installation för bostadsrättsförening

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EES
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 jun 2015 23:09
Ort: Uppsala

installation för bostadsrättsförening

Inlägg av EES »

Hej!
är ny här på forumet men gillar det skarpt. många bra inlägg och mkt läsvärda.
Vi har beställt en model s och bor i en BRF. Har frågat hur föreningen ställer sig till att installera el så vi kan ladda. Föreningen var med på notorna och tycker att det är bra och förmodligen kommer det fler som vill ha el bil i framtiden. Frågan är då om någon vet om det finns mätare som man kan koppla in för att se hur mkt el man förbrukar ? eller måste man skaffa ett helt nytt abonnemang för att få en mätare.
Alternativt så kan man ju lägga på lite på parkeringsavgiften / mån.
hoppas att någon vet ett smart alternativ.
får bilen i aug enligt Tesla.
EES
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av Martinen »

Hej.

Finns enkla små kWh-mätare (energimätare) som man kan sätta på mätningen till resp. Stolpe eller uttag eller vad man nu har.
Finns såklart mer avancerade lösningar där man kör med taggar för att veta vem som laddar och sen debiterar efter detta, beror helt och håller på hur avancerat det ska vara. Om du ska ha ett eget uttag så räcker det med flera alternativet. Sen kan dom läsa av en gång per månad och debitera efter detta.
Användarvisningsbild
EES
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 jun 2015 23:09
Ort: Uppsala

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av EES »

tack för svar, vet du var man kan skaffa en sådan mätare? och vad den kan tänkas kosta ?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av LarsL »

Finns en artikel om laddning:
http://teslaclubsweden.se/laddrekommendation/

Finns väl två huvudspår
1. Riktig laddbox med Type-2 uttag och kortläsare
2. Vanligt 3-fas kontakt med brytare och en åtkomlig automatsäkring och kanske en 3-fas energimätare. Eller ännu enklare en förhöjd p-avgift på en plats med laddare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av LarsL »

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av Kalle »

De lättaste är nog förhöjd p-avgift för plats med laddmöjlighet.
Användarvisningsbild
EES
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 jun 2015 23:09
Ort: Uppsala

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av EES »

toppen
nu har jag några sidor och kan visa föreningen dessa. De talade om en höjd avgift med 500kr/mån. vilket jag tycker är helt orimligt. 200 som länken visade verkar mer rimligt. kan Men är dem petiga så är ju en enkel mätare det enklaste.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av Martinen »

EES skrev:
toppen
nu har jag några sidor och kan visa föreningen dessa. De talade om en höjd avgift med 500kr/mån. vilket jag tycker är helt orimligt. 200 som länken visade verkar mer rimligt. kan Men är dem petiga så är ju en enkel mätare det enklaste.
Beror på hur mycket du kommer att ladda, och vad du får för uttag.
Hade jag fått ett 3-fasuttag på 16 A hade jag kunnat tänka mig att betala 500 kr per månad. Skulle föreningen då stå för installationskostnad?
Det blir helt klart den enklaste lösningen. Slipper mätare mm.
Användarvisningsbild
EES
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 jun 2015 23:09
Ort: Uppsala

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av EES »

förmodligen blir det ett 3-fasuttag som föreningen betalar montering för. kanske inte så farligt då med 500kr.
vilka kablar rekommenderar du att skaffa förutom de som följer med bilen vid leverans ?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av bylund »

Jag bor i hyresrätt och hyresvärden (allmännyttig) tar 500 kr/mån för typ 2-laddbox trefas 16A, inklusive installation, box, och elförbrukning. Kanske inte billigt, men ändå acceptabelt. Då krävs typ-2-kabel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av Martinen »

Jag har förutom medföljande kablar, en typ 2 kabel och en chademo-adapter, och har haft mycket nytta av båda. Det beror väldigt mycket på var man bor och var man kör. Jag kör mycket och är väldigt ofta långt ifrån supercharger. Då är det bra att ha olika möjlighet att välja mellan.
Användarvisningsbild
EES
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 jun 2015 23:09
Ort: Uppsala

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av EES »

är det 500 totalt eller bara för el ?
Användarvisningsbild
EES
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 jun 2015 23:09
Ort: Uppsala

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av EES »

ok typ 2 kabel verkar ju vettigt att ha är det dem som går till övriga snabbladdare
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av Martinen »

bylund skrev:
Jag bor i hyresrätt och hyresvärden (allmännyttig) tar 500 kr/mån för typ 2-laddbox trefas 16A, inklusive installation, box, och elförbrukning. Kanske inte billigt, men ändå acceptabelt. Då krävs typ-2-kabel.
För mig hade 500 kr varit billigt. Jag laddar nog för 30-50 kr per dag, så det blir en bra bit över 500 kr per månad.
Men det beror såklart på hur mycket man kör och vad man har för laddningsmöjligheter under dagen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av bylund »

EES skrev:
är det 500 totalt eller bara för el ?
Om frågan var till mig så var det inklusive allt. Och detta minst i ett år.
EES skrev:
ok typ 2 kabel verkar ju vettigt att ha är det dem som går till övriga snabbladdare
Inte till andra snabbladdare, max 32 A trefas (22 kW) om du har dubbelladdare, annars upp 11 kW.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av Martinen »

EES skrev:
ok typ 2 kabel verkar ju vettigt att ha är det dem som går till övriga snabbladdare
Typ 2 kabel kan du ladda med en effekt på upp till 22 kW om du har dubbelladdare. 11 om du har enkelladdare. Chademo de som dom brukar kalla snabbladdare, och är upp till ca 50 men är ofta lägre.

Typ 2 känns som om det blir den vanligaste varianten när det gäller laddboxar mm. Och chademo verkar vara den vanligaste snabbladdaren.

Edit:
Litet tillägg.
Typ 2 betyder behöver inte betyda att du kan ladda med 11 eller 22 kW. Typ 2 kan vara allt från ca 3-44 kW. Det beror på hur mycket effekt som har i stolpen . Jag gjorde själv denna miss en gång när jag hamnade utan att nått kvar i batteriet vid en laddare som bara hade 3,7 kW eller nått sånt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av danni »

Jag bor i hyresrätt, och min hyresvärd installerade en elmätare med GPRS som alltså går att avläsa över nätet ihop med uttaget vid min parkeringsplats, med tanken att de skulle avläsa och fakturera mig för elen (själv tycker jag det lättaste hade varit att koppla det på samma mätare som mäter för min lägenhet men det gick visst inte göra). Än så länge har de dock inte tagit en krona betalt för vare sig installation eller el. Jag tror de sprang in i problem med Hyresgästföreningen, och dessutom är jag rätt säker på att det inte är lagligt att vidarefakturera elförbrukning på det viset (bara elbolag får sälja el).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Jag bor i hyresrätt, och min hyresvärd installerade en elmätare med GPRS som alltså går att avläsa över nätet ihop med uttaget vid min parkeringsplats, med tanken att de skulle avläsa och fakturera mig för elen (själv tycker jag det lättaste hade varit att koppla det på samma mätare som mäter för min lägenhet men det gick visst inte göra). Än så länge har de dock inte tagit en krona betalt för vare sig installation eller el. Jag tror de sprang in i problem med Hyresgästföreningen, och dessutom är jag rätt säker på att det inte är lagligt att vidarefakturera elförbrukning på det viset (bara elbolag får sälja el).
Det blir väl inte så stora mängder energi för outlandern, så det är nog mer administration än nytta att fakturera förbrukningen.
Ja det är nog svårt att koppla uttaget på samma mätare som lägenheten.
Användarvisningsbild
McAber
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 maj 2014 10:31
Ort: Göteborg

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av McAber »

I vår brf har vi beslutat att ta SEK 250:-/månad extra av elbilarna för uttag med 220V/16A samt har en mätare på totalen av samtliga uttag så vi kan se om det räcker. Billigt, enkelt och ok för elbilarna.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
danni skrev:
Jag bor i hyresrätt, och min hyresvärd installerade en elmätare med GPRS som alltså går att avläsa över nätet ihop med uttaget vid min parkeringsplats, med tanken att de skulle avläsa och fakturera mig för elen (själv tycker jag det lättaste hade varit att koppla det på samma mätare som mäter för min lägenhet men det gick visst inte göra). Än så länge har de dock inte tagit en krona betalt för vare sig installation eller el. Jag tror de sprang in i problem med Hyresgästföreningen, och dessutom är jag rätt säker på att det inte är lagligt att vidarefakturera elförbrukning på det viset (bara elbolag får sälja el).
Det blir väl inte så stora mängder energi för outlandern, så det är nog mer administration än nytta att fakturera förbrukningen.
Ja det är nog svårt att koppla uttaget på samma mätare som lägenheten.
Det blir nog inte så mycket mindre energi i hemmaladdningen för Outlandern än vad jag hade använt med en Tesla, ärligt talat. Kan tänka mig att jag tankar den med runt 300 kWh per månad.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av Larofo »

EES skrev:
toppen
nu har jag några sidor och kan visa föreningen dessa. De talade om en höjd avgift med 500kr/mån. vilket jag tycker är helt orimligt. 200 som länken visade verkar mer rimligt. kan Men är dem petiga så är ju en enkel mätare det enklaste.
Kör du 2000 mil om året och aldrig använder Teslas Superchargers är det kanske rimligt med 500 kr/mån.
Själv fick jag betala 150 kr/mån, men har en bra och framsynt brf-styrelse som dessutom såg till att
installera ny elstolpe på nolltid utan extra kostnad för mig.
Om du åker på att betala 500 kr/mån nu, så finns det väl hopp om att den summan kan minskas
framöver när fler i föreningen skaffar elbil, inte minst när folk i styrelsen hoppar på elbilståget.
6000 kr om året är lite väl häftigt tycker jag också.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av Herr X »

Jag översatte stora delar av den norska rekommendationen till BRF till svenska - du kan skriva ut den och ge till styrelsen.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10#p12743
200 kr per månad är deras rekommendation.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av jjmaskin »

Finns det någon bra o enkel väggmonterad laddbox att sätta utomhus ? Min BRF vill inte ordna någon laddststion och jag har bara vanligt motorvärmaruttag på min plats. det som är bra är att min altan ligger 0.5m från p-platsen så jag behöver bara dra trefas 16 A genom ett rum 5-6m sedan genom väggen och 4 m över altanen . Problemet är att jag inte får sätta en valig röd 16A på altanen för den är inte petsäker mm.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av Martinen »

Det finns 416-uttag ( 3-fas röd handske) som inte går att slå till om det inte är något inkopplat på den.
Då kan man alltså stoppa in fingrar och annat utan att det händer något. Det borde dom acceptera. Minst lika bra som petsäkra uttag.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: installation för bostadsrättsförening

Inlägg av jjmaskin »

Ok det låter ju toppen. Tyckte det lät jobbigt att få tag på en laddbox fort o lätt. Bilen får jag nästa vecka men det går väl hjälpligt med schuko :D
Skriv svar