regenerative braking

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Lucas_h

regenerative braking

Inlägg av Lucas_h »

Är regenerative braking på även fast batteriet är laddat till charge limit? Exempel: du laddar bilen till 80% och åker iväg:) vet att den inte är fungerar när batteriet är fullt eller det är väldlgt kallt. /Lucas : :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: regenerative braking

Inlägg av bylund »

Ja, jag har aldrig sett någon begränsning p g a att batteriet är laddat mer än till gränsen. Det har t ex hänt att jag laddat till 90 % och sedan ställt ner till 80 % innan jag kör iväg. Det begränsar inte bromsåtervinningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Det intressanta som kom upp i annan tråd är hur det är med 60D med 75 kWh-batteri. Där skulle man teoretiskt kunna ladda upp till 125%. Hur funkar det om man laddar till 100% i alperna och sedan har nerförsbacke?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Svenssons skrev:
Det intressanta som kom upp i annan tråd är hur det är med 60D med 75 kWh-batteri. Där skulle man teoretiskt kunna ladda upp till 125%. Hur funkar det om man laddar till 100% i alperna och sedan har nerförsbacke?
Hmm, intressant.
Var har vi hallands brantaste backe? :)
Måste testas!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Zoidberg skrev:
Svenssons skrev:
Hmm, intressant.
Måste testas!
I Skåne!
Hallandsåsen. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Zoidberg skrev:
Svenssons skrev:
Hmm, intressant.
Måste testas!
Jag gissar iaf på att dem kör regen som vanligt och alltså kommer upp över "100"% :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Zoidberg skrev:
Svenssons skrev:
Hmm, intressant.
Måste testas!
En annan variant är att spänna fast bilen efter en Model X. Funkar i Norge. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nicke Nyfiken skrev:
Zoidberg skrev:
Svenssons skrev:
Hmm, intressant.
Måste testas!
I Skåne!
Hallandsåsen. :lol:
Finns det laddar längst upp? Annars så har man slösat mer energi på att köra upp. Det finns annars en SuperCharger längs upp på Brennerpasset ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Om jag har satt laddlimit till 90% och sedan laddar fullt (dvs 90%) så vägrar bilen att regenerera.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

HelectriC skrev:
Om jag har satt laddlimit till 90% och sedan laddar fullt (dvs 90%) så vägrar bilen att regenerera.
Vaa???

Har du provat med varmt batteri?

Även om min bil är "överladdad" så ger den full regen. Om jag laddar till 90% och sedan innan start ställer ner laddlimit till 80% så regenererar den full ändå, ifall batteriet är tillräckligt varmt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
Vaa???

Har du provat med varmt batteri?

Även om min bil är "överladdad" så ger den full regen. Om jag laddar till 90% och sedan innan start ställer ner laddlimit till 80% så regenererar den full ändå, ifall batteriet är tillräckligt varmt.
Hmm, kan ha nåt med batteritemp att göra, har nog inte helt tänkt på det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag laddar bilen till 80% eller 90% varje natt och har bilen i varmgarage. Jag har alltid full regen på morgonen. Det hade varit konstigt annars.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Regenerering verksr avta vid ca 15graders batteritemperatur oavsett laddnivå. Vid ca 97%-100% laddning är det också varierande begränsning oavsett batteritemperatur. Helt enkelt för att batteriet inte tar emot mer laddning.
Jag låter ladda min bil med tidsinställd laddning kl 1 på natten, då är den oftast nyladdadad och batteriet lite varmare så att den regenererar bättre. Förvärmningen av kupen vid kall väderlek värmer inte batteriet tillräckligt för att slippa begränsningar på regenererinten.

Även här måste jag påpeka att min andra elbil BMW i3 har löst detta mycket bättre. Vid schemalagd temperering värms både kupe och batteri upp till driftstemperatur så bilen är helt körklar utan begränsningar till utsatt tid på BMWi3.
Om man inte schemalägger temperering på i3an har även den begränsningar vid kall väderlek. Dvs om man bara trycker igång kupevärmen med appen som man gör på Teslan.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Det är en sådan funktion man vill ha. Jag vill ställa tiden då den ska vara helt körklar, varm kupé och varmt batteri. När allt ska starta får bilen räkna ut själv utifrån temperatur.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jensa skrev:
Det är en sådan funktion man vill ha. Jag vill ställa tiden då den ska vara helt körklar, varm kupé och varmt batteri. När allt ska starta får bilen räkna ut själv utifrån temperatur.
Precis, hur svårt kan det vara ?
BMW kan ju! Och många fler mindre premiummärken.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Har aldrig sett en endaste km kommit in via regen under 4500 mils körning, har inte kört enbart uppför.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Och med det vill du ha sagt att du tror att regen är en myt, eller? :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

provoman skrev:
Har aldrig sett en endaste km kommit in via regen under 4500 mils körning, har inte kört enbart uppför.
Jag såg det tydligt när vi i sommras körde över ett berg
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Lunna
Teslaägare

Inlägg av Lunna »

jonas skrev:
Jensa skrev:
Precis, hur svårt kan det vara ?
BMW kan ju! Och många fler mindre premiummärken.
Ja verkligen. Min Volvo 940 hade det till och med, dock eftermonterad bensinvärmare men ändå, borde vara enkel matte.
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

provoman skrev:
Jorå, man kan få tillbaka ganska många kilometer om man regenererar ner för ett fjäll. Min gamla prius plugin laddade faktiskt fullt, medan Teslan får lite mer att åka på bara.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
provoman skrev:
Jorå, man kan få tillbaka ganska många kilometer om man regenererar ner för ett fjäll. Min gamla prius plugin laddade faktiskt fullt, medan Teslan får lite mer att åka på bara.
Konstigt att vi inte skapat en tråd om just det, rekordet i regen lixom ;)
Hmmm Aurlandsvangen är ju min absoluta favvo-cykel-backe och där finns det en perfekt placerad SuC oxo 8-) ;)
(ca 1400möh och konstant 8% lutning)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Jag laddade till 100% här om dagen. Förvärmde bilen väl innan avfärd.

I första ronellen släppte jag på accelerations-pedalen och fick full re-gen! Ingen begränsning i återmarningen trotts 100% batteri.
IMG_7035.JPG
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Zoidberg skrev:

I första ronellen släppte jag på accelerations-pedalen och fick full re-gen! Ingen begränsning i återmarningen trotts 100% batteri.
Har du en strypt bil? Annars borde det inte gå att göra så. Är batteriet fullt så är det fullt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

jonas skrev:
Zoidberg skrev:

Har du en strypt bil? Annars borde det inte gå att göra så. Är batteriet fullt så är det fullt.
Han har nya 60:n, dvs strypt 75:a. Det var ju en diskussion tidigare i tråden om huruvida den skulle tillåta laddning över bilens strypta 100% genom regen eller inte. Att det går rent tekniskt vet vi, men frågan är hur hårda Tesla var på att tillämpa begränsningen i mjukvaran. Det finns ingen större anledning att begränsa det, såklart. Men då vet alla med nya 60 att om de ska åka riktigt långt är det bara att lösa någon som bogserar bilen 100 varv runt kvarteret först för att ladda batteriet helt fullt ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
jonas skrev:
Zoidberg skrev:

Han har nya 60:n, dvs strypt 75:a. Det var ju en diskussion tidigare i tråden om huruvida den skulle tillåta laddning över bilens strypta 100% genom regen eller inte. Att det går rent tekniskt vet vi, men frågan är hur hårda Tesla var på att tillämpa begränsningen i mjukvaran. Det finns ingen större anledning att begränsa det, såklart. Men då vet alla med nya 60 att om de ska åka riktigt långt är det bara att lösa någon som bogserar bilen 100 varv runt kvarteret först för att ladda batteriet helt fullt ;)
:lol: Ja det vore något det ;)
Skönt att få det bekräftat angående regen på 60:an iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar