VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.

Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
Yep precis. Hur som helst så är grundorsaken i båda fallen förmodligen att de kan sälja vad de kan tillverka även utan att leverera de billigaste varianterna. Det behöver alltså inte ligga någon mer konspiratorisk anledning bakom än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt per såld bil. :)
Hade jag påstått något annat menar du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.

Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
Yep precis. Hur som helst så är grundorsaken i båda fallen förmodligen att de kan sälja vad de kan tillverka även utan att leverera de billigaste varianterna. Det behöver alltså inte ligga någon mer konspiratorisk anledning bakom än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt per såld bil. :)
Hade jag påstått något annat menar du?
Nej? Men läser du hela diskussionen förstår du nog.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

"Volkswagen har inget svenskt pris för nya elbilen när förhandsbokningen öppnar"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-oppnar/

Givetvis lever VW upp till mina värsta farhågor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5568
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
"Volkswagen har inget svenskt pris för nya elbilen när förhandsbokningen öppnar"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-oppnar/

Givetvis lever VW upp till mina värsta farhågor.
De hade ju å andra sidan varken tesla på sin modell 3 eller polestar.

Ja de är en tråkig utveckling att man måste förboka bilar, de var väl tesla som kom på denna idé.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
De hade ju å andra sidan varken tesla på sin modell 3 eller polestar.
Sant. Möjligtvis lite värre i VW's fall dock eftersom de har en helt annan växlingskurs på e-Golf jämför med deras fossilbilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Onsdagen 8 maj öppnas förbokningen av Volkswagen ID. på utvalda platser runtom i världen.
I Sverige firar vi detta lite extra och vi vill gärna se dig här!
Förutom att höra mer om ID.-modellerna direkt från våra produktchefer så kommer du såklart kunna
förboka din bil direkt på plats. Eller skryta lite extra om du redan hunnit förboka en bil tidigare på dagen från din egen smartphone.
Vi bjuder även på en hållbar mingelmeny av Richard Söderberg, utvalda drycker och musik.
Var: Volkswagen Showroom, Hamngatan, Norrmalmstorg

När: 8 maj kl 18:00-21:00

Välkommen!

Teamet på Volkswagen

https://online.volkswagen.se/pb/rsvp/id/8maj
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Gissningsvis blir det 550km modellen med största batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: VW I.D

Inlägg av Jerka »

Det Model 3-fiaskot (vad gäller bokningarna, bilen är ju en succé) har lärt oss är väl mest att det inte är någon idé att förhandsboka. De lanserar ändå de dyraste varianterna först och dem är det så få som har råd med att man kan köpa dem direkt ändå. Sen när instegsmodellen väl kommer är det inte säkert att man har någon nytta av sin reservation.

Kalla mig gammaldags men jag föredrar att lägga en beställning när det finns ett pris, en specifikation och en bil man kan provköra. Före dess finns det ingen anledning att låna ut mina pengar till en biltillverkare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11234
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!

Inte.

Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

Jerka skrev:
Det Model 3-fiaskot (vad gäller bokningarna, bilen är ju en succé) har lärt oss är väl mest att det inte är någon idé att förhandsboka. De lanserar ändå de dyraste varianterna först och dem är det så få som har råd med att man kan köpa dem direkt ändå. Sen när instegsmodellen väl kommer är det inte säkert att man har någon nytta av sin reservation.
Jag var på inga sätt förvånad. Model 3 var ju inte första bilen från Tesla som gick att reservera där reservation inte betydde mycket. Model 3 följde egentligen samma scenario som Model X. Jag nämnde att det skulle max skilja 1-2 månader mellan en som reserverat bilen på första dagen och en som reserverade någon månad innan lansering. Tesla säljer inte elbilar för att vara snälla utan för att tjäna pengar. Inget konstigt med det, det hade varit konstigt om de sålde bilar för att vara snälla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!

Inte.

Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...
Det sjuka är att 100% av de bekanta jag pratat med om elbil och att det kanske skulle funka för dem kräver dragkrok. Vi har kommit så långt att räckvidden inte är något problem, utrymmet finns, ekonomin funkar... men så kommer frågan ”Vilka modeller har dragkrok?” :( Nä, du får nog köpa en avgasbil, svarar jag.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5568
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!

Inte.

Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...
Det sjuka är att 100% av de bekanta jag pratat med om elbil och att det kanske skulle funka för dem kräver dragkrok. Vi har kommit så långt att räckvidden inte är något problem, utrymmet finns, ekonomin funkar... men så kommer frågan ”Vilka modeller har dragkrok?” :( Nä, du får nog köpa en avgasbil, svarar jag.
Jo drag på elbil är en riktigt tråkig historia. Denna bilen hade passat mina föräldrar perfekt men ja de behöver krok speciellt då bilen är lite mindre. Ja har man stuga så behövs krok till släpet.
Kan ju också säga att de inte är beredda att gå upp i storlek på batteriet för de behöver inte så stort batteri och då är ju kroken extremt dyr kan man säga.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Hertsh
Inlägg: 1320
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: VW I.D

Inlägg av Hertsh »

Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.

Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.

Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Glad för att jag sålt min Tesla
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Hertsh skrev:
Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.

Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.

Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Dragkrok har alltid varit högt värderat hos bilköpare i Sverige, så jag förstår. Det klassas som en ”frihet”

Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!

Inte.

Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...
Det sjuka är att 100% av de bekanta jag pratat med om elbil och att det kanske skulle funka för dem kräver dragkrok. Vi har kommit så långt att räckvidden inte är något problem, utrymmet finns, ekonomin funkar... men så kommer frågan ”Vilka modeller har dragkrok?” :( Nä, du får nog köpa en avgasbil, svarar jag.
Och när ”problemet” dragkrok är löst så kommer samma personer på nåt annat. ”Jasså, finns det ingen dieselvärmare i elbilen? Nej tack då väntar jag tills det kommer!”
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hertsh
Inlägg: 1320
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: VW I.D

Inlägg av Hertsh »

Stevvee skrev:
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Hertsh skrev:
Stevvee skrev:
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.

Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1710
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: VW I.D

Inlägg av Klintan »

taliz skrev:
Hertsh skrev:
Stevvee skrev:
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.

Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: VW I.D

Inlägg av Elof »

Bor man i villa vill man väl ha minst en bil med krok? Ett jävla meck att köra bort ett lass löv till tippen annars.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Klintan skrev:
taliz skrev:
Hertsh skrev:
Stevvee skrev:
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.

Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
Bor man i villa vill man väl ha minst en bil med krok? Ett jävla meck att köra bort ett lass löv till tippen annars.
Köra till tippen med löv?! Slöseri.
Kompostera, lägg på grönsaksland, klipp sönder med gräsklipparen eller whatever.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5568
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
Klintan skrev:
taliz skrev:
Hertsh skrev:
Stevvee skrev:
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.

Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
Ja men skillnaden är att du kan idag inte sätta en krok på modell 3 lagligt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: VW I.D

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
Elof skrev:
Bor man i villa vill man väl ha minst en bil med krok? Ett jävla meck att köra bort ett lass löv till tippen annars.
Köra till tippen med löv?! Slöseri.
Kompostera, lägg på grönsaksland, klipp sönder med gräsklipparen eller whatever.
Att jag inte tänkt på det! Nu har jag inget behov av dragkrok längre. Tack!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5568
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Hertsh skrev:
Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.

Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.

Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Skulle kunna säga exakt samma sak om att 0-100 tiden och hur viktig denna är i jämförelse med andra elbilar och hur mycket detta är värt för många här.
Jag tycker alla borde ha bättre förståelse för alla vi alla har olika behov och önskemål. Jag köper att vissa tycker de är viktigt med en bra 0-100 tid men för mig så är jag mer än nöjd när man är runt 7 sekunder efter de är de inte värt extra pengar för mig men såklart inget jag heller tackar nej till om de ändå igår. Samma sak antar jag många kanske känner med krok eller typgodkänd bil för krok.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1710
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: VW I.D

Inlägg av Klintan »

taliz skrev:
Klintan skrev:
taliz skrev:
Hertsh skrev:
Stevvee skrev:
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.

Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
Det är kanske lika enkelt på en Model 3, men på Volvo är det godkänt. Det är skillnad. Vore bra med ett generellt typgodkännande på någon vettig elbil.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar