Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare martinot » 13 okt 2020 09:29

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.

Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Laddstationer på Tanka-mackarna är ju ett självklart steg.

Frågan är vad som är hönan och ägget.

Finns det inte bra infrastruktur att ladda, så kommer man potentiellt inte heller att få så (tillräckligt) många kunder. De riskerar att gå till konkurrenter som löst det hela bättre för dom.

(Därav att Elon tänkt till, för att undvika den situationen, och orsaken till att bolaget idag är värt mer än hela Volvo.)
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare PhR34k » 13 okt 2020 09:37

martinot skrev:
BrooklynS skrev:
mikebike skrev:"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "
Så har det varit på min närmaste Bilia/Tanka i flera år.

Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.

Helt OK för mig. Oavsett om man tankar eller laddar.

Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Det sjuka är att man kommer till en laddplats och kan inte ladda för att man måste ansöka om blipp eller liknande i förväg
Så ofta jag försökt ladda någonstans och det går inte för att jag saknar blipp. Så tröttsamt, skulle gärna vilja träffa den som kommit på detta över en lunch och diskutera tankegången för detta beslut.
Nu skiter jag I allt och använder mig bara av SuC eller välkända gratis platser som tex Ica Maxi, Nacka forum osv.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inläggav mikebike » 13 okt 2020 09:38

Esterox skrev:
mikebike skrev:
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.

Det är väl uppenbart att man inte ser att kunderna är tillräckligt många för att finansiera en utbyggnad. När Volvo nu börjar sälja elbilar kommer man behöva svara på kundernas frågor.
Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.

Denna kund funderar faktiskt på just det. ;)
För en bensinbil är tiden för att fylla på bränsle okritisk.
För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.

Lite som hybridåkare, mestadels vet inte skillnad på alla stolpar.

Jag kanske är annorlunda. Jag är en snål ingenjör som saknar möjlighet att ladda hemma, dessutom är 75% av min årliga körsträcka långkörningar. Inte heller kan jag ta ut en förmånsbil.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021 beställd
Tesla Model Y LR 2022? beställd
mikebike

Inläggav Esterox » 13 okt 2020 09:39

Fredrik j skrev:
Esterox skrev:
mikebike skrev:
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:[quote="mikebike"]Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.

Nej till en början behöver dom inte svara vart kunden laddar 150kw för den frågan vet inte kunden om.

Frågan kommer vara laddstationer och då finns det ju faktiskt hur mycket som helst. Sen att det är 7,2 kw eller 150 kw kommer kunden inte veta om eller ens fundera på.

För en elbil är det en helt annan sak, särskilt för mig som lär använda snabbladdare till minst 80%.
Att behöva stanna en timme istället för 20 minuter, och dessutom betala i stort sett lika mycket som för att köra bensinbil känns inte attraktivt.
Och du hänger här. Kan garantera att 90% utav dom som kikar på XC40 inte hänger här och har en aning.

Jag tror vi kan utgå från att en mycket stor majoritet av dom som beställt XC40 BEV planerar att ladda den hemma.
Samma med hybridåkarna.[/quote]Mycket sant. Så man inser den dagen det blir en längre tur hur laddning fungerar.
Esterox

Inläggav Esterox » 13 okt 2020 09:42

mikebike skrev:
Esterox skrev:
mikebike skrev:
Esterox skrev:
Fredrik j skrev:[quote="mikebike"]Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.

Jag kanske är annorlunda. Jag är en snål ingenjör som saknar möjlighet att ladda hemma, dessutom är 75% av min årliga körsträcka långkörningar. Inte heller kan jag ta ut en förmånsbil.[/quote]Känns som du är mer en galen elbilst än något annat. Kan man inte ladda hemma så kommer inte en vanlig Svensson ens snegla mot en elbil. Vi får inte glömma att majoriteten här inne har ett helt annat tankesätt än majoriteten utav bilägarna.

Min familj tycker jag är sjuk i huvudet som beställt en elbil som kommer 30 mil på en laddning och installerar en laddbox för 20k som gör att det tar 6 timmar att ladda fullt.
Esterox

Inläggav Teslaägare martinot » 13 okt 2020 09:46

PhR34k skrev:
martinot skrev:
BrooklynS skrev:
mikebike skrev:"Tänk om vanliga bilister som tankade på mackar plötsligt skulle behöva slanta upp 200 spänn i förskott för att få börja tanka? "

Nja, det har väl snarare varit så i flera år att bränslebolagen enligt lag reserverar ett visst belopp på kortet innan tankning. Efter tankning dras det faktiska beloppet.

Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.
Det sjuka är att man kommer till en laddplats och kan inte ladda för att man måste ansöka om blipp eller liknande i förväg
Så ofta jag försökt ladda någonstans och det går inte för att jag saknar blipp. Så tröttsamt, skulle gärna vilja träffa den som kommit på detta över en lunch och diskutera tankegången för detta beslut.
Nu skiter jag I allt och använder mig bara av SuC eller välkända gratis platser som tex Ica Maxi, Nacka forum osv.

Exakt samma sak för mig. Har tröttnat på alla idiotier. För mig är det hemmaladdning, SuC och gratisladdning som gäller till 100%. Resten orkar jag inte med längre.

Skall inte behöva vara så mycket svårare att köra med elbil än ICE. Där är vi (nästan) idag som Teslaägare.

Resten av marknaden är däremot en helt total katastrof... Ett dj-vla clusterf-ck med appar, specialkort, förskottsbetalningar, brickor, abonnemang, och gud vet vad de hittar på för att försvåra för sina kunder att kunna handla (tvärt emot resten av samhället där företagare som vill sälja gör allt för att underlätta för just det). Sanslöst! Vilken parodi. Vet inte om man skall skratta eller gråta.
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 13 okt 2020 09:49

martinot skrev:
BrooklynS skrev:

Eller hemma.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Laban » 13 okt 2020 09:55

martinot skrev:Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.

Samt att de ofta är trasiga. Sista gången jag laddade utanför SuC var 3 av 4 laddare ur funktion.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare martinot » 13 okt 2020 10:06

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
BrooklynS skrev:

Eller hemma.

Har ingen betallösning hemma, så inget problem där. :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 13 okt 2020 10:10

Laban skrev:
martinot skrev:Det är alla vansinniga betallösningar som gör en tokig, och som gör att man normalt bara orkar ladda på SuC eller där det är gratis.

Samt att de ofta är trasiga. Sista gången jag laddade utanför SuC var 3 av 4 laddare ur funktion.

Detta är ju något som alla ägare av andra elbilar ständigt klagar på i videor på YouTube och i forumtrådar.

Varför går alla andra laddare sönder, deras betallösningar krånglar, eller laddarna är allmänt ur funktion så mycket hos de andra laddkedjorna?

Hur lyckas Tesla så bra med sina SuC? Har de kontrakt med lokala elfirmor i "varje by" som snabbt kan rycka ut och fixa eventuella problem?

Fattar inte.

Hade det varit så stor skillnad mellan traditionella bensinmackar, som tex. mellan Cirkel K och Shell, så hade det ju blivit ramaskri direkt.

Tips till OKQ8; om ni vill ha en bra kundupplevelse, förutom att ha lika bra laddeffekt som konkurrenter, och konkurrenskraftiga priser (om ni skulle ta 3x bensinpriset jämfört med konkurrenter så skulle ni inte sälja en droppe bensin), se även till att era laddstationer har lika bra upptid och service som era bensinpumpar.

OKQ8, tänk så här: det skall vara lika smidigt och förutsättningslöst att ladda en elbil som att tanka en ICE-bil på alla era mackar, och erbjudandet hos OKQ8 skall inte vara mycket sämre (varken hastighet eller priser) än konkurrenter på marknaden. Tänker ni bara så "basic" kommer ni att lyckas fantastiskt bra!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt