Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Inlägg av matbl »

Hur långt kommer man ungefär med en S85 på normal svensk motorväg? Säg att man håller normal trafikrytm på ca 120-125.
Fanns förut en kalkylator på teslas hemsida men jag kan inte hitta den längre.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare

Re: Hur långt kommer man på normal svensk motorväg?

Inlägg av Gorr »

också väldigt intresserad av detta. Ska förhoppningsvis upp till Sundsvall efter jag fått bilen i Juli och enligt google maps så är det 37 mil hemifrån mig. Tror ni man klarar det fullpackad och med 4 personer i bilen? Känns lite sådär att chansa på första långresan :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Enligt Teslas graf så kommer man strax över 30 mil vid 125km/h.

Ska du 40 mil får du sänka farten till 110km/h.

Kör du på smällkalla vintern minskar räckvidden med 20-30%.

Läs mer på:
http://teslaclubsweden.se/rackvidd-vs-hastighet/

Ni som har kört längre sträckor: hur pass stämmer Teslas graf i verkligheten?
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Min känsla är att grafen stämmer bra. Men även om man ligger och marschar på 150 så är det ofta andra bilister i vägen så snittet hamnar runt 110-120 och även förbrukningen hamnar då där. Man bromsar egentligen aldrig bort energi.
En bra grej med bilen är att om det börjar bli gränsfall på att nå fram så vinner man mycket på att sänka farten. Vidare så har man full prestanda ner till att "soppan" är slut. Dessutom drar den noll i soppa om man hamnar i en bilkö i Stockholm, till skillnad mot med en bensinare som puttrar på hela tiden.
Användarvisningsbild
nide
Teslaägare

Inlägg av nide »

Det här kommer ju att bli mycket intressant för mig nästa sommar (eftersom mitt leveransdatum just nu är Late september). Jag har 340 km till landet, norrut från Stockholm längs E4. Nu är det ju planerat supercharger där (någonstans runt Gävle) så egentligen är det ju ingen issue men det vore ju extra roligt om man kunde range-ladda hemma och köra raka spåret, inte minst eftersom vägen trots allt är rätt bra åtminstone till Hudiksvall numera. (Ja ok, Gävle-Söderhamn är väl ingen superhöjdare men det rullar ju oftast på rätt bra om man inte åker på helt fel tid på dygnet). Som jag tolkar det så ska det inte vara några problem att snitta 100 km/t och klara det avståndet vilket stämmer ganska väl med verkligheten. Sen vetifan vad våt vägbana/mot- eller sidvind gör extra.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

nide skrev:
Det här kommer ju att bli mycket intressant för mig nästa sommar (eftersom mitt leveransdatum just nu är Late september). Jag har 340 km till landet, norrut från Stockholm längs E4. Nu är det ju planerat supercharger där (någonstans runt Gävle) så egentligen är det ju ingen issue men det vore ju extra roligt om man kunde range-ladda hemma och köra raka spåret, inte minst eftersom vägen trots allt är rätt bra åtminstone till Hudiksvall numera. (Ja ok, Gävle-Söderhamn är väl ingen superhöjdare men det rullar ju oftast på rätt bra om man inte åker på helt fel tid på dygnet). Som jag tolkar det så ska det inte vara några problem att snitta 100 km/t och klara det avståndet vilket stämmer ganska väl med verkligheten. Sen vetifan vad våt vägbana/mot- eller sidvind gör extra.
Det kommer att var lugnt.
Nästa vecka ska jag köra 35 mil till Nässjö, mest motorväg, känner mig inte det minsta orolig.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Med aktiv blandad körning kommer jag omkring ca 30 mil till vardags. På ren/jämn motorvägskörning i laglig 110/120 hastighet kommer jag ca 35 mil. En viktig faktor som ökar energiförbrukningen är när det blir kuperad terräng. Körde Stockholm - Karlstad t/r för ett par veckor sedan och trots att snitthastigheten minskade med ca 15 km/h sträckan Örebro - Karlstad ökade energiförbrukningen, (om än marginellt) jmf med Sthlm - Örebro.

Jag har iofs inte försökt optimera körningen genom att "koppla ur" och rulla istället för bromsåtervinning, men skulle själv inte köra fullastad till Sundsvall som premiärtur. Det räcker dock säkert med lite vanlig långsam-laddning under ett stopp någonstans på vägen...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

kör du fullt laddad bil då? jag laddar min max 80-90%... kommer 30 mil utan problem
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

När jag körde till Karlstad hade jag laddat fullt;
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=10&t=185

Till vardags laddar jag 75% och med min energiförbrukning i blandad körning kommer jag motsvarande ca 30 mil - jag ligger i princip alltid närmare 300 än 200 Wh/km. Det är dock i en trafikrytm som innebär många stop och accelerationstillfällen. Vid längre sträcker med jämn fart kring 100 km/h kryper jag ned mot 200.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Ett exempel:
16 grader vid start
Typical range vid start: 363 km (90% laddning).
Falun till Sthlm (via Hedemora och Enköping). Dvs både motorväg och "vanlig" landsväg.
Start Kl 20.04, framme Kl 22.21.
15 grader när jag är framme och det har regnat lite smått halva resan.
Sträckan är 220 km.
Avg energi: 225 wh/km
Förbrukad energi: 49,7 kWh
Typical range när jag kommit fram: 90 km.

Det går självklart att komma ner ganska ordentligt i förbrukning om man sänker hastigheten något och kör mjukare...
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Nu har jag gjort min första långkörning. 31 mil på vardera hållet. Västerås- Nässjö.
Intressant erfarenhet.
Jag föreslår Tesla att man i framtiden utvecklar en ännu bättre programvara så att alla lätt ska kunna bedöma lämpligt körsätt och möjlig återstående körsträcka perfekt utan att behöva vara nervös.
Jag hade ca 50 km rated range och 35 km projected range kvar i båda riktningarna, vilket kan förefalla lite för den oinvigde. Men en av poängen med bilen är att man lätt kan utöka körsträckan om man behöver genom att ändra hastighet och körsätt. Jag hade lätt kunnat ha dubbelt så mycket kvar när jag kom fram, men nu stod jag på gasen så gott det gick för att köra slut på "soppan". Jag visste hela tiden att det skulle räcka. Jag kollade kontinuerligt vad jag låg på för kWh/km. Visste att jag behövde ligga på max 2,38 för hela sträckan för att det skulle räcka. Så om jag låg över så slog jag av lite. Låg jag under gasade jag på.
Jag föreslår också att energisystemet integreras med GPS. Idag verkar de vara helt separerade.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Gjorde också min första roadtrip i helgen - Stockholm till Tjörn. Sammanfattningen är väl "Tesla, bygg de förbannade superchargerstationerna nu!". Ursäkta språket men för mig blir det ingen mer långresa som inbegriper laddning på vägen innan superchargers.

Förutsättningarna är att jag inte har en Type 2 kabel ännu så bara schuko och trefasadaptern som är standard. Resultatet var delvis mitt eget fel, var alltför positiv när jag beräknade sträckan Sthlm - Jönköping. Från mig är det drygt 33 mil och på vägen ned var det riktigt nära att jag skulle bli en av de första (?) som tvingas ringa bärgare pga av att jag kört slut på batteriet. Minst sagt tur att det är en ganska bra nedförsbacke sista delen in mot Jkp. I Jönköping, till skillnad från större delen av Sverige, så finns det åtminstone hyfsade förutsättningar för att ladda ordentligt med tre Type 2 stationer med fast kabel. Det man missar är att det är inte alltid dessa stationer fungerar... P-hus Atollen var ej fungernade (stängd för service), stationen mitt i stan utanför Harrys hade fel på kabeln. Som tur var fungerade den vid stationen hyfsat. Jag säger hyfsat då jag flera gånger var tvungen att starta om laddningen ("Charge fault, please try again"). Fanns ingen logik när detta inträffade utan det verkade vara random. Kan bero på bilen eller så svajar stolpen på något sätt. Vi sov över i Jkp så det fanns dock gott om tid att kompensera.

Har därefter ett ärende in i Gbg och står i Nordstans P-hus och tänkte toppa upp med lite ström från deras stolpar (Schuko 16A). Står en norsk Tesla bredvid och laddar utan problem. Min kabel får dock spel och blinkar rött. Ringer Tesla (väldigt hjälpsamma) och de tror att det kan vara ett fel på kabeln. Lite stressad då med tanke på att jag behöver ladda med kabeln på hotellet på Tjörn. Jag tror problemet är att schukoadapterna är så fantastiskt korkat konstruerad så att den är extremt svår att få in på många stoplar. Man måste då vrida och vända och jag kan tänka mig att det stökar till det för kabeln. Teslakillen försöker hitta alternativa laddplatser och vi kommer fram till några laddplatser i Gbg för hemresan dagen efter.

Dagen efter så laddar jag först på Volvo i Torslanda (5 mil i timmen), därefter på OKQ8 vid Landvetter och sist i Jkp. Ungefär totalt 7 timmar laddning. Inte direkt drömresan.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

I tillägg så är det mycket riktigt som zbalata säger att räckvidden beror mycket på hur man kör. Dessutom tycker jag att det märks ordentligt när det är kuperat. E4 Sthlm - Jkp är väldigt mycket upp och ner (vilket jag inte tänkt på tidigare) och med en takt i linje med hastighetsbegränsningarna (120 en stor del, 110 andra delar) så är ungerfär 34 mil vad man grejar. Nu var jag inte lika vass som zbalata och räknade ut vilken förbrukning jag skulle ligga på så jag satt hela tiden och nojjade ang. räckvidden. Laddmöjligheterna mellan Sthlm och Jönköping är dessutom ordentligt usla så om något går fel så ligger man risigt till.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Intressant att läsa om andras erfarenheter kring detta. Bor i sthlm med sommarstuga på norra öland, så den resan kommer bli av runt midsommar. Ska bli spännande att se om man får range anxiety och hur resan måste planeras.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Daniel skrev:
Intressant att läsa om andras erfarenheter kring detta. Bor i sthlm med sommarstuga på norra öland, så den resan kommer bli av runt midsommar. Ska bli spännande att se om man får range anxiety och hur resan måste planeras.
Vad har du dit, 45 mil? Den kräver nog en del planering och tid. Lämpligt vore ju att ladda i Norrköping (vilket var en fallback för mig) men problemet är att det inte finns något där som är snabbare än 230V/16A (vilket ger dig två mil i timmen i bästa fall). Det finns en B&B utanför Söderköping som har trefas (kolla på uppladdning.nu) men du bör nog ringa i förväg och kolla om du kan komma och ladda.
Model X P100D
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Ett annat problem är ju att ladd platserna kan vara upptagna. Borde finnas något sätt att förboka och något sätt att se om de är upptagna.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Daniel skrev:
Jag skulle åkt via Vimmerby. Där finns en laddplats för Mode 3 - type 2. Finns även i Kalmar. Dit går ju att ta sig (40 mil) om man kör riktigt försiktigt. Eftersom det är små krokiga vägar dit så kanske det går utan större uppoffring.

En nödlösning kan vara att stanna hos någon bonde. Alla bönder har nog 3-fas. 3 timmar borde räcka. Men i Småland är det bäst att du räknar med att du ska betala. :) .
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Jag var i Stockholm idag. Behövde egentligen inte ladda, men jag ville testa. Parkerade i P-huset vid Kungsbron. Stod att det skulle ladda 11 kW, men när jag hade kopplat i stod det 35 km per timme. När jag kom tillbaka 3 timmar senare så hade den dock laddat i fullt, 200 km. Så den måste trots allt ha laddat med 11 kW.
Rolecladdare

Inlägg av Rolecladdare »

ÖPPNAR LADDUTTAGET DEN 13 JUNI ROLEC LADDPLATS DEN 13/6-14 HOS COMFORT BUTIKEN I MÄRSTA Trävaruvägen 3

Mode3 typ2 3fas 32A (ger 11mil/tim med dubbla laddare)

Comfort märsta har satt upp 40st solpaneler från EC-Nordic samt tankar ner solel till 1st Rolec SecuriCharge och 1st wallpod Rolec Ladduttag

Är det någon som har tid och komma mellan kl 12-18 så vore det kul då hela Märsta kommun är inbjuden samt en del företag.

Vänligen
Erik Norrman
Senast redigerad av Rolecladdare, redigerad totalt 1 gånger.
Rolecladdare

Inlägg av Rolecladdare »

Vi säljer 3fas 32A mode3 typ2 laddkabel för 1996:-/st exkl moms
till de Tesla ägare som har vägarna förbi den 13/6 i märsta mellan kl 10-18
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare

Inlägg av Top12 »

Jag har också råkat ut för att schuko hanen på klumpen inte når in ordentligt i botten och då blev det en röd led på UMC, i mitt fall har det hjälpt med att en kort kabel bit med schukos som gör att klumpen kan hänga precis utanför och då får jag alla kontakter att bottna fint och lampan lyser grönt.

Med Mode3 Type2 kabel hade du kunnat få snabb el på OKQ8 i GBG

Göteborg Rambergsvallen:
400v/32A, 22kW, Mode-3 Type-2
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Hemma hos mig måste jag i vissa uttag vända kontakten 180 grader för att det ska funka. Tror att det har att göra med vilken som är nollan och vilken som är fas.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

z balata skrev:
Hemma hos mig måste jag i vissa uttag vända kontakten 180 grader för att det ska funka. Tror att det har att göra med vilken som är nollan och vilken som är fas.
Ja, det stämmer med vad Tesla service sa när jag pratade med dem. Enda sättet att få in kontakten i uttaget i p-huset i Gbg var dock att vända den upp och ner och då tror jag att den blev grinig. Konstigt nog stod en Model S bredvid och laddade med upp och nedvänd kontakt.
Model X P100D
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

En hel del OT om laddning här fast det är förstås oundvikligt att halka in på. men för att ta upp tråden:
Har precis denna vecka gjort 2st tur och retur tripper från Halmstad till Kastrup (tågstrejken).
Enligt Google mapps är det exakt 342km fram och tillbaka. I princip 110 kmh motorväg hela sträckan med undantag for 30 km med 120 kmh. Körde med farthållaren exakt på fart begränsningen, ingen AC (nattetid) bitvis regn.
När jag laddade innan till 100% fick jag 405 km (uppskattade km på en S85), och när jag var tillbaka i garaget och kopplade in laddaren fans det 8 km kvar.

Alltså kommer man sommartid ca 35 mil på motorväg med ett 85kwh batteri :!:
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

G F skrev:
En hel del OT om laddning här fast det är förstås oundvikligt att halka in på. men för att ta upp tråden:
Har precis denna vecka gjort 2st tur och retur tripper från Halmstad till Kastrup (tågstrejken).
Enligt Google mapps är det exakt 342km fram och tillbaka. I princip 110 kmh motorväg hela sträckan med undantag for 30 km med 120 kmh. Körde med farthållaren exakt på fart begränsningen, ingen AC (nattetid) bitvis regn.
När jag laddade innan till 100% fick jag 405 km (verkliga km på en S85a), och när jag var tillbaka i garaget och kopplade in laddaren fans det 8 km kvar.

Alltså kommer man sommartid ca 35 mil på motorväg med ett 85kwh batteri :!:
Utan ac ja...
Däckstorlek?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Skriv svar