Renault satsar på CCS

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Renault satsar på CCS

Inlägg av vigge50 »

Nu säger Renault att de ska ha CCS i sina kommande elbilar och därmed följer de de europeiska tillverkarna istället för Nissan. De verkar också vilja behålla möjligheten att ladda 22 kW AC.

http://insideevs.com/renault-to-equip-f ... -charging/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11221
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av Jerker »

Jaså, de har äntligen fattat det!
FredrikR
elbilist
Inlägg: 433
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av FredrikR »

Fantastiskt! Har verkligen varit idioti av Reanault att inte anamma CCS sedan tidigare. Nu känns nya Zoen mer lockande.

Mycket lovande elbilsnyheter sista tiden.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad är egentligen det rätta namnet på denna laddkontakt?

Är det Typ 2 med extra DC-kontakter för CCS eller kallas den bara för CCS?

Varför har Tesla valt att istället ta typ 2 kontakten utan DC-kontakterna och modifiera den för SuC-laddning?


Typ_2_CCS.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av Leo »

CCS står för Combined Charging System. Dvs en kombinerad kontakt av två typer. Ofta menar man Typ2 och de grova tvåpoliga som du visar på bilden. Men tydligen ska det finnas typ 1 ihop med den också enligt visa källor. Så frågan är då vad Renault menar kommer att finnas på Zoe?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av vigge50 »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad är egentligen det rätta namnet på denna laddkontakt?

Är det Typ 2 med extra DC-kontakter för CCS eller kallas den bara för CCS?

Varför har Tesla valt att istället ta typ 2 kontakten utan DC-kontakterna och modifiera den för SuC-laddning?


Typ_2_CCS.JPG
CCS kontakten togs fram under 2012 då Tesla redan hade börjat bygga Model S och även om de inte började skicka bilar till Europa förrän 2013 så hade de nog kommit för långt in i planeringen för att använda sig av CCS kontakten.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Leo skrev:
CCS står för Combined Charging System. Dvs en kombinerad kontakt av två typer. Ofta menar man Typ2 och de grova tvåpoliga som du visar på bilden. Men tydligen ska det finnas typ 1 ihop med den också enligt visa källor. Så frågan är då vad Renault menar kommer att finnas på Zoe?
Tydligen finns fordonsuttag det även CCS typ 1 – AC- och DC-laddning på USA-marknaden.

Men kombineras verkligen AC & DC just vid själva laddtillfället? Jag tänker mig om det är en SuC på 130 kW och bilen har egen 22 kW 3-fas laddare, toppar man laddningen så det blir 152 kW då?

Fick för mig att det är antingen AC eller DC som gäller. Och vad jag förstår tittar EU även på Teslas lösning med att ladda DC på AC-stiften i typ 2 kontakten?
4.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av Leo »

"Signalstiften" i typ 2 kontakten används för kommunikationen och de grova "strömstiften" nedtill används för att överföra själva strömmen =DC dvs en "kombinerad" kontakt.

En Leaf med Chademo och typ 1 har väl 2 separata "kontakter"? Där man antingen använder typ 1 med AC eller Chademo med DC, dvs den har två st olika/separata kontakter.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11221
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av Jerker »

Det är antingen eller! Eller: Typ 2 ger bara AC och CCS ger bara DC.
I CCS använder man de tunna stiften i typ2-delen i kontakten för styrelektroniken.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av bylund »

Typ 2 är specificerat för att kunna leverera likström, men mig veterligen är det ingen som har implementerat det (antagligen för att det ändå inte blir högre effekt än med växelström). Tesla har ju en modifierad variant i sin implementation, så det räknas inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av Mysman »

Bild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11221
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av Jerker »

Ja, jag visste inte att det ingick i standarden att typ 2 även kan leverera likström. Men om vi utgår från bilar som har en CCS-hona så gäller det jag sa: Att den bara kan ta emot AC från en typ 2 och DC från en CCS.

Frågan är egentligen vad vitsen är att ha en sån kontakt?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av bylund »

Det är ju fetare stift med större kontaktyta, så den tål ju större strömmar. Men särskilt elegant är ju inte lösningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11221
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Det är ju fetare stift med större kontaktyta, så den tål ju större strömmar. Men särskilt elegant är ju inte lösningen.
Jo, men jag menar att eftersom CCS inte utnyttjar annat än stiften för styrelektroniken (och jordstiftet?) ur typ 2-delen av kontakten kunde man lika gärna ha gjort ett smidigare DC-kontaktdon. Det finns ju en vits med att ha en kombikontakt i bilen som klarar både AC och DC, men man borde ha utformat de så att t.ex. styrelektronikstiften låg i nederdelen av typ 2 så att DC-handsken kunnat göras smidigare.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Renault satsar på CCS

Inlägg av 12man »

eller lagt ccs dc del ovanför då typ2 väl kom först?,
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar