The Supercharger Challenge

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av lator »

Karlstad natten mot måndag.
Karlstad natten mot måndag.
Undrar varför det heter just Ödeshög?
Undrar varför det heter just Ödeshög?
Åter Kalmar efter välförrättat värv (eller varv...)
Åter Kalmar efter välförrättat värv (eller varv...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Crappy skrev:
Du glömde stilleståndstiden när du gav mig massoor av Telsainformation.
Du sa inte ett ord om att det var denna resa du var ute på.

Tack för tiden du gav till en dåraktig, fullkomlig främling som tvärnitar på en parkering för att han ser en ny tesla i stan :D
(För det var väl du?)
Hihi, det ingick i utelåsningstiden... Du minns att det inte gick att låsa bilen? Jag stannade lite längre bort och försökte igen. Då låste den med mig utanför... Tur att MoveAbout kan fjärrstyra bilen.

"Du sa inte ett ord om att det var denna resa du var ute på."

POKERFACE!!!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Aha jag kollade efter dig när min inköpsrunda var klar, men då var du försvunnen. Skönt att det löste sig

Pokerface? Då ska vi inte spela mot varandra, jag anade inget och då spelar jag en del. Snyggt! Eller som det heter WP
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Stort grattis latar! Bra jobbat!
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Crappy skrev:
Pokerface? Då ska vi inte spela mot varandra, jag anade inget och då spelar jag en del. Snyggt! Eller som det heter WP
Ha! Jag har aldrig spelat poker men det kanske vore något...

Bilen har utrustats med ett helt nytt system för uthyrning. Ett kort som ska låsa upp och aktivera bilen och jag var den förste (i världen) som testade det.
Resultat: 2x utelåsning pga avslutad hyresperiod... 1 utelåsning då jag lyckades dubbelblippa och slängde in kortet i bilen samt stängde dörren... Den låste upp och strax efteråt så låste den igen. Inte helt perfekt system och det jobbigaste är att inte har "walkaway" utan man måste låsa bilen manuellt med kortet varje gång men säkert ett bra system för bilpoolsbruk när det väl fungerar som det ska.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Härligt kört!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Alexander skrev:
Stort grattis lator! Bra jobbat!
Tack!

Det jobbiga är inte själva resan med Teslan utan att ta sig till platsen där den finns.

Jag åkte på onsdag eftermiddag en Hertz Freerider ner till Jönköping och sen tåg till Göteborg. Hämtade Teslan kl 16 och sen jag lämnat den på museet i Kalmar så tog jag en annan Freeride till Norrköping där jag hoppade på tåget hem. Sov hela vägen från Stockholm och missade avstigningen i Östersund. Vaknade strax innan Krokom och rafsade ihop mina saker då tåget saktade in. Tur som en tok att det var någon som skulle av där annars hade de bränt på till Järpen...

Angående Freeride så anser jag att det är ett väldigt miljövänligt alternativ då bilen ändå på något sätt ska fraktas tillbaka till sin ursprungsort. Ännu bättre när det blir elbilar som hyrbilar!

De 6 senaste dygnen har jag inte sovit mer än tre timmar i sträck (utöver på tåget) och det känns nu... Men som sagt, Teslan är den absolut vilsammaste bil jag har kört!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag insåg just att jag på två hyrhelger med Tesla kört 643 mil! :mrgreen: Nog tur att jag inte äger en...

Jag lånade en gång för några år sedan en Nissan Leaf i 10 dagar och körde på den tiden 200 mil. Den var införskaffad av Green Highway för att låta företagare i trakten pröva att använda elbil. Den hade gått 460 mil på fyra månader när jag fick tag i den... Vissa som lånade den hade bara kört 7 mil på en vecka!
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

lator skrev:
Jag insåg just att jag på två hyrhelger med Tesla kört 643 mil! :mrgreen: Nog tur att jag inte äger en...

Jag lånade en gång för några år sedan en Nissan Leaf i 10 dagar och körde på den tiden 200 mil. Den var införskaffad av Green Highway för att låta företagare i trakten pröva att använda elbil. Den hade gått 460 mil på fyra månader när jag fick tag i den... Vissa som lånade den hade bara kört 7 mil på en vecka!
Vet ingen annan som verkligen behöver en Tesla som du lator. Känner mig bortskämd med två elbilar hemma men uppskattar allt eldrivet.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Alexander skrev:
Vet ingen annan som verkligen behöver en Tesla som du lator.
Jag tror att jag ligger i lä om man skulle jämföra med Martinen. Han har tydligen bränt av ca 10000 mil på 15 månader, huvudsakligen i jobbet... ;) Jag "nöjeskör" ju bara...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Du har en grym hobby, lator :) Själv har jag varit Tesla-ägare i snart ett år och har hunnit besöka fyra superchargers totalt...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Du är grym lator!

Riktigt imponerande. Jag har på 5 månader lyckats att ladda på 5 olika SuC.

Efter 5 månader och 1000 mil tänker jag fortfarande: Redan framme? varje gång jag använder bilen oavsett körsträcka. Nu har jag aldrig gjort mer än 70 mil "sträckkörning" hittills, och jag kan tänka mig att du INTE tänkte "Redan framme?" efter 366 mil. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag var bara lite ledsen att jag var tvungen att lämna ifrån mig bilen... :(
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

danni skrev:
Du har en grym hobby, lator :) Själv har jag varit Tesla-ägare i snart ett år och har hunnit besöka fyra superchargers totalt...
Att se det som en hobby är ju enda sättet att kunna ge sig själv tillstånd till dylika vansinnigheter och egentligen så är det ingen dyrbar hobby om man bortser från inkomstbortfall. Det handlar i mitt fall mycket om att få lägga ett större antal milen bakom ratten i olika Model S för att kunna bedöma vad jag anser är viktigt och nödvändigt vad gäller utrustning och performance. Problemet är där att de hyrbilar jag har hittat är ganska "snikutrustade" men jag har i alla fall kunnat jämföra att köra med och utan autopilot samt panorama och olika stolar. Jag måste därmed erkänna att om jag ska åka bak i en Model S så krävs det panorama tak om jag inte ska få nackspärr... (190 cm)
Jag tänkte kommentera mera vad gäller stolar i en annan tråd. Finns det redan någon upplagd tro? Antar det. Nästan allt har ju redan diskuterats... ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Några ord om förbrukning.

Snittet för hela resan var som jag tidigare nämnt 191 Wh/km.

Lägsta förbrukning på en delsträcka som vanligt mellan Krokom och Mora. 158 Wh/km

Högsta förbrukning, 225 WH/km från Gävle till Sundsvall.

Jag har oftast legat på hastighetsbegränsningen + lite... aldrig över +30. Saknar att jag inte får snittfart sen senaste laddning automatiskt.

Vet inte om det verkligen skiljer så mycket mellan S70D och S85D för några förbrukningssiffror på 250 och över kan jag inte åstadkomma utan att nyttja den som nöjesfält. Kanske vissa med hög förbrukning kör lite för fort ibland...? :oops:
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

lator skrev:
Lägsta förbrukning på en delsträcka som vanligt mellan Krokom och Mora. 158 Wh/km
Fungerar det med en S60 mellan Krokom och Mora? Det är ju 328km enligt Google maps... Med 158 i förbrukning så skall det väl gå men vågar man chansa?
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Har man inte bråttom så går det under förutsättning att det inte är kallt... Jag körde inte speciellt sakta för att få den förbrukningen utan höll i princip hastighetsbegränsningarna. Kanske lite 90 på 100-sträckorna. Dessutom finns det ju gratis laddning både i Sveg, Åsarna och Svenstvik med både chademo och typ 2 32 A.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Då är det bra att ha med en chademo adapter som säkerhet.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av inCup1 »

:D du är bara för härlig Lator tycker Tesla snart borde hyra in dig som testpilot för deras ladd nätverk
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

inCup1 skrev:
:D du är bara för härlig Lator tycker Tesla snart borde hyra in dig som testpilot för deras ladd nätverk
Jag är ledig för uppdrag! Säg bara till... Kanske borde ta en tur i Norge. ;) :mrgreen: :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

lator skrev:
inCup1 skrev:
Jag är ledig för uppdrag! Säg bara till... Kanske borde ta en tur i Norge. ;) :mrgreen: :lol:
Du är överkvalificerade för Norge.
Jag tror att Tyskland är mer på din nivå. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Vem står för bil? Jag hinner inte på en helg... 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

lator skrev:
Vem står för bil? Jag hinner inte på en helg... 8-)
Försök bara ligga några km/h över hastighetsgränsen så ska det nog gå vägen ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Fri fart +några km/h på autobahn... ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Ok! Det verkar som om intresset för denna typ av "onödiga" resor har bedarrat. Jag vet inte själv om det verkligen finns någon rimlig anledning att kuska runt på laddstationer över hela Sverige utöver kanske att bedöma tillgänglighet och kringliggande service. Jo, för mig handlade det ju om att kunna lägga så många mil som möjligt på några få dagar vilket inte skulle gå om jag inte höll mig till de stråk av SuC som nu finns i Sverige och dessutom blev det ju som sagt en liten utmaning...

Det jag kan konstatera utifrån de resor jag har gjort är att det tar ganska lång tid att ta sig en längre sträcka då laddningen (i alla fall med en S70D) tenderar att ta närmare en timme för att ta sig vidare till nästa laddare. Har man inte bråttom så är det ju ok men vill man snabbt ta sig t.ex från Östersund till Göteborg så funkar det inte optimalt. Först en lite för lång sträcka till Mora (ca 320 km) Sen mera passande hopp mellan Mora och Karlstad och vidare till Jung eller Uddevalla. Lite omvägar blir det och om man håller hastighetsbegränsningarna någorlunda så får man räkna med närmare 12-13 timmar. Åt andra hållet blir det faktiskt sämre då man måste ladda fullt i Mora för att ha en chans att nå Östersund. Nej, jag behöver jämföra med en S85/90 för att se om det är någon skillnad...
Helt klart är i alla fall att det går smidigare med en Model S än med en Leaf! ;)
Skriv svar