställa en can bus läsare jag så jag kan läsa av batteristatus direkt.
Det beror ju på hur fort man kör, kör man fort får man sämre kapacitet. Man måste väl köra typ 30 kmh för att få max uttag ur batteriet. Varför inte mäta vad man trycker i?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Ja. Indirekt. Beror på effektuttag. Håll dig på 0.5C-1C. Alltså 40-80 kW. Inte mer. Alltså köra långsamt med mkt backar blir också fel. Kör man enbart på 20 kW t.ex får man ut något mer än batteriet är beräknat till.
10 månader och 1900 mil. Typical range vid 90% är 377 km.
Har laddat fullt 2 gånger, laddar normalt till 80% och sällan på Supercharger utan hemma med 3-fas och ställt den på 5A.
Det är en S85D.
Senast redigerad av Jorma, redigerad totalt 1 gånger.