Första köldknäppen med elbil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Första köldknäppen med elbil

Inlägg av OfarligTesla »

AAKEE skrev: 27 dec 2022 23:28
Drog, som i bekräftat använde ström eller att SOC minskade (kanske pga kallt batteri) ?
SoC minskade men inte pga kallt batteri, det fortsatte ske långt efter batteriet borde varit i samma temp som omgivningen (3 dygn efter den användes sist), det var dock 5 år sedan så kan såklart ha ändrats sedan dess. Den var inte heller ansluten till laddare.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 27 dec 2022 23:23
Jaegaern skrev: 27 dec 2022 07:28

Brytgränsen för när batteriet tar skada vore ju också intressant att veta. Typ samma test i -25. Den borde ju värma till något då om den märker att det blir för kallt och sladden sitter i. BMS:en är ju så duktigt på allt annat angående batteriets hälsa!
Tesla skriver ju -30 i ett dygn som gräns att undvika.
Gissningsvis tar det ungefär ett dygn för batteriet att nå ungefär -30 då.

Som kallast hade jag -20, eller strax under under tiden bilen stod. Då jag hade glömt stänga av schemalagd laddning hann batteriet ned till ca -10 som kallast.
Loggarna från Teslalogger/Scan My Tesla visar inte på att någon batterivärme skulle gått under de fyra dygnen, liksom energiappen inte heller visar det.
Ja låter rimligt!

Okej, så inte riktigt kallt då 😎
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare

Inlägg av ANLI »

ANLI skrev: 17 dec 2022 16:57
Ny test idag vid ca -5 °C.
Kör iväg direkt utan förvärmning.
Efter 30 minuter är förbrukningen ca 220 Wh/km i sakta stadskörning.
Ungefär +100% mot gynnsamma förhållanden. Kupétemp inställt 18 °C.

Ställer sedan bilen med värmen på i en timme med oförändrad kupétemperatur utan laddkabel ansluten.
Förbrukningen under denna timme är i genomsnitt 2,2 kW.
Lägsta batteritemp. ökar från 1,5 till 3,5 °C d v s ingen eller låg effekt på batterivärmningen.
(Batteriet värmer ju sig själv vid laddning eller urladdning)

Otroligt dåligt COP för värmepumpen eller är den på väg att ge upp?
Ett 2 kW element skulle ge betydligt högre kupétemperatur. Jämför med fossilbilens kupévärmare.
Ytterligare test av effektbehov för kupévärme.
Nu +5 °C ute och 18 °C i kupé som tidigare tester.
Genomsnittet under 45 minuter stillastående blev 0,72 kW d v s 1/3 av behovet vid -5 °C som var 2,2 kW.

Före testet hade batteritemperaturen planat ut så värmepumpen plockade ingen värme därifrån.
En markant förbrukningsökning under nollan som en luft/luft värmepump hemma.

Med risk att vara en tjatig nybliven elbilsägare vidhåller jag att elbil funkar bäst vid plusgrader.
Förlusterna för batterivärmning är högre än jag trodde. Mycket beroende på värmepumpens låga COP i minusgrader.
M3 RWD -22
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

ANLI skrev: 29 dec 2022 18:16
ANLI skrev: 17 dec 2022 16:57
Ny test idag vid ca -5 °C.
Kör iväg direkt utan förvärmning.
Efter 30 minuter är förbrukningen ca 220 Wh/km i sakta stadskörning.
Ungefär +100% mot gynnsamma förhållanden. Kupétemp inställt 18 °C.

Ställer sedan bilen med värmen på i en timme med oförändrad kupétemperatur utan laddkabel ansluten.
Förbrukningen under denna timme är i genomsnitt 2,2 kW.
Lägsta batteritemp. ökar från 1,5 till 3,5 °C d v s ingen eller låg effekt på batterivärmningen.
(Batteriet värmer ju sig själv vid laddning eller urladdning)

Otroligt dåligt COP för värmepumpen eller är den på väg att ge upp?
Ett 2 kW element skulle ge betydligt högre kupétemperatur. Jämför med fossilbilens kupévärmare.
Ytterligare test av effektbehov för kupévärme.
Nu +5 °C ute och 18 °C i kupé som tidigare tester.
Genomsnittet under 45 minuter stillastående blev 0,72 kW d v s 1/3 av behovet vid -5 °C som var 2,2 kW.

Före testet hade batteritemperaturen planat ut så värmepumpen plockade ingen värme därifrån.
En markant förbrukningsökning under nollan som en luft/luft värmepump hemma.

Med risk att vara en tjatig nybliven elbilsägare vidhåller jag att elbil funkar bäst vid plusgrader.
Förlusterna för batterivärmning är högre än jag trodde. Mycket beroende på värmepumpens låga COP i minusgrader.
Absolut bättre vid plusgrader men min blir inte så mycket sämre vid minusgrader för den ör alltid dålig- :D

Men finns många andra fördelar och kommer nog aldrig skaffa fossil igen. Tycker du att fossil var bättre? Och 2.2 kWh till en kostnad av 2-3 kronor milen om du laddar hemma, eller i extremfall 10+, Är det så farligt?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare

Inlägg av ANLI »

@Dafro
Jag gillar Teslans köregenskaper (utan autopiloten). Bättre än en fossilare med bra automatlåda.
Men jag vill inte betala mer för att köra elbil med DC laddning på längre jobbresa då det är riktigt kallt.
Skönt att fylla full tank hemma och sedan komma minst 80 mil.

Fossilbilen behöver också motion.
14 år gamla BMW bensin 6:an drar 0,7 även i kyla och motorvägsfart.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag har kört BMW-sexor i många år. Vid långfärd med dem var milkostnaden dubbelt så hög som för Tesla Model 3 Long Range (då jag alltså inte laddat hemma). Det är sommartid. Det finns inte en chans att förbrukningen vintertid ökar så mycket att jag får betala mer med Teslan.
Den lägsta förbrukningen jag fick var 0,73 l/mil, vid en bilsemester sommaren 2019, med en 335i F30.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare

Inlägg av ANLI »

Niklas Z skrev: 29 dec 2022 19:01
Jag har kört BMW-sexor i många år. Vid långfärd med dem var milkostnaden dubbelt så hög som för Tesla Model 3 Long Range (då jag alltså inte laddat hemma). Det är sommartid. Det finns inte en chans att förbrukningen vintertid ökar så mycket att jag får betala mer med Teslan.
Den lägsta förbrukningen jag fick var 0,73 l/mil, vid en bilsemester sommaren 2019, med en 335i F30.
En BMW N53 sug 6:a med fungerande NOX sensor (lean burning) går riktigt snålt.
(Tyvärr är NOX sensorerna mm förbrukningsvaror på dessa motorer)

Jag räknar med att Teslan är dyrare att köra vintertid på långfärd då elpriset överstigen ca 6,50 kr/kWh
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Beror ju på vad man menar med långfärd, men första benet på en långresa är ju hemmaladdning. Förhoppningsvis kan man destinationsladda även innan hemresan till bättre pris. Snittpriset på en "normal" långresa på kanske 50 mil blir alltså inte så farligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

jonasl skrev: 29 dec 2022 21:26
Beror ju på vad man menar med långfärd, men första benet på en långresa är ju hemmaladdning. Förhoppningsvis kan man destinationsladda även innan hemresan till bättre pris. Snittpriset på en "normal" långresa på kanske 50 mil blir alltså inte så farligt.
Destinationsladdning är tyvärr också väldigt dyrt på många ställen i Europa nu, jag valde bort det helt på min bilsemester i somras av den anledningen. Jag tror inte jag hittade någon laddare under typ 6:-/kWh på dom ställen jag var på.

Hittar man hotell med ”gratis” laddare så är det förstås bra, men kedjorna är inte ett alternativ för mig med fri SuC iaf. Sen brukar det ju dessutom vara ett h-e att få igång stolparna, trots att jag har i princip alla brickor och kort som finns. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 29 dec 2022 21:26
Hemmaladdning för mig är 3 kr/kWh på gatan. Nu har jag laddat till 95%, högre vågar jag inte gå.
Ingen destinationsladdning, så all laddning Stockholm - Varberg - Stockholm blir på SuC. Typ 200 kWh lär jag behöva ladda på SuC.

Lyckligtvis drog gamla bilen en liter milen på motsvarande resa, så det blir ändå billigare att köra elbil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

ANLI skrev: 29 dec 2022 18:56
@Dafro
Jag gillar Teslans köregenskaper (utan autopiloten). Bättre än en fossilare med bra automatlåda.
Men jag vill inte betala mer för att köra elbil med DC laddning på längre jobbresa då det är riktigt kallt.
Skönt att fylla full tank hemma och sedan komma minst 80 mil.

Fossilbilen behöver också motion.
14 år gamla BMW bensin 6:an drar 0,7 även i kyla och motorvägsfart.
80 mil menade du med fossilbil antar jag, men den kan du väl inte fylla hemma?
För 80 mil på 60 kWh är ju inte möjligt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

ANLI skrev: 29 dec 2022 20:21
Niklas Z skrev: 29 dec 2022 19:01
En BMW N53 sug 6:a med fungerande NOX sensor (lean burning) går riktigt snålt.
(Tyvärr är NOX sensorerna mm förbrukningsvaror på dessa motorer)

Jag räknar med att Teslan är dyrare att köra vintertid på långfärd då elpriset överstigen ca 6,50 kr/kWh
Den BMW med sexa som jag haft var x545e och den var inte snål, drog väl ca litern så då känns det ok att fylla på med lite dyrel på tex ionity på långresor om man har laddat fullt hemma innan.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

sunq skrev: 25 dec 2022 16:04
Första riktigt kalla nätterna här för mig efter ett år med min lr 21a.
Det har varit -15 till -21 hela helgen och när jag nu skulle iväg så var allt utslaget. Ingen antispinn, ABS, styrservo eller något stödsystem.
Detta trots 30min plus uppvärmning innan jag tänkte åka.

Som tur är har vi en diesel här hemma så jag kunde ta den för att åka och handla..

Hoppas bara det är något tillfälligt så jag kommer iväg imorrn förmiddag så jag kan köra mina 50 mil för att komma hem till ett varmt och skönt garage :)
Har du gjort en total omstart av bilen?

Jag fick en liknade nerstägning efter att bilen försökt göra ett NAP filbyte och en Audi/BMW förare skulle köra om på insidan. Bilen upptäckte bilen på insidan tjöt till och sedan ville den inte vara med längre på den resan. Då fungerade verkligen inget, precis som för dig. Efter en djup omstart på jobbet så funkade allt igen sedan. Att byta hjul i mjukvaran verkar vara riktigt jobbigt för då startar bilen om helt.
Användarvisningsbild
sunq
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter612963

Inlägg av sunq »

LarsL skrev: 30 dec 2022 11:18
sunq skrev: 25 dec 2022 16:04
Första riktigt kalla nätterna här för mig efter ett år med min lr 21a.
Det har varit -15 till -21 hela helgen och när jag nu skulle iväg så var allt utslaget. Ingen antispinn, ABS, styrservo eller något stödsystem.
Detta trots 30min plus uppvärmning innan jag tänkte åka.

Som tur är har vi en diesel här hemma så jag kunde ta den för att åka och handla..

Hoppas bara det är något tillfälligt så jag kommer iväg imorrn förmiddag så jag kan köra mina 50 mil för att komma hem till ett varmt och skönt garage :)
Har du gjort en total omstart av bilen?

Jag fick en liknade nerstägning efter att bilen försökt göra ett NAP filbyte och en Audi/BMW förare skulle köra om på insidan. Bilen upptäckte bilen på insidan tjöt till och sedan ville den inte vara med längre på den resan. Då fungerade verkligen inget, precis som för dig. Efter en djup omstart på jobbet så funkade allt igen sedan. Att byta hjul i mjukvaran verkar vara riktigt jobbigt för då startar bilen om helt.
Ja, testade allt. Men inget hjälpte. Gjorde det både innan avresa för min långfärd och mitt under långfärd efter bilen värmt upp batteriet bra (vid första laddningen på Tesla supercharger).

Efter 12-24h i varmgarage så fungerade det bra igen.
Men har fått tid hos Tesla imorgon så ska dit och byta lite prylar. Enligt kostnadsförslaget är det följande:
  • Retrofit HCU Wake-Up Wire, Model 3 (Heat Pump, Lead Acid Battery), ASY,HARN,ESP WAKE,JUMPER,M3Y (1742989-00-A)
  • Install Or Replace O-Ring On Trunk Power Strut O-RING, EPDM, M3 POWER STRUT (1831785-00-A)
Sen får vi se om de hittar något mer när de väl har bilen inne på service. Men detta var enligt kostnadsförslaget efter att ha kollat loggarna jag skickat in med mina felmeddelanden.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Arn skrev: 17 dec 2022 19:41
En lärdom är att det krävs rejält med reserver vid kallt väder.

Har blivit lurad två gånger när jag haft 15 % batteriladdning kvar på fredag kväll och hade tänkt ladda på helgen och endast haft något kortare ärende i stan på helgen innan laddning. Är det kallt har man plötsligt bara 10 % kvar nästa morgon före avfart och sedan sjunker det snabbt utför och räckviddångesten börjar komma. Speciellt om man kör flera korta turer med värmen igång så räcker 15 % inte till många kilometer. Vill man dessutom förvärma bilen så är merparten borta redan innan avfärd. Så man får ladda upp trygga reserver för att klara batteriförluster
Inte ladda och bilen är 15%? Jag laddar alltid när det närmar sig 30%, helst vill jag inte komma under 20% - detta för att öka batteriets livslängd.

Klart, våra situationer kanske är annorlunda (avstånd), men jag kallar ovan för fossibil-tänk. Tänk om, gör rätt. :)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

enoch85 skrev: 11 jan 2023 19:03

Har blivit lurad två gånger när jag haft 15 % batteriladdning kvar på fredag kväll och hade tänkt ladda på helgen och endast haft något kortare ärende i stan på helgen innan laddning. Är det kallt har man plötsligt bara 10 % kvar nästa morgon före avfart och sedan sjunker det snabbt utför och räckviddångesten börjar komma. Speciellt om man kör flera korta turer med värmen igång så räcker 15 % inte till många kilometer. Vill man dessutom förvärma bilen så är merparten borta redan innan avfärd. Så man får ladda upp trygga reserver för att klara batteriförluster
Inte ladda och bilen är 15%? Jag laddar alltid när det närmar sig 30%, helst vill jag inte komma under 20% - detta för att öka batteriets livslängd.

Klart, våra situationer kanske är annorlunda (avstånd), men jag kallar ovan för fossibil-tänk. Tänk om, gör rätt. :)
Batteri tar inte skada av låg SOC. 15% är bättre än 50%.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

Bengt-re skrev: 11 jan 2023 19:19
enoch85 skrev: 11 jan 2023 19:03

Batteri tar inte skada av låg SOC. 15% är bättre än 50%.
Låg SoC är bra när bilen är ståendes en längre tid ja. Det finns en hel tråd om vad som är optimal SoC vid olika tillfällen, och en massa information online att ta del av. Låg SoC är dock inte bra vid användning, så bilen bör laddas upp till en viss nivå (minns inte exakt nu) innan den körs.

Inlägget jag citerade är typ som "jag laddar när den är tom", vilket inte är ett optimalt tillvägagångssätt.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

enoch85 skrev: 11 jan 2023 19:32

Låg SoC är bra när bilen är ståendes en längre tid ja. Det finns en hel tråd om vad som är optimal SoC vid olika tillfällen, och en massa information online att ta del av. Låg SoC är dock inte bra vid användning, så bilen bör laddas upp till en viss nivå (minns inte exakt nu) innan den körs.

Det fetade är inte alls korrekt. Det är precis tvärtom.

Ju lägre SOC vid cykler desto mindre cyclic aging.

Exempel från stor forskningsstudie, inom resp temperaturintervall är 0-10 och 10-20% cykler de som håller överlägset bäst.
7EAEC7D5-2CC6-473A-8F96-68C48B4D3DFE.jpeg

Här Panasonic NCA, cyklade mellan 100-0% (4.2V/cell), 90-0%(4.1V/cell) och 80-0% (4.0V/cell).
Cellerna cyklas till 0% riktig SOC, dvs 2.5V/cell som är det Panasonic anger som ”end of discharge voltage”.
Tesla har 4.5% buffert i botten så när vår skärm visar 0% har vi cirka 3.1V cellspännibg och 4.5% kvar.
EE076C9A-2969-4110-A0E9-87581EF276EE.jpeg
Det är mycket tydligt att 0% är safe, då cellerna som cyklas 100-0% håller ca 600 fulla ekvivalenta cykler vilket är runt 24.000 mil.
(600 cykler, 40 mil).
Kör man 80% - 0% håller de ca 1000 cykler vilket blir 40.000 mil.
Detta cyklat till 0% sann SOC vilket inte går i en Tesla då den stänger ned bilen innan man når dit.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

I stand corrected.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

enoch85 skrev: 21 jan 2023 13:47
I stand corrected.
Det är inte lätt med alla myter som finns.

Krävs att man grottar ned sig väldigt djupt för att få reda på hur det egentligen är då felaktigheterna är så djupt rotade.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag har gjort ett uppföljande test.
Ryktet har ju vart att bilen håller batteriet varmt genom att värma det när bilen är parkerad i sträng kyla. (Varför nu bilen skulle ödsla ström på de….?)

Tidigare test var med reseladdare/UMC inkopplad och bilen värmde inte batteriet, som successivt blev kallare, -20C ute och batteriet var ner under -10C i temp.

Nu är samma test gjort utan att ha bilen kopplad med runt -17 till -18C ute.
Batteriet är just nu -13C och blir hela tiden lite kallare, så batteriet värms inte.

Bilen laddades i onsdags morse till 56% (56.67%) och BMS rapporterar nästan samma SOC som vid laddningen (54% nu), men displayen visar 51%. Detta pga att bilen visar lägre SOC på displayen när batteriet är kallt.
Bilen har inte använt någon ström att tala om, så batteriet har inte värmts.

Slutsatsen är att bilen inte värmer batteriet medan bilen är parkerad och sover, varken med kanel inkopplad eller ej.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Vid vilken temperatur fryser elektrolyten?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 21 jan 2023 20:05
Vid vilken temperatur fryser elektrolyten?
Cirka -30C, tror jag.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Okej, så söder om Umeå bör det inte vara något problem att ställa bilen ute ett tag utan att vara inkopplad.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 21 jan 2023 20:16
Okej, så söder om Umeå bör det inte vara något problem att ställa bilen ute ett tag utan att vara inkopplad.
Tesla skriver ju att lämna högst ett dygn i -30.
Batterierna svalnar inte så fort..
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar