Livrädd
Moderator: Redaktion
Livrädd
Hejsan jag är inne på att köpa tesla model x.
Kommer att köra som TAXI i Stockholm
Dörrarna kommer att öppnas minst 30 gånger om dagen..
Då e frågan kommer att falkondörrarna att palla för det.
Garantin är bara 8000 mil det e slut på 6 mån. Sen måste jag betala allting från egen ficka. Vill inte ha model s pga jag vill ha 7 säten bättre betalt från kunderna och model x har bekvämare stolar.
Kommer med med fler frågor
Vi som kör bil i Stockholm får alltid stenskott på vindrutan vad kommer det att kosta eller hur långt tid behöver jag ha bilen på verkstan
Jag behöver bilen rullande.
Mvh
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Kommer att köra som TAXI i Stockholm
Dörrarna kommer att öppnas minst 30 gånger om dagen..
Då e frågan kommer att falkondörrarna att palla för det.
Garantin är bara 8000 mil det e slut på 6 mån. Sen måste jag betala allting från egen ficka. Vill inte ha model s pga jag vill ha 7 säten bättre betalt från kunderna och model x har bekvämare stolar.
Kommer med med fler frågor
Vi som kör bil i Stockholm får alltid stenskott på vindrutan vad kommer det att kosta eller hur långt tid behöver jag ha bilen på verkstan
Jag behöver bilen rullande.
Mvh
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Re: Livrädd
Eventuella tillverkningsfel på dörrarna borde ju visa sig innan nybilsgarantin går ut. Dock är det ju ett frågetecken hur slittålig designen är, då ingen (mer än internt på Tesla förhoppningsvis) lär ha testat så många öppningar och stängningar.
Jag vet inte om någon har bytt rutan på Model X i Sverige än, men för Model S brukar Werksta (f d RM Bilservice) i Danderyd ha rutor hemma och kan fixa det snabbt.
Jag vet inte om någon har bytt rutan på Model X i Sverige än, men för Model S brukar Werksta (f d RM Bilservice) i Danderyd ha rutor hemma och kan fixa det snabbt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Livrädd
Har du kollat olika försäkringar antingen via Protector eller om du leasar bilen via ett annat företag? Det står på beställningssidan att Tesla rekomenderar taxi eller liknande tjänster att kontakta Protector för försäkring. Detta kan ju i så fall även gälla för stenskott då Model X stora ruta kan leda till höga kostnader om det krävs byte.
Tänk även på att batteriet slits mest om det är fullt laddat under längre tid eller helt urladdat så försök minimera antalet gånger du laddar till 100% om du inte ska åka iväg direkt efter du laddat upp. Tesla rekomenderar att ladda upp till 90% i vanliga fall och högre endast då man måste köra långt och i så fall köra iväg inom en halvtimme efter att batteriet laddat fullt.
Det finns exempel på Teslor som kört väldigt långt utan att tappa mycket på batteriet men det finns också andra taxiförare i Stockholm som tycker att deras batterier förlorar kapacitet fort men då står det ofta och laddar till 100% utan att veta att det är dåligt.
http://teslaclubsweden.se/32000-mil-med-tesla/
Tänk även på att batteriet slits mest om det är fullt laddat under längre tid eller helt urladdat så försök minimera antalet gånger du laddar till 100% om du inte ska åka iväg direkt efter du laddat upp. Tesla rekomenderar att ladda upp till 90% i vanliga fall och högre endast då man måste köra långt och i så fall köra iväg inom en halvtimme efter att batteriet laddat fullt.
Det finns exempel på Teslor som kört väldigt långt utan att tappa mycket på batteriet men det finns också andra taxiförare i Stockholm som tycker att deras batterier förlorar kapacitet fort men då står det ofta och laddar till 100% utan att veta att det är dåligt.
http://teslaclubsweden.se/32000-mil-med-tesla/
Re: Livrädd
Du blir antagligen en av de första kunderna (eller försökskaninerna?) som gör ett sådant långtids- och slitagetest med dörrarna, precis som bylund skriver. Om inte designen håller så borde du upptäcka det innan garantin går ut. Frågan är vad som händer sedan. I början lagas det på garanti, men om det visar sig att dörrarna helt enkelt inte är gjorda för så många öppningar så kommer de att fallera igen förr eller senare, efter att garantin har gått ut. Men det är bara spekulation. Det är väl bara Tesla som kan svara på detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Livrädd
Tänk också på att laddningen börjar gå riktigt långsamt över 80% så vill man köra mycket och stå still lite så laddar man aldrig den sista biten.
En egen laddare med bra kräm är också väldigt bra, räkna inte med att kunna ladda i Upplands-Väsby. Den Superchargern snart vara helt blockerad av Taxi och Tesla kommer inte bygga ut den. En Fastcharger från Tesla kan vara ett alternativ om några åkare går ihop, men kanske ändå dyrt? Kanske en Chademo är ett billigare alternativ? Om du kör själv se till att ha laddning när bilen ändå bara står 16 eller 24A 3-fas beroende på lilla eller stora laddaren.
En egen laddare med bra kräm är också väldigt bra, räkna inte med att kunna ladda i Upplands-Väsby. Den Superchargern snart vara helt blockerad av Taxi och Tesla kommer inte bygga ut den. En Fastcharger från Tesla kan vara ett alternativ om några åkare går ihop, men kanske ändå dyrt? Kanske en Chademo är ett billigare alternativ? Om du kör själv se till att ha laddning när bilen ändå bara står 16 eller 24A 3-fas beroende på lilla eller stora laddaren.
Re: Livrädd
Kom ihåg att andra än taxibilar vill ladda på SuC 

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Livrädd
Kolla också om det inte är vettigare att ta bilen via tredje part t.ex. SIXT det öppnar upp för mer omfattande serviceavtal lägre försäkringspremie mm
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Livrädd
Det finns redan en Model X-taxi i Stockholm. Ägaren av den kanske har mer info om garanti, försäkring etc:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=6044
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=6044
Re: Livrädd
Jag var inne på tesla på Mall of Scandinaviamati skrev:Du blir antagligen en av de första kunderna (eller försökskaninerna?) som gör ett sådant långtids- och slitagetest med dörrarna, precis som bylund skriver. Om inte designen håller så borde du upptäcka det innan garantin går ut. Frågan är vad som händer sedan. I början lagas det på garanti, men om det visar sig att dörrarna helt enkelt inte är gjorda för så många öppningar så kommer de att fallera igen förr eller senare, efter att garantin har gått ut. Men det är bara spekulation. Det är väl bara Tesla som kan svara på detta.
Försäljaren var ärligt o sa att han inte visste någonting om dörrslitagen ,han gav råd till mig att vända till tesla service. Skall göra det snarast.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Senast redigerad av Premium, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Livrädd
Jag har fördelen att jobba på natten så då är det nog inte så många som laddar på Suc.Johnalm skrev:Kom ihåg att andra än taxibilar vill ladda på SuC
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Re: Livrädd
Jag ska få min ruta bytt på min MX pga skönhetsfel. Finns inga rutor i Europa utan just nu tillverkas dom på beställning och skeppas från USA. Så räkna inte med några snabba byten.bylund skrev:Eventuella tillverkningsfel på dörrarna borde ju visa sig innan nybilsgarantin går ut. Dock är det ju ett frågetecken hur slittålig designen är, då ingen (mer än internt på Tesla förhoppningsvis) lär ha testat så många öppningar och stängningar.
Jag vet inte om någon har bytt rutan på Model X i Sverige än, men för Model S brukar Werksta (f d RM Bilservice) i Danderyd ha rutor hemma och kan fixa det snabbt.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Livrädd
Skriv gärna tillbaka hur det går med tid o monteringmahulkp skrev:Jag ska få min ruta bytt på min MX pga skönhetsfel. Finns inga rutor i Europa utan just nu tillverkas dom på beställning och skeppas från USA. Så räkna inte med några snabba byten.bylund skrev:Eventuella tillverkningsfel på dörrarna borde ju visa sig innan nybilsgarantin går ut. Dock är det ju ett frågetecken hur slittålig designen är, då ingen (mer än internt på Tesla förhoppningsvis) lär ha testat så många öppningar och stängningar.
Jag vet inte om någon har bytt rutan på Model X i Sverige än, men för Model S brukar Werksta (f d RM Bilservice) i Danderyd ha rutor hemma och kan fixa det snabbt.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Re: Livrädd
Du får väl beställa en ny ruta så fort du får bilen så att den finns i lager när du väl behöver den!Premium skrev:Skriv gärna tillbaka hur det går med tid o monteringmahulkp skrev:Jag ska få min ruta bytt på min MX pga skönhetsfel. Finns inga rutor i Europa utan just nu tillverkas dom på beställning och skeppas från USA. Så räkna inte med några snabba byten.bylund skrev:Eventuella tillverkningsfel på dörrarna borde ju visa sig innan nybilsgarantin går ut. Dock är det ju ett frågetecken hur slittålig designen är, då ingen (mer än internt på Tesla förhoppningsvis) lär ha testat så många öppningar och stängningar.
Jag vet inte om någon har bytt rutan på Model X i Sverige än, men för Model S brukar Werksta (f d RM Bilservice) i Danderyd ha rutor hemma och kan fixa det snabbt.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: Livrädd
Glöm Model X som taxibil. Jag har en sjusäters. I mittsätet kan man högst va medellängd (ca 175cm) och där bak är det lika illa och kanske värre. Men som familjebil med barn är den helt suverän 

Re: Livrädd
Chimay skrev:Glöm Model X som taxibil. Jag har en sjusäters. I mittsätet kan man högst va medellängd (ca 175cm) och där bak är det lika illa och kanske värre. Men som familjebil med barn är den helt suverän

Ok är fortfarande jävlig sugen på model X , men det lutar mer åt den bil jag kör nu
Mercedes V-Class ..
Jag gillar köra storbil.
Tack för all svar..
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Re: Livrädd
Pratade med tesla service I dag han sa att det var problem med falkondörrarna så han bad mig avvakta.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Re: Livrädd
Ett lite plus för skyltenmahulkp skrev:Jag ska få min ruta bytt på min MX pga skönhetsfel. Finns inga rutor i Europa utan just nu tillverkas dom på beställning och skeppas från USA. Så räkna inte med några snabba byten.bylund skrev:Eventuella tillverkningsfel på dörrarna borde ju visa sig innan nybilsgarantin går ut. Dock är det ju ett frågetecken hur slittålig designen är, då ingen (mer än internt på Tesla förhoppningsvis) lär ha testat så många öppningar och stängningar.
Jag vet inte om någon har bytt rutan på Model X i Sverige än, men för Model S brukar Werksta (f d RM Bilservice) i Danderyd ha rutor hemma och kan fixa det snabbt.

Re: Livrädd
Tackleiflodde skrev:Ett lite plus för skyltenmahulkp skrev:Jag ska få min ruta bytt på min MX pga skönhetsfel. Finns inga rutor i Europa utan just nu tillverkas dom på beställning och skeppas från USA. Så räkna inte med några snabba byten.bylund skrev:Eventuella tillverkningsfel på dörrarna borde ju visa sig innan nybilsgarantin går ut. Dock är det ju ett frågetecken hur slittålig designen är, då ingen (mer än internt på Tesla förhoppningsvis) lär ha testat så många öppningar och stängningar.
Jag vet inte om någon har bytt rutan på Model X i Sverige än, men för Model S brukar Werksta (f d RM Bilservice) i Danderyd ha rutor hemma och kan fixa det snabbt.

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor