Köpråd några år gammal tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Tordtesla
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 apr 2024 20:02

Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Tordtesla »

Hej Alla

Går o funderar på en Trsla model 3 men har lite frågor som jag söker svar på.

Årsmod 2019-2020 miltal runt 9000 är det på dessa jag tittat på.

*Vad bör man tänka på?

*Jag bor i blekinge, måste jag till en tesla verkstad för att byta tex länkarm? ( reservdelar på nätet)

* hur funkar värmen på en sån här kärra på vintern? Startar man ngn förvärmning via ex telefonen??
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6473
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av spacecoin »

Tordtesla skrev: 03 apr 2024 10:48
Hej Alla

Går o funderar på en Trsla model 3 men har lite frågor som jag söker svar på.

Årsmod 2019-2020 miltal runt 9000 är det på dessa jag tittat på.

*Vad bör man tänka på?

*Jag bor i blekinge, måste jag till en tesla verkstad för att byta tex länkarm? ( reservdelar på nätet)

* hur funkar värmen på en sån här kärra på vintern? Startar man ngn förvärmning via ex telefonen??
Du kan se vad som skiljer mellan åren här: https://tesla-info.com/model-history/M3

Värmepumpen kom väl där någon gång. Bra att ha på vintern (minskad förbrukning).

Ja, du får åka till Malmö för service eller för att hämta reservdelar som säljs "over-the-counter". Tesla erbjuder enklare service via mobil service (dom kommer till dig).

I Tesla-appen kan man avfrosta bilen eller slå på klimatanläggningen med mera. Den är väldigt bra. Vill man optimera så gör man så att bilen är laddad till den nivå man önskar strax innan avfärd så batteriet är varmt. Det minskar förbrukningen och gör att regenerativ broms funkar även i början av körningen kallare dagar.
Tordtesla
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 apr 2024 20:02

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Tordtesla »

Tack

Förstår jag det rätt så är det ingen värmepump på dem jag tittat på MEN min fråga va hur man startar värmen, ex på en igen isad bil.

Reservdelar finns ju på nätet, en länkarm kan väll vilken verkstad som byta?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6473
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av spacecoin »

Tordtesla skrev: 03 apr 2024 12:11
Tack

Förstår jag det rätt så är det ingen värmepump på dem jag tittat på MEN min fråga va hur man startar värmen, ex på en igen isad bil.

Reservdelar finns ju på nätet, en länkarm kan väll vilken verkstad som byta?
Som sagt: I Tesla-appen kan man avfrosta bilen eller slå på klimatanläggningen med mera. Den är väldigt bra. Vill man optimera så gör man så att bilen är laddad till den nivå man önskar strax innan avfärd så batteriet är varmt. Det minskar förbrukningen och gör att regenerativ broms funkar även i början av körningen kallare dagar.

Jag är osäker på hur det ser ut med tredje-parts-verkstäder i Blekinge. Tesla säljer inte orginal-reservdelar hur som helt.
Tordtesla
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 apr 2024 20:02

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Tordtesla »

Tack, går de ratta runt i appen utan att ha en bil ansluten?
Dvs för en som jag som inte har köpt än.

https://www.xn--tssla-gra.se/model-3/55-reservdelar som exempel? Jag får fråga runt helt enkelt för dessa delar är ju relativt enkla att byta för en vanlig verkstad.

Övrig service?
Byte kupefilter kan ju inte vara så svårt? Nollställa service indikator kan man det??
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
Ort: Linköping
Referralkod: ts.la/andreas51215

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av AndIT »

Tordtesla skrev: 03 apr 2024 12:30
Tack, går de ratta runt i appen utan att ha en bil ansluten?
Dvs för en som jag som inte har köpt än.

https://www.xn--tssla-gra.se/model-3/55-reservdelar som exempel? Jag får fråga runt helt enkelt för dessa delar är ju relativt enkla att byta för en vanlig verkstad.

Övrig service?
Byte kupefilter kan ju inte vara så svårt? Nollställa service indikator kan man det??
Reservdelar är oftast (inte alltid) billigast att köpa direkt av Tesla, onlinebutikerna är bra på att göra påslag!
Kupéfilter byter du själv, men även det är billigast att köpa av Tesla, just kupefilter tror jag kan köpas på shop.tesla.com med hemleverans.
Serviceindikator? :D Bilarna har ingen obligatorisk service (för att garanti osv skall gälla) således ingen indikator/lampa.
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Tordtesla
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 apr 2024 20:02

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Tordtesla »

Toppen😃 så inget tänds att nu har du 100 mil till blablabla?..

Försäkringsbolag? Det skiljer lite mellan LF och trygghansa.
Ngn hundring dyrare på Trygghansa men dom har "sammarbete" med Tesla och således heter det bättre försäkringsvillkor.

Jag tänker en sån sak som värmeelementet? Kan man få det bytt på försäkringen tro?
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Claes_B »

Tordtesla skrev: 03 apr 2024 13:14
Toppen😃 så inget tänds att nu har du 100 mil till blablabla?..

Försäkringsbolag? Det skiljer lite mellan LF och trygghansa.
Ngn hundring dyrare på Trygghansa men dom har "sammarbete" med Tesla och således heter det bättre försäkringsvillkor.

Jag tänker en sån sak som värmeelementet? Kan man få det bytt på försäkringen tro?
Nope, inga varningar den enda service bilen själv vill att du gör är att rotera hjulen var 1000:e mil. Jag köpte en sen(tredje kvartalet) -21 SR för att jag ville ha uppdateringarna som kom med den, laminerat glas i framdörrarna, den uppdaterade inredningen och värmepump bl.a. Hittills är jag väldigt nöjd med den. Värmeelement bör gå på maskinskada, men du har ju minst ett år på dig att reklamera så länge du köper på firma och de bör ta den reparationen, allt enligt konsumentköplagen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5403
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tordtesla skrev: 03 apr 2024 13:14
Toppen😃 så inget tänds att nu har du 100 mil till blablabla?..

Försäkringsbolag? Det skiljer lite mellan LF och trygghansa.
Ngn hundring dyrare på Trygghansa men dom har "sammarbete" med Tesla och således heter det bättre försäkringsvillkor.

Jag tänker en sån sak som värmeelementet? Kan man få det bytt på försäkringen tro?
Nej ingen service-indikering alls på Tesla, eftersom de inte har något tvingande serviceprogram.

Samarbetet med Trygg Hansa är bara att vagnsskadegarantin tillhandahålls av dem. För övrigt en försäkring med extremt hög självrisk. Så någon fördel för bilägaren pga "samarbetet" ser jag inte.

Vad som ingår i masinskadeförsäkringen får du läsa på för varje enskilt försäkringsbolag.
Model Y P
Model S P
Model S P
Tordtesla
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 apr 2024 20:02

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Tordtesla »

Vilket jäkla forum alltså🤩🤩🤩🙏🙏 wow!

Okej så egentligen är Trygghansas sammarbete lite BS om bilen byts ut innan garanti tiden löper ut.

Om man som jag kör rätt så lite o det räcker att ladda hemma med vanligt uttag. Vad för kabel ska jag ha då?( stickpropp) gärna länk.

Ett år maskinskada på värmeelementet? 6 månader lämnar den firma jag pratat med ett par ggr där ett objekt står. Men konsumentköplagen kanske säger annat?..

Ngt jag absolut bör tänka på eller är det som med allt, tur/otur?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Tellus »

Här kan du kolla så du inte betalar alldeles för mycket för bilen
viewtopic.php?t=33811

Värmepump är inte viktigt, minst lika bra värme utan och billigare att reparera om någon händer.
Utan värmepump värmer den bilen nästan ljudlöst jämfört med VP som låter rätt högt ibland.
Men vid mild vinter ger VP ca 5 mils extra räckvidd.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Dinsdale »

Trygghansas helförsäkring gör åldersavdrag för högspänningsbatteriet från att bilen fyller tre år gammal, alltså det batteri som används för att driva bilen framåt. Du bör välja ett försäkringsbolag som inte gör avdrag på batteriet för framdrivning annars kan det bli rejält dyrt om det osannolika skulle inträffa att batteriet går sönder.
Vid direkt fråga har Trygghansa påstått att de inte gör avdraget, men det står i deras villkor att de gör det (kollade senast förra veckan inför treårsdagen).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1114
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Airlift »

Dinsdale skrev: 03 apr 2024 15:56
Trygghansas helförsäkring gör åldersavdrag för högspänningsbatteriet från att bilen fyller tre år gammal, alltså det batteri som används för att driva bilen framåt. Du bör välja ett försäkringsbolag som inte gör avdrag på batteriet för framdrivning annars kan det bli rejält dyrt om det osannolika skulle inträffa att batteriet går sönder.
Vid direkt fråga har Trygghansa påstått att de inte gör avdraget, men det står i deras villkor att de gör det (kollade senast förra veckan inför treårsdagen).

Så länge man har teslas ordinarie batterigaranti kvar borde det vara en icke-fråga?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av airdrive »

Jag tänker att garanti resp försäkring täcker olika case. Trafikolycka / garagebrand etc så täcker försäkring. Blir batteriet kass utan synlig anledning -> garanti.
M3 LR 2023
Tordtesla
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 apr 2024 20:02

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Tordtesla »

https://www.shop4tesla.com/sv/pages/wie ... la-richtig

Om jag köper en model 3 standard range plus 258 hk med bakhjulsdrift. Är det då ok att köra Ac laddning till 100%? Förstår länken så.. ska man sedan låta sladden vara i eller ta ut den??
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Dinsdale »

airdrive skrev: 03 apr 2024 17:38
Jag tänker att garanti resp försäkring täcker olika case. Trafikolycka / garagebrand etc så täcker försäkring. Blir batteriet kass utan synlig anledning -> garanti.
Så tänker jag också. Och då kan det vara bra att känna till att vissa försäkringsbolag gör kraftiga avskrivningar på högspänningsbatteriet men andra gör det inte. Trygghansa skriver av med 25% efter tre år, 50% efter fem år:
Skärmavbild 2024-04-03 kl. 19.07.18.png
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Dinsdale »

Tordtesla skrev: 03 apr 2024 19:05
https://www.shop4tesla.com/sv/pages/wie ... la-richtig

Om jag köper en model 3 standard range plus 258 hk med bakhjulsdrift. Är det då ok att köra Ac laddning till 100%? Förstår länken så.. ska man sedan låta sladden vara i eller ta ut den??
Lämna sladden i tills du ska åka nästa gång. Kom ihåg att koppla ur om det ska, eller börjar, åska bara.

Om du hittar en bil du är intresserad av, slå upp regnumret på transportstyrelsen och kolla under fordonsidentitet > variant. Det ska stå E6R om du vill ha en SR+ med 258 hk och LFP-batteri som Tesla vill man ska ladda till 100% en gång i veckan. Men då måste du såvitt jag vet upp till årsmodell 2021 (svarta lister runt fönstren istället för silver). Jag köpte precis när LFP kom och min SR+ är från maj 2021, tidigare var det den "vanliga" batteritypen.
Model 3 SR+ 18" 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tordtesla skrev: 03 apr 2024 10:48
Årsmod 2019-2020 miltal runt 9000 är det på dessa jag tittat på.

*Vad bör man tänka på?
Om du vill ha dragkrok så går det inte att eftermontera drag som man får dra lagligt med. Vill du kunna dra lagligt så måste bilen av ngn anledning ha dragkrok monterad från fabrik.

Gissar att du har sett det redan, men om du skulle vilja ha bakhjulsdrift och stora batteriet så finns det några sådana bilar i Sverige (och resten av Europa). Konsensus på forumet verkar dock vara att privatimporterade bilar har sämre andrahandsvärde i Sverige. Så oavsett är den biten bra att kolla upp. Ifall du funderar på att köpa en privatimport så ska det som jag förstått det återspegla sig i priset...

När det gäller tidiga Model 3 är det IMO även bra att tänka på om det suttit stänkskydd bakom framhjulen från dess att bilen var ny. Bäst är nog om det även suttit skyddsfilm i plast mellan stänkskydd och bilens kaross. Mer om varför det är bra t.ex. här:

viewtopic.php?p=694950#p694950

Som jag förstått det är det viktigt att tänka på hur t.ex bilprovningen lyfter en Model S. Osäker på ifall detta även är en 'issue' när det gäller Model 3. Oavsett så antar jag att det bör finnas info om det här i t.ex. bilens manual (Och manualen finns tillgänglig för alla via I-net.)

Nedan finns för övrigt en äldre tråd om Model 3. Men gissar att det mesta nog framkommit i den här nya tråden...

viewtopic.php?t=32241
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev: 03 apr 2024 19:26
Tordtesla skrev: 03 apr 2024 19:05
https://www.shop4tesla.com/sv/pages/wie ... la-richtig

Om jag köper en model 3 standard range plus 258 hk med bakhjulsdrift. Är det då ok att köra Ac laddning till 100%? Förstår länken så.. ska man sedan låta sladden vara i eller ta ut den??
Lämna sladden i tills du ska åka nästa gång. Kom ihåg att koppla ur om det ska, eller börjar, åska bara.

Om du hittar en bil du är intresserad av, slå upp regnumret på transportstyrelsen och kolla under fordonsidentitet > variant. Det ska stå E6R om du vill ha en SR+ med 258 hk och LFP-batteri som Tesla vill man ska ladda till 100% en gång i veckan. Men då måste du såvitt jag vet upp till årsmodell 2021 (svarta lister runt fönstren istället för silver). Jag köpte precis när LFP kom och min SR+ är från maj 2021, tidigare var det den "vanliga" batteritypen.
De Model 3 Standard Range som byggdes innan LFP väger dock lite mindre än bilarna med LFP ifall det skulle vara 'av vikt'... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tordtesla skrev: 03 apr 2024 10:48
*Vad bör man tänka på?
En grej till ifall man gillar bilstereo med bra ljud...

Model 3 Standard Range (SR) har en annan stereo än LR och P. SR saknar t.ex. subwoofer. Som jag förstått det har stereon i LF/P fått rätt bra omdömen. Har dock själv aldrig hört stereon i SR...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ifall dimljus av ngn anledning skulle vara viktigt så tror jag SR saknar det. Vet dock inte hur stor skillnad det skulle kunna göra på en M3. Gissar på att det typ inte gör ngn skillnad i praktiken...

Om det skulle vara en spricka efter stenskott i glastaket har jag för mig att det kan kosta en del att byta. Kanske kan löna sig att sätta skyddsfilm av plast på glastaket av den anledningen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tordtesla skrev: 03 apr 2024 13:50
Om man som jag kör rätt så lite o det räcker att ladda hemma med vanligt uttag. Vad för kabel ska jag ha då?( stickpropp) gärna länk.
Jag är tyvärr bara lekman på det här med el, men som jag förstått det så kan det vara bra att åtm. till en början inte ladda med mer än 6A från ett vanligt vägguttag som du inte använt till elbilsladdning tidigare.

Se mer i t.ex. den här tråden:

viewtopic.php?p=613359#p613359
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av airdrive »

IMO så är det ju bara bra att en bil inte har dimljus fram. Dels är antalet dagar på året då de gör nytta väldigt få. Dels minskar risken för onödiga byten av spruckna glas, samt åtgärder där besiktningen klagar på felriktade dimljus. Bra helljus eller ännu hellre en ljusramp är värt så mycket mer.
M3 LR 2023
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 03 apr 2024 19:46
Tordtesla skrev: 03 apr 2024 10:48
Årsmod 2019-2020 miltal runt 9000 är det på dessa jag tittat på.

*Vad bör man tänka på?
Om du vill ha dragkrok så går det inte att eftermontera drag som man får dra lagligt med. Vill du kunna dra lagligt så måste bilen av ngn anledning ha dragkrok monterad från fabrik. [...
Och alla säljare har tydligen inte koll på att just den Model 3 som de säljer har åtm. fäste för dragkrok monterat från fabrik. Se t.ex:

viewtopic.php?p=788420#p788420
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Legato »

airdrive skrev: 03 apr 2024 20:04
IMO så är det ju bara bra att en bil inte har dimljus fram. Dels är antalet dagar på året då de gör nytta väldigt få. Dels minskar risken för onödiga byten av spruckna glas, samt åtgärder där besiktningen klagar på felriktade dimljus. Bra helljus eller ännu hellre en ljusramp är värt så mycket mer.
Gällande Tesla definitivt... Det är verkligen bara en enda stor felkälla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar