Livrädd

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Premium

Livrädd

Inlägg av Premium »

Hejsan jag är inne på att köpa tesla model x.
Kommer att köra som TAXI i Stockholm
Dörrarna kommer att öppnas minst 30 gånger om dagen..
Då e frågan kommer att falkondörrarna att palla för det.
Garantin är bara 8000 mil det e slut på 6 mån. Sen måste jag betala allting från egen ficka. Vill inte ha model s pga jag vill ha 7 säten bättre betalt från kunderna och model x har bekvämare stolar.

Kommer med med fler frågor

Vi som kör bil i Stockholm får alltid stenskott på vindrutan vad kommer det att kosta eller hur långt tid behöver jag ha bilen på verkstan
Jag behöver bilen rullande.
Mvh

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Livrädd

Inlägg av bylund »

Eventuella tillverkningsfel på dörrarna borde ju visa sig innan nybilsgarantin går ut. Dock är det ju ett frågetecken hur slittålig designen är, då ingen (mer än internt på Tesla förhoppningsvis) lär ha testat så många öppningar och stängningar.

Jag vet inte om någon har bytt rutan på Model X i Sverige än, men för Model S brukar Werksta (f d RM Bilservice) i Danderyd ha rutor hemma och kan fixa det snabbt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Har du kollat olika försäkringar antingen via Protector eller om du leasar bilen via ett annat företag? Det står på beställningssidan att Tesla rekomenderar taxi eller liknande tjänster att kontakta Protector för försäkring. Detta kan ju i så fall även gälla för stenskott då Model X stora ruta kan leda till höga kostnader om det krävs byte.

Tänk även på att batteriet slits mest om det är fullt laddat under längre tid eller helt urladdat så försök minimera antalet gånger du laddar till 100% om du inte ska åka iväg direkt efter du laddat upp. Tesla rekomenderar att ladda upp till 90% i vanliga fall och högre endast då man måste köra långt och i så fall köra iväg inom en halvtimme efter att batteriet laddat fullt.
Det finns exempel på Teslor som kört väldigt långt utan att tappa mycket på batteriet men det finns också andra taxiförare i Stockholm som tycker att deras batterier förlorar kapacitet fort men då står det ofta och laddar till 100% utan att veta att det är dåligt.

http://teslaclubsweden.se/32000-mil-med-tesla/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Du blir antagligen en av de första kunderna (eller försökskaninerna?) som gör ett sådant långtids- och slitagetest med dörrarna, precis som bylund skriver. Om inte designen håller så borde du upptäcka det innan garantin går ut. Frågan är vad som händer sedan. I början lagas det på garanti, men om det visar sig att dörrarna helt enkelt inte är gjorda för så många öppningar så kommer de att fallera igen förr eller senare, efter att garantin har gått ut. Men det är bara spekulation. Det är väl bara Tesla som kan svara på detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tänk också på att laddningen börjar gå riktigt långsamt över 80% så vill man köra mycket och stå still lite så laddar man aldrig den sista biten.

En egen laddare med bra kräm är också väldigt bra, räkna inte med att kunna ladda i Upplands-Väsby. Den Superchargern snart vara helt blockerad av Taxi och Tesla kommer inte bygga ut den. En Fastcharger från Tesla kan vara ett alternativ om några åkare går ihop, men kanske ändå dyrt? Kanske en Chademo är ett billigare alternativ? Om du kör själv se till att ha laddning när bilen ändå bara står 16 eller 24A 3-fas beroende på lilla eller stora laddaren.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Kom ihåg att andra än taxibilar vill ladda på SuC :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Kolla också om det inte är vettigare att ta bilen via tredje part t.ex. SIXT det öppnar upp för mer omfattande serviceavtal lägre försäkringspremie mm
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Det finns redan en Model X-taxi i Stockholm. Ägaren av den kanske har mer info om garanti, försäkring etc:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=6044
Premium

Inlägg av Premium »

mati skrev:
Du blir antagligen en av de första kunderna (eller försökskaninerna?) som gör ett sådant långtids- och slitagetest med dörrarna, precis som bylund skriver. Om inte designen håller så borde du upptäcka det innan garantin går ut. Frågan är vad som händer sedan. I början lagas det på garanti, men om det visar sig att dörrarna helt enkelt inte är gjorda för så många öppningar så kommer de att fallera igen förr eller senare, efter att garantin har gått ut. Men det är bara spekulation. Det är väl bara Tesla som kan svara på detta.
Jag var inne på tesla på Mall of Scandinavia
Försäljaren var ärligt o sa att han inte visste någonting om dörrslitagen ,han gav råd till mig att vända till tesla service. Skall göra det snarast.

Senast redigerad av Premium, redigerad totalt 1 gånger.
Premium

Inlägg av Premium »

Johnalm skrev:
Kom ihåg att andra än taxibilar vill ladda på SuC :D
Jag har fördelen att jobba på natten så då är det nog inte så många som laddar på Suc.

Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

bylund skrev:
Eventuella tillverkningsfel på dörrarna borde ju visa sig innan nybilsgarantin går ut. Dock är det ju ett frågetecken hur slittålig designen är, då ingen (mer än internt på Tesla förhoppningsvis) lär ha testat så många öppningar och stängningar.

Jag vet inte om någon har bytt rutan på Model X i Sverige än, men för Model S brukar Werksta (f d RM Bilservice) i Danderyd ha rutor hemma och kan fixa det snabbt.
Jag ska få min ruta bytt på min MX pga skönhetsfel. Finns inga rutor i Europa utan just nu tillverkas dom på beställning och skeppas från USA. Så räkna inte med några snabba byten.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Premium

Inlägg av Premium »

mahulkp skrev:
bylund skrev:

Jag ska få min ruta bytt på min MX pga skönhetsfel. Finns inga rutor i Europa utan just nu tillverkas dom på beställning och skeppas från USA. Så räkna inte med några snabba byten.
Skriv gärna tillbaka hur det går med tid o montering

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Premium skrev:
mahulkp skrev:
bylund skrev:

Skriv gärna tillbaka hur det går med tid o montering

Du får väl beställa en ny ruta så fort du får bilen så att den finns i lager när du väl behöver den! 8-)
Chimay

Inlägg av Chimay »

Glöm Model X som taxibil. Jag har en sjusäters. I mittsätet kan man högst va medellängd (ca 175cm) och där bak är det lika illa och kanske värre. Men som familjebil med barn är den helt suverän :D
Premium

Inlägg av Premium »

Chimay skrev:
Glöm Model X som taxibil. Jag har en sjusäters. I mittsätet kan man högst va medellängd (ca 175cm) och där bak är det lika illa och kanske värre. Men som familjebil med barn är den helt suverän :D
Bild
Ok är fortfarande jävlig sugen på model X , men det lutar mer åt den bil jag kör nu
Mercedes V-Class ..
Jag gillar köra storbil.
Tack för all svar..

Premium

Inlägg av Premium »

Pratade med tesla service I dag han sa att det var problem med falkondörrarna så han bad mig avvakta.

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

mahulkp skrev:
bylund skrev:

Ett lite plus för skylten :)
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

leiflodde skrev:
mahulkp skrev:
bylund skrev:

Ett lite plus för skylten :)
Tack Bild
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar