Ingen uppvärmning av batteriet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av mgorgis »

Sen senaste uppdateringen (36.2.1 tror jag) så har batteriuppvärmningen inte fungerat trots -3 grader och bilen stått utan att ha körts eller laddats över natten. Körde iväg i en halvtimme och bara en gul streck var borta och bilen glider som en curlingklot. Först efter 1 timme så var tre streck borta och lite regen hade man. Ingen kallbatteri ikon heller!

Den har värmt i mildare väder förut!
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av GreenMachine »

Hittar inte heller något sätt att värma batteriet på min MXLR. Känns lite trist när den står inkopplad att man inte kan få den ”körklar” på morgonen. Någon som vet om det går?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
Hittar inte heller något sätt att värma batteriet på min MXLR. Känns lite trist när den står inkopplad att man inte kan få den ”körklar” på morgonen. Någon som vet om det går?
Vad är det som inte är "körklart"?
Det är ju inte en avgasmotor som slits av kallstarter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av Gustafsson »

Det tar lång tid att få upp batteritemperaturen numera. Trots 6 mils körning, varav 4 mil motorväg försvinner inte alla gula strecken för mig vid ca +4. Tycker att 100 kWh batteriet går mycket långsammare att värma än mitt förra 70 kWh.
Fast vad gör det ?, lite mindre regenererad effekt blir det så de mekaniska bromsarna får användas mer, men inte påverkar det användandet av bilen speciellt mycket. Egentligen bra att de mekaniska bromsarna används så här års.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av Yxel »

Haft gula streck sen september. Men har också en något lägre förbrukning så tycker det är bra. Sålänge kupén är varm och skön efter förvärmning bryr jag mig inte så mycket.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av thedude »

Tesla kanske har sänkt tröskeln för när batteriuppvärmingen går upp men det kan också vara en bugg eftersom batteriet inte blir varmt trots +4 och 6 mils körning, bara en gul strecka är borta. Sen om det är bra att bilen nästan uteslutande (i mitt fall iaf) inte använder regen och bara mekaniska bromsar är helt emot en del av elbilens koncept, nämligen att ta tillvara energi som annars går förlorat.

Det är aldrig bra att man drar mycket ström ur ett kallt batteri i t.ex. -3 grader, iaf ur kapacitetssynvinkel om inte annat. Om man inte vill ladda batteriet vid kallt väder så kunde man åtminstone använda regen till att värma batteriet för att snabbare kunna ladda, istället för bortförlorad värme i bromsarna. Så tycker jag iaf :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av taliz »

Full regen är ju över 50kw. Krävs hyfsad temp i batteriet för att ta emot den laddeffekten.
Motorerna kan väl i sin tur generera värme med ca 3,5kw styck, dvs är batteriet iskallt kan regen värma batteriet med motsvarande ca 3,5kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av BrooklynS »

Ju mer energi som används till att värma batteriet desto mindre energi blir det till räckvidden...

Jag gissar att Tesla förändrat lite logaritmer för att öka räckvidden och livslängden på batteriet.

Priset man får betala är mindre regen när batteriet är kallt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av mgorgis »

Det är nog halva sanningen BrooklynS. Syftet är inte att värma upp batteriet bara för sakens skull utan bara lite så att man får mer utav ett varmt batteri än kallt och den fortsatta uppvärmning sker naturligt genom batteriets inre resistans. Visst är värme skadlig för batterier men då pratar vi ca över 40 generellt.

Ett kallt batteri ger kortare räckvidd. En smart algoritm optimerar räckvidd med hänsyn till annat också.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
GreenMachine skrev:
Hittar inte heller något sätt att värma batteriet på min MXLR. Känns lite trist när den står inkopplad att man inte kan få den ”körklar” på morgonen. Någon som vet om det går?
Vad är det som inte är "körklart"?
Det är ju inte en avgasmotor som slits av kallstarter.
Givetvis går det att köra men jag ser ju ingen poäng att köra iväg med ett kallt batteri i onödan. Frågan var som sagt om det går att förvärma batteriet innan körning? I synnerhet om den är inkopplad på laddare?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
Hittar inte heller något sätt att värma batteriet på min MXLR. Känns lite trist när den står inkopplad att man inte kan få den ”körklar” på morgonen. Någon som vet om det går?
Vad är det som inte är "körklart"?
Det är ju inte en avgasmotor som slits av kallstarter.
Givetvis går det att köra men jag ser ju ingen poäng att köra iväg med ett kallt batteri i onödan. Frågan var som sagt om det går att förvärma batteriet innan körning? I synnerhet om den är inkopplad på laddare?
Det "onödiga" är väl i så fall att slösa el på att värma upp ngt som inte behöver värmas upp?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
Hittar inte heller något sätt att värma batteriet på min MXLR. Känns lite trist när den står inkopplad att man inte kan få den ”körklar” på morgonen. Någon som vet om det går?
Vad är det som inte är "körklart"?
Det är ju inte en avgasmotor som slits av kallstarter.
Givetvis går det att köra men jag ser ju ingen poäng att köra iväg med ett kallt batteri i onödan. Frågan var som sagt om det går att förvärma batteriet innan körning? I synnerhet om den är inkopplad på laddare?
Det "onödiga" är väl i så fall att slösa el på att värma upp ngt som inte behöver värmas upp?
Men nu var ju min fråga om det var någon som visst om det fanns något sätt att förvärma batteriet, så om det nu är så att du inte vet något om det så behöver du ju inte heller en massa inlägg i ämnet.. .
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av Musikmannen66 »

Är det bara jag som har problem att ladda ett så kallt batteri . Upptäckte att det tog två timmar ca innan batteriet började ladda
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av tor-ake »

Nu har jag ju en helt annan modell, 3SR+, än både S75 och XLR men det är ju samma programvara, så svarar ändå.

För att värma batteriet kan man antingen plugga in bilen och aktivera klimatanläggningen, med appen eller med schemalagd avfärd, eller genom att navigera till närmsta SuC.

Jag använde under några dagar i början på november enbart UMC:en alltså enfasladdning 8A, och då laddade den 0km/h ganska länge (en timme?) när batteriet var kallt. Antar att all tillgänglig effekt gick till att värma batteriet, så att det inte blev något över att stoppa in i cellerna.

Ni som har problem, kan ni berätta vad ni använder för laddmöjlighet resp prova schemalagd avfärd med inpluggad bil?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av Gustafsson »

Pålitligast att ladda direkt efter man kört så här års.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av Musikmannen66 »

Jag använder Trefas via Teslas WC . Ja att ladda på kvällen med varmt batteri är såklart bäst men då står frugan och laddar med sin Nissan så det blir att samsas
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av GreenMachine »

tor-ake skrev:
Nu har jag ju en helt annan modell, 3SR+, än både S75 och XLR men det är ju samma programvara, så svarar ändå.

För att värma batteriet kan man antingen plugga in bilen och aktivera klimatanläggningen, med appen eller med schemalagd avfärd, eller genom att navigera till närmsta SuC.

Jag använde under några dagar i början på november enbart UMC:en alltså enfasladdning 8A, och då laddade den 0km/h ganska länge (en timme?) när batteriet var kallt. Antar att all tillgänglig effekt gick till att värma batteriet, så att det inte blev något över att stoppa in i cellerna.

Ni som har problem, kan ni berätta vad ni använder för laddmöjlighet resp prova schemalagd avfärd med inpluggad bil?
Tack. Märkt att det gör viss skillnad att köra klimat men får känslan att det inte tar så mycket. Eller ja man får köra ganska länge vilket känns lite onödigt.
Har inte testat schema så får göra det.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av e5m1r »

När man kör igång hvac från appen så ser man om batteriet värms eller inte kommer ju en batteriekon även om den nu bytt plats
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av GreenMachine »

e5m1r skrev:
När man kör igång hvac från appen så ser man om batteriet värms eller inte kommer ju en batteriekon även om den nu bytt plats
Tittade och kunde inte se någon ikon för det. Vart gömmer den sig?
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av Chrille »

e5m1r skrev:
När man kör igång hvac från appen så ser man om batteriet värms eller inte kommer ju en batteriekon även om den nu bytt plats
Den ikonen kom tidigare upp efter ca en minut vid en utetemp lägre än ca +7 grader och kall bil. Idag var det +4 grader och ingen ikon kom upp inom tre minuter.
Många gula streck som endast långsamt minskade i antal vid körning.
Intressant att höra om någon får upp batterivärmningsikonen denna vinter.
Programversion 2019.36.2.1
Appversion 3.10.2
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av e5m1r »

GreenMachine skrev:
e5m1r skrev:
När man kör igång hvac från appen så ser man om batteriet värms eller inte kommer ju en batteriekon även om den nu bytt plats
Tittade och kunde inte se någon ikon för det. Vart gömmer den sig?
Längst upp till höger numera har för mig att den var mellan säten innan (-6,5 ute bilen inkopplad och laddar förvärmt i ca 10min innan snapshot
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av Yxel »

Jag får heller inte batterisymbolen trots 30 minuters inkopplad förvärme och -5 grader.

Bugg i denna version?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Ingen uppvärmning av batteriet

Inlägg av chpaulin »

Min nya MSLR förvärmer inte heller batteriet så som min 75D gjorde innan. Något verkar skumt eller så har de radikalt ändrat algoritmen.

Jag bryr mig inte supermkt om den ökade förbrukningen men regen blir obefintligt och den saknar jag verkligen :(
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar