Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av BjornS »

Jag har spelat in och analyserat kupébullret i min tidigare bil och jämfört med min nya Model 3.

Min förra bil var en BMW 330i Touring 2006 (E91). Den rullade på 17-tumshjul med fem år gamla Goodyear EfficientGrip. 225/45R17 fram och 255/40R17 bak.
Min nya bil är en Tesla Model 3 SR+. Den rullar på 18-tumshjul med sprillans nya (50 mil) Michelin Pilot Sport 4. 235/45/18 runt om.

Testet har gått till så att jag kört samma slinga med båda bilarna i liknande väder (varmt och torrt). Jag har spelat in ljudet med en Zoom H4n, gjort en frekvensanalys och plottat dem över varandra. Såhär ser det ut:
tunnel-full.png
Datan är tydlig: Teslan är tystare! Det var tvärtemot min subjektiva upplevelse. Jag hade kunnat svära på att resultatet skulle vara det motsatta.

Jag har gjort denna analys på flera sträckor av slingan. En möjlig skillnad mellan körningarna jag inte kunnat kontrollera är vindförhållandena. Tänk om det var stark motvind när jag körde BMW:n men medvind med Teslan? För att motverka denna risk valde jag för ovanstående graf en sträcka som ligger i en 2 km lång tunnel. Där förekommer inga starka motvindar.

Men 90 km/t är inte motorvägsfart, invänder vän av ordning. Och en tunnel reflekterar ju ljudet. Vad händer i högre hastighet på öppen väg? Jo, det här:
tesla-noise-full-spectrum-110.png
Det vill säga inte så värst mycket skillnad. Det faktum att denna sträcka var öppen väg kan förklara skillnaden i grafernas form. I tunneln finns en tydlig platå kring 10 kHz medan 110-sträckan är mer sluttande där.

(Nej, jag har ännu inte listat ut vad det är som tjuter på 16700 Hz. :D)
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av BjornS »

Eftersom grafen är ganska kompakt och svårläst har jag här delat upp den i en lågfrekvent (well, relativt), melllan- och högfrekvent graf:

Ingen jättetydlig skillnad i de lägre frekvenserna:
tunnel-low.png
Här syns den största skillnaden:
tunnel-mid.png
Här syns nästan ingen skillnad alls, utom den där dramatiska spiken. Men titta på vänsterskalan så ser du att även spiken faktiskt är tyst. Det är bara att omgivande frekvenser är ännu mycket tystare:
tunnel-high.png
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10506
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av Legato »

Intressant! Tack för att du delade med dig!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av snowtroll »

Intressant. Den där spiken, Om du flyttar micken går det att se om den växer plötsligt någonstans i kupén?
Kanske är ngn frekvensstyrning som fångad upp..
Är spiken på samma Hz eller vandrar den upp och ner med hastigheten?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1237
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av Hertsh »

Roligt experiment och väl genomfört.

Dock är det en rejäl besvikelse att en ny bil inte är bättre jmf med en 13 år gammal bil.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av BjornS »

snowtroll skrev:
Intressant. Den där spiken, Om du flyttar micken går det att se om den växer plötsligt någonstans i kupén?
Kanske är ngn frekvensstyrning som fångad upp..
Är spiken på samma Hz eller vandrar den upp och ner med hastigheten?
Jag har tänkt att leta mer efter spiken men inte hunnit än. Den var inte där när jag mätte stillastående i garaget igår. Det är också lite pyssligt (olämpligt) att leta efter ljudet med mikrofon och dator samtidigt som jag kör... :D

Den står dock stilla och vandrar inte med hastigheten så det är förmodligen någon icke drivline-relaterad elektronik som låter:
tesla-noise-17k.png
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av snowtroll »

Ja inte omöjligt..
16700 +-100hz.. bärvåg? Vad jobbar kommunikationsbuss med för signalering ?
Märkligt, med sina sido komponenter .. tänker FM.
Dock inte helt exakt... Förbryllande.
Kan ju ha att göra med någon switching, men käns som lite "off" då det var länge sedan man låg i hörbart område för det.
... vad fåen kan det vara för något. ?
LED lyset, som dimmras?

Och super stort tack som gjort denna analys! :mrgreen:
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av Niklas Z »

Mycket intressant.
Jag har själv haft en BMW 330i 2006, fast sedan och den upplevde jag som tystare än touringmodellen.
Igår var jag till Täby och provkörde en Model 3 AWD LR med 18" hjul. Min enda invändning var just bullret. Hittills har varje bilbyte inneburit en sänkning av ljudnivån, men ett byte till Model 3 skulle innebära ett stig i motsatt riktning. Trist med tanke på att bilen i övrigt är så lyckad.

Finns det någon i Uppland som med framgång har testat någon av de bullerreducerande åtgärder som diskuterats på nätet?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
TM3LR
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2019 13:51
Referralkod: ts.la/annsofi630599

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av TM3LR »

Vilket jobb du lagt ned! Tack för att du delade.

Min personliga analys efter en månad med M3, med 18" ljudreducerande däcken, är att M3 upplevs ha högt kabinljud pga att vinden hörs så mycket. Detta då drivlina/motor saknar ljud. Dvs att det är en relativförflyttning mot vindrelaterade ljud som är helt annorlunda mot en bensin/dieseldriven bil och att man "luras" tro att det är högt ljud. (o)Ljudet stegras med hastigheten, med ökat vindmotstånd.

Enl Tesla själva skall 18" däcken ge 10%! minskad förbrukning (och därmed ung motsvarande mindre ljudpåverkan i kupen) pga mer streamlinade vindegenskaper, vilket låter otroligt mkt. Oklart om detta är verifierat av någon. Är det viktigt med så låg ljudnivå som möjligt i kupen så välj 18" däcken då de skapar mkt mindre ljud i kupen. Jag provkörde M3P innan köp och med 20" lågprofildäck var det väsentligt mer fartljud i bilen än med 18" däcken.

My 2 cents
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av kenny »

BjornS skrev:
Jag har tänkt att leta mer efter spiken men inte hunnit än. Den var inte där när jag mätte stillastående i garaget igår. Det är också lite pyssligt (olämpligt) att leta efter ljudet med mikrofon och dator samtidigt som jag kör... :D

Den står dock stilla och vandrar inte med hastigheten så det är förmodligen någon icke drivline-relaterad elektronik som låter:
tesla-noise-17k.png
Du har väl autopilot? :) Nä men det är inte en av motorerna som låter då? Man hör ju tydligt när man drar på från stillastående hur det viner/piper på ett liknande sätt som en transformator kan göra, jag bara tänker att man kanske inte hör det när man väl kommit upp i hastighet för då maskeras det av annat ljud.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1618
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av pefreli »

Jag hade tidigare en BMW 320d-16 med 18 tum som jag upplevde som bullrigare än min Model 3 med 19 tum. 17 tums odubbade vinterdäck på BMW’n var dock avsevärt tystare.

Ska man göra en ordentlig jämförelse behöver mao samma fälg och däck användas.

Det skulle förvåna mig om Model 3 i ett sådant test inte slår BMW 3-serie. Däremot tror jag att Audi och MB är bättre. Men hur roliga är de att köra...? :lol:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av Niklas Z »

Jag körde till Tesla i min BMW 335i F30, som rullar på GoodYear Eagle F1 Assymetric i dimensionen 225/50-17. Den är tveklöst tystare än Teslan (på 235/45-18) i alla lägen utom krypfart i garaget. Det har ingenting att göra med att avsaknaden av motorbuller i Teslan skulle göra att man förskjuter referenserna på något vis.
Däremot är jag faktiskt osäker på om det är vägljud eller vindljud som dominerar i Teslan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av taliz »

Tror också att bakgrundsbullret från en avgasmotor normalt döljer en hel del ljud.
Jag tycker förövrigt min P med 20” är tystare än min Volvo V60 2014 med 16”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Tror också att bakgrundsbullret från en avgasmotor normalt döljer en hel del ljud.
Inte på landsväg/motorväg.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av ippii »

Tror det är mycket vindljud i Teslan. Det tror jag för att det är så olika från dag till dag vad jag tycker. Ibland tänker jag att den är ganska tyst och ibland motsatsen.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av Niklas Z »

ippii skrev:
Tror det är mycket vindljud i Teslan. Det tror jag för att det är så olika från dag till dag vad jag tycker. Ibland tänker jag att den är ganska tyst och ibland motsatsen.
Det är en intressant observation. Men vägljud kan också variera från dag till dag. Är det kallt burkar sommardäcken bullra mer än när det är varmt, men det har kanske inte varit några nämnvärda temperaturskillnader när du upplevt hur bullernivån varierar.
När jag körde Model 3 igår så tyckte jag ljudnivå var "allmänt hög", snarare än tydligt kommande från däcken. Jag tänkte då att det mycket väl kan vara bruset från luften som strömmar kring bilen som är orsaken, lika väl som däcken.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av Jeppe_E »

Extremt mycket vindljud i Model 3. I morse blåste det friskt och det lät rätt mycket från A-stolpen. Har inte upplevt det samma i min XC60 t.ex. Men bullernivån är snarlik i båda bilarna när jag mätt med samma app, samma vägsträcka och samma förhållanden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1618
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av pefreli »

Jag har INGET vindljud i min 3:a...

Har ni problem med vind hade jag tagit in bilen till SC. Verkar som att vissa haft problem med tätningar av diverse slag.

Vägljud är däremot en annan fråga. Väldigt stor skillnad beroende på underlag.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av Olof Borjesson »

Jag har inte heller vindljud på min. Det som hörs är ett ganska högt vägljud och om jag har baksätena nerfällda hörs ett vinande högfrekvent men inte så högt ljud bakifrån.
Användarvisningsbild
victor_passe
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2019 07:37

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av victor_passe »

Din 16kHz komponent är till 99% motordrivaren som PWMar i den frekvensen. Du skulle troligtvis även se spikar på alla övertoner med rätt utrustning.
Bra test förövrigt!
Användarvisningsbild
PerS
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 jan 2019 19:52
Ort: Lund

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av PerS »

För min del är det helt klart vägbullret som dominerar. Vid en enkel test på E22 mellan Malmö och Lund i 115 km/h kunde jag se hur bullernivån gick från 70 till 75 decibel beroende på underlag.
Kör AWD LR 18” med 39 psi i däcken, ca 500 mil på mätaren.
Jag upplever helt klart bullret från däcken på grov asfalt (tex E6 yttre Ringvägen Malmö) som besvärande och klart högre än min tidigare MB E320 2003.
Lite trist när bilen i övrigt känns riktigt bra.
Lever på hoppet att andra däck och någon typ av bullerdämpning kan hjälpa....
Model 3 LR AWD röd aero AP+FSD
Gurree
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 maj 2016 21:50

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av Gurree »

Att en bensin/dieselmotor skapar en hel del lågfrekvent ljud och olika brus vet de flesta.

Något annat som också skapar en hel del lågfrekvent ljud och olika brus är mina hörlurar med noise cancelling som tar bort olika oljud från min omgivning.

Brusreducerade hörlurar fungerar alltså genom att man skapar annat brus för att jämna ut och lura hjärnan att det är tyst. Jag tror inte det är omöjligt att ICE-motorer gör något liknande, troligtvis och antagligen helt omedvetet men ändå.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av Niklas Z »

Brusreducerande lurar fungerar så att de registrerar inkommande ljud och lägger till likadant ljud fast i motsatt fas. Hjärnan luras inte, utan systemet bygger på att ljud är tryckvågor och då kan man släcka ut en våg genom att skapa en likadan fast "spegelvänd" ljudvåg. Det är helt osannolikt att en bensin/dieselmotor skulle skapa ljud i motfas till det buller som kommer från vind och väg.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av jeppep »

Hur grymt hade det inte varit om de dyker upp en uppdatering med noise cancelling i kupén? :D

Bose skall ju vara pågång med något.
https://www.youtube.com/watch?v=SIzkgLdzd9g
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bulleranalys Model 3 vs BMW 330i

Inlägg av Niklas Z »

Noise cancellation är relativt enkelt i en hörlur som skickar ljudet direkt in i hörselgången. Då blir vågutbredningen i allt väsentligt endimensionell. Det är betydligt mer komplext att göra samma sak i ett rum, eller en bilkupé, där ljudvågorna utbreder sig i tre dimensioner. Men det vore härligt om Bose lyckas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar