Självkörande fordon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Självkörande fordon

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Självkörande fordon

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Jo, det är sant men flyg är ju främst avsett för långa sträckor där alternativen är obefintliga eller mycket sämre tex Thailand eller USA.
Om bilen går över till el så kan ju faktiskt kostnaden för flyget sjunka. Särskilt om petroleumet fasas ut politiskt för bilar genom skatter av olika slag.
Flyget är avsett för vad det används till - bröderna Wright har aldrig uttalat att deras uppfinning endast var ämnad för resor till Thailand och USA :)

Jag är övertygad om att flyget kan optimeras kraftigt för att reducera väntetiderna - om den enda tidstjuven på en flygresa i framtiden blir färden mellan flygplatsen och slutdestinationen, så är det inte många andra trafikslag som kan konkurrera med flyget ens på kortare inrikesresor.
Flyget har samma flexibilitet som vägtrafikfordon - det kan lätt styras om till nya destinationer och kräver ingen dyr infrastruktur på själva färdvägen. Detta är en väldigt praktisk egenskap som skapar förutsättningar för att göra flygresandet mycket mer dynamiskt.

I övrigt håller jag med Svenssons om att kostnaden för flygbränsle kommer öka i och med elektrifieringen av vägtrafikfordon när flyget självt måste bära kostnaden för utvinning av olja.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Självkörande fordon

Inlägg av Wahll »

Herr X skrev:
Jag är övertygad om att flyget kan optimeras kraftigt för att reducera väntetiderna.
Det är du nog ganske ensam om. Iaf inom flygbranchen. Flyget är en otroligt välsmord apparat som ska fungera internationellt och med 100% säkerhet.
Möjligvis skulle det gå att optimera om man tog bort alla passagerare.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Självkörande fordon

Inlägg av Kalle »

Herr X skrev:
detta är en egenskap som inte flytande bränslen har. Väte som energibärare i flygtankarna skulle då göra att det är större sannolikhet att överleva en sådan flygolycka
Nja, dagens flygplan kan töma tankana ganska snabt nu me, de görs då och då pga att flygplan får starta med mer vickt än de får landa
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Självkörande fordon

Inlägg av Herr X »

Wahll skrev:
Det är du nog ganske ensam om. Iaf inom flygbranchen. Flyget är en otroligt välsmord apparat som ska fungera internationellt och med 100% säkerhet.
Det är för att flygbranschen utvecklas inkrementellt och det är otänkbart för dem att tänka utanför boxen. Dreamliner, som anses vara helt nytt, magiskt och revolutionerade inom flygbranschen är... se till att sitta ner nu så att du inte svimmar... ... sitter du?...: ett flygplan som ser nästan exakt lika dant ut som alla tidigare flygplan, flyger som alla tidigare flygplan, laddas med passagerare precis som alla tidigare flygplan, har piloter, hjul, stolar och flygplansmat precis som alla tidigare flygplan men är några procent lättare. Man svimmar.

Självklart är det möjligt att börja från ett blankt papper och hitta helt nya sätt att använda fysikaliska principer, såsom aerodyner, för att bygga ett billigt och bekvämt transportsystem som är så effektivt att vi skrattar i mjugg åt den lösning flygplansbranschen idag anser vara helt omöjlig att förbättra.

Jag sitter naturligtvis inte på lösningen, men här är några lösa tankar kring något fullständigt annorlunda: tänk dig att "flygplanen" bara består av olika varianter av stjärtfena, landningsställ och vingar. Flygplanskroppen består sedan av en grupp "kapslar" som automatiskt byggs ihop till ett komplett plan. Kapslarna innehåller resenärerna och mängden kapslar beror på hur många som vill åka till den aktuella destinationen. Vilken storlek på vingar/motorer och stjärtroder som monteras på de sammanvävda kapslarna beror på hur många resenärer som hemma i garaget knappade in den aktuella slutdestinationen. Det är nämligen hemma i garaget som resan börjar - där kliver familjen/de resande in i en lagom stor kapsel som precis anlänt på en liten "skateboard" med motor, batteri och våg. Kapseln vägs och körs automatiskt till en flygplats där den genomgår en automatisk säkerhetskontroll och grupperas med andra kapslar där "innehållet" valt samma eller en närliggande destination. När kapslarna sitter ihop och vingar, roder etc. är monterat ordentligt, lyfter planet och landar en stund senare på en flygplats nära destinationen. Kapslarna tas automatiskt isär och respektive familj/person förflyttas med sitt bagage på en ny skateboard till den slutgiltiga destinationen.
Första gången du behöver lämna din kapsel är när du ankommit slutdestinationen. Du kan välja att inte se en annan människa under resan om du inte vill det. Du kan välja att betala extra och få exakt den nivå av lyx som du känner för. Väntetider elimineras nästan helt och varenda flygplansstol kommer alltid vara fylld, på varje flygplan och vid varje avgång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar