Renault satsar på CCS
Moderator: Redaktion
Renault satsar på CCS
Nu säger Renault att de ska ha CCS i sina kommande elbilar och därmed följer de de europeiska tillverkarna istället för Nissan. De verkar också vilja behålla möjligheten att ladda 22 kW AC.
http://insideevs.com/renault-to-equip-f ... -charging/
http://insideevs.com/renault-to-equip-f ... -charging/
Re: Renault satsar på CCS
Fantastiskt! Har verkligen varit idioti av Reanault att inte anamma CCS sedan tidigare. Nu känns nya Zoen mer lockande.
Mycket lovande elbilsnyheter sista tiden.
Mycket lovande elbilsnyheter sista tiden.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Renault satsar på CCS
Vad är egentligen det rätta namnet på denna laddkontakt?
Är det Typ 2 med extra DC-kontakter för CCS eller kallas den bara för CCS?
Varför har Tesla valt att istället ta typ 2 kontakten utan DC-kontakterna och modifiera den för SuC-laddning?
Är det Typ 2 med extra DC-kontakter för CCS eller kallas den bara för CCS?
Varför har Tesla valt att istället ta typ 2 kontakten utan DC-kontakterna och modifiera den för SuC-laddning?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Renault satsar på CCS
CCS står för Combined Charging System. Dvs en kombinerad kontakt av två typer. Ofta menar man Typ2 och de grova tvåpoliga som du visar på bilden. Men tydligen ska det finnas typ 1 ihop med den också enligt visa källor. Så frågan är då vad Renault menar kommer att finnas på Zoe?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Renault satsar på CCS
CCS kontakten togs fram under 2012 då Tesla redan hade börjat bygga Model S och även om de inte började skicka bilar till Europa förrän 2013 så hade de nog kommit för långt in i planeringen för att använda sig av CCS kontakten.Off Grid Byggaren skrev:Vad är egentligen det rätta namnet på denna laddkontakt?
Är det Typ 2 med extra DC-kontakter för CCS eller kallas den bara för CCS?
Varför har Tesla valt att istället ta typ 2 kontakten utan DC-kontakterna och modifiera den för SuC-laddning?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Renault satsar på CCS
Tydligen finns fordonsuttag det även CCS typ 1 – AC- och DC-laddning på USA-marknaden.Leo skrev:CCS står för Combined Charging System. Dvs en kombinerad kontakt av två typer. Ofta menar man Typ2 och de grova tvåpoliga som du visar på bilden. Men tydligen ska det finnas typ 1 ihop med den också enligt visa källor. Så frågan är då vad Renault menar kommer att finnas på Zoe?
Men kombineras verkligen AC & DC just vid själva laddtillfället? Jag tänker mig om det är en SuC på 130 kW och bilen har egen 22 kW 3-fas laddare, toppar man laddningen så det blir 152 kW då?
Fick för mig att det är antingen AC eller DC som gäller. Och vad jag förstår tittar EU även på Teslas lösning med att ladda DC på AC-stiften i typ 2 kontakten?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Renault satsar på CCS
"Signalstiften" i typ 2 kontakten används för kommunikationen och de grova "strömstiften" nedtill används för att överföra själva strömmen =DC dvs en "kombinerad" kontakt.
En Leaf med Chademo och typ 1 har väl 2 separata "kontakter"? Där man antingen använder typ 1 med AC eller Chademo med DC, dvs den har två st olika/separata kontakter.
En Leaf med Chademo och typ 1 har väl 2 separata "kontakter"? Där man antingen använder typ 1 med AC eller Chademo med DC, dvs den har två st olika/separata kontakter.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Renault satsar på CCS
Det är antingen eller! Eller: Typ 2 ger bara AC och CCS ger bara DC.
I CCS använder man de tunna stiften i typ2-delen i kontakten för styrelektroniken.
I CCS använder man de tunna stiften i typ2-delen i kontakten för styrelektroniken.
Re: Renault satsar på CCS
Typ 2 är specificerat för att kunna leverera likström, men mig veterligen är det ingen som har implementerat det (antagligen för att det ändå inte blir högre effekt än med växelström). Tesla har ju en modifierad variant i sin implementation, så det räknas inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Renault satsar på CCS
Ja, jag visste inte att det ingick i standarden att typ 2 även kan leverera likström. Men om vi utgår från bilar som har en CCS-hona så gäller det jag sa: Att den bara kan ta emot AC från en typ 2 och DC från en CCS.
Frågan är egentligen vad vitsen är att ha en sån kontakt?
Frågan är egentligen vad vitsen är att ha en sån kontakt?
Re: Renault satsar på CCS
Det är ju fetare stift med större kontaktyta, så den tål ju större strömmar. Men särskilt elegant är ju inte lösningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Renault satsar på CCS
Jo, men jag menar att eftersom CCS inte utnyttjar annat än stiften för styrelektroniken (och jordstiftet?) ur typ 2-delen av kontakten kunde man lika gärna ha gjort ett smidigare DC-kontaktdon. Det finns ju en vits med att ha en kombikontakt i bilen som klarar både AC och DC, men man borde ha utformat de så att t.ex. styrelektronikstiften låg i nederdelen av typ 2 så att DC-handsken kunnat göras smidigare.bylund skrev:Det är ju fetare stift med större kontaktyta, så den tål ju större strömmar. Men särskilt elegant är ju inte lösningen.