Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas_T
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 dec 2020 19:42

Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av Jonas_T »

Hoppas på att bli Tesla-ägare inom några månader och funderar på vart laddboxen rent fysiskt bör placeras på uppfarten i förhållande till bilen och bilens laddlucka?
Har ofta grejer som ska in och ut ur bagagen samt två små barn som behöver hjälp in och ut ur bilen på bilens högra sida. Kör in med fronten först på uppfarten, upp mot förrådsväggen, för att enkelt kunna lasta i och ur bagagen.
Laddluckan förstår jag som sitter bak på bilens vänstra sida på Teslas modeller. Detta medför att sladden kan antingen ligga från förrådsväggen och utmed hela bilens vänstra sida, eller så sätter jag en ”laddstolpe” på bilens högra sida och att sladden då ligger över ”gångvägen” till bilens högra sida samt bakom bilen.

Vart skulle ni placera laddaren med tanke på min beskrivning?
Vilken placering med tanke på andra bilmodeller?
Spelar behovet av längd på laddkabel någon roll?
- Utmed hela bilen + ca3 meter (7,5m) eller bilens bredd + ca3 meter (5,5m)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av metchristian »

Väldigt beroende va du har för förutsättningar men försök ha den så nära bilens uttag. Så slipper du ha så lång kabel tex..
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av thebishop »

Vi har två lastbalanserade uttag, ett i garaget, och ett på utsidan som sitter på fasad med 7,5m sladd för att slippa stolpen. Det funkar oavsett framtida bils placering av uttaget. Känns skönt att slippa förlägga kabel i mark (den hade ex. varit problematisk när vi anslöt attefallshuset till avlopp). Men bägge funkar praktiskt. Barnen växer snart upp, men jag brukar ansluta bilen efter barn skyfflats in i huset med bagaget.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av martinot »

Håller med föregående talare. Optimera inte allt för kortsiktigt för en enda bil eller bilmärke, och ett enda sätt att parkera.

Se till att ha bra placering på laddboxen och tillräckligt lång laddkabel (gärna 8-12 meter), så att du kan ladda vilka bilar du vill i framtiden, och oavsett lite hur du väljer att parkera de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av spacecoin »

Gärna under tak. Jag skulle ta en lång kabel för flexibilitet.
Användarvisningsbild
Jonas_T
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 dec 2020 19:42

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av Jonas_T »

Tack för era inspel/svar på min fundering! :)
Jag har nu varit ute med vattenslangen :lol: tur det är plusgrader ute... och testat olika dragningar för kommande laddsladd.
Då jag inte kan köra bilen ända fram till förrådsväggen kommer jag fram till att det behövs ca 9 meter sladd... Fördelen då är att sladden räcker även till andra parkeringsplatsen ifall den bilen har ladduttag fram eller om man backar in.
Följdfrågor på detta...
Teslas laddare har 7meter sladd... vilken laddare har 9-10meter eller blir det en laddare utan sladd som man sedan har en 10m lös sladd som man sätter i både i laddare och bil?
Hur är det att hantera 9 meter sladd när det är minusgrader ute? Är laddsladden av gummi, dvs mjuk även i kyla?
Hur är det när det är blött eller slaskigt... behöver man ha oömma kläder för att inte smutsa ner ”kostymen” ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av LarsL »

Välj en box utan fast kabel så kan du köpa vilken längd du vill. Easee är ett sådan exempel som är billig.

Ja, en lång sladd blir kladdig eftersom den ligger på marken. Jag brukar inte försöka hänga upp sladden när det är som värst, typ nu, utan håller bara i handtaget och krokar fast det i min hållare på väggen. Sladden får sedan ligga i en hög och skämmas tills det blir torrt eller jag har arbetskläder på mig.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av holden »

Det handlar väl om tycke och smak men jag backar upp bilen mot min WC som har den korta sladden, tycker det är klart smidigare än en 7,5 meters sladd att dra i smutsen längs med bilen varje gång.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av spacecoin »

holden skrev:
Det handlar väl om tycke och smak men jag backar upp bilen mot min WC som har den korta sladden, tycker det är klart smidigare än en 7,5 meters sladd att dra i smutsen längs med bilen varje gång.
Håller med. Jag backar också upp mot min, med tycker att 7m är najs om man får besök av elbil, eller om det är något skit i vägen i carporten (som nu när vi bygger en atterfallare).
Upplever inte att det känns jobbigt med långa kabeln då överflöd är upphängt på laddaren
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2303
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

LarsL skrev:
Välj en box utan fast kabel så kan du köpa vilken längd du vill. Easee är ett sådan exempel som är billig.

Ja, en lång sladd blir kladdig eftersom den ligger på marken. Jag brukar inte försöka hänga upp sladden när det är som värst, typ nu, utan håller bara i handtaget och krokar fast det i min hållare på väggen. Sladden får sedan ligga i en hög och skämmas tills det blir torrt eller jag har arbetskläder på mig.
Här har vi lösningen:

https://ecatalog.demelectric.ch/fr/e-mo ... cable.html
Användarvisningsbild
Jonas_T
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 dec 2020 19:42

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av Jonas_T »

Off Grid Byggaren skrev:
Tack för tipset! Verkar kunna vara en bra idé :)
Letade lite snabbt och hittade ett pris 10600kr exkl moms... https://www.carcharge.se/shop/product/s ... -2-8m-11kw

tål att funderas på. Såg att det fanns fler tillverkare/fabrikat med motsvarande lösning.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av heldiggrisen »

Jonas_T skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tack för tipset! Verkar kunna vara en bra idé :)
Letade lite snabbt och hittade ett pris 10600kr exkl moms... https://www.carcharge.se/shop/product/s ... -2-8m-11kw

tål att funderas på. Såg att det fanns fler tillverkare/fabrikat med motsvarande lösning.
Jag förstår inte var den metern med halvkvadrat sitter? Hur kan den stödja 3x16A?
Edit:Kanske jag missförstod? Kanske det är 8m x5styck 2,5 och 8m x 1 styck 0,5?
Behöver man verkligen 6?
F9CA43DD-7424-4C15-A446-737FDF634F6F.jpeg
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av fth »

Off Grid Byggaren skrev:
Den var ju nice!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av fth »

heldiggrisen skrev:
Jonas_T skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tack för tipset! Verkar kunna vara en bra idé :)
Letade lite snabbt och hittade ett pris 10600kr exkl moms... https://www.carcharge.se/shop/product/s ... -2-8m-11kw

tål att funderas på. Såg att det fanns fler tillverkare/fabrikat med motsvarande lösning.
Jag förstår inte var den metern med halvkvadrat sitter? Hur kan den stödja 3x16A?
Edit:Kanske jag missförstod? Kanske det är 8m x5styck 2,5 och 8m x 1 styck 0,5?
Behöver man verkligen 6?
F9CA43DD-7424-4C15-A446-737FDF634F6F.jpeg
Det är väl en signal-ledare som är 0,5 mm?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av fth »

Jonas_T skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tack för tipset! Verkar kunna vara en bra idé :)
Letade lite snabbt och hittade ett pris 10600kr exkl moms... https://www.carcharge.se/shop/product/s ... -2-8m-11kw

tål att funderas på. Såg att det fanns fler tillverkare/fabrikat med motsvarande lösning.
Ooph! :o :o

10600:- för bara sladden kan det väl ändå aldrig vara värt? Hade det varit inklusive en bra box kanske, men jag skulle iaf aldrig betala så mycket för bara en sladd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2303
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det är en dyr sladdvinda. Men blir ju en elegant lösning.

Ska 11kW överföras med släpringskontakter så drar priset iväg en del.

Det finns sladdvindor ända upp till 150 kW DC, vi tittar på den lösningen för godsterminalen som ska få elektrifiering till ellastbilar.

För nattladdning på terminalen skulle 22kW sladdvinda passa riktigt bra.

Hemma satte jag laddboxen med 7,5 kabel precis innanför garagedörren. Då kan jag ladda både inne och ute. En trädgårds slanghållare att hänga laddkabeln på har funkat för mig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
LarsL skrev:
Välj en box utan fast kabel så kan du köpa vilken längd du vill. Easee är ett sådan exempel som är billig.

Ja, en lång sladd blir kladdig eftersom den ligger på marken. Jag brukar inte försöka hänga upp sladden när det är som värst, typ nu, utan håller bara i handtaget och krokar fast det i min hållare på väggen. Sladden får sedan ligga i en hög och skämmas tills det blir torrt eller jag har arbetskläder på mig.
Här har vi lösningen:

https://ecatalog.demelectric.ch/fr/e-mo ... cable.html
Har hört att man inte ska dra hög ström genom upp lindade kablar, både här på forumet och från ”elinspektörer” på jobbet. Hade ju varit en smidig lösning annars, särskilt om det kunde ha öppnat upp min flexibilitet i parkeringen av bilarna.
Perpendicular
elbilist
Inlägg: 50
Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
Ort: Uppsala

Re: Vart bör laddboxen fysiskt placeras?

Inlägg av Perpendicular »

heldiggrisen skrev:
Jag förstår inte var den metern med halvkvadrat sitter? Hur kan den stödja 3x16A?
Edit:Kanske jag missförstod? Kanske det är 8m x5styck 2,5 och 8m x 1 styck 0,5?
Behöver man verkligen 6?
F9CA43DD-7424-4C15-A446-737FDF634F6F.jpeg
Jag tror att det står fel i beskrivningen.
Det borde stå 5 x 2,5mm^2 (skyddsjord, nolla och tre faser) och 2 x 0,5mm^2 (ledningarna för kommunikation mellan bil och väggbox).
Alla behövs.
Skriv svar