Lite olika fel och brister

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Nikola-Tesla
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 nov 2020 19:25

Lite olika fel och brister

Inlägg av Nikola-Tesla »

Har nyligen haft bilen inne på omlackering av trösklarna efter konstanta stenskott med cornflakesflagor av lack som lossnat (garantiärende pga fel på lacken). Bakluckan stannar halvvägs lite nu och då (har inte anmält ännu). Rätt vanligt har jag förstått. Det knäpper som fan i och runt instrumentpanelen mest hela tiden (teck tick teck). Det har kommit att bli riktigt irriterande måste jag säga. Det borde vara tyst! Första halvåret/året var det helt ljudlöst. Någon som känner till? Helt säker på att det inte är ovanligt. Vidare gnisslar det som fan runt hjulaxlarna. Främst i bak. Det låter faktiskt som en gnisslande resårsäng när man kör på ojämn väg. Beror på ”länkarm” ? (har jag för mig att någon sagt). Någon som känner igen? Bilen, en long range uthämtad december 2020, är jävligt rolig att köra men fan vilken ångest jag känner över byggkvalitén…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av martinot »

Nikola-Tesla skrev:
Bakluckan stannar halvvägs lite nu och då (har inte anmält ännu). Rätt vanligt har jag förstått.
Detta har hänt även mig (ca 2-3 ggr under de senaste två veckorna). Irriterande när det händer (skall anmäla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av JoeMad »

Jag hämtade också ut min december 2020 och har exakt samma fel.

Först och främst ska du säga till Tesla angående tickandet. Jag fick dem att lägga en dämpmatta där vilket har tagit bort 90% av ljuden (framför allt tickandet)

Fick min omlackad, men tyvärr är det tillbaka bara någon månad senare så nu lämnar jag in på egen bekostnad.
Se till att du får på stenskottsskydd så fort som möjligt

Bakluckan har jag bytt motor på en gång men nu är det tillbaka så det blir att byta igen.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av Agathorn »

Jodå det tickande och knäppande ljuden från instrumentpanelen känner jag mer än väl till. Jag har kämpat med flertalet besök både till SC i Malmö (som ena gången var rejält otrevliga måste jag säga) och även mobile service.
Dämpmatta under den längsgående vita listen (i mitt fall) tog bort ett av missljuden. Det allra värsta dock dämpades en hel del via att helt enkelt byta ut hela listen. Vår mobile service kille vad snäll och ordnade det åt oss.
Det knäpper fortfarande men då främst när bilen har temperaturväxlingar. Så nu i vinter förvärmer jag kupén i minst 30 min innan jag åker så hela insidan är uppe i temperatur. Dyrt strömmässigt men värt det då jag har OCD vad gäller sådana ljud.
Men nej, helt tyst är ju bara att inse tyvärr att den aldrig kommer bli. Man får nog ständigt kämpa och felanmäla för att få den tyst. Det kan bli tufft efter att garantin är ute :(

Bagageluckan öppnas ofta inte när man vill utan stannar halvvägs med ett dubbelpip. Vi upplever att det är värre när det är kallt ute, men fenomenet kan inträffa även när det är varmt.
Mobile service har varit ute två gånger och bytt både motorn och någon annan del. Han sa senast att om det inte försvinner nu så är det ingen mening att felanmäla igen då han inte kan göra något mer. Så vi felanmäler inte igen då antar jag. Får hoppas det kommer ut någon generell fix då flera verkar vara drabbade.

Vårt största problem nu är ju dock att autopilot, farthållare, kollisionsvarnare, ljusautomatik osv ej fungerar i minst 50% av fallen vi kör.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av uncle_bob »

Nikola-Tesla skrev:
. Vidare gnisslar det som fan runt hjulaxlarna. Främst i bak. Det låter faktiskt som en gnisslande resårsäng när man kör på ojämn väg. Beror på ”länkarm” ? (har jag för mig att någon sagt). Någon som känner igen? Bilen, en long range uthämtad december 2020, är jävligt rolig att köra men fan vilken ångest jag känner över byggkvalitén…
Jag har nyligen fått ett gnissel som jag inte riktigt kunnat placera, har tackat att det låtit ifrån förarstolen, men som du säger låter som en gnisslande resårsäng... LR uthämtad juni 2021.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av JoeMad »

Agathorn skrev:
Jodå det tickande och knäppande ljuden från instrumentpanelen känner jag mer än väl till. Jag har kämpat med flertalet besök både till SC i Malmö (som ena gången var rejält otrevliga måste jag säga) och även mobile service.
Dämpmatta under den längsgående vita listen (i mitt fall) tog bort ett av missljuden. Det allra värsta dock dämpades en hel del via att helt enkelt byta ut hela listen. Vår mobile service kille vad snäll och ordnade det åt oss.
Det knäpper fortfarande men då främst när bilen har temperaturväxlingar. Så nu i vinter förvärmer jag kupén i minst 30 min innan jag åker så hela insidan är uppe i temperatur. Dyrt strömmässigt men värt det då jag har OCD vad gäller sådana ljud.
Men nej, helt tyst är ju bara att inse tyvärr att den aldrig kommer bli. Man får nog ständigt kämpa och felanmäla för att få den tyst. Det kan bli tufft efter att garantin är ute :(

Bagageluckan öppnas ofta inte när man vill utan stannar halvvägs med ett dubbelpip. Vi upplever att det är värre när det är kallt ute, men fenomenet kan inträffa även när det är varmt.
Mobile service har varit ute två gånger och bytt både motorn och någon annan del. Han sa senast att om det inte försvinner nu så är det ingen mening att felanmäla igen då han inte kan göra något mer. Så vi felanmäler inte igen då antar jag. Får hoppas det kommer ut någon generell fix då flera verkar vara drabbade.

Vårt största problem nu är ju dock att autopilot, farthållare, kollisionsvarnare, ljusautomatik osv ej fungerar i minst 50% av fallen vi kör.


Jag tycker absolut att du ska felanmäla så länge garantin gäller.
Min laddkontakt felanmäldes och den nya är av annan modell, så förbättringar görs hela tiden.
Och dessutom om man inte felanmäler vet ju inte Tesla hur mycket och vilka fel som ska prioriteras.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av jontis »

På vår LR som vi hämtade ut i december så började bakluckan att strula förra veckan.

Ska ta det med tekniker när de kommer och byter ena baklyset pga kondens.
Kommer även att prata om stenskottet med en diameter om ca 1 cm ovanpå höger flygel.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
Kortell
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 apr 2022 18:32

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av Kortell »

martinot skrev:
Nikola-Tesla skrev:
Bakluckan stannar halvvägs lite nu och då (har inte anmält ännu). Rätt vanligt har jag förstått.
Detta har hänt även mig (ca 2-3 ggr under de senaste två veckorna). Irriterande när det händer (skall anmäla).
Hämtade ut bilen för två veckor sedan o händer mig i stort sett varannan gång jag öppnar bakluckan. Trodde att det beror på att nån sensor känner att jag står för nära men verkar hända även fast jag hoppar undan.
Användarvisningsbild
Kortell
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 apr 2022 18:32

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av Kortell »

Ny med en M3P sedan ett par veckor. Kan inte riktigt säga att jag vant mig ännu. Det jag slås av mest är hur stötig o högljudd bilen är men det är väl ofrånkomligt med 20” hjul men hade trots allt 19” på förra bilen. Det andra är hur snabbt milen försvinner. De senaste två dagarna har det gått ned nästan 20 mil trots att jag åkt under 10 mil o har inte gasat på nått speciellt. Laddat 201 kWh o kört 653 km blandad körning o har 27 mil kvar i räckvidd. Trodde man skulle slippa fenomenet med virvel i tanken vid kallstarter o korta sträckor…

Några andra konstigheter hittills:
- Bakluckan stannar halvvägs ungefär varannan gång.
- Låter som lös tunn plåt som skramlar när jag åker sakta över en ojämnhet ibland. Inte hittat nått löst.
- Fattar inte hur man stänger av Sentry. Oavsett jag stänger av i appen eller bilen så slår den på automatiskt igen.
- Premium connectivity tappar kontakten med nätet ibland (tror jag då Spotify i radion slutar spela). Delar jag mobilen så funkar det igen.

Lite andra funderingar:
- Försökte få igång Waze över webbläsaren (som jag såg att nån annan körde med) men jag lyckas inte få det att funka. Hade gärna haft koll på finska plåtpolisen nästa vecka.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av Skyltspurtaren »

Jag tycker det är märkligt att läsa de senaste veckorna om så många vars baklucka på trean stannar halvvägs och piper. De senaste veckorna stannar även min 2021:a halvvägs och piper. Trots idogt nollställande i högsta läget.
Senast redigerad av Skyltspurtaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av jontis »

Skyltspurtaren skrev:
Jag tycker det är märkligt att läsa de senaste veckorna om så långa vars baklucka på trean stannar halvvägs och piper. De senaste veckorna stannar även min 2021:a halvvägs och piper. Trots idogt nollställande i högsta läget.
Hade besök av en Ranger i veckan som bytte mitt ena bakljus pga kondens.
Påpekade mitt problem med bakluckan.
Då berättade han att det är en o-ring på toppen av bakluckemotorn som torkar och släpper ner fukt som orsakar problemen med luckor som inte öppnas helt.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av expat »

jontis skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Jag tycker det är märkligt att läsa de senaste veckorna om så långa vars baklucka på trean stannar halvvägs och piper. De senaste veckorna stannar även min 2021:a halvvägs och piper. Trots idogt nollställande i högsta läget.
Hade besök av en Ranger i veckan som bytte mitt ena bakljus pga kondens.
Påpekade mitt problem med bakluckan.
Då berättade han att det är en o-ring på toppen av bakluckemotorn som torkar och släpper ner fukt som orsakar problemen med luckor som inte öppnas helt.
Det kan ju inte va så att en o-ring torkar på en 2021:a
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av Fredrik j »

expat skrev:
jontis skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Jag tycker det är märkligt att läsa de senaste veckorna om så långa vars baklucka på trean stannar halvvägs och piper. De senaste veckorna stannar även min 2021:a halvvägs och piper. Trots idogt nollställande i högsta läget.
Hade besök av en Ranger i veckan som bytte mitt ena bakljus pga kondens.
Påpekade mitt problem med bakluckan.
Då berättade han att det är en o-ring på toppen av bakluckemotorn som torkar och släpper ner fukt som orsakar problemen med luckor som inte öppnas helt.
Det kan ju inte va så att en o-ring torkar på en 2021:a
Elektrisk baklucka fanns väl inte på model3 från början utan är utvecklat i efterhand. Kan ju innebära en del kompromisser och genvägar i testningen jämfört med om det varit med från början.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av mikebike »

expat skrev:
jontis skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Jag tycker det är märkligt att läsa de senaste veckorna om så långa vars baklucka på trean stannar halvvägs och piper. De senaste veckorna stannar även min 2021:a halvvägs och piper. Trots idogt nollställande i högsta läget.
Hade besök av en Ranger i veckan som bytte mitt ena bakljus pga kondens.
Påpekade mitt problem med bakluckan.
Då berättade han att det är en o-ring på toppen av bakluckemotorn som torkar och släpper ner fukt som orsakar problemen med luckor som inte öppnas helt.
Det kan ju inte va så att en o-ring torkar på en 2021:a
Snarare att de glömt montera den.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av jontis »

mikebike skrev:
expat skrev:
Det kan ju inte va så att en o-ring torkar på en 2021:a
Snarare att de glömt montera den.....
Man kan tycka det.
20220409_153837.jpg
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av expat »

jontis skrev:
mikebike skrev:
expat skrev:
Det kan ju inte va så att en o-ring torkar på en 2021:a
Snarare att de glömt montera den.....
Man kan tycka det.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Den där o-ringen har inte torkat, den är gjord av kraftigt undermåligt material och har bara spruckit.
Tråkigt, för det är ju Tesla som för skit för att underleverantörer snålar
w17
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 mar 2022 14:05

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av w17 »

Min M3LR-22, 2 veckor gammal, råkade ut för baklucke-gate idag. Inge snö eller annan tyngd på bakluckan och +1 ute men den stannade efter 2 dm under vilt pipande.... Episk kvalitet, får se var detta slutar.

Edit: ändrade från 3 veckor gammal till 2 veckor gammal för det är vad den är.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av Martin E-tron »

w17 skrev:
Min M3LR-22, 2 veckor gammal, råkade ut för baklucke-gate idag. Inge snö eller annan tyngd på bakluckan och +1 ute men den stannade efter 2 dm under vilt pipande.... Episk kvalitet, får se var detta slutar.

Edit: ändrade från 3 veckor gammal till 2 veckor gammal för det är vad den är.

Samma för mig, har en 3 veckor gammal LR-22, började stanna halvvägs o pep några gånger.

Händer ibland o ibland inte, anmäler inte detta i dagsläget, går den upp 4 av 5 gånger så e det ok för mig :)
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av Skyltspurtaren »

Är det värmen? Är det v2022.12.3.6?
Ingen aning men nu har bakluckan åkt upp helt varenda gång senaste veckorna. Skumt, men bra.
Användarvisningsbild
FA89
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 jun 2022 20:49
Referralkod: ts.la/fredrik310834

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av FA89 »

Kan också intyga att bakluckan öppnar felfritt sen en tid tillbaka, hände kanske 1 av 5 ggr förut.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Lite olika fel och brister

Inlägg av Agathorn »

Vår baklucka är inte bättre än innan tyvärr. Fungerar kanske 1 gång av 5. Oftast piper den både 2 och 3 gånger innan den tillslut öppnas.
Detta är dock de minsta av våra problem med Teslan.
Skriv svar