Hade jag påstått något annat menar du?Geni87 skrev:Yep precis. Hur som helst så är grundorsaken i båda fallen förmodligen att de kan sälja vad de kan tillverka även utan att leverera de billigaste varianterna. Det behöver alltså inte ligga någon mer konspiratorisk anledning bakom än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt per såld bil.taliz skrev:Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.Geni87 skrev:Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.
Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Nej? Men läser du hela diskussionen förstår du nog.taliz skrev:Hade jag påstått något annat menar du?Geni87 skrev:Yep precis. Hur som helst så är grundorsaken i båda fallen förmodligen att de kan sälja vad de kan tillverka även utan att leverera de billigaste varianterna. Det behöver alltså inte ligga någon mer konspiratorisk anledning bakom än att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt per såld bil.taliz skrev:Helt klart hade Nissan i början en högre tillverkningskapacitet än försäljningsvolym.Geni87 skrev:Trots det så säljer Leaf 2-3 ggr så mycket idag jämfört med för 2 år sedan (i Europa). Kan det helt enkelt vara så att de hade låga priser men dåliga marginaler för att locka kunder? Priser som de numera har justerat upp för att tjäna lite pengar eftersom efterfrågan ändå inte verkar mattas av? Lite som att Tesla krånglar till beställningsprocessen för TM3 SR för att de ogärna vill sälja den varianten.
Efterfrågan ökade sen så mycket att de kunde strippa bort de minst lönsamma varianterna och ända få allt sålt.
Tesla gjorde ju tvärtom, de lanserade enbart de dyraste först. Sen kom den billiga. Att den nu bara finns off menu är ju också en lite speciell situation. Elon har bokstavligen sagt ”it’s not going away”. Men vi får väl se.
Re: VW I.D
"Volkswagen har inget svenskt pris för nya elbilen när förhandsbokningen öppnar"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-oppnar/
Givetvis lever VW upp till mina värsta farhågor.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-oppnar/
Givetvis lever VW upp till mina värsta farhågor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
De hade ju å andra sidan varken tesla på sin modell 3 eller polestar.Zalman3 skrev:"Volkswagen har inget svenskt pris för nya elbilen när förhandsbokningen öppnar"
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... en-oppnar/
Givetvis lever VW upp till mina värsta farhågor.
Ja de är en tråkig utveckling att man måste förboka bilar, de var väl tesla som kom på denna idé.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Sant. Möjligtvis lite värre i VW's fall dock eftersom de har en helt annan växlingskurs på e-Golf jämför med deras fossilbilar.chaffis75 skrev:De hade ju å andra sidan varken tesla på sin modell 3 eller polestar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Onsdagen 8 maj öppnas förbokningen av Volkswagen ID. på utvalda platser runtom i världen.
I Sverige firar vi detta lite extra och vi vill gärna se dig här!
Förutom att höra mer om ID.-modellerna direkt från våra produktchefer så kommer du såklart kunna
förboka din bil direkt på plats. Eller skryta lite extra om du redan hunnit förboka en bil tidigare på dagen från din egen smartphone.
Vi bjuder även på en hållbar mingelmeny av Richard Söderberg, utvalda drycker och musik.
Var: Volkswagen Showroom, Hamngatan, Norrmalmstorg
När: 8 maj kl 18:00-21:00
Välkommen!
Teamet på Volkswagen
https://online.volkswagen.se/pb/rsvp/id/8maj
I Sverige firar vi detta lite extra och vi vill gärna se dig här!
Förutom att höra mer om ID.-modellerna direkt från våra produktchefer så kommer du såklart kunna
förboka din bil direkt på plats. Eller skryta lite extra om du redan hunnit förboka en bil tidigare på dagen från din egen smartphone.
Vi bjuder även på en hållbar mingelmeny av Richard Söderberg, utvalda drycker och musik.
Var: Volkswagen Showroom, Hamngatan, Norrmalmstorg
När: 8 maj kl 18:00-21:00
Välkommen!
Teamet på Volkswagen
https://online.volkswagen.se/pb/rsvp/id/8maj
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Gissningsvis blir det 550km modellen med största batteriet.
Men en senare modell ska ha drag.
Gissningsvis blir det 550km modellen med största batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Det Model 3-fiaskot (vad gäller bokningarna, bilen är ju en succé) har lärt oss är väl mest att det inte är någon idé att förhandsboka. De lanserar ändå de dyraste varianterna först och dem är det så få som har råd med att man kan köpa dem direkt ändå. Sen när instegsmodellen väl kommer är det inte säkert att man har någon nytta av sin reservation.
Kalla mig gammaldags men jag föredrar att lägga en beställning när det finns ett pris, en specifikation och en bil man kan provköra. Före dess finns det ingen anledning att låna ut mina pengar till en biltillverkare.
Kalla mig gammaldags men jag föredrar att lägga en beställning när det finns ett pris, en specifikation och en bil man kan provköra. Före dess finns det ingen anledning att låna ut mina pengar till en biltillverkare.
Re: VW I.D
Nähä! Jag blir sååååå förvånad!Zalman3 skrev:Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Inte.
Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...
Re: VW I.D
Jag var på inga sätt förvånad. Model 3 var ju inte första bilen från Tesla som gick att reservera där reservation inte betydde mycket. Model 3 följde egentligen samma scenario som Model X. Jag nämnde att det skulle max skilja 1-2 månader mellan en som reserverat bilen på första dagen och en som reserverade någon månad innan lansering. Tesla säljer inte elbilar för att vara snälla utan för att tjäna pengar. Inget konstigt med det, det hade varit konstigt om de sålde bilar för att vara snälla.Jerka skrev:Det Model 3-fiaskot (vad gäller bokningarna, bilen är ju en succé) har lärt oss är väl mest att det inte är någon idé att förhandsboka. De lanserar ändå de dyraste varianterna först och dem är det så få som har råd med att man kan köpa dem direkt ändå. Sen när instegsmodellen väl kommer är det inte säkert att man har någon nytta av sin reservation.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
Det sjuka är att 100% av de bekanta jag pratat med om elbil och att det kanske skulle funka för dem kräver dragkrok. Vi har kommit så långt att räckvidden inte är något problem, utrymmet finns, ekonomin funkar... men så kommer frågan ”Vilka modeller har dragkrok?”Jerker skrev:Nähä! Jag blir sååååå förvånad!Zalman3 skrev:Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Inte.
Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...

Re: VW I.D
Jo drag på elbil är en riktigt tråkig historia. Denna bilen hade passat mina föräldrar perfekt men ja de behöver krok speciellt då bilen är lite mindre. Ja har man stuga så behövs krok till släpet.LarsL skrev:Det sjuka är att 100% av de bekanta jag pratat med om elbil och att det kanske skulle funka för dem kräver dragkrok. Vi har kommit så långt att räckvidden inte är något problem, utrymmet finns, ekonomin funkar... men så kommer frågan ”Vilka modeller har dragkrok?”Jerker skrev:Nähä! Jag blir sååååå förvånad!Zalman3 skrev:Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Inte.
Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...Nä, du får nog köpa en avgasbil, svarar jag.
Kan ju också säga att de inte är beredda att gå upp i storlek på batteriet för de behöver inte så stort batteri och då är ju kroken extremt dyr kan man säga.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.
Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.
Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.
Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: VW I.D
Dragkrok har alltid varit högt värderat hos bilköpare i Sverige, så jag förstår. Det klassas som en ”frihet”Hertsh skrev:Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.
Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.
Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Re: VW I.D
Och när ”problemet” dragkrok är löst så kommer samma personer på nåt annat. ”Jasså, finns det ingen dieselvärmare i elbilen? Nej tack då väntar jag tills det kommer!”LarsL skrev:Det sjuka är att 100% av de bekanta jag pratat med om elbil och att det kanske skulle funka för dem kräver dragkrok. Vi har kommit så långt att räckvidden inte är något problem, utrymmet finns, ekonomin funkar... men så kommer frågan ”Vilka modeller har dragkrok?”Jerker skrev:Nähä! Jag blir sååååå förvånad!Zalman3 skrev:Tydligen kan man inte få drag på den ID som lanseras nu den 8 maj.
Men en senare modell ska ha drag.
Inte.
Ännu en biltillverkare som nedprioriterar dragkrok. Tycker att jag har varit med om detta tidigare. Hm...Nä, du får nog köpa en avgasbil, svarar jag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.Stevvee skrev:Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: VW I.D
Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.Hertsh skrev:Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.Stevvee skrev:Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.
Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.taliz skrev:Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.Hertsh skrev:Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.Stevvee skrev:Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.
Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Elbilist sedan 2014
Re: VW I.D
Bor man i villa vill man väl ha minst en bil med krok? Ett jävla meck att köra bort ett lass löv till tippen annars.
Re: VW I.D
Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.Klintan skrev:På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.taliz skrev:Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.Hertsh skrev:Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.Stevvee skrev:Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.
Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Köra till tippen med löv?! Slöseri.Elof skrev:Bor man i villa vill man väl ha minst en bil med krok? Ett jävla meck att köra bort ett lass löv till tippen annars.
Kompostera, lägg på grönsaksland, klipp sönder med gräsklipparen eller whatever.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Ja men skillnaden är att du kan idag inte sätta en krok på modell 3 lagligt.taliz skrev:Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.Klintan skrev:På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.taliz skrev:Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.Hertsh skrev:Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.Stevvee skrev:Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.
Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Att jag inte tänkt på det! Nu har jag inget behov av dragkrok längre. Tack!taliz skrev:Köra till tippen med löv?! Slöseri.Elof skrev:Bor man i villa vill man väl ha minst en bil med krok? Ett jävla meck att köra bort ett lass löv till tippen annars.
Kompostera, lägg på grönsaksland, klipp sönder med gräsklipparen eller whatever.
Re: VW I.D
Skulle kunna säga exakt samma sak om att 0-100 tiden och hur viktig denna är i jämförelse med andra elbilar och hur mycket detta är värt för många här.Hertsh skrev:Märkligt vad alla alltid pratar om krok. För mig är det mer ett skämt "kommer den med drag" än verklighet.
Jag ser väldigt få släp o husvagnar på vägen och ändå tjatar alla om krok. En liten del använder det ofta, men de allra flesta har ju inget behov... Går ju att hyra en lätt lastbil för några hundralappar på närmsta mack.
Jag förstår biltillverkarna. Ut med volymer så kan de med specialbehov köpa senare.
Jag tycker alla borde ha bättre förståelse för alla vi alla har olika behov och önskemål. Jag köper att vissa tycker de är viktigt med en bra 0-100 tid men för mig så är jag mer än nöjd när man är runt 7 sekunder efter de är de inte värt extra pengar för mig men såklart inget jag heller tackar nej till om de ändå igår. Samma sak antar jag många kanske känner med krok eller typgodkänd bil för krok.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Det är kanske lika enkelt på en Model 3, men på Volvo är det godkänt. Det är skillnad. Vore bra med ett generellt typgodkännande på någon vettig elbil.taliz skrev:Bara å bara. Vad jag sett är det minst lika krångligt att eftermontera krok på en Volvo v60 som på en Model 3.Klintan skrev:På en avgasbil är det nästan alltid bara att skruva fast en krok, de är redan typgodkända för det. På vår förra Peugeot köpte jag en westfaliakrok på Ebay för ett par tusenlappar och lät montera för en femhundring. Elen kopplade jag in själv.taliz skrev:Håller med. Köpte min tre år gamla v60 utan krok för samma pris som en med. Sålde den på under 24 timmar sen också med under 10k i värdetapp på 1 1/2 år.Hertsh skrev:Jag letade efter statistik över hur stor andel av bilparken som har dragkrok men utan att lyckas.Stevvee skrev:Vågar nästan svära på att om du säljer en avgasbil utan dragkrok tappar man 50% av köparna. Och slänger man även in manuell i det så blir bilen iskall.
Däremot är jag lika övertygad som du, fast tvärtom, gällande andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft dragkrok på någon avgasbil och de har inte varit svårsålda.
Bara titta på kvd, många gamla leasingbilar utan drag.
Min känsla är att det mest är ”lantisar” som bryr sig om krok. Farsan som bor på Öland tyckte det var kass att inte ha.
Stadsbor som jag däremot lägger inte massa tusen extra när de köper ny bil för det, de hyr en lastbil eller beställer hemkörning istället.
Nu är det lite svårare. Har nu släp och två bilar men ingen krok.
Dessutom tar ju Volvo över 10000 om man vill ha det på en ny bil.
Elbilist sedan 2014