Min Tesla X bärgad i Österrike - Fel på DC-DC connection?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare

Min Tesla X bärgad i Österrike - Fel på DC-DC connection?

Inlägg av svante76 »

Familjen och jag har precis anlänt med vår Tesla X till en skidort i Österrike. Solen skiner, barnen slåss i baksätet och och jag har lite ont i magen eftersom jag har haft räckviddsångest de senaste milen. Nästan en helt vanlig åktur med andra ord fast denna gången är något fel...

På en Supercharger när gränsen till Österrike hade jag problem med att ladda bilen. Tre gånger fick jag starta om laddningen eftersom den kontinuerligt bröts efter några minuter. Störigt eftersom jag märkte av det när vi redan lunchat färdigt och ville åka vidare. Det blev ett långt stopp. Vid tredje gången misslyckad laddning hade jag hunnit få 150 km räckvidd på mätaren och med endast 80 km kvar till vår destination bestämde jag mig för att köra även om bilen ville ha mer kräm "to reach destination".

När jag hade tre mil kvar till vår destination kom felmeddelandet "Car Needs Service, Car May Not Restart". Vi var då precis på sluttampen och körde serpentinvägarna brant uppför berget. Jag fortsatte förstås. Räckvidden på bilen minskade drastiskt. De sista kilometrarna visade batteriet noll km. Nervöst!

Med andan i halsen parkerade jag utanför vårt hotell lycklig över att vara framme. Bilen var dock stendöd när jag försökte få igång den igen så när som på ett par till felmeddelanden "Check air suspension" och "12v battery low". Jag försökte koppla in laddkabeln men det lyste rött runt uttaget på bilen.

Nu visste jag inte om det var pga att jag kört slut på elen i bilen eller om det berodde på det första felmeddelandet. Jag ringde Tesla assistans som nu ordnar med bärgning av bilen till Salzburg. Förhoppningsvis är den fixad innan vi skall hem om en vecka.

Efter lite efterforskning på olika Tesla Forum verkar detta vara "the DC-DC connection that charges the 12V from the traction battery" som det är fel på. En annan Tesla-förare hade också problem vid laddning innan samma felmeddelande dök upp. Någon som har varit med om samma fel?

Tur i oturen hade vi i alla fall. Bättre att vara fast här jämfört med exempelvis en sunkig Autobahnhof i Leipzig :-)
IMG_6059.JPG
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Min Tesla X bärgad i Österrike - Fel på DC-DC connection

Inlägg av bylund »

Är det det som är felet så lär de ju hinna fixa det. Gissningsvis behöver ni inte bil så mycket på stället, så det blir inte så stort avbräck i planerna bara bilen blir klar i tid?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Be dom ladda bilen fullt till ni ska hem, så är det bara att tuta och köra :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Låter ju som om 12V batteriet fått en känga i alla fall. Hoppas att det är det och att ni snabbt får tillbaka bilen.
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

Vi på forumet lider med dig.... Hoppas det löser sig. Jag har haft liknande upplevelser med min Audi A2 när växellådan/robotväxeln strulade. Även en Ford Windstar som jag senare döpte till Forddjävlen (strul med kylarläckage) :D kul nu med lite distans men inte då "Skall man bli stående i en ödslig plats sent på kvällen" osv. med passagerarna som blir irriterade i takt med en annan. Inte bra för blodtrycket :) . Som vi bruka säga på forumet "håll oss informerade hur det fick" ;) . Vi är alltid nyfikna!
Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare

Inlägg av svante76 »

IMG_6084.JPG
De hämtade bilen imorse. Som tur är kom de tidigt så att jag fortfarande var vid hotellet och inte ute i skidbacken. Bärgarna hade aldrig hämtat elbil innan och letade efter motorn och frågade efter parkeringsbromsen. Första problemet blev att få in bilen i Neutral vilket inte gick eftersom bilen var stendöd.

Efter att ha kopplat in ström till 12-volts batteriet vaknade touch-screenen och jag kunde koppla in tow mode. Samma felmeddelanden dök upp som tidigare. Dragkroken kom till användning när de drog upp bilen på släpet.

Tesla har varit fantastiska och hört av sig flera gånger både på telefon och mail och erbjudit mig utbytesbil och hjälp. Dock har jag ännu inte fått reda på vad som är fel på bilen.

Jämförelsen med min Renault Zoe som bärgades för två veckor sedan är total. Även om hyrbil skall ingå i deras servicepaket hade ingen på Renault någon aning om hur jag skulle få tag på en ersättningsbil. Renaulten är fortfarande på verkstad för batteribyte och ingen hör av sig om någon info.

Det är inte varje dag jag har haft två bilar på verkstad samtidigt :-) Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare

Inlägg av thomas76 »

Tråkigt att sånt här händer och framförallt när ni inte är på hemmaplan. Endå kul att Tesla ringer och hör av sig och vill hjälpa till.
Jag hoppas inte något sånt här händer oss när vi nog skall ner till spanien i sommer i en model S 60 som vi köp men ännu inte fått.
Håller tummarna att det löser sig snabbt och smidigt
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Hur bärgar man en facelift Model S utan dragkroken i en sådan situation?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Finns bogserögla att fästa har jag för mig att jag läst i manualen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

MangeT skrev:
Finns bogserögla att fästa har jag för mig att jag läst i manualen.
framtill. Bak får man dra i bakvagnen tydligen...
http://assets.teslastatic.com/roadside_ ... xtract.pdf
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare

Inlägg av svante76 »

Nu fick jag mail från verkstaden. Jordfel. Kan ta tid detta.

"The problem of the car is caused because of an isolation issue. So we have to check the whole electricity of the car to find the issue.
Hope we´re successful today. I will inform you as soon as I have further news for you.
When do you drive back to Sweden?"

Forts. följer
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

Usch, bådar inte gott. Hoppas dom prioriterar dig som ska vidare! Håller tummarna för er skull!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

enklast är väl då om dom bara betalar flyg tillbaks för er och ni får en svensk hyrbil när ni är tillbaks? jäkla meck med österrikisk hyrbil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
enklast är väl då om dom bara betalar flyg tillbaks för er och ni får en svensk hyrbil när ni är tillbaks? jäkla meck med österrikisk hyrbil.
Det mecket får nog Tesla stå för dock. Inte värre än någon annan hyr- eller lånebil som ska tillbaka långt. Sverige är inte Norge. Det är ok att köra utlandsregistrerade bilar tillfälligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
HelectriC skrev:
Det mecket får nog Tesla stå för dock. Inte värre än någon annan hyr- eller lånebil som ska tillbaka långt. Sverige är inte Norge. Det är ok att köra utlandsregistrerade bilar tillfälligt.
ja, men det är kanske bekvämare för de drabbade att flyga tillbaks och kan man få Tesla in på de tankarna, så är det ju bara att köra på.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare

Inlägg av svante76 »

Håller med om att det vore smidigare att flyga hem speciellt om jag ska få med mig alla skidor mm. Min nyinköpta skidhållare kräver dragkrok och är tung men den är väl bara att checka in på planet. Mina få elbilsmotståndarvänner tycker plötsligt det är väldigt kul att pika mig när jag nu har två elbilar på verkstaden :o
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Det måste vara höjden av otur att ha två haverier samtidigt!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare

Inlägg av svante76 »

Nu har jag precis avklarat sista åket i backen och Tesla meddelar att de levererar min bil på en lastbil hit om ett par timmar. Allt löser sig alltså galant :D Här är svaret jag fick från verkstaden om vad som var fel:

"Hey, the hv harness from the HVJB to the front drive unit, and the A/C compressor was faulty"

Alltså fel på en högvoltskabel och på kompressorn till A/C'n.

Min Renault Zoe är också klar på verkstaden nu med nytt batteripaket. Tack för all support!
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

Vad skönt! Tack för vi fick följa ert "öde". Elkritikerna kör snart Elbil det är bara en tidsfråga :D Kör försiktigt hem!
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

Va skönt! Teslasupporten funkar även i övriga länder, härligt! Kör försiktigt hem nu bara! ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Riktigt skönt att höra! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Fantastiskt! Vilken härlig avslutning!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Skönt att slippa p-avgiften när du var där nere ;)
Skriv svar