Model X75D värderingsutveckling över tid
Moderator: Redaktion
Model X75D värderingsutveckling över tid
Hej,
Jag vet att det är en fråga som inte går att svara säkert på, men den kan ju alltid diskuteras.
Vad tror ni om värderingsutvecklingen över tid för Model X?
Jag är intresserad av att köpa en begagnad Model X75D, jag tittar på runt årsmodell 2017, 6000mil, pris verkar ligga runt ~650 000kr.
Ny kostar ju en sådan ca 1 100 000kr (beroende på utrustning). Dvs nu efter 3-4 år har bilen gått ner 40% i värde.
Värdeminskningen bör väl avta, men är det någon som har en bra teori kring hur priset gissningsvis utvecklar sig nu från år 4 till år 7 vidare till år 10 osv...?
Låt säga att bilen rullar 1500mil/år. Bilen sköts på ett bra sätt, dvs tvättas, vårdas, servas och slits inte onormalt. I mitt fall tom att bilen kommer vara exemplariskt skött för att minimera värdeminskningen.
år 0: 2017, 0mil, 1 100 000kr
år 4: 2021, 6000mil, 650 000kr (~40% värdeminskning)
år 7: 2024, 10 500mil, ??? (?? % värdeminskning)
år 10: 2027, 15 000mil, ??? (?? % värdeminskning)
...
När har en sådan bilen ett värde på tex 300 000kr?
Vad jag läst mig till så verkar ju inte batteriet vara en anledning till någon större värdeminskning då batterierna verkar klara sig oerhört bra:
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 80000-mil/
En faktor är ju det som händer på elbilsmarknaden just nu där det kommer mycket andra elbilar, nya batterityper och längre körsträckor etc.
Min fråga grundar sig i min oro över att detta köp kanske för mig är en allt för dålig affär rent ekonomiskt.
Jag skulle uppskatta alla seriösa svar!
Jag vet att det är en fråga som inte går att svara säkert på, men den kan ju alltid diskuteras.
Vad tror ni om värderingsutvecklingen över tid för Model X?
Jag är intresserad av att köpa en begagnad Model X75D, jag tittar på runt årsmodell 2017, 6000mil, pris verkar ligga runt ~650 000kr.
Ny kostar ju en sådan ca 1 100 000kr (beroende på utrustning). Dvs nu efter 3-4 år har bilen gått ner 40% i värde.
Värdeminskningen bör väl avta, men är det någon som har en bra teori kring hur priset gissningsvis utvecklar sig nu från år 4 till år 7 vidare till år 10 osv...?
Låt säga att bilen rullar 1500mil/år. Bilen sköts på ett bra sätt, dvs tvättas, vårdas, servas och slits inte onormalt. I mitt fall tom att bilen kommer vara exemplariskt skött för att minimera värdeminskningen.
år 0: 2017, 0mil, 1 100 000kr
år 4: 2021, 6000mil, 650 000kr (~40% värdeminskning)
år 7: 2024, 10 500mil, ??? (?? % värdeminskning)
år 10: 2027, 15 000mil, ??? (?? % värdeminskning)
...
När har en sådan bilen ett värde på tex 300 000kr?
Vad jag läst mig till så verkar ju inte batteriet vara en anledning till någon större värdeminskning då batterierna verkar klara sig oerhört bra:
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 80000-mil/
En faktor är ju det som händer på elbilsmarknaden just nu där det kommer mycket andra elbilar, nya batterityper och längre körsträckor etc.
Min fråga grundar sig i min oro över att detta köp kanske för mig är en allt för dålig affär rent ekonomiskt.
Jag skulle uppskatta alla seriösa svar!
- hencjo
- Teslaägare
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
- Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Detta är inte ett specifik svar utan hur jag generellt tänker på värdeminskning av bilar.
Förutsätter 1500-2000mil / år och att man tar hand om bilen någorlunda.
Jag brukar tänka att de förlorar halva nuvarande värdet på tre år.
Hittills har jag bara fått trevliga överraskningar. Men det är lätt att glömma utgifter som vinterdäck och gummimattor.
Förutsätter 1500-2000mil / år och att man tar hand om bilen någorlunda.
Jag brukar tänka att de förlorar halva nuvarande värdet på tre år.
Hittills har jag bara fått trevliga överraskningar. Men det är lätt att glömma utgifter som vinterdäck och gummimattor.
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Tack för ditt svar, ja det är väl ett sätt att tänka för enkelhet.hencjo skrev:Detta är inte ett specifik svar utan hur jag generellt tänker på värdeminskning av bilar.
Förutsätter 1500-2000mil / år och att man tar hand om bilen någorlunda.
Jag brukar tänka att de förlorar halva nuvarande värdet på tre år.
Hittills har jag bara fått trevliga överraskningar. Men det är lätt att glömma utgifter som vinterdäck och gummimattor.
I detta fallet har bilen alltså tappat 40% på första 4 åren, så tveksamt om det kan bli 50% på nästa 3 år. Bör väl förhoppningsvis bli mindre än 40% tapp för nästa 3 år.
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Ny 1,1 miljon?
Min kostade 880.000:- grund.. Med mycket tillbehör landade den på 1,04 till slut.
Den ligger faktiskt ute på Blocket nu för övrigt.
Min kostade 880.000:- grund.. Med mycket tillbehör landade den på 1,04 till slut.
Den ligger faktiskt ute på Blocket nu för övrigt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Du bör istället jämföra med vad begagnade MX100D ligger ute för (så snackar vi 750-800' för en 2017). 75:an finns ju inte längre kvar, utan 100 kWh är ju vad man får vid nybeställning.
Så 1,1M för 5-sits ny minus 70' i bonus. Eller 1,2M för ny med 6-sits och annan färg, minus bonusen.
Prisskillnaden är då 280' - 380', eller runt en tredjedel värdetapp jämfört med en fyra år nyare bil med alla förbättringar som kommit (inte minst Raven och MCU2). Det är ju fantastiskt bra egentligen!
Jag skulle ha förbaskat svårt att motivera att INTE lägga mellanskillnaden och få en ny bil, med alla garantier det innebär. Vad den är värd om 10 år vete dock katten, kanske som klassiker som inte längre är i produktion, och kanske med möjlighet att uppgradera teknik och batteri...
Så 1,1M för 5-sits ny minus 70' i bonus. Eller 1,2M för ny med 6-sits och annan färg, minus bonusen.
Prisskillnaden är då 280' - 380', eller runt en tredjedel värdetapp jämfört med en fyra år nyare bil med alla förbättringar som kommit (inte minst Raven och MCU2). Det är ju fantastiskt bra egentligen!
Jag skulle ha förbaskat svårt att motivera att INTE lägga mellanskillnaden och få en ny bil, med alla garantier det innebär. Vad den är värd om 10 år vete dock katten, kanske som klassiker som inte längre är i produktion, och kanske med möjlighet att uppgradera teknik och batteri...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Köpte precis en X100D, nästan fullutrustad från 2017. ~10.000mil
Verkar ha tappat ca 2% i batteri om man tittar på räckvidden som nu är 43mil mot 44 när den var ny(?) laddade den till 99% för att jag var nyfiken och sedan åkte jag en liten sväng.
Det mesta känns "nästan nytt". Början till spår av användning på förarstolen, övriga stolar är egentligen som nya, svårt att klaga iaf där.
Enda felet jag upptäckt är att passagerardörrens fönsterruta har lite problem med stängning när man stänger dörren. Men det kommer gå på garanti och får det ordnat redan om någon vecka.
Utöver detta så är det MCU1 som jag kommer kosta på att byta till MCU2 samtidigt som fönster ordnas - Får även HW3 installerat eftersom bilen köptes med FSD en gång i tiden så det känns bra.
Baserat på det jag vet nu om min X så är jag fortfarande väldigt nöjd, köpte bilen för att ha något till nästa år när nya MS med förhoppningsvis dragkrok kommit ut och hunnit bli testad lite. Men familjen är förvånansvärt nöjda med vår X, speciellt dom extra sätena där bak (6-sits) trots att vi bara är 4 i familjen. Kanske behåller vi denna mer än ett år och jag får skaffa mig en "lekbil" nu när jag börjat bli gammal.
Kan man få en 75D i bra skick för 650' eller 100D för 750' så tycker jag det är ett bra pris.
... Får se om kommande mil kommer med några tråkiga överraskningar bara.
Verkar ha tappat ca 2% i batteri om man tittar på räckvidden som nu är 43mil mot 44 när den var ny(?) laddade den till 99% för att jag var nyfiken och sedan åkte jag en liten sväng.
Det mesta känns "nästan nytt". Början till spår av användning på förarstolen, övriga stolar är egentligen som nya, svårt att klaga iaf där.
Enda felet jag upptäckt är att passagerardörrens fönsterruta har lite problem med stängning när man stänger dörren. Men det kommer gå på garanti och får det ordnat redan om någon vecka.
Utöver detta så är det MCU1 som jag kommer kosta på att byta till MCU2 samtidigt som fönster ordnas - Får även HW3 installerat eftersom bilen köptes med FSD en gång i tiden så det känns bra.
Baserat på det jag vet nu om min X så är jag fortfarande väldigt nöjd, köpte bilen för att ha något till nästa år när nya MS med förhoppningsvis dragkrok kommit ut och hunnit bli testad lite. Men familjen är förvånansvärt nöjda med vår X, speciellt dom extra sätena där bak (6-sits) trots att vi bara är 4 i familjen. Kanske behåller vi denna mer än ett år och jag får skaffa mig en "lekbil" nu när jag börjat bli gammal.
Kan man få en 75D i bra skick för 650' eller 100D för 750' så tycker jag det är ett bra pris.
... Får se om kommande mil kommer med några tråkiga överraskningar bara.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Tack för ditt inlägg, jag resonerar precis som du och har samma upplevelsen som du skriver här. Provkörde en 2017 som kändes i princip som ny och verkar ha fått sina brister tillrättade. Vad kostar det att uppgradera till MCU2? Jag har tänkt hålla mig en bit under 10 000 mil med hänsyn till batteri och allmänt slitage men ditt fall låter ju som att man kan hitta fina bilar även efter 10 000mil. Grattis!deffe skrev:Köpte precis en X100D, nästan fullutrustad från 2017. ~10.000mil
Verkar ha tappat ca 2% i batteri om man tittar på räckvidden som nu är 43mil mot 44 när den var ny(?) laddade den till 99% för att jag var nyfiken och sedan åkte jag en liten sväng.
Det mesta känns "nästan nytt". Början till spår av användning på förarstolen, övriga stolar är egentligen som nya, svårt att klaga iaf där.
Enda felet jag upptäckt är att passagerardörrens fönsterruta har lite problem med stängning när man stänger dörren. Men det kommer gå på garanti och får det ordnat redan om någon vecka.
Utöver detta så är det MCU1 som jag kommer kosta på att byta till MCU2 samtidigt som fönster ordnas - Får även HW3 installerat eftersom bilen köptes med FSD en gång i tiden så det känns bra.
Baserat på det jag vet nu om min X så är jag fortfarande väldigt nöjd, köpte bilen för att ha något till nästa år när nya MS med förhoppningsvis dragkrok kommit ut och hunnit bli testad lite. Men familjen är förvånansvärt nöjda med vår X, speciellt dom extra sätena där bak (6-sits) trots att vi bara är 4 i familjen. Kanske behåller vi denna mer än ett år och jag får skaffa mig en "lekbil" nu när jag börjat bli gammal.
Kan man få en 75D i bra skick för 650' eller 100D för 750' så tycker jag det är ett bra pris.
... Får se om kommande mil kommer med några tråkiga överraskningar bara.
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
650 är nog lite för mycket givetvis beroende på utrustning och config men en X75 bör gå att få för under 600k
X90 gick hos tesla förra året för runt 650k
X90 gick hos tesla förra året för runt 650k
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Jag hade inte köpt 75X har det batteriet i 2 S och det funkar men i en X är det för litet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Tack för input. En X90D kanske är en bättre affär.
Även om man får lägga mer pengar på en X90D jämfört med X75D så kanske den står sig så mycket bättre, med tanke på alla nya elbilar som kommer och där räckvidden hela tiden blir bättre. Risk att en X75D med i framtiden allt för dålig räckvidd blir väldigt svår att sälja vidare.
Dvs utöver att man själv får njuta av bättre räckvidd så kanske ekonomin blir bättre i ett sådan köp också... Tankar kring det?
Även om man får lägga mer pengar på en X90D jämfört med X75D så kanske den står sig så mycket bättre, med tanke på alla nya elbilar som kommer och där räckvidden hela tiden blir bättre. Risk att en X75D med i framtiden allt för dålig räckvidd blir väldigt svår att sälja vidare.
Dvs utöver att man själv får njuta av bättre räckvidd så kanske ekonomin blir bättre i ett sådan köp också... Tankar kring det?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Jag tror också att 75 batteriet är i minsta laget för X. Definitivt så med släp. Comfort zone för batteriet mellan 5-90% ger lite över 60 kWh "till vardags" att åka med, jämfört med >85 kWh för en 100D t.ex. Det ger 1/3 längre räckvidd vilket märks.
Min MS 70D som jag brukar jämföra med hade längre räckvidd än X 75, men när jag bytte till 100D 2018 blev körningen helt annan. Klart mer avslappnat at inte behöva planera laddstoppen i detalj och utan att behöva ladda 100% innan avresa. Dessutom passar de laddstoppen mer de naturliga stoppen för mat, toa mm. så man inte behöver irritera sig på att sitta i bilen utan att ha något att göra medan den laddar. Nyare bilar som Raven och den senaste iterationen av X går ju ännu längre.
Så skulle jag satsa på X skulle jag vilja ha så stort batteri som möjligt. Laddhastigheten på de större batterierna är dessutom högre, vilket gör skillnaden ännu större.
Därmed inte sagt att 75 X är dålig, det kan säkert passa många, men mer är lite bättre.
Min MS 70D som jag brukar jämföra med hade längre räckvidd än X 75, men när jag bytte till 100D 2018 blev körningen helt annan. Klart mer avslappnat at inte behöva planera laddstoppen i detalj och utan att behöva ladda 100% innan avresa. Dessutom passar de laddstoppen mer de naturliga stoppen för mat, toa mm. så man inte behöver irritera sig på att sitta i bilen utan att ha något att göra medan den laddar. Nyare bilar som Raven och den senaste iterationen av X går ju ännu längre.
Så skulle jag satsa på X skulle jag vilja ha så stort batteri som möjligt. Laddhastigheten på de större batterierna är dessutom högre, vilket gör skillnaden ännu större.
Därmed inte sagt att 75 X är dålig, det kan säkert passa många, men mer är lite bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Åter tack för bra kommentarer. Bra resonemang.
Baserat på sista inläggen kanske det är så att de flesta ändå ser räckvidden som ett hinder och därmed blir begagnad-efterfrågan på X90D större än X75D. Därmed kan man kanske anta att X75D sjunker mer i värde och kanske så pass att det "kompenserar" för det högre inköpspriset för X90D. Är det 100 000kr i mellanskillnad så är det ju pengar som gör nytta på börsen.
Baserat på sista inläggen kanske det är så att de flesta ändå ser räckvidden som ett hinder och därmed blir begagnad-efterfrågan på X90D större än X75D. Därmed kan man kanske anta att X75D sjunker mer i värde och kanske så pass att det "kompenserar" för det högre inköpspriset för X90D. Är det 100 000kr i mellanskillnad så är det ju pengar som gör nytta på börsen.
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Jag håller inte med om resonemanget faktiskt.di99pejo skrev:Åter tack för bra kommentarer. Bra resonemang.
Baserat på sista inläggen kanske det är så att de flesta ändå ser räckvidden som ett hinder och därmed blir begagnad-efterfrågan på X90D större än X75D. Därmed kan man kanske anta att X75D sjunker mer i värde och kanske så pass att det "kompenserar" för det högre inköpspriset för X90D. Är det 100 000kr i mellanskillnad så är det ju pengar som gör nytta på börsen.
Jag hade valt X100D främst, men annars X75D.
Skillnaden mellan X90 och X75 är liten. Skillnaden mellan X100 och X90 är större (trots namnen).
Dessutom är 90-batteriet det batteri som drabbats mest av degradering och mig veterligen dessutom oftare begränsat till låg Supercharging-hastighet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Jag skulle akta mig för alla 90batterier, berg-laddning, degenererade och snabbt typ samma kapacitet som 75. För övrigt räckte x60D bra även på vintern. Fick 22mil i snöstorm och den laddar 0-100% sjukt snabbt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
90 är en av batteristorlekar som inte är strypt längreLegato skrev:Jag håller inte med om resonemanget faktiskt.di99pejo skrev:Åter tack för bra kommentarer. Bra resonemang.
Baserat på sista inläggen kanske det är så att de flesta ändå ser räckvidden som ett hinder och därmed blir begagnad-efterfrågan på X90D större än X75D. Därmed kan man kanske anta att X75D sjunker mer i värde och kanske så pass att det "kompenserar" för det högre inköpspriset för X90D. Är det 100 000kr i mellanskillnad så är det ju pengar som gör nytta på börsen.
Jag hade valt X100D främst, men annars X75D.
Skillnaden mellan X90 och X75 är liten. Skillnaden mellan X100 och X90 är större (trots namnen).
Dessutom är 90-batteriet det batteri som drabbats mest av degradering och mig veterligen dessutom oftare begränsat till låg Supercharging-hastighet.
Sen laddar 90 batteriet snabbare
Som nya har 75a 72,8kW och 90a 81,8kW tillgängligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Har de verkligen släppt nerfen på alla 90-bilar? Trodde det bara var vissa.e5m1r skrev:90 är en av batteristorlekar som inte är strypt längreLegato skrev:Jag håller inte med om resonemanget faktiskt.di99pejo skrev:Åter tack för bra kommentarer. Bra resonemang.
Baserat på sista inläggen kanske det är så att de flesta ändå ser räckvidden som ett hinder och därmed blir begagnad-efterfrågan på X90D större än X75D. Därmed kan man kanske anta att X75D sjunker mer i värde och kanske så pass att det "kompenserar" för det högre inköpspriset för X90D. Är det 100 000kr i mellanskillnad så är det ju pengar som gör nytta på börsen.
Jag hade valt X100D främst, men annars X75D.
Skillnaden mellan X90 och X75 är liten. Skillnaden mellan X100 och X90 är större (trots namnen).
Dessutom är 90-batteriet det batteri som drabbats mest av degradering och mig veterligen dessutom oftare begränsat till låg Supercharging-hastighet.
Sen laddar 90 batteriet snabbare
Som nya har 75a 72,8kW och 90a 81,8kW tillgängligt
Angående kapacitet så ja. Och 100 har 98 kWh, så precis som jag skrev så är diffen (klart) störst mellan 90 och 100-batteriet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Vet faktiskt ej om det gäller alla men ön så länge i princip inga 85or eller 70Legato skrev:Har de verkligen släppt nerfen på alla 90-bilar? Trodde det bara var vissa.e5m1r skrev:90 är en av batteristorlekar som inte är strypt längreLegato skrev:Jag håller inte med om resonemanget faktiskt.di99pejo skrev:Åter tack för bra kommentarer. Bra resonemang.
Baserat på sista inläggen kanske det är så att de flesta ändå ser räckvidden som ett hinder och därmed blir begagnad-efterfrågan på X90D större än X75D. Därmed kan man kanske anta att X75D sjunker mer i värde och kanske så pass att det "kompenserar" för det högre inköpspriset för X90D. Är det 100 000kr i mellanskillnad så är det ju pengar som gör nytta på börsen.
Jag hade valt X100D främst, men annars X75D.
Skillnaden mellan X90 och X75 är liten. Skillnaden mellan X100 och X90 är större (trots namnen).
Dessutom är 90-batteriet det batteri som drabbats mest av degradering och mig veterligen dessutom oftare begränsat till låg Supercharging-hastighet.
Sen laddar 90 batteriet snabbare
Som nya har 75a 72,8kW och 90a 81,8kW tillgängligt
Angående kapacitet så ja. Och 100 har 98 kWh, så precis som jag skrev så är diffen (klart) störst mellan 90 och 100-batteriet.
Även som nerfad så laddar 90 snabbare i och med högre spänning i batteriet
Sen om man har tur och hittar unicorn så finns det faktiskt 75or med 85 strypt batteri och då är den bättre köp totalt sätt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Skulle inte oroa mig speciellt över värdeminskningen. Men hur mycket det kommer att kosta och laga allt som konstant går sönder eller behöver justeras.
Och att få tag på reservdelar och göra det själv är nog smått omöjligt, finns ju inte ett överflöd av reservdelar på den öppna marknaden. Tesla vill ha total monopol på reparationer så reservdelar får du inte köpa av dom.
Fassans Model X var inne på verkstad 14 gånger på 3 år. Tanken var att han skulle behålla bilen över längre tid. Men han vågar inte ta den risken då nybilsgarantin gick ut om ett år. Sen blir det nog dyrt, väldigt dyrt att äga den bilen.
Och att få tag på reservdelar och göra det själv är nog smått omöjligt, finns ju inte ett överflöd av reservdelar på den öppna marknaden. Tesla vill ha total monopol på reparationer så reservdelar får du inte köpa av dom.
Fassans Model X var inne på verkstad 14 gånger på 3 år. Tanken var att han skulle behålla bilen över längre tid. Men han vågar inte ta den risken då nybilsgarantin gick ut om ett år. Sen blir det nog dyrt, väldigt dyrt att äga den bilen.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
OK.e5m1r skrev:Vet faktiskt ej om det gäller alla men ön så länge i princip inga 85or eller 70Legato skrev:Har de verkligen släppt nerfen på alla 90-bilar? Trodde det bara var vissa.e5m1r skrev:90 är en av batteristorlekar som inte är strypt längreLegato skrev:Jag håller inte med om resonemanget faktiskt.di99pejo skrev:Åter tack för bra kommentarer. Bra resonemang.
Baserat på sista inläggen kanske det är så att de flesta ändå ser räckvidden som ett hinder och därmed blir begagnad-efterfrågan på X90D större än X75D. Därmed kan man kanske anta att X75D sjunker mer i värde och kanske så pass att det "kompenserar" för det högre inköpspriset för X90D. Är det 100 000kr i mellanskillnad så är det ju pengar som gör nytta på börsen.
Jag hade valt X100D främst, men annars X75D.
Skillnaden mellan X90 och X75 är liten. Skillnaden mellan X100 och X90 är större (trots namnen).
Dessutom är 90-batteriet det batteri som drabbats mest av degradering och mig veterligen dessutom oftare begränsat till låg Supercharging-hastighet.
Sen laddar 90 batteriet snabbare
Som nya har 75a 72,8kW och 90a 81,8kW tillgängligt
Angående kapacitet så ja. Och 100 har 98 kWh, så precis som jag skrev så är diffen (klart) störst mellan 90 och 100-batteriet.
Även som nerfad så laddar 90 snabbare i och med högre spänning i batteriet
Sen om man har tur och hittar unicorn så finns det faktiskt 75or med 85 strypt batteri och då är den bättre köp totalt sätt
Ja 90 laddar definitivt snabbare när den ej är nerfad (400/350). 75orna har väl varit förskonade från nerf hittills, är väl just 70, 85 och 90?
Men som sagt, personligen tycker jag mervärdet med 100 över 90 är mycket större än med 90 över 75. Framförallt pga det mycket större kapacitetshoppet, men även pga 90 är det batteri som verkar degradera värst.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Ja det verkligen relevant att diskutera reparationer som en del av detta. Alltså totalkostnad av att äga.nx00 skrev:Skulle inte oroa mig speciellt över värdeminskningen. Men hur mycket det kommer att kosta och laga allt som konstant går sönder eller behöver justeras.
Och att få tag på reservdelar och göra det själv är nog smått omöjligt, finns ju inte ett överflöd av reservdelar på den öppna marknaden. Tesla vill ha total monopol på reparationer så reservdelar får du inte köpa av dom.
Fassans Model X var inne på verkstad 14 gånger på 3 år. Tanken var att han skulle behålla bilen över längre tid. Men han vågar inte ta den risken då nybilsgarantin gick ut om ett år. Sen blir det nog dyrt, väldigt dyrt att äga den bilen.
Jag hör vissa som säger att Tesla inte inte sönder, finns inget som kan gå sönder, bara byta bromsar och spolarvätska. Men så har jag tex en kompis som just passerade 8000mil med sin MS från 2018 och strax efter fick problem med diodlisterna i framlyktorna. Tesla vägrade vara tillmötesgående på något sätt, fullpris för nya lyktor är över 30 000kr. Det känns ju märkligt att en 3 år gamla bil ska behöver byta framlyktorna.
Tittar man på listan över kända fel på Tesla så är den ju ganska lång, jag får en känsla av att det är värre än med andra fabrikat. Vad är åsikterna om det?
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Har aldrig ägt så problemfria bilar, bilarna är dock tyvärr sjukt lätta att skrapa fälgarna på och bredden kan göra att det blir nåt extra besök hos lackerare har kört 17000+4000 med minadi99pejo skrev:Ja det verkligen relevant att diskutera reparationer som en del av detta. Alltså totalkostnad av att äga.nx00 skrev:Skulle inte oroa mig speciellt över värdeminskningen. Men hur mycket det kommer att kosta och laga allt som konstant går sönder eller behöver justeras.
Och att få tag på reservdelar och göra det själv är nog smått omöjligt, finns ju inte ett överflöd av reservdelar på den öppna marknaden. Tesla vill ha total monopol på reparationer så reservdelar får du inte köpa av dom.
Fassans Model X var inne på verkstad 14 gånger på 3 år. Tanken var att han skulle behålla bilen över längre tid. Men han vågar inte ta den risken då nybilsgarantin gick ut om ett år. Sen blir det nog dyrt, väldigt dyrt att äga den bilen.
Jag hör vissa som säger att Tesla inte inte sönder, finns inget som kan gå sönder, bara byta bromsar och spolarvätska. Men så har jag tex en kompis som just passerade 8000mil med sin MS från 2018 och strax efter fick problem med diodlisterna i framlyktorna. Tesla vägrade vara tillmötesgående på något sätt, fullpris för nya lyktor är över 30 000kr. Det känns ju märkligt att en 3 år gamla bil ska behöver byta framlyktorna.
Tittar man på listan över kända fel på Tesla så är den ju ganska lång, jag får en känsla av att det är värre än med andra fabrikat. Vad är åsikterna om det?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Diodlisterna verkar gå sönder på många bilar. Det ser man ju när man möter teslor. Fick en bytt på garantin, men skulle aldrig byta dem utanför garantin till det priset. Ser ju inte så bra ut, men saknar annars betydelse...di99pejo skrev:Ja det verkligen relevant att diskutera reparationer som en del av detta. Alltså totalkostnad av att äga.nx00 skrev:Skulle inte oroa mig speciellt över värdeminskningen. Men hur mycket det kommer att kosta och laga allt som konstant går sönder eller behöver justeras.
Och att få tag på reservdelar och göra det själv är nog smått omöjligt, finns ju inte ett överflöd av reservdelar på den öppna marknaden. Tesla vill ha total monopol på reparationer så reservdelar får du inte köpa av dom.
Fassans Model X var inne på verkstad 14 gånger på 3 år. Tanken var att han skulle behålla bilen över längre tid. Men han vågar inte ta den risken då nybilsgarantin gick ut om ett år. Sen blir det nog dyrt, väldigt dyrt att äga den bilen.
Jag hör vissa som säger att Tesla inte inte sönder, finns inget som kan gå sönder, bara byta bromsar och spolarvätska. Men så har jag tex en kompis som just passerade 8000mil med sin MS från 2018 och strax efter fick problem med diodlisterna i framlyktorna. Tesla vägrade vara tillmötesgående på något sätt, fullpris för nya lyktor är över 30 000kr. Det känns ju märkligt att en 3 år gamla bil ska behöver byta framlyktorna.
Tittar man på listan över kända fel på Tesla så är den ju ganska lång, jag får en känsla av att det är värre än med andra fabrikat. Vad är åsikterna om det?
beror på en sprucken ljusledare har jag för mig. Kanske finns nåt DIY eller nåt som nån händig kan fixa? Annars är skroten en källa, säkert dyrt där med dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Det är bara S facelift som är drabbad av dettadi99pejo skrev:Ja det verkligen relevant att diskutera reparationer som en del av detta. Alltså totalkostnad av att äga.nx00 skrev:Skulle inte oroa mig speciellt över värdeminskningen. Men hur mycket det kommer att kosta och laga allt som konstant går sönder eller behöver justeras.
Och att få tag på reservdelar och göra det själv är nog smått omöjligt, finns ju inte ett överflöd av reservdelar på den öppna marknaden. Tesla vill ha total monopol på reparationer så reservdelar får du inte köpa av dom.
Fassans Model X var inne på verkstad 14 gånger på 3 år. Tanken var att han skulle behålla bilen över längre tid. Men han vågar inte ta den risken då nybilsgarantin gick ut om ett år. Sen blir det nog dyrt, väldigt dyrt att äga den bilen.
Jag hör vissa som säger att Tesla inte inte sönder, finns inget som kan gå sönder, bara byta bromsar och spolarvätska. Men så har jag tex en kompis som just passerade 8000mil med sin MS från 2018 och strax efter fick problem med diodlisterna i framlyktorna. Tesla vägrade vara tillmötesgående på något sätt, fullpris för nya lyktor är över 30 000kr. Det känns ju märkligt att en 3 år gamla bil ska behöver byta framlyktorna.
Tittar man på listan över kända fel på Tesla så är den ju ganska lång, jag får en känsla av att det är värre än med andra fabrikat. Vad är åsikterna om det?
Inga nosecone och X ( inte i den omfattningen i alla fall )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model X75D värderingsutveckling över tid
Finns ju en tråd om en som (försökte) laga detta och det är väl dioderna som smälter plasten framför (diffuser typ, som ligger för nära alternativt dålig kylning) och det blir brunaktigt ljus och efter det så dör dioderna (av värmen verkar det som)...Gustafsson skrev:Diodlisterna verkar gå sönder på många bilar. Det ser man ju när man möter teslor. Fick en bytt på garantin, men skulle aldrig byta dem utanför garantin till det priset. Ser ju inte så bra ut, men saknar annars betydelse...di99pejo skrev:Ja det verkligen relevant att diskutera reparationer som en del av detta. Alltså totalkostnad av att äga.nx00 skrev:Skulle inte oroa mig speciellt över värdeminskningen. Men hur mycket det kommer att kosta och laga allt som konstant går sönder eller behöver justeras.
Och att få tag på reservdelar och göra det själv är nog smått omöjligt, finns ju inte ett överflöd av reservdelar på den öppna marknaden. Tesla vill ha total monopol på reparationer så reservdelar får du inte köpa av dom.
Fassans Model X var inne på verkstad 14 gånger på 3 år. Tanken var att han skulle behålla bilen över längre tid. Men han vågar inte ta den risken då nybilsgarantin gick ut om ett år. Sen blir det nog dyrt, väldigt dyrt att äga den bilen.
Jag hör vissa som säger att Tesla inte inte sönder, finns inget som kan gå sönder, bara byta bromsar och spolarvätska. Men så har jag tex en kompis som just passerade 8000mil med sin MS från 2018 och strax efter fick problem med diodlisterna i framlyktorna. Tesla vägrade vara tillmötesgående på något sätt, fullpris för nya lyktor är över 30 000kr. Det känns ju märkligt att en 3 år gamla bil ska behöver byta framlyktorna.
Tittar man på listan över kända fel på Tesla så är den ju ganska lång, jag får en känsla av att det är värre än med andra fabrikat. Vad är åsikterna om det?
beror på en sprucken ljusledare har jag för mig. Kanske finns nåt DIY eller nåt som nån händig kan fixa? Annars är skroten en källa, säkert dyrt där med dock.
Trist och svårt att laga själv tyvärr.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19