Provkörning intryck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Re: Provkörning intryck

Inlägg av Smutt »

kangru skrev:
rightnow skrev:
Smutt skrev:
Hade satt dom baklänges en i mitten och en bakom passagerare har inte provat men när jag hade små hade jag betydligt mindre bilar, men nu är jag bara 184cm Bild
Ja går det vore det ju grymt bra!

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Räkna med att du kan få plats med två bakåtvända där bak och en vuxen också. Men se till att ta panoramataket så du får mer takhöjd så det blir lite lättare att få in och ut dem.

Du får in remmarna under sätet fast mitt under stolarna och inte vid bultarna, du kan dock dra bak dem sen.

Det taket ingår väl nu?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Smutt skrev:
kangru skrev:
rightnow skrev:
Smutt skrev:
Hade satt dom baklänges en i mitten och en bakom passagerare har inte provat men när jag hade små hade jag betydligt mindre bilar, men nu är jag bara 184cm Bild

Räkna med att du kan få plats med två bakåtvända där bak och en vuxen också. Men se till att ta panoramataket så du får mer takhöjd så det blir lite lättare att få in och ut dem.

Du får in remmarna under sätet fast mitt under stolarna och inte vid bultarna, du kan dock dra bak dem sen.

Det taket ingår väl nu?
Jag menar det som går att öppna. Jag vet inte hur glastaket är men jag gissar att det är bättre takhöjd än metalltaket.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

kangru skrev:
Smutt skrev:
kangru skrev:
rightnow skrev:
Smutt skrev:

Det taket ingår väl nu?
Jag menar det som går att öppna. Jag vet inte hur glastaket är men jag gissar att det är bättre takhöjd än metalltaket.
Jag har plåttak ser ingen brist på takhöjd därbak i bilen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Har fått låna en P85D med plåttak när min X får sina dörrar fixade. Känner att det är mycket trångt där bak, både i takhöjd och benutrymme. Dock är det ju lite Liseberg när man kör ut på motorvägen och vid alla rödljus.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

kangru skrev:
rightnow skrev:
Smutt skrev:

Remmarna till stolarna? Har vara testat isofix så vet inte riktigt hur det funkar annars. Men är inte låst vid isofix. Byter barnstol efter bil.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

kangru skrev:
Smutt skrev:
kangru skrev:
rightnow skrev:
Smutt skrev:

Det taket ingår väl nu?
Det är samma takhöjd på panotak som glastak, dvs båda alternativ som går att välja idag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

rightnow skrev:
kangru skrev:
rightnow skrev:
Smutt skrev:

Remmarna till stolarna? Har vara testat isofix så vet inte riktigt hur det funkar annars. Men är inte låst vid isofix. Byter barnstol efter bil.

Finns det isofix i mittensätet? Tydligen på en del https://www.manualslib.com/manual/10620 ... ml?page=26 kolla vad du har och testa vad som får plats på bredden.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:

Det är samma takhöjd på panotak som glastak, dvs båda alternativ som går att välja idag.
Detta är faktiskt en felaktig uppgift. Bilar med glastak har bättre takhöjd än bil med Panotak. Framförallt tydligt vid ytterplatserna bak, men även tydligt i fram. Jag har panotak på min bil och provsatt en bil med glastak. Jag slår huvudet i taket när jag vinklar huvudet mot någon av dörrarna i min bil även när stolen är i sitt absoluta lägsta läge, men gör inte detta i en bil med glastak.

Vill man ha maximal takhöjd/komfort och har längre personer som åker både bak/fram så är glastak ett givet val om man inte absolut behöver montera takräcke.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:
HelectriC skrev:

Detta är faktiskt en felaktig uppgift. Bilar med glastak har bättre takhöjd än bil med Panotak. Framförallt tydligt vid ytterplatserna bak, men även tydligt i fram. Jag har panotak på min bil och provsatt en bil med glastak. Jag slår huvudet i taket när jag vinklar huvudet mot någon av dörrarna i min bil även när stolen är i sitt absoluta lägsta läge, men gör inte detta i en bil med glastak.

Vill man ha maximal takhöjd/komfort och har längre personer som åker både bak/fram så är glastak ett givet val om man inte absolut behöver montera takräcke.
Hur gammal är din bil med panotak? I min bil får jag next gen stolarna längre ner än i nyare bilar. Verkar som stolarna monteras högre nu av någon konstig anledning. Jag misstänker att takhöjden är den samma men stolarna är monterade högre. Baksätesbänken är jag dock osäker på.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Jag har en 2,5 åring i mitten bak och en 9 mån bakom passagerare. Går kanon och kan ställa stolen som jag vill utan problem när jag kör, dessutom får det plats en vuxen bakom.

Annars är ett alternativ att ha en bakåtvänd fram och en bakom passagerarstol eller i mitten bak (givetvis koppla från airbag) men gillar det inte riktigt då man inte ser höger backspegel.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:
helix skrev:
HelectriC skrev:

Hur gammal är din bil med panotak? I min bil får jag next gen stolarna längre ner än i nyare bilar. Verkar som stolarna monteras högre nu av någon konstig anledning. Jag misstänker att takhöjden är den samma men stolarna är monterade högre. Baksätesbänken är jag dock osäker på.
Min förra bil hade panotak, facelift och NextGen. Nuvarande bil har de nya premiumstolarna och panotak. Den jag testade med glastak hade premiumstolar och var alltså exakt samma som min nuvarande med panotak (2017). Tycker takhöjden var märkbart bättre med glastak (kanske inte i mitten av bilen, men definitivt vid ytterkanterna där glaset med glastak sträcker sig längre ut än vad panotak gör).

När det gäller NextGen vs. Premiumstolar så upplever jag dem som identiska när det gäller monteringshöjd i bilen. Däremot är Premiumstolen mkt skönare och snyggare samt har ett bekvämare nackstöd :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Tänk så olika man kan uppleva stolarna :D jag tycker premiumstolarna har för kort sittdyna och ger för lite stöd åt undersidan av låret samt en märklig kant vid skulderbladen som är okomfortabel. Det är lite av anledningen till att jag tvivlar på att byta ut min bil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

rightnow skrev:
Sitter och ska beställa en S snart. Men har det privilegiumet att jag har tvillingar på 2.5 år. De är ganska långa dock så de är i storlek av en 3 åring redan nu. Får man plats två framåtåkande på var sin sida bak om jag är 190? Bakåtåkande har jag redan släppt då jag antar att det är omöjligt.

Framåtåkande barn tar väl ingen direkt plats, så varför skulle det vara ett problem? Med två barn i den åldern skulle jag dock råda dig att fundera över att välja till extrastolarna i bagaget. De är sjukt smidiga till vardags. Mycket enklare att lasta i och ur barnen den vägen även på trånga parkeringsplatser (bilen är bred), och man slipper ha barnstolar monterade till vardags.

2,5 år är dock väldigt tidigt att vända barnen framåt, även om de är långa. Normalt brukar man råda att låta barnen vara bakåtvända sålänge det någonsin går, allra helst till de är fyra, gärna till de är fem. Alla bältesstolar och bälteskuddar har 15 kg som minimivikt, och det är väl rätt få 2,5-åringar som väger så mycket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

danni skrev:
rightnow skrev:
Sitter och ska beställa en S snart. Men har det privilegiumet att jag har tvillingar på 2.5 år. De är ganska långa dock så de är i storlek av en 3 åring redan nu. Får man plats två framåtåkande på var sin sida bak om jag är 190? Bakåtåkande har jag redan släppt då jag antar att det är omöjligt.

Framåtåkande barn tar väl ingen direkt plats, så varför skulle det vara ett problem? Med två barn i den åldern skulle jag dock råda dig att fundera över att välja till extrastolarna i bagaget. De är sjukt smidiga till vardags. Mycket enklare att lasta i och ur barnen den vägen även på trånga parkeringsplatser (bilen är bred), och man slipper ha barnstolar monterade till vardags.

2,5 år är dock väldigt tidigt att vända barnen framåt, även om de är långa. Normalt brukar man råda att låta barnen vara bakåtvända sålänge det någonsin går, allra helst till de är fyra, gärna till de är fem. Alla bältesstolar och bälteskuddar har 15 kg som minimivikt, och det är väl rätt få 2,5-åringar som väger så mycket.
Jag kollar på det! Bakåtvänt är ju bäst. Dom är smala, men långa och väger 14,5 kg nu. Så de väger säkert över 15 tills de är nästan 3 år och teslan kommer dock.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Det har egentligen inte bara med "vikt/längd" att göra på barnen utan även med skelettets utveckling. (Som är kopplat till både ålder och i viss mån vikt) Så därför ska man se till åldern också.

Ett "tyngre" litet barn har oftast fortfarande ett "svagt" skelett tyvärr.

På ett "kort" barn riskerar bältesremmar att belasta "fel" på kroppen osv.

Bäst/säkrast att sitta bakåtvänt så länge det är praktiskt möjligt. Där tyvärr "långa/stora" barn av praktiska skäl ofta får sitta framåtvänt tidigare.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar