Miljö och politiska partier

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av mati »

Man brukar ju använda ett (eller annat) fult ord som slutar på *ist när man vill brännmärka nån inom valfritt område. ;) Men just miljöpartist känns ändå inte som världens störta kränkning för mig. Hur går det till då? Såhär kanske?
"Va? Kallar du mig för miljöpartist?! Uuuuooo nu blir jag jättekränkt och känner mig diskriminerad. Nä, nu ger jag upp och går jag och köper en bensinbil istället." Just det. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det tragikomiska i sammanhanget är att just elbilsägare ofta beskylls vara miljöpartister. "Då har ni inte varit på vårt forum" brukar jag säga.
Haha, jag det är verkligen sant. Fast om någon vill beskylla mig att vara miljöpartist så är det väl så. Det finns betydligt värre saker. ;)
Finns det?! :shock:
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Väldigt intressant tråd säger jag som aktiv centerpartist.

Kommer nog ha svårt att inte rätta er samt säga vad jag tycker när jag ser något.

Kan säga att på riksplan är MP vår största fiende i miljöfrågor. Medans i EU samt vissa kommuner är MP våra bästa vänner i miljöfrågor.

Sen historiskt sett var det vi i C som först hade miljöfrågor i agendan. Samt första miljömotionerna i riksdagen mm.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jo, Centern har ju funnits några år längre än Miljöpartiet...
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

ovelundkvist skrev:
Jo, Centern har ju funnits några år längre än Miljöpartiet...
Jo men det har många andra partier med, men de har fortfarande inte skaffat sig en riktig miljöpolitik ändå :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det kontakt jag haft med miljöpartister har jag märkt att på gräsrotsnivå finns viss entusiasm kring elbilar men ju högre upp man kommer desto mer negativa blir tongångarna.

Dessutom märker jag ett slags motstånd mot all slags fordon oberoende teknik. Jag har fått höra att elbilar är dåliga för att då skulle fler åka bil, längre. Det spelar ingen roll att utsläppen skulle minska - själva förflyttningen av människor är av ondo på nåt sätt. Kollektivtrafik förespråkas även i sådana fall den skulle medföra större utsläpp.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

TiborBlomhall skrev:
Det kontakt jag haft med miljöpartister har jag märkt att på gräsrotsnivå finns viss entusiasm kring elbilar men ju högre upp man kommer desto mer negativa blir tongångarna.

Dessutom märker jag ett slags motstånd mot all slags fordon oberoende teknik. Jag har fått höra att elbilar är dåliga för att då skulle fler åka bil, längre. Det spelar ingen roll att utsläppen skulle minska - själva förflyttningen av människor är av ondo på nåt sätt. Kollektivtrafik förespråkas även i sådana fall den skulle medföra större utsläpp.
Känner igen det med.

Syns tydligt på deras förslag som kilometerskatt mm.

Här i Kungsbacka vill de att vi bygger 0.43 parkeringsplatser per lägenhet när vi bygger nya lägenhetsområden.

Deras grundtanke är att alla skall åka kommunalt som sagt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Är inte "-ist"-tänket ganska förlegat? Jag har röstat på Miljöpartiet, flera gånger, men räknar mig inte som miljöpartist utan står rätt långt ifrån dem i många frågor. Väljarkåren av idag är långt mindre bundna till något specifikt parti.

Håller dock med Anders77 om att när det gäller MP får man mycket mer miljövaluta för sin röst ju mer lokalt man lägger den.

Med ett annat röstsystem kanske man skulle kunna slippa tokliberalisering och stoppade infrsstrukturprojekt bara för att man vill markera hur högt man prioriterar miljöfrågan?

http://www.cgpgrey.com/politics-in-the-animal-kingdom/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja för mig framstår det som att miljöpartiet vill begränsa rörligheten, friheten och självständigheten så inget parti jag skulle ta i med tång. Det känns som de använder miljöargumentet för att urbanisera och styra in människors deras kakformar. När de är färdiga kan de göra en djurpark av hela landet, för mark ska väl inte ägas av privatpersoner?
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
Ja för mig framstår det som att miljöpartiet vill begränsa rörligheten, friheten och självständigheten så inget parti jag skulle ta i med tång. Det känns som de använder miljöargumentet för att urbanisera och styra in människors deras kakformar. När de är färdiga kan de göra en djurpark av hela landet, för mark ska väl inte ägas av privatpersoner?
Konstiga är att de ofta är emot vindkraft mm lokalt. Kan inte förstå hur de tänker
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Är det inte så att i Miljöpartiet samlas idag alla sorters naturromantiker som på 70-talet fanns i centern? Gröna vågen, ni vet. I det konceptet ingår ju nån slags romantiserande av tiden före industrialismen. Men det är ju en bedräglig syn på vår värld. Visst, industrier och fossilbilar m.m. förstör vår värld, men det är ju ena sidan av ett mynt vars andra sida är vår välfärd och sjuk- och hälsovård. Vem skulle vilja gå tillbaka till tiden när man var tvungen att slita hund på åkrar om sommaren för att ha en chans att överleva vintern? När folk dog som flugor i sjukdomar som idag är enkla att bota?

Att tro att vi får en bättre värld genom att sluta vara ett industri- och tekniksamhälle är helt fel. Nu har vi en viss nivå på levnadsstandard och den kommer människor aldrig att acceptera att överge. Om vi ska kunna vända trenden som blivit så tydlig under 2016, att den globala uppvärmningen accelererar med värmerekord månad för månad, då finns det bara en väg att gå och det är att öka på takten i den industriella utvecklingen så att vi snabbare kan göra oss kvitt användningen av fossila bränslen.

Och att försöka lagstifta och på andra sätt tvinga människor att sluta köra egen bil kommer inte heller att fungera. Det enda sättet är att konstruera nåt som är bättre och mer attraktivt än att äga en egen bil, och det kan vara autonoma fordon, och det kommer inte heller att konstrueras om man motarbetar ny teknik.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Jerker, det kan vara så. Många från gröna vågen tiden börjar dock bli äldre nu, så mycket möjligt att de gått dit. På 70 talet var ju Centern större än vad de är idag. På den tiden hade vi ju även regeringsmakten med Sossarna. Så vi var kanske lite mer vänliga mot vänster politiken då med.

Sen Maud Olofsson tackade nej till att bilda regering med S har vi dock blivit S stora hatobjekt.
Vi har ju klart genom alliansen visat att vi är borgerligt ekonomiska. Jag vet dock att vi fått föredetta mp väljare samt aktiva mp politiker som bytt till Centern de senaste åren.

Man brukar säga att ca 48% är väljare som går efter ideologi. Sen väljer folk efter sakfrågor och sen person.

För de som ser miljön som viktigaste sakfrågan blir det ofta MP som de röstar på. Många jag pratat med vet dock inte så mycket om deras politik, förutom att de "bryr" sig om miljön. Dessa väljare blir dock bara fler och fler ned åren. Alltså de som tror något men orkar inte kolla mer.

Dessa väljare är dock lätta att få över om de orkar lyssna på fakta, vilket få gör.

I lördags pratade jag med en som sa sig vara sosse. Men i varje sakfråga som var viktig så tyckte hon som oss i C.

Jag själv röstade på M förr innan jag satte mig in i vad partierna egentligen vill. Då var enonomin viktigast för mig.

Nu är det borgerlig ekonomi, miljö, integration samt små företagar politik som är viktigast för mig, vilket gjorde mitt val enkelt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

ovelundkvist skrev:
e5m1r skrev:
Kan inte annat än nämna klippet när Topgear parkerade en miljövänlig SUV samt AMG och fick reaktioner på SUV ingen brydde sig om AMG som var många ggr värre miljöbov
Säger en del om hur insatta de är
Sorry, men det finns inga miljövänliga bilar, bara mer eller mindre miljöovänliga. Och samtliga fossilbilar hör definitivt allihop till den ovänligaste halvan av skalan.
Ordet "miljövänlig" är ganska förrädiskt då det är väldigt oprecist. Allt som människan gör påverkar naturen på något sätt - även det mest energisparande och energieffektiva huset, byggt i naturmaterial, med återvinning av allt hushållsavfall, förutsätter exempelvis gruvdrift som för all och evig tid gör stora hål i naturen.

FN's begrepp "hållbart" är för mig mer intressant - det signalerar att vi inte gör av med mer av naturens resurser än vad som hinner återskapas eller vad man kompenserar för, så att nästa generation får samma förutsättningar som vi fick.
En SUV kan vara hållbar om den producerats så att den kan återvinnas och den energi som använts till produktionen inte bidragit till att förstöra klimatet, vattendrag eller liknande. En sådan SUV är mer hållbar än en dieselbuss, trots att många politiker på vänsterskalan av religiösa skäl avskyr SUV:en och vurmar för bussen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

TiborBlomhall skrev:

Precis så uppfattar jag MP också.
Konstigt nog kör ledningen bil själva eller åker taxi, så det gäller alla andra förutom dom själva.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

När vi i C satt i regeringen 2014 skrev de fyra ministrarna vi har så här.

http://www.dn.se/debatt/sa-vill-vi-gora ... t-elbilar/

I vårbudgeten, som vi i C lade, hade vi lagt in 150 miljoner i möjliga pengar att söka i bidrag för byggandet av laddstolpar. Enligt beräkning skulle det leda till ca 30 000 laddstolpar. Med vilken kapacitet har jag dock ej fått fram.

Det säger lite om våra tankar kring fordonsflottan.

Googlar man på miljöpartiet elbilar så hittar man inget från 2016.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Är det inte så att i Miljöpartiet samlas idag alla sorters naturromantiker som på 70-talet fanns i centern? Gröna vågen, ni vet. I det konceptet ingår ju nån slags romantiserande av tiden före industrialismen. Men det är ju en bedräglig syn på vår värld. Visst, industrier och fossilbilar m.m. förstör vår värld, men det är ju ena sidan av ett mynt vars andra sida är vår välfärd och sjuk- och hälsovård. Vem skulle vilja gå tillbaka till tiden när man var tvungen att slita hund på åkrar om sommaren för att ha en chans att överleva vintern? När folk dog som flugor i sjukdomar som idag är enkla att bota?

Att tro att vi får en bättre värld genom att sluta vara ett industri- och tekniksamhälle är helt fel. Nu har vi en viss nivå på levnadsstandard och den kommer människor aldrig att acceptera att överge. Om vi ska kunna vända trenden som blivit så tydlig under 2016, att den globala uppvärmningen accelererar med värmerekord månad för månad, då finns det bara en väg att gå och det är att öka på takten i den industriella utvecklingen så att vi snabbare kan göra oss kvitt användningen av fossila bränslen.

Och att försöka lagstifta och på andra sätt tvinga människor att sluta köra egen bil kommer inte heller att fungera. Det enda sättet är att konstruera nåt som är bättre och mer attraktivt än att äga en egen bil, och det kan vara autonoma fordon, och det kommer inte heller att konstrueras om man motarbetar ny teknik.
Håller verkligen med!
Gröna vågare är nog färre nu, men det finns en hög med liknande tyckande i yngre åldrar som utstrålar samma typ av miljövänster. De vill tillhöra denna grupp och uttrycker det, vilket får lite samma effekt på vanliga människor som högfärdiga gammelmoderater som tillhörde en annan "synlig" grupp. Moderaterna fick med Reinfeldt med sig otroligt många när man lade denna stil åt sidan, kanske något att tänka på för att "nå ut".

Apropå äga bil; jag hade en diskussion med min svägerska om att få i framtiden kommer äga bil, hon motsatte sig detta då hon minsann inte kunde tänka sig att bara nyttja autonom biltjänst. Jag orkade knappt argumentera. Förklarade att det kommer vara mycket liten procent av människorna i framtiden som verkligen äger bil och att hon kanske är av den procenten och det inte är något fel i det, men för den stora massan lönar det sig inte att äga en bil när du sällan utnyttjar den. Det spelar ingen roll om du åker långt eller kort bara tiden totalt du åker per år kommer att spela roll. Folk som på det här forumet idag äger sin Tesla har råd med bil även i framtiden när den stora massan inte äger sin egen. Gissar att 2050 är det nere på under 20% av hushållen som äger eget fordon efter det så kommer det sjunka drastiskt för det är en generationsfråga och vi som då lämnat över till yngre generationer som vuxit upp i en autonom bilvärld inte ser det som vi gör.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Anders77 skrev:
Det är för att MP inte vill ha bilar alls. De anser att bilen är ineffektiv, och dagens problem hos fossilbilar används som argument för att hela transportslaget är dåligt.

Direkt från Miljöpartiets partiprogram:
Biltrafikens problem är inte bara trafikolyckorna och klimatpåverkan. Privatbilism är ofta ett ineffektivt sätt att transportera människor, särskilt i storstäderna. Den kräver stort utrymme och hög energianvändning. Biltrafiken bidrar också till övergödning, försurning, störda ekosystem och marknära ozon. Barn drabbas särskilt hårt av lokala bilavgaser i städerna, där biltrafiken också kräver mycket utrymme och för med sig stora problem med buller.

Man vägrar se att en tvingad övergång till kollektivtrafik kraftigt försämrar levnadsstandarden för många, och att man därför möter ordentligt mothugg och har svårt att få igenom sin politik. Konsekvensen är att svenskarna fortfarande kör smutsiga fossilbilar, medan man i grannlandet Norge valt en annan väg där nu en av tre sålda bilar är en elbil. Utanför mitt hus (jag bor i Norge) susar näst intill ljudlösa bilar förbi, drivna av el som producerats av de norska vattenkraftverken.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

zyax skrev:

Apropå äga bil; jag hade en diskussion med min svägerska om att få i framtiden kommer äga bil, hon motsatte sig detta då hon minsann inte kunde tänka sig att bara nyttja autonom biltjänst. Jag orkade knappt argumentera. Förklarade att det kommer vara mycket liten procent av människorna i framtiden som verkligen äger bil och att hon kanske är av den procenten och det inte är något fel i det, men för den stora massan lönar det sig inte att äga en bil när du sällan utnyttjar den. Det spelar ingen roll om du åker långt eller kort bara tiden totalt du åker per år kommer att spela roll. Folk som på det här forumet idag äger sin Tesla har råd med bil även i framtiden när den stora massan inte äger sin egen. Gissar att 2050 är det nere på under 20% av hushållen som äger eget fordon efter det så kommer det sjunka drastiskt för det är en generationsfråga och vi som då lämnat över till yngre generationer som vuxit upp i en autonom bilvärld inte ser det som vi gör.

Hade samma diskussion med svåger och svägerska i helgen. Båda fattade direkt och höll med.

Vilket parti har vettig miljö- och energistrategi då?
Jag har inte sett något som liknar vettig energistrategi med långsiktighet från något parti.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Herr X skrev:
Anders77 skrev:
Det är för att MP inte vill ha bilar alls. De anser att bilen är ineffektiv, och dagens problem hos fossilbilar används som argument för att hela transportslaget är dåligt.

Direkt från Miljöpartiets partiprogram:
Biltrafikens problem är inte bara trafikolyckorna och klimatpåverkan. Privatbilism är ofta ett ineffektivt sätt att transportera människor, särskilt i storstäderna. Den kräver stort utrymme och hög energianvändning. Biltrafiken bidrar också till övergödning, försurning, störda ekosystem och marknära ozon. Barn drabbas särskilt hårt av lokala bilavgaser i städerna, där biltrafiken också kräver mycket utrymme och för med sig stora problem med buller.

Man vägrar se att en tvingad övergång till kollektivtrafik kraftigt försämrar levnadsstandarden för många, och att man därför möter ordentligt mothugg och har svårt att få igenom sin politik. Konsekvensen är att svenskarna fortfarande kör smutsiga fossilbilar, medan man i grannlandet Norge valt en annan väg där nu en av tre sålda bilar är en elbil. Utanför mitt hus (jag bor i Norge) susar näst intill ljudlösa bilar förbi, drivna av el som producerats av de norska vattenkraftverken.
Precis. Med autonoma bilar på vägarna snart och kanske ett krav på större vägar inom en inte alltför avlägsen framtid är bilismen nyckeln, du kommer kunna trycka in många fler bilar på mindre yta, du kommer få människor till och från arbete snabbare och de förlorar ingen tid på att vänta vid hållplats eller byte av tåg, de behöver ej heller parkeringsplats på jobbet eller hemma, bilen är framtiden, den stora linjebussen är dåtiden!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

bjelkeman skrev:
zyax skrev:

Hade samma diskussion med svåger och svägerska i helgen. Båda fattade direkt och höll med.

Vilket parti har vettig miljö- och energistrategi då?
Jag har inte sett något som liknar vettig energistrategi med långsiktighet från något parti.
Även om jag inte är centerpartist måste jag säga att Centern har det. Ekonomiskt hållbar utveckling (satsning på småföretag och annat som driver Sverige framåt) samt en sund inställning till miljöomställning. Vad tycker du själv?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

zyax skrev:
Jag tillhör ju dem som är tveksam till att jag personligen kommer att överge eget bilägande. Men så bor jag ju på landet. Det kommer att bli detsamma med det som med den nuvarande kollektivtrafiken. Det går buss som har en hållplats precis utanför, men den går inte till mitt jobb. (Nu behöver jag också min egen bil i mitt arbete, men vi bortser från det i den här diskussionen.) Jag måste först åka in till staden och där ta en annan buss ut på landet till min arbetsplats. Det tar orimligt lång tid, så kollektivtrafiken är helt enkelt inte tillräckligt bra. Och jag tror ju inte att det kommer att funka med delning av autonoma fordon på landsbygden i framtiden, lika lite som kollektivtrafiken funkar idag. Men om det trots allt skulle bli på det viset så kommer jag att tacka och ta emot! Vad jag däremot hoppas mycket på av den självkörande tekniken är att jag som åldring som inte längre klarar att köra bil själv slipper den lika dåligt fungerande färdtjänsten. I alla fall så länge som jag klarar att för egen maskin ta mig i och ur bilen. Jag är så inbiten landsbygdsbo att jag hellre kommer att välja ättestupan än att flytta till ett äldreboende inne i en stad, så jag har verkligen stora förhoppningar på självkörande bilar, robotiserad hemhjälp osv.

Kärnan i det jag svamlat om ovan är att jag tror på teknisk utveckling, inte på begränsningar.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Jag antar ju att rätt många just här har råd att äga sin egen bil även i framtiden vilket kommer vara den enskilt största frågan för eget ägande. Bor man på landet är det väl lite större sannolikhet också, men kanske mindre än vad man först tänker sig, man behöver bara vara lite mer proaktiv när man ska åka, man kanske måste vara ute och "kalla in en bil" en längre tid i förväg i värsta fall. I vilket fall som helst är det ju inget scenario som Miljöpartiet tror på och jobbar mot, det vill ha bort bilvägen.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

zyax skrev:
Jag antar ju att rätt många just här har råd att äga sin egen bil även i framtiden vilket kommer vara den enskilt största frågan för eget ägande.
Vi får se vad som händer längre fram med bilägande. Just nu har jag, liksom många andra, väldigt svårt att se att jag och min familj skulle vara fullt tillfredsställd med autonom taxitjänst. Men faktum är att det är fullständigt omöjligt att prognostisera framtiden - när jag tänker att jag gärna vill äga en bil, tänker jag mig i stort sett bilen såsom den ser ut och fungerar idag fast autonom, men det kanske blir något helt annat som gör att det är otänkbart att äga en bil själv?
Ponera att framtidens autonoma taxibilar kommer inom fem sekunder oavsett var i landet du bor eller befinner dig. Det fordon som körs fram är ljust och väldigt rymligt, innehåller en toalett och rinnande vatten. Fordonet är enormt fräscht med förstklassiga skinnsäten och fullspäckat med den senaste tekniken, och de enda andra som färdats i fordonet är andra som abonnerar på samma premiumtjänst som du gör. Trycker du på den andra knappen i appen, den som ser ut som en skåpbil, så kommer ett motsvarande fräscht fordon fast med lastfunktionalitet, dragkrok eller något annat behov som du har för stunden.

En annan aspekt är att när fler personer delar på samma fordon så kommer det finnas mer pengar per enhet och fordonen kommer därför kunna byggas dyrare, med mer funktionalitet. Då blir det dels dyrare att äga ett eget fordon eftersom de självägda kommer byggas i mindre volymer än idag, och dels kommer skillnaden i funktionalitet och bekvämlighet mellan de självägda och den autonoma podden bli så stor att man ändå inte vill ha sin egen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

zyax skrev:
Precis. Med autonoma bilar på vägarna snart och kanske ett krav på större vägar inom en inte alltför avlägsen framtid är bilismen nyckeln, du kommer kunna trycka in många fler bilar på mindre yta, du kommer få människor till och från arbete snabbare och de förlorar ingen tid på att vänta vid hållplats eller byte av tåg, de behöver ej heller parkeringsplats på jobbet eller hemma, bilen är framtiden, den stora linjebussen är dåtiden!
Exakt så här ser jag det också. Bilen, eller snarare den elektriskt framdrivna podden, avgår, till skillnad från kollektivtrafiken, från den plats där du befinner dig och kör dig till den plats dit du vill åka. Detta sker på ett hållbart och extremt effektivt sätt. Du sitter skyddad och det förekommer ytterst få olyckor eftersom inga människor är inblandade i fordonens framförande. Man slipper enorma mängder människor som vistas på samma plats (tågstationer etc.), och reducerar därför risken för terrorattacker, stölder, övergrepp och liknande. Systemet är extremt flexibelt, redundant och utbyggbart - rasar en bro, planeras automatiskt systemet om så att poddarna tar andra vägar. Man kan ta med sig packning/last, åka flera i en podd eller välja att åka själv.

Miljöpartiets alternativa framtid innebär en utbyggnad av dagens extremt oflexibla och sårbara system med tåg/buss som tar dig från en plats där du inte är, till en plats dit du inte vill åka. Man klarar inte att se att det första alternativet (autonoma poddar) är inom räckhåll och innebär en lösning som, till skillnad från Miljöpartiets tåg-vurmande, är bättre för medborgarna än dagens lösning med personbilar. Och en bättre lösning innebär ju som bekant en snabbare övergång och därmed en större miljömässig vinst än det bakåtsträvande som man nu sysslar med. Miljöpartiet, om de verkligen menade allvar med sitt miljöintresse och inte bara hade sysslat med gammal mossig vänsterpolitik, borde drivit elbilfrågan väsentligt hårdare än norrmännen och sett till att Sverige går i bräschen för det enorma teknikskifte i transportsektorn som alla, utom Miljöpartiet, ser är på väg. Man borde storsatsat på fler vägar i tunnlar (där poddarna kan gå skyddade från väder och vind), planskilda korsningar mellan människa/fordon och i samarbete med fordonsindustrin kunde man börja fasa in autonoma testfordon i vissa delar av städerna där man då också kan förbjuda annan personbilstrafik.
Men inget av detta gör man. Istället ska personbilstrafiken bort, vilket innebär en obeskrivlig kostnad för skattebetalarna när hela trafiksystemet ska byggas upp igen för att supportera autonoma poddfordon om 10-20 år.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Herr X skrev:
zyax skrev:
Jag antar ju att rätt många just här har råd att äga sin egen bil även i framtiden vilket kommer vara den enskilt största frågan för eget ägande.
Vi får se vad som händer längre fram med bilägande. Just nu har jag, liksom många andra, väldigt svårt att se att jag och min familj skulle vara fullt tillfredsställd med autonom taxitjänst. Men faktum är att det är fullständigt omöjligt att prognostisera framtiden - när jag tänker att jag gärna vill äga en bil, tänker jag mig i stort sett bilen såsom den ser ut och fungerar idag fast autonom, men det kanske blir något helt annat som gör att det är otänkbart att äga en bil själv?
Ponera att framtidens autonoma taxibilar kommer inom fem sekunder oavsett var i landet du bor eller befinner dig. Det fordon som körs fram är ljust och väldigt rymligt, innehåller en toalett och rinnande vatten. Fordonet är enormt fräscht med förstklassiga skinnsäten och fullspäckat med den senaste tekniken, och de enda andra som färdats i fordonet är andra som abonnerar på samma premiumtjänst som du gör. Trycker du på den andra knappen i appen, den som ser ut som en skåpbil, så kommer ett motsvarande fräscht fordon fast med lastfunktionalitet, dragkrok eller något annat behov som du har för stunden.

En annan aspekt är att när fler personer delar på samma fordon så kommer det finnas mer pengar per enhet och fordonen kommer därför kunna byggas dyrare, med mer funktionalitet. Då blir det dels dyrare att äga ett eget fordon eftersom de självägda kommer byggas i mindre volymer än idag, och dels kommer skillnaden i funktionalitet och bekvämlighet mellan de självägda och den autonoma podden bli så stor att man ändå inte vill ha sin egen.
Det är ju ungefär sådär jag tror att det kommer att bli (kanske inte dass och rinnande vatten). Därefter kommer procentsatserna av eget ägande sjunka. Ingen politiker behöver vara inne och styra detta, det blir som du säger dyrare att äga själv och närmast gratis att färdas med autonom-tjänsten. Får man inte heller köra själv (förutom på rally- och bilsportsanläggningar) så minskar ju detta själv. Att det skulle bli förbjudet eller helt otänkbart att äga själv tror jag inte på, men det blir mer som att äga ett eget mindre flygplan idag.
Skriv svar