Vad anser ni ägare av M3 och FSD?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
port513

Vad anser ni ägare av M3 och FSD?

Inlägg av port513 »

Jag som är en tekniknerd ut i fingerspetsarna, har inga problem med lite svajig ny teknik så länge som jag kan se förbättringar på området över tid.
Var ute och testade en M3:a med FSD programvara men antingen så är inte vägarna där jag körde godkända för det eller så hade Tesla inaktiverat navigera på autopilot eller något annat. Autosteer fungerade men den kändes lite som att åka med en något berusad förare, den pendlade lite fram och åter i sin fil förvisso utan att vara farligt nära ena eller andra linjen.

Så är det värt att lägga extra pengar på en FSD version, kommer man ha nytta av den om man kanske 50% av sin körtid kör motorväg och resten landsvägar/stadskörning?

Är FSD i Sverige likadan som de man kan se på YT-videos eller har de spärrat något här? En bekant sa att bilar i Sverige inte får byta fil på egen hand t.ex. och den biten han jag inte själv testa då jag bara var ute 30 minuter och det tog 20 minuter att lämna stadskärnan ;)

Nu är nog vårt alternativ privatleasing och där vill de ju ha 1300 nånting per månad extra för FSD som jag förstått det och frugan min är teknikmotståndare uti sina naglar ;) Så jag måste motivera mig själv om den är värd kostnaden mot vad jag får, gillade de andra funktioner jag han testa men ser många förbättringar på andra plan.

Så fram med alla bra, dåliga och katastrofala erfarenheter ni har så jag i alla fall kan försöka bilda mig en uppfattning om detta med FSD och kostnaden.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Vad anser ni ägare av M3 och FSD?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag hade inte köpt FSD förens vi faktiskt får något här, och även om FSD Beta kommer hit nästa år är det ju mest coolt att testa och inget som ger någon större nytta. Jag köpte däremot till EAP vilket kostar halva priset och då får man alla funktionerna för motorväg/landsväg. Det tycker jag helt klart varit värt det, att den byter fil när man blinkar så man slipper stänga av/på autopilot hela tiden gör körningarna smidigare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Autosteer har man alltid, även utan paket. Jag tycker den håller bilen ganska bra i mitten av körfältet. Dock irriterande att bilen inte begriper att jag tänker byta körfält när jag slår på blinkern.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jag köpte fsd, ochdet är nog det sämsta jag gjort. Avråder starkt. Lider med alla som var tidigare med fsd och än idag inte fått några vettiga funktioner. Visst, man får rödljusavläsning mm, men det europeiska regelverket gör att fsd inte blir hållbart att köpa anser jag.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare

Inlägg av ceel »

EAP (utökad autopilot) har exakt allt som är tillgängligt i Sverige av FSD idag. Så man betalar bara för "framtiden" med FSD. Detta är vad Tesla-säljare sa till mig vid beställning och även vad jag själv listat ut.
Jag har EAP idag och är väl kanske inte superprisvärt det heller men ångrar inte att jag köpte det iaf.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

port513 skrev:
Jag som är en tekniknerd ut i fingerspetsarna, har inga problem med lite svajig ny teknik så länge som jag kan se förbättringar på området över tid.
Var ute och testade en M3:a med FSD programvara men antingen så är inte vägarna där jag körde godkända för det eller så hade Tesla inaktiverat navigera på autopilot eller något annat. Autosteer fungerade men den kändes lite som att åka med en något berusad förare, den pendlade lite fram och åter i sin fil förvisso utan att vara farligt nära ena eller andra linjen.

Så är det värt att lägga extra pengar på en FSD version, kommer man ha nytta av den om man kanske 50% av sin körtid kör motorväg och resten landsvägar/stadskörning?

Är FSD i Sverige likadan som de man kan se på YT-videos eller har de spärrat något här? En bekant sa att bilar i Sverige inte får byta fil på egen hand t.ex. och den biten han jag inte själv testa då jag bara var ute 30 minuter och det tog 20 minuter att lämna stadskärnan ;)

Nu är nog vårt alternativ privatleasing och där vill de ju ha 1300 nånting per månad extra för FSD som jag förstått det och frugan min är teknikmotståndare uti sina naglar ;) Så jag måste motivera mig själv om den är värd kostnaden mot vad jag får, gillade de andra funktioner jag han testa men ser många förbättringar på andra plan.

Så fram med alla bra, dåliga och katastrofala erfarenheter ni har så jag i alla fall kan försöka bilda mig en uppfattning om detta med FSD och kostnaden.
Har en M3 (inne på vår andra), och testat FSD. Både i lånebilar, men även när Tesla släppt det som en provapåfunktion nu i våras under några veckors tid.

Jag tyckte personligen att det inte var värt att skaffa det i nuläget. Därför brydde jag inte heller om att ta med FSD när jag bytte till en ny bil för en månad sedan.

Så mitt personliga svar (helt Ok om andra tycker olika); blir ett klart nej gällande så som FSD fungerar idag. Samma sak med Enhanced Autopilot/NoA. Inte heller värt det för mig.

Tycker dock att den inkluderade Autopiloten (när den inte bromsar i onödan) är grymt skön funktion, och en av de bästa inom branschen jag provat (dock långt ifrån perfekt). Men den är ju numera standard och inkluderad sedan 2-2,5 år tillbaka (innan var det extra, och det är den klart värd tycker jag). Den skulle jag absolut inte vilja vara utan!

Gör jag någon uppgradering så blir det performance upgrade närmast.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Jag har FSD och har även beställt det för min nästa Tesla, en MS. Men i ärlighetens namn kan jag inte påstå att det ger nånting i dagsläget.

Enda motiven till att köpa det är om man tror/hoppas att

- FSD blir användbart inom den tiden man avser att ha bilen
- FSD kommer bli avsevärt dyrare närmaste åren
- FSD kan höja begagnatpriset och på så sätt vara mindre dyrt än det verkar

Rena förhoppningar, alltså. Oddsen är inte så lysande, måste jag medge, men jag kunde inte låta bli ändå... :)

Edit: borde tillägga att jag avser att behålla bägge Teslas rätt många år.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Model 3 är den kanske roligaste bilen jag kört någonsin (använder knappt AP som ingår standardmässigt) så skulle verkligen inte köpa FSD (du vet inte ens när/om det kommer att fungera lagligt i Sverige).

MVH och lycka till i övrigt med köpet av bästa bilen på marknaden (även SR+ utan tillbehör)
Skriv svar