Batteribyte Modellår 2019
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Batteribyte Modellår 2019
Nu är vår M3P 2019 5 år, noll kronor i service och reparationer utöver kupefilterbyte några gånger ~ 1000kr
Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen
Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?
Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen
Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)
Min M3LR 2019 är ca 5år. Jag har inte bytt 12v batteri. Ingen varning hittills. Funderat också på att byta för säkerhets skull.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)
Bytte på min 21a med 24k mil i förebyggande syfte. På de nyare kostar det bara dryga 1000-lappen så kändes värt att minska risken att bli stående.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)
M3P -20.
Ingen varning, akut bärgning. Helt stillastående. Bärgaren kunde inte få igång den. Märkligt att bilen inte förvarnade om 12v batteriet.
Råd: byt som 5 års-present
I övrigt har det varit få incidenter och nästan inga servicekostnader.
Ingen varning, akut bärgning. Helt stillastående. Bärgaren kunde inte få igång den. Märkligt att bilen inte förvarnade om 12v batteriet.
Råd: byt som 5 års-present
I övrigt har det varit få incidenter och nästan inga servicekostnader.
- Trean
- Teslaägare
- Inlägg: 286
- Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tony98579
Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)
När bilen var 3.5 år gammal fick jag en varning att 12 V-batteriet behövde bytas. Gjorde ett ärende i appen och Mobile Service kom och bytte batteriet helt gratis. Tydligen är det 4-års garanti på detta.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)
Model 3 LR AWD från -19. 18000mil på samma batteri. Kör dock dagligen samt en del långa sträckor så 12voltsbatteriet i vår bil laddas ofta. Vad kostar ett byte? Kan man köpa ett billigare och bättre12v batteri än det som Tesla erbjuder?Tellus skrev: ↑19 feb 2024 18:52Nu är vår M3P 2019 5 år, noll kronor i service och reparationer utöver kupefilterbyte några gånger ~ 1000kr
Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen
Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?
MVH
Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)
Också en 2019 snart 5 år.Tellus skrev:Nu är vår M3P 2019 5 år, noll kronor i service och reparationer utöver kupefilterbyte några gånger ~ 1000kr
Man kanske skulle byta 12 volt batteriet i förebyggande syfte, som en present på 5 årsdagen
Ni som äger 2019-2021 model 3, har ni bytt? Fick ni varning innan i displayen eller blev det äventyrligare?
Byte själv för en månad sedan då jag fick lite problem med bilen.
Börja med att fönsterhissarna kändes långsamma.
Sedan börjat framhuven o bli svåröppnad.
Ingen varning på skärmen.
Efter bytet fungerade det normalt igen.
/Jonas
Skickat från min CPH2399 via Tapatalk
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Bytt 12v batteri ? Modellår (2019-2021)
Inklusive batteri, montering, ranger, moms.
Väntetid 4 vardagar från förfrågan till utfört arbete. Otroligt bra Tesla.
Totalkostnaden nu 2410kr på 5 år, det får man tio eller tjugodubbla på en fossil plus bensin/diesel och allt annat man får lida av.
Väntetid 4 vardagar från förfrågan till utfört arbete. Otroligt bra Tesla.
Totalkostnaden nu 2410kr på 5 år, det får man tio eller tjugodubbla på en fossil plus bensin/diesel och allt annat man får lida av.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Teslaägare
- Inlägg: 925
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Batteribyte Modellår 2019
Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Tesla Model Y Performance
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Batteribyte Modellår 2019
Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.Arctic Drifter skrev: ↑22 feb 2024 21:21Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Teslaägare
- Inlägg: 925
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Batteribyte Modellår 2019
Ok, jag det blir ju 15V så viss skillnad. Har dock för mig att t.ex. en del som kör bana med fossilbilar byter till litium för att lätta bilen, men när generatorn laddar fullt är man väl ändå på 15 V med en fossilare, i en elbil är det väl mindre variation på spänningen.Tellus skrev: ↑22 feb 2024 21:22Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.Arctic Drifter skrev: ↑22 feb 2024 21:21Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Tesla Model Y Performance
-
- Teslaägare
- Inlägg: 925
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Batteribyte Modellår 2019
Ok, jag det blir ju 15V så viss skillnad. Har dock för mig att t.ex. en del som kör bana med fossilbilar byter till litium för att lätta bilen, men när generatorn laddar fullt är man väl ändå på 15 V med en fossilare, i en elbil är det väl mindre variation på spänningen.Tellus skrev: ↑22 feb 2024 21:22Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.Arctic Drifter skrev: ↑22 feb 2024 21:21Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Tesla Model Y Performance
Re: Batteribyte Modellår 2019
14V ibland lite plus brukar vara standard.Arctic Drifter skrev: ↑22 feb 2024 21:27Ok, jag det blir ju 15V så viss skillnad. Har dock för mig att t.ex. en del som kör bana med fossilbilar byter till litium för att lätta bilen, men när generatorn laddar fullt är man väl ändå på 15 V med en fossilare, i en elbil är det väl mindre variation på spänningen.Tellus skrev: ↑22 feb 2024 21:22Går ej pga annan konstruktion i stora delar av elsystemet.Arctic Drifter skrev: ↑22 feb 2024 21:21Ni som byter, det är aldrig så att man byter till Lithium-batteri istället typ sådana som sitter i de nyare?
Specen är 13.8V historiskt för system med blybatterier.
Det skulle gå köra 4 celler LFP/LiFePo4 som blir 14.4V fullladdat.
Det finns lithiumbatterier för 12v elsystem, ungefär som jag beskrev ovan.
Jag köpte ett till min pappas åkgräsklippare, det fungerar.
Tesla valde inte LFP, sannolikt bland annat pga tempersturkänsligheten.
Tesla kör 4 celler NMC i serie, så 4 x 4.2V är teoretiskt max men täTedla laddar bara det batteriet till runt 80%, så det blir cirka 16V.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteribyte Modellår 2019
Jag har en från mars 2019 och fick byta 12V batteri nyligen "ofrivilligt och abrupt" på skidresa. Bilen dog totalt (gick inte att komma in i den). Bilbärgning, Service 13.000 kr, Hyrbil. Mitt TIPS är = lämna in bilen på SC för kontroll / byte av 12V batteri innan garantin går ut.
Finns en annan tråd om detta = viewtopic.php?p=782038#p782038
Finns en annan tråd om detta = viewtopic.php?p=782038#p782038
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Batteribyte Modellår 2019
Undra vem eller vad som förstörde värmepaketetRikardr skrev: ↑24 feb 2024 16:51Jag har en från mars 2019 och fick byta 12V batteri nyligen "ofrivilligt och abrupt" på skidresa. Bilen dog totalt (gick inte att komma in i den). Bilbärgning, Service 13.000 kr, Hyrbil. Mitt TIPS är = lämna in bilen på SC för kontroll / byte av 12V batteri innan garantin går ut.
Finns en annan tråd om detta = viewtopic.php?p=782038#p782038
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler