Grymt hack, tycker oppfinnarkollegan ! Får lägga in länken i favoriter i Teslan. Väntar med spänning på nästa steg!
Hmm, kanske man skulle kunna lägga in favoriter på SuC? Jag menar, Jag stannar hellre längre i Toftaholm (och njuter av t.ex. en fantastisk frukostbuffe) än Ödeshög (läbbig hamburgare på Burger King), på väg till Stockholm. Kanske optimering med längre pauser på "bra" ställen ...?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.
Jag tror inte det var omöjligt. Här är det. Det gick på default inställningar. Dessutom så körde jag detta förra helgen, så det gick.
image.png
Meh Ska du ha 50% i batteriet vid varje laddare och vid ankomsten så går det nog inte
Hmmm. Arrival charge tolkade jag vad jag vill ha när jag kom fram till målet. Inte vad som finns kvar vid varje Supercharger. Det är ju två olika saker.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.
Jag tror inte det var omöjligt. Här är det. Det gick på default inställningar. Dessutom så körde jag detta förra helgen, så det gick.
image.png
Meh Ska du ha 50% i batteriet vid varje laddare och vid ankomsten så går det nog inte
Hmmm. Arrival charge tolkade jag vad jag vill ha när jag kom fram till målet. Inte vad som finns kvar vid varje Supercharger. Det är ju två olika saker.
Annars kanske man bara ska sätta det till typ 7% och räkna på det sista stoppet själv bara...
Otroligt smidig och bra ruttplanerare. Speciellt intressant att kunna justera relativa hastigheten och se konsekvensen direkt. Med alternativa (annat än superchargers) laddstationer så är den komplett. Stort TACK!
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Mycket bra initiativ och bra inställningsmöjligheter. Känns spontant väldigt bra. Aningen för optimistisk i mitt fall. När jag jämför med några erfarenheter så blir min S85D mer lik S75 i räckvidd.
Jag har också det önskemål som andra varit inne på:
Separat ställbar Arrival Charge vid slut destinationen och min vid ankomst Laddare.
Ibland behöver jag mer vid destinationen för att jag inte kan eller vill ladda med en gång eller kanske ska vidare till nåt hotell senare och behöver lite "reserv %" till lunch mm. Kan läggas på manuellt men låter som en i sammanhanget enkel sak att fixa.
Jag har också en fundering om man skulle kunna tillåta att man manuellt sätter att man stannar längre på en charger och sedan rutten räknas om därifrån. Mycket mer komplext förstås. Användbart om man tänkt käka vid en charger och vet att det blir långt stopp där. Då kanske man kan ta en annan rutt sen eller kanske hoppa över en charger.
Tack för allt beröm och goda idéer! Flera av grejerna finns redan i serverns backend, men användargränssnitt kan vara rätt tidsödande. Jag ska försöka skaffa lite mer tid till projektet men mycket annat pockar på uppmärksamhet
Tack för allt beröm och goda idéer! Flera av grejerna finns redan i serverns backend, men användargränssnitt kan vara rätt tidsödande. Jag ska försöka skaffa lite mer tid till projektet men mycket annat pockar på uppmärksamhet
Det kommer, hav tålamod!
Toppen!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag är lite nyfiken. Vad har du använt för ramverk, server, api osv?
Det är så standard som det går:
Googles APIer för kartor, avstånd, körtid osv
Python för ruttberäkningen, mysql för lagring, min Synology-NAS som server.
Det enda lilla bekymret är att Google vill ha betalt efter ett antal API-anrop om dagen...
Om du vill ha hjälp med utvecklingen kan jag kolla med Per som jobbar med mig på Dotnet Mentor. Han är "Core contributor" till Leaflet och upphovsman till open source pluginen "Leaflet routing Machine" http://www.liedman.net/leaflet-routing-machine/
Vi började med en liknande app som du gjort, men eftersom Per inte själv har Tesla så blev det bara några timmars kodande som fredagsuppgift (vi kör med "happy fridays" liknande Google). Leaflet kan man ju i princip köra gratis med open streetmap som kartmaterial. Då hade vi även haft enklare att fixa till fel med kartan som t ex Sillekrog-genvägen
Om du vill ha hjälp med utvecklingen kan jag kolla med Per som jobbar med mig på Dotnet Mentor. Han är "Core contributor" till Leaflet och upphovsman till open source pluginen "Leaflet routing Machine" http://www.liedman.net/leaflet-routing-machine/
Vi började med en liknande app som du gjort, men eftersom Per inte själv har Tesla så blev det bara några timmars kodande som fredagsuppgift (vi kör med "happy fridays" liknande Google). Leaflet kan man ju i princip köra gratis med open streetmap som kartmaterial. Då hade vi även haft enklare att fixa till fel med kartan som t ex Sillekrog-genvägen
Intressant! Det gick snabbt som 17 att utveckla med Googles APIer, men det är ju inte så kul att betala för det. OpenStreetMap-baserade ramverk vore verkligen najs.
En del av begränsningarna i nuvarande implementation är för att minimera antalet anrop till Google...
Grymt bra! Funkar bra på ipaden. Har inte testat fullt i bilens browser än men verkar funka.
Är det bara vissa färjelinjer som funkar? Waypoints och att man ser start och slut energi % på varje delsträcka är helt suveränt.
Färjor, genvägar, specialare och annat: Jag kör Googles rutter rakt av utan att ändra mellan laddare. Är färja den snabbaste vägen enligt Google så är det den som gäller än så länge
Grymt bra! Jag får dock aldrig till något stop på Superchargern i Jung. Är den inlagd? Tycker mig få konstiga rutter som indikerar på att denna saknas.
Om du vill ha hjälp med utvecklingen kan jag kolla med Per som jobbar med mig på Dotnet Mentor. Han är "Core contributor" till Leaflet och upphovsman till open source pluginen "Leaflet routing Machine" http://www.liedman.net/leaflet-routing-machine/
Vi började med en liknande app som du gjort, men eftersom Per inte själv har Tesla så blev det bara några timmars kodande som fredagsuppgift (vi kör med "happy fridays" liknande Google). Leaflet kan man ju i princip köra gratis med open streetmap som kartmaterial. Då hade vi även haft enklare att fixa till fel med kartan som t ex Sillekrog-genvägen
Intressant! Det gick snabbt som 17 att utveckla med Googles APIer, men det är ju inte så kul att betala för det. OpenStreetMap-baserade ramverk vore verkligen najs.
En del av begränsningarna i nuvarande implementation är för att minimera antalet anrop till Google...
Jag tror att API:erna mot Leaflet är väldigt lika de som Google har. Och Google kan bli ganska dyrt om man kör många request. Du kan ju även fundera på om du hade kunnat tänka dig att open-sourca ruttplaneraren?