Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Mistafrizz »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Oj så mycket kritik de var mot denna bilen... Jag tycker den känns som en av de första elbilar efter Tesla som är vettig även om fösta bil.
Ja de är inte den perfekta bilen, 3 fas jo vore bra men den har ju laddare.
Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Snabbladdare, ja de är väl lika bra som Tesla i princip beroende på hur laddkurvan ser ut men jo laddnätverkat är inte utbyggt samtidigt så är detta första bilen som "kräver" 100kw laddare.
Range, ja bra range som borde duga för de flesta och som ligger i klass med Tesla.

Ska bli spännande och se hur de upplevda kvalitén är på typ inredning och sådant. Jag säger inte att Tesla har dålig kvalitet men vi vet alla att de finns olika åsikter om detta och olika sätt att se på de.

Sedan skulle jag tro att i-Pace inte kommer uppgradera med nya funktioner efterhand, ja vi teknik galna tycker ju kanske detta är lite tråkigt och ser de som en nackdel men jag är också säker på att många med lite mindre teknik intresse ser detta som en fördel, man ser de som att Teslan inte är klar (vilket ju är sant för M3) medans i-pace är en färdigutvecklad bil.

Jag tycker de är superkul att de nu faktiskt finns någon som kan jämföra sig med Tesla.
OTA-updates får den faktiskt, hävdar de iaf.

Men hur tusan menar du att "snabbladdare är lika bra som Tesla i princip"? Det finns ju i praktiken bara 50 kW laddning för den i Sverige. Dvs, ganska exakt dubbelt så lång laddtid som på en Tesla. Dessutom väldigt mycket färre laddare.
Vilket andra trådar idag även bevisat kommer att kosta en del.

För mig är SuC oumbärligt - körde 90 mil igår och laddade 5 ggr upp till ca 75%.

90 x 0,75 = 67,5 kw x 5 = 337,5 kw

På Clevers stationer hade det kostat 1687,50kr, dvs 18,75kr/mil. :shock:

På stationer som debiterar per minut borde det ha blivit än dyrare.

Samt jäklar vilken tid det hade tagit.

Någon som vet hur mycket ”fri” laddning som ingår i Clever Komplett?

Eller tänker jag helt felt här?
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Oj så mycket kritik de var mot denna bilen... Jag tycker den känns som en av de första elbilar efter Tesla som är vettig även om fösta bil.
Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Snabbladdare, ja de är väl lika bra som Tesla i princip beroende på hur laddkurvan ser ut men jo laddnätverkat är inte utbyggt samtidigt så är detta första bilen som "kräver" 100kw laddare.
Range, ja bra range som borde duga för de flesta och som ligger i klass med Tesla.

Ska bli spännande och se hur de upplevda kvalitén är på typ inredning och sådant. Jag säger inte att Tesla har dålig kvalitet men vi vet alla att de finns olika åsikter om detta och olika sätt att se på de.

Sedan skulle jag tro att i-Pace inte kommer uppgradera med nya funktioner efterhand, ja vi teknik galna tycker ju kanske detta är lite tråkigt och ser de som en nackdel men jag är också säker på att många med lite mindre teknik intresse ser detta som en fördel, man ser de som att Teslan inte är klar (vilket ju är sant för M3) medans i-pace är en färdigutvecklad bil.

Jag tycker de är superkul att de nu faktiskt finns någon som kan jämföra sig med Tesla.

Men hur tusan menar du att "snabbladdare är lika bra som Tesla i princip"? Det finns ju i praktiken bara 50 kW laddning för den i Sverige. Dvs, ganska exakt dubbelt så lång laddtid som på en Tesla. Dessutom väldigt mycket färre laddare.
Ska föröka göra de tydligare vad jag menar. De jag vill säga är att man kan ladda en i-pace i princip lika snabbt som en Tesla (~100kW vs ~120kW) men precis som du själv skriver laddnätverken är inte utbyggda än vilket såklart är en nackdel. Om nu eon, ionity och andra håller vad de sagt så kommer ju denna skillnaden att suddas ut med tiden förhoppningsvis inom ett par år.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

chaffis75 skrev:
Legato skrev:
chaffis75 skrev:

Ska föröka göra de tydligare vad jag menar. De jag vill säga är att man kan ladda en i-pace i princip lika snabbt som en Tesla (~100kW vs ~120kW) men precis som du själv skriver laddnätverken är inte utbyggda än vilket såklart är en nackdel. Om nu eon, ionity och andra håller vad de sagt så kommer ju denna skillnaden att suddas ut med tiden förhoppningsvis inom ett par år.
I slutet av 2016 pratade tillverkarna bakom Ionity om 400 2018 och flera tusen i Europa 2020, i slutet av förra året pratade de om 400 i slutet av 2020 så Tesla är inte själva om att ha höga planer för snabbladdare och sen inte nå hela vägen. Återstår att se hur CCS nätverket byggs ut.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... bbladdare/

https://www.nyteknik.se/fordon/biljatta ... er-6881559
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Jaguar I-Pace

Inlägg av themax »

Jag tror inte avsaknaden av trefasladdning är en dealbreaker för de allra flesta, om det bara finns snabbladdare att tillgå vid längre resor. Vår laddlösning i samfälligheten är endast 16A enfas, och det kommer räcka för en absolut majoritet av alla som skaffar elbil.

Betänk att en bil står parkerad 95-98% av sin tid, och då räcker enfas långt. Kanske inte för Teslaägare som vant sig med trefas, men för genomsnittsföraren.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Legato skrev:
chaffis75 skrev:

OK. För mig en extremt stor stretch av "i princip samma" när man menar att det är om några år som man kommer kunna ladda med samma hastighet och tillgänglighet. Jag hade tyckt det var en för stor stretch tom om det gällde en tillverkare som iaf var ansluten till Ionity... Det är ju inte Jaguar, kan visa sig att det blir löjligt dyrt för "externa" bilar att ladda där.

Men visst, om några år kanske i-Pacen blir intressant... Å andra sidan ska den då konkurrera med den troligen jämnstora och väldigt mycket billigare Model Y.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Mistafrizz skrev:

För mig är SuC oumbärligt - körde 90 mil igår och laddade 5 ggr upp till ca 75%.

Om du vet att du kommer att ladda mycket på Clever så kan du ha abonnemang för 99:-/mån och då laddar du för halva priset, 2:50/kWh (eller bara 49:-/månad om du har dem som elleverantörer).

Om de inte gjort om Clever Komplett så betalar man 599:-/mån, får ladda "hur mycket som helst" både hemma och på deras stationer. Men när jag undersökte det där lite närmare så fanns det naturligtvis en begränsning på ett visst antal kWh/år, detta för att inte t.ex. taxichaufförer skulle kunna använda det. Minns inte nu, men kanske 5000 kWh/år?

Edit: kollade vad jag själv skrivit för ett par år sedan när jag diskuterade detta och där står det mycket riktigt att det är 5000 kWh/år i Clever Komplett. Så 599*12=7188/5000 kWh = 1,44/kWh.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

themax skrev:
Jag tror inte avsaknaden av trefasladdning är en dealbreaker för de allra flesta, om det bara finns snabbladdare att tillgå vid längre resor. Vår laddlösning i samfälligheten är endast 16A enfas, och det kommer räcka för en absolut majoritet av alla som skaffar elbil.

Betänk att en bil står parkerad 95-98% av sin tid, och då räcker enfas långt. Kanske inte för Teslaägare som vant sig med trefas, men för genomsnittsföraren.
Som påpekats innan så är det inte effekten på 11 kW de flesta vill åt utan möjligheten att sprida effekten på alla tre faser ifall villan har en 16A säkring. Då laddar du betydligt hellre med 3*5A än 1*15A för att få 3,45 kW. Vissa kommer kanske inte behöva ens så hög effekt men 1*10A är kanske i minsta laget.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

themax skrev:

Ja och nej...

* 95-98% stämmer säkert, men det betyder inte att den står parkerad vid hemmet så stor del av tiden.
* Det är tråkigt att behöva "säkra upp" med större huvudsäkring i huset och därmed större årskostnad pga att bilen inte klarar trefas.
* För en liten bil är problemet mindre, för en stor bil med stort batteri som denna är inte problemet lika litet.
* Man tappar flexibiliteten. Tråkigt att inte kunna dra iväg spontant på kvällen om man kört en längre sträcka på dagen.
* Man blir tvungen att ladda "dyrt" istället för att som med 3-fas kunna ladda tex mellan 02.00 och 06.00 när elpriset är som lägst (vilket också är bra för balanseringen av effektuttaget ur nätet).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag vill inte vara utan trefas. Absolut inte. Sen får det vara hur läcker inredning som helst. Lite synd att de inte fixade det. För mig är faktiskt trefas viktigare än laddnätverket. Behöver det bara på sommarsemestern och utan SuC skulle det väl ändå gå att ta sig till Skåne. Kanske skulle ta nån timme längre men det är ju egentligen bara två dagar om året det rör sig om. Däremot skulle jag inte överväga en längre tur ner mot Europa med en I-Pace som vi faktiskt gör nu. Finns nåt lockande i enkelheten med SuC och att det är GRATIS såklart. Men det finns ju andra semesterformer än bilsemester så det skulle väl inte göra så mycket.

Trefas är däremot värt mycket i vardagen. Man känner sig friare och mer oberoende. Att ladda från nästan tomt till 90% tar bara 6 timmar istället för 18-30 timmar. Tycker det är sällan man hittar en schuko som verkligen pallar med 16A. Ofta får jag nöja mig med 10A.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Så himla korkat att ha 32A 1-fas det gör ju att i praktiken kan man aldrig ladda mer än 3,6 kW. Vem har 32A över hemma? Då kan man ju inte ladda snabbt och billigt hemma längre.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Verdi skrev:
Jag vill inte vara utan trefas. Absolut inte. Sen får det vara hur läcker inredning som helst. Lite synd att de inte fixade det. För mig är faktiskt trefas viktigare än laddnätverket. Behöver det bara på sommarsemestern och utan SuC skulle det väl ändå gå att ta sig till Skåne. Kanske skulle ta nån timme längre men det är ju egentligen bara två dagar om året det rör sig om. Däremot skulle jag inte överväga en längre tur ner mot Europa med en I-Pace som vi faktiskt gör nu. Finns nåt lockande i enkelheten med SuC och att det är GRATIS såklart. Men det finns ju andra semesterformer än bilsemester så det skulle väl inte göra så mycket.

Trefas är däremot värt mycket i vardagen. Man känner sig friare och mer oberoende. Att ladda från nästan tomt till 90% tar bara 6 timmar istället för 18-30 timmar. Tycker det är sällan man hittar en schuko som verkligen pallar med 16A. Ofta får jag nöja mig med 10A.
Teslas UMC tillåter väl inte högre än 13A?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

oscfor skrev:
Verdi skrev:

Tror inte Schuko-standarden tillåter mer än 16A och UMC tillåter inte mer än 13A om man inte kör med "fuladapter" som gör att man kan få 16A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

oscfor skrev:
Verdi skrev:

Öh öh... Med i3:an såklart. :oops: :D
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Det där med rabatt är en stor fråga 10% så köper jag en 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

Vet nån när det kommer ut demobilar så man kan åka och titta på den?
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

Jerker skrev:
Mistafrizz skrev:

Om du vet att du kommer att ladda mycket på Clever så kan du ha abonnemang för 99:-/mån och då laddar du för halva priset, 2:50/kWh (eller bara 49:-/månad om du har dem som elleverantörer).

Om de inte gjort om Clever Komplett så betalar man 599:-/mån, får ladda "hur mycket som helst" både hemma och på deras stationer. Men när jag undersökte det där lite närmare så fanns det naturligtvis en begränsning på ett visst antal kWh/år, detta för att inte t.ex. taxichaufförer skulle kunna använda det. Minns inte nu, men kanske 5000 kWh/år?

Edit: kollade vad jag själv skrivit för ett par år sedan när jag diskuterade detta och där står det mycket riktigt att det är 5000 kWh/år i Clever Komplett. Så 599*12=7188/5000 kWh = 1,44/kWh.
Ok - det får bli att åka nuvarande bil tills den rasar ihop.

Kör man 5-10k mil per år så ju det enda alternativet just nu en Tesla med fri SuC.

Någon som vet vad bilar utan fri SuC får betala?

Och hur kommer Jaguar motivera en kostnad för sina ägare (Ionitynätverket blir väl inte fritt ens för dom bilmärkena som samäger det?)
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Mistafrizz skrev:
Jerker skrev:
Mistafrizz skrev:

Ok - det får bli att åka nuvarande bil tills den rasar ihop.

Kör man 5-10k mil per år så ju det enda alternativet just nu en Tesla med fri SuC.

Någon som vet vad bilar utan fri SuC får betala?

Och hur kommer Jaguar motivera en kostnad för sina ägare (Ionitynätverket blir väl inte fritt ens för dom bilmärkena som samäger det?)
Om du inte har fri supercharging på din Tesla så varierar priset i olika länder men i Sverige är det 1,90 kr/kWh så inte mycket dyrare om hemma om man jämför med Clever. Här kan du se priser i olika länder.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
Generalbogge skrev:
chaffis75 skrev:
Hittade inte valet att lägga till krok i deras design-studio på hemsidan, men det kanske kommer.
Jag har faktiskt inte själv sett den infon utan gick på vad andra skrev i denna tråden. Min poäng vara egentligen bara att även om 19000kr är mycket för en krok så är de inte långt från vad krokar kostar på många andra bilar, el eller fossila.

edit: ja kanske inte kan jämför med el då de väl bara finns på MX där den faktiskt ingår i bilen numera.

19000 är faktiskt utan moms, men det är vad ÅF tar för att montera kroken. Detta görs inte på fabrik och därför framkommer den inte i designstudion. På samma sätt som takräcken som kostar 3750+moms inte heller är med i designstudion.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Finishen är mycket hög, jag satt ju i en produktionsbil och klämde och knappade på det mesta och det känns väldigt stabilt. En sak som man inte riktigt får grepp om ( :lol: ) på bilderna är faktiskt ratten. Den noterade jag som riktigt schysst, som gjord ur ett stycke på nåt sätt, väldigt skönt djup och känsla.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Trefas är ju kul här, men på hemmamarknaden Storbritannien har man oftast enfas till hushållen, och stora marknader som Norge och USA har också mest enfas (med större huvudsäkringar då, så 48 A är inga konstigheter). Med den produktionstakt som de verkar planera för så tror jag säkert att de kommer sälja slut på bilarna även med en enklare enfasladdare.

Så, tråkigt för Sverige och många andra länder, men kanske inte ett så stort problem för Jaguars försäljning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Det finns två möjliga lösningar på enfas-problemet. Antingen en liten DC laddare på 10 kW a ca 30 000 kr eller fas-fördelare eller vad det kallas Ferroamp energyhub eller Sundrive chargeboost exempelvis.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

AGCF skrev:
Det finns två möjliga lösningar på enfas-problemet. Antingen en liten DC laddare på 10 kW a ca 30 000 kr eller fas-fördelare eller vad det kallas Ferroamp energyhub eller Sundrive chargeboost exempelvis.
Detta har diskuterats in och ut i 5år på elbilsforumet. Då beträffande Leaf som har kort räckvidd och bara 1fas 16A samt frånvaro av CHAdeMO. Det har poppat upp lösningar och någon enstaka har tom köpt en 10kW CHAdeMO men den gick sönder ganska omgående om jag inte fattat fel. Det pratades även om Brusa som säljer eftermarknadsladdare för install i bilen.

Med fler och fler DC laddare längs vägarna så dog suget ut efter att mixtra med laddningen.

Jag tänker att det är nog ett större problem med 100kW laddning som bara funkar på laddare som inte finns än. I-Pace blir ju lite som att köpa en USA-tesla beträffande laddningen. Det är ju alla överens om att man inte gör.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Henrik Torphammar skrev:
AGCF skrev:
Detta har diskuterats in och ut i 5år på elbilsforumet. Då beträffande Leaf som har kort räckvidd och bara 1fas 16A samt frånvaro av CHAdeMO. Det har poppat upp lösningar och någon enstaka har tom köpt en 10kW CHAdeMO men den gick sönder ganska omgående om jag inte fattat fel. Det pratades även om Brusa som säljer eftermarknadsladdare för install i bilen.

Med fler och fler DC laddare längs vägarna så dog suget ut efter att mixtra med laddningen.

Jag tänker att det är nog ett större problem med 100kW laddning som bara funkar på laddare som inte finns än. I-Pace blir ju lite som att köpa en USA-tesla beträffande laddningen. Det är ju alla överens om att man inte gör.
Hm alla är nog inte överens 8-) som första bil är ju både i-pace och USA tesla vansinnigt men som andra bil tycker jag båda alternativen är okej, synd bara att dom är så dyra
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Jag trodde faktiskt inte de skulle gå ut såhär hårt "head-to-head" jämtemot Tesla i sin marknadsföring. Bryr sig verkligen folk om någon meter hit eller dit?

https://insideevs.com/jaguar-pace-versu ... ace-video/
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per52083

Inlägg av perkabolo »

iAkita skrev:
Jag trodde faktiskt inte de skulle gå ut såhär hårt "head-to-head" jämtemot Tesla i sin marknadsföring. Bryr sig verkligen folk om någon meter hit eller dit?

https://insideevs.com/jaguar-pace-versu ... ace-video/
För den som tycker att sträckan upp till hundra och till stopp är viktig är väl ändå alternativet P100D som gäller. För oss andra är det där liksom inget som vi väljer bil utifrån. ;)
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Skriv svar