Batteribyte Modellår 2019

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Batteribyte Modellår 2019

Inlägg av Tellus »

Nu är vår M3P 2019 5 år, noll kronor i service och reparationer utöver kupefilterbyte några gånger ~ 1000kr

Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen :)

Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Inlägg av Elix747 »

Min M3LR 2019 är ca 5år. Jag har inte bytt 12v batteri. Ingen varning hittills. Funderat också på att byta för säkerhets skull.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Inlägg av Legato »

Bytte på min 21a med 24k mil i förebyggande syfte. På de nyare kostar det bara dryga 1000-lappen så kändes värt att minska risken att bli stående.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Oryd
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Inlägg av Oryd »

M3P -20.
Ingen varning, akut bärgning. Helt stillastående. Bärgaren kunde inte få igång den. Märkligt att bilen inte förvarnade om 12v batteriet.

Råd: byt som 5 års-present🎂

I övrigt har det varit få incidenter och nästan inga servicekostnader.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Inlägg av Trean »

När bilen var 3.5 år gammal fick jag en varning att 12 V-batteriet behövde bytas. Gjorde ett ärende i appen och Mobile Service kom och bytte batteriet helt gratis. Tydligen är det 4-års garanti på detta.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2434
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Inlägg av NiklasTesla »

Tellus skrev: 19 feb 2024 18:52
Nu är vår M3P 2019 5 år, noll kronor i service och reparationer utöver kupefilterbyte några gånger ~ 1000kr

Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen :)

Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?
Model 3 LR AWD från -19. 18000mil på samma batteri. Kör dock dagligen samt en del långa sträckor så 12voltsbatteriet i vår bil laddas ofta. Vad kostar ett byte? Kan man köpa ett billigare och bättre12v batteri än det som Tesla erbjuder?

MVH
Användarvisningsbild
JonasF1
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 05 dec 2018 20:24

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Inlägg av JonasF1 »

Tellus skrev:
Nu är vår M3P 2019 5 år, noll kronor i service och reparationer utöver kupefilterbyte några gånger ~ 1000kr

Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen :)

Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?
Också en 2019 snart 5 år.
Byte själv för en månad sedan då jag fick lite problem med bilen.
Börja med att fönsterhissarna kändes långsamma.
Sedan börjat framhuven o bli svåröppnad.
Ingen varning på skärmen.

Efter bytet fungerade det normalt igen. :)

/Jonas


Skickat från min CPH2399 via Tapatalk

Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)

Inlägg av Tellus »

Inklusive batteri, montering, ranger, moms.
Väntetid 4 vardagar från förfrågan till utfört arbete. Otroligt bra Tesla.
Totalkostnaden nu 2410kr på 5 år, det får man tio eller tjugodubbla på en fossil plus bensin/diesel och allt annat man får lida av.
IMG_3847.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 925
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Batteribyte Modellår 2019

Inlägg av Arctic Drifter »

Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteribyte Modellår 2019

Inlägg av Tellus »

Arctic Drifter skrev: 22 feb 2024 21:21
Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 925
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Batteribyte Modellår 2019

Inlägg av Arctic Drifter »

Tellus skrev: 22 feb 2024 21:22
Arctic Drifter skrev: 22 feb 2024 21:21
Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.
Ok, jag det blir ju 15V så viss skillnad. Har dock för mig att t.ex. en del som kör bana med fossilbilar byter till litium för att lätta bilen, men när generatorn laddar fullt är man väl ändå på 15 V med en fossilare, i en elbil är det väl mindre variation på spänningen.
Tesla Model Y Performance
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 925
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Batteribyte Modellår 2019

Inlägg av Arctic Drifter »

Tellus skrev: 22 feb 2024 21:22
Arctic Drifter skrev: 22 feb 2024 21:21
Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.
Ok, jag det blir ju 15V så viss skillnad. Har dock för mig att t.ex. en del som kör bana med fossilbilar byter till litium för att lätta bilen, men när generatorn laddar fullt är man väl ändå på 15 V med en fossilare, i en elbil är det väl mindre variation på spänningen.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteribyte Modellår 2019

Inlägg av AAKEE »

Arctic Drifter skrev: 22 feb 2024 21:27
Tellus skrev: 22 feb 2024 21:22
Arctic Drifter skrev: 22 feb 2024 21:21
Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.
Ok, jag det blir ju 15V så viss skillnad. Har dock för mig att t.ex. en del som kör bana med fossilbilar byter till litium för att lätta bilen, men när generatorn laddar fullt är man väl ändå på 15 V med en fossilare, i en elbil är det väl mindre variation på spänningen.
14V ibland lite plus brukar vara standard.

Specen är 13.8V historiskt för system med blybatterier.

Det skulle gå köra 4 celler LFP/LiFePo4 som blir 14.4V fullladdat.
Det finns lithiumbatterier för 12v elsystem, ungefär som jag beskrev ovan.
Jag köpte ett till min pappas åkgräsklippare, det fungerar.

Tesla valde inte LFP, sannolikt bland annat pga tempersturkänsligheten.

Tesla kör 4 celler NMC i serie, så 4 x 4.2V är teoretiskt max men täTedla laddar bara det batteriet till runt 80%, så det blir cirka 16V.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Rikardr
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 dec 2018 10:31

Re: Batteribyte Modellår 2019

Inlägg av Rikardr »

Jag har en från mars 2019 och fick byta 12V batteri nyligen "ofrivilligt och abrupt" på skidresa. Bilen dog totalt (gick inte att komma in i den). Bilbärgning, Service 13.000 kr, Hyrbil. Mitt TIPS är = lämna in bilen på SC för kontroll / byte av 12V batteri innan garantin går ut.
Finns en annan tråd om detta = viewtopic.php?p=782038#p782038
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteribyte Modellår 2019

Inlägg av Tellus »

Rikardr skrev: 24 feb 2024 16:51
Jag har en från mars 2019 och fick byta 12V batteri nyligen "ofrivilligt och abrupt" på skidresa. Bilen dog totalt (gick inte att komma in i den). Bilbärgning, Service 13.000 kr, Hyrbil. Mitt TIPS är = lämna in bilen på SC för kontroll / byte av 12V batteri innan garantin går ut.
Finns en annan tråd om detta = viewtopic.php?p=782038#p782038
Undra vem eller vad som förstörde värmepaketet
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar