På en Supercharger när gränsen till Österrike hade jag problem med att ladda bilen. Tre gånger fick jag starta om laddningen eftersom den kontinuerligt bröts efter några minuter. Störigt eftersom jag märkte av det när vi redan lunchat färdigt och ville åka vidare. Det blev ett långt stopp. Vid tredje gången misslyckad laddning hade jag hunnit få 150 km räckvidd på mätaren och med endast 80 km kvar till vår destination bestämde jag mig för att köra även om bilen ville ha mer kräm "to reach destination".
När jag hade tre mil kvar till vår destination kom felmeddelandet "Car Needs Service, Car May Not Restart". Vi var då precis på sluttampen och körde serpentinvägarna brant uppför berget. Jag fortsatte förstås. Räckvidden på bilen minskade drastiskt. De sista kilometrarna visade batteriet noll km. Nervöst!
Med andan i halsen parkerade jag utanför vårt hotell lycklig över att vara framme. Bilen var dock stendöd när jag försökte få igång den igen så när som på ett par till felmeddelanden "Check air suspension" och "12v battery low". Jag försökte koppla in laddkabeln men det lyste rött runt uttaget på bilen.
Nu visste jag inte om det var pga att jag kört slut på elen i bilen eller om det berodde på det första felmeddelandet. Jag ringde Tesla assistans som nu ordnar med bärgning av bilen till Salzburg. Förhoppningsvis är den fixad innan vi skall hem om en vecka.
Efter lite efterforskning på olika Tesla Forum verkar detta vara "the DC-DC connection that charges the 12V from the traction battery" som det är fel på. En annan Tesla-förare hade också problem vid laddning innan samma felmeddelande dök upp. Någon som har varit med om samma fel?
Tur i oturen hade vi i alla fall. Bättre att vara fast här jämfört med exempelvis en sunkig Autobahnhof i Leipzig