Elflyg
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elflyg
Shit jag måste testa att sätta vingar på Leafen innan jag säljer den!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elflyg
Häll lite Redbull i spolarvätskan så kanske det händer!Bjelke skrev:Shit jag måste testa att sätta vingar på Leafen innan jag säljer den!
Re: Elflyg
Elflyget är det som på riktigt kommer rädda klimatet. Billigt och miljövänligare (liten infrastruktur) än alla andra alternativ förutom Hyperloop.Jerker skrev:Ett tvåsitsigt elflygplan testas i Norge. Det har samma batteripack som i första generationen Nissan Leaf. 1 timmes flygtid eller 10 mils räckvidd.
https://www.nrk.no/norge/xl/kan-dette-f ... 1.14245403
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elflyg
Elflyget släpar efter elbilarna med kanske 20 år. Om - eller när - det kommer ett genombrott med fastfasbatterier (solid state batteries, för er som inte kan svenska så bra ) så kommer detta att gynna elflyget enormt!
Re: Elflyg
Maglev (Hyperloop utan vacuumrör) kan väl få vara med där också. Lite synd att denna teknik inte fått mer genomslag än. Skulle kunna reducera antalet kortare flygresor betydligt.zyax skrev:Elflyget är det som på riktigt kommer rädda klimatet. Billigt och miljövänligare (liten infrastruktur) än alla andra alternativ förutom Hyperloop.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Elflyg
Hur stor miljöpåverkan har byggnationen av detta före det att elflyget slår igenom?Surfaren skrev:Maglev (Hyperloop utan vacuumrör) kan väl få vara med där också. Lite synd att denna teknik inte fått mer genomslag än. Skulle kunna reducera antalet kortare flygresor betydligt.zyax skrev:Elflyget är det som på riktigt kommer rädda klimatet. Billigt och miljövänligare (liten infrastruktur) än alla andra alternativ förutom Hyperloop.
Min tro är att elflyget kommer slå igenom långt före det att Maglev eller Hyperloop är byggt i Sverige.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elflyg
Jag tror också att elflyg har större möjligheter till framgång än hyperloop. Investeringarna kommer bli allt för höga för vårat land medan flyget knappt kräver något alls förutom nya plan. 20-30 år är en rimlig tidsrymd för dess införande, beroende på hur batteritekniken utvecklas.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7420
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Elflyg
Elflyg har alla chanser att bli miljövänligare än Hyperloop.zyax skrev:Elflyget är det som på riktigt kommer rädda klimatet. Billigt och miljövänligare (liten infrastruktur) än alla andra alternativ förutom Hyperloop.Jerker skrev:Ett tvåsitsigt elflygplan testas i Norge. Det har samma batteripack som i första generationen Nissan Leaf. 1 timmes flygtid eller 10 mils räckvidd.
https://www.nrk.no/norge/xl/kan-dette-f ... 1.14245403
Elflyget blir som flygplansstapeln utan svarta stapeln - jämförbart mot att gå eller cykla
http://teslaclubsweden.se/livs-cykel-analys-2015/
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Elflyg
Endast relaterat till bilden ovan; spårvagn, hur menar dom då med att den skulle få så stora utsläpp i drift? Dessa går väl alltid på el via ledning...?
Men ja, oj vilken skillnad elflyg skulle kunna göra!
Men ja, oj vilken skillnad elflyg skulle kunna göra!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7420
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Elflyg
Utsläpp är per personkilometer, med genomsnittlig antal passagerare. Och allt ingår, inkl drift av stationer etc. Dessutom genomsnittlig USA elmix.
Tunnelbana tex har lägre värden pga fler passagerare som delar på utsläppen.
För elflyg gäller det därför också att de måste komma upp i samma passagerarantal för att komma ner i utsläpp per personkilometer.
Tunnelbana tex har lägre värden pga fler passagerare som delar på utsläppen.
För elflyg gäller det därför också att de måste komma upp i samma passagerarantal för att komma ner i utsläpp per personkilometer.
Re: Elflyg
Vad är det som gör att det nuvarande flyget har så svårt att få ekonomin att gå ihop?
Och är det något som elflygplan skulle vara lösningen på (utöver miljöpåverkan alltså)?
Och är det något som elflygplan skulle vara lösningen på (utöver miljöpåverkan alltså)?
Re: Elflyg
Koldioxidutsläppen är ju kopplade till kostnader också och då inte bara skatt på koldioxid. Vi ser ju på bilar att driftskostnader är mycket lägre med elbil än avgasbil. Även service kommer vara billigare. Tillverkning kommer dock vara dyrare och frågan är om det någonsin kommer komma interkontinentala elflyg. Då krävs det nog rejäla förbättringar av batterier och jag är tveksam till att det räcker med solid state. En annan stor kostnad är piloterna. Om flygplanen blir mer autonoma är det också en stor besparing.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elflyg
Bränslekostnaderna bör ju gå att få ner enormt.. Och de är väl det som är det dyraste av själva resan?Simon skrev:Vad är det som gör att det nuvarande flyget har så svårt att få ekonomin att gå ihop?
Och är det något som elflygplan skulle vara lösningen på (utöver miljöpåverkan alltså)?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Elflyg
Överetablering. Gamla flygbolag som hålls under armarna av skattebetalare samtidigt som nya lågprisbolag framgångsrikt har slagit sig in på marknaden. Inte lätt att tjäna pengar när allt ska vara så billigt.Simon skrev:Vad är det som gör att det nuvarande flyget har så svårt att få ekonomin att gå ihop?
Och är det något som elflygplan skulle vara lösningen på (utöver miljöpåverkan alltså)?
Vet inte om sänkta kostnader skulle hjälpa. Lite kanske.
Re: Elflyg
Det var det här jag hade för mig – att flygbolagen överlever tack vare subventioner från staten. Så om vi vill minska flygtrafiken i världen skulle vi kanske börja med att ta bort subventionerna.Jerka skrev:flygbolag som hålls under armarna av skattebetalare
Re: Elflyg
Vi ska ju inte minska flyget, vi ska kräva andra bränslen som gör att flyget ställer om. Räkna på vad det släpps ut i Sverige vad det gäller flyg och räkna sedan på vad det kostar miljömässigt att bygga typ höghastighetsjärnväg etc. Enligt mig så måste vi faktiskt kämpa för att behålla Bromma och flygplatser ute i landet som inte går så bra för detta komemr vara miljöräddningen.Simon skrev:Det var det här jag hade för mig – att flygbolagen överlever tack vare subventioner från staten. Så om vi vill minska flygtrafiken i världen skulle vi kanske börja med att ta bort subventionerna.Jerka skrev:flygbolag som hålls under armarna av skattebetalare
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elflyg
zyax skrev:Vi ska ju inte minska flyget, vi ska kräva andra bränslen som gör att flyget ställer om. Räkna på vad det släpps ut i Sverige vad det gäller flyg och räkna sedan på vad det kostar miljömässigt att bygga typ höghastighetsjärnväg etc. Enligt mig så måste vi faktiskt kämpa för att behålla Bromma och flygplatser ute i landet som inte går så bra för detta komemr vara miljöräddningen.Simon skrev:Det var det här jag hade för mig – att flygbolagen överlever tack vare subventioner från staten. Så om vi vill minska flygtrafiken i världen skulle vi kanske börja med att ta bort subventionerna.Jerka skrev:flygbolag som hålls under armarna av skattebetalare
Dom flygplatser som inte kan bära sina egna kostnader får helt enkelt höja priserna. Biobränslen för alla flyg är en utopi.
Re: Elflyg
Jag menar som det funkar idag. Flygplatser är subventionerade av kommuner och landsting för att de vill ha företag kvar i kommunen eller regionen, det tycker jag är ganska logiskt och bra som invånare eftersom motsatsen hade varit att precis all verksamhet hade legat i Stockholm.Pertan skrev:
Dom flygplatser som inte kan bära sina egna kostnader får helt enkelt höja priserna. Biobränslen för alla flyg är en utopi.
Biobränslen för alla flyg är inte alls en utopi om man ställer det kravet på EU-nivå istället för lama skatter som leder till att vi lägger ned flygplatser och får bygga nya den dag elflyget står sig. Börja med en låg procentsats biobränslen där kravet ökar efterhand och så fort elflyget finnsi någon skala för bolag att ställa om till ska kravet givetvis snabbt till 100%.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elflyg
Solceller! Helt allvarligt. Men glöm nattflyg.Svenssons skrev:... frågan är om det någonsin kommer komma interkontinentala elflyg. Då krävs det nog rejäla förbättringar av batterier och jag är tveksam till att det räcker med solid state.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Elflyg
Interkontinentala flyg måste upp på extremt mycket högre nivåer där det är mindre motstånd precis som Elon varit inne på. Att syrenivån är för låg är inget problem för elflyget, snarare en fördel. 100km upp i luften lär det vara lägre motstånd.Svenssons skrev:Koldioxidutsläppen är ju kopplade till kostnader också och då inte bara skatt på koldioxid. Vi ser ju på bilar att driftskostnader är mycket lägre med elbil än avgasbil. Även service kommer vara billigare. Tillverkning kommer dock vara dyrare och frågan är om det någonsin kommer komma interkontinentala elflyg. Då krävs det nog rejäla förbättringar av batterier och jag är tveksam till att det räcker med solid state. En annan stor kostnad är piloterna. Om flygplanen blir mer autonoma är det också en stor besparing.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elflyg
Tyvärr lär vi nog knappast få uppleva (åtminstone inte jag 83 bast ) elflyg i någon större utsträckning. Småkärror kanske med ett par tre timmars endurance. Långdistansflyg med el lär väl knappast vara realistiskt överhuvudtaget. Behöver nog till en totalt annorlunda "batteriteknik" för att kunna lyfta några hundra pax och vara i luften i uppåt 8-10 timmar.
X100 lev.14/8-18.
Re: Elflyg
Såg detta videoklipp för ett bra tag sedan men det passar in i denna tråd för att förklara vad som kostar vid flygning:
Tycker denna kanal har många bra klipp och en del om Elon Musk också.
https://www.youtube.com/user/Wendoverproductions/videos
Även detta klipp passar in här:
Tycker denna kanal har många bra klipp och en del om Elon Musk också.
https://www.youtube.com/user/Wendoverproductions/videos
Även detta klipp passar in här:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elflyg
Känns rätt orimligt att vi skulle kunna producera tillräckligt med biobränslen för att täcka upp det. Redan idag är det ju problem med HVO då efterfrågan ökat så pass. En del av det som nu importeras kommer från palmolja eller PFAD.zyax skrev:Jag menar som det funkar idag. Flygplatser är subventionerade av kommuner och landsting för att de vill ha företag kvar i kommunen eller regionen, det tycker jag är ganska logiskt och bra som invånare eftersom motsatsen hade varit att precis all verksamhet hade legat i Stockholm.Pertan skrev:
Dom flygplatser som inte kan bära sina egna kostnader får helt enkelt höja priserna. Biobränslen för alla flyg är en utopi.
Biobränslen för alla flyg är inte alls en utopi om man ställer det kravet på EU-nivå istället för lama skatter som leder till att vi lägger ned flygplatser och får bygga nya den dag elflyget står sig. Börja med en låg procentsats biobränslen där kravet ökar efterhand och så fort elflyget finnsi någon skala för bolag att ställa om till ska kravet givetvis snabbt till 100%.
Vi skulle behöva använda typ all odlingar yta.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Elflyg
Syre för all del men det gäller ju atmosfären i sin helhet. Med jetmotorer så minskar du bypassen ju högre upp du flyger, till slut hamnar du på en ren turbojet utan fläkt. Ett elflygplan lär ju behöva använda sig av en fläkt för framforsling. Concorde hade exempelvis en ren turbojet och kunde flyga 2100km/h utan EBK, så kallas Super cruise. Något som moderna jaktflygplan inte ens är inte klarar av med sina fläktmotorer. Saab Gripen kan super cruisa i styvt 1200km/h medan Amerikanska superplanet F35 inte kan supercruisa alls.zyax skrev:Att syrenivån är för låg är inget problem för elflyget, snarare en fördel. 100km upp i luften lär det vara lägre motstånd.
Jag tror snarare man kan flyga lägre med elflygen pga minskat buller.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!