Kan man köra plugin-hybrid på bara el?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Kan man köra plugin-hybrid på bara el?

Inlägg av Verdi »

dhanjel skrev:
Mojje skrev:
En snabb blick på blocket ger vid handen att en fin i3 REX går att få lös för kring 200k. Betänk att den är rostfri, bara kolfiber, plast och aluminium. Jag har en -14 med 9k mil på mätaren och jag har tankat färre än 10 gånger sen 2015. Att vara vaksam på med i3 är att det finns REX-bilar utan CCS och det är ju lite trist.
Tycker den ser liten ut bak dock, behöver in två barnstolar för att kunna hämta i skola/dagis osv.

Det är inga problem. Baksätet är ganska rymligt faktiskt. Mer plats än i en 3-serie/V60/A4 skulle jag säga. Dock strikt tvåsitsigt då det inte går att sitta i mitten. Vi har en bakåtvänd och en framvänd stol. Dock är en isofix-stol nästan ett måste och gärna en sån som går att snurra på om det är en bakåtvänd.

Det kan även vara lite bökigt med dörrarna om det är en trång parkeringsplats och det står en annan bil jämte.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

NEJ, om jag skall tolka din rubrik bokstavligt.
Det finns det skyddsfunktioner i bilen som ser till att bensinen inte blir för gammal, 6mån har jag för mig, och att motorn inte står stilla för länge. Så oavsett hur duktig du är på att köra på el så kommer motorn att starta vid vissa tillfällen för att se till att den mår bra och fungerar.

Korta svaret är annars: JA, om ditt körmönster stämmer med bilens spec. och du har bra laddmöjligheter.

Jag har en Outlander 2017 och kör all min vardagskörning på el. Laddar hemma och på jobbet. Sist jag tankade var den 5/8 har sen dess kört 100mil på MAX 10l bensin och resten el. Till helgen skall jag ut å köra en massa ved så då kommer säkert bensinmotorn få jobba lite.

Har bilen i varmt garage på vintern och aktiverar EV-läget, då kör jag även på el när det blir kallare ute. Motorn blir mycket mer benägen att starta om klimatanläggningen står på 20 grader eller mer så jag har den på 18-19 grader. Kör med stolsvärme och rattvärme så går det bra det med. :-)

Via veckoschematimern i bilen/appen så förvärmer jag bilen på jobbet, då är den snö/is-fri på rutorna och varm inuti, med ström från "väggen". (Kylning funkar naturligtvis på samma sätt.)

Tills dess vi anser oss ha möjlighet att prioritera en BEV med fjällresekapacitet och dragkrok så funkar Outlandern bra som alternativ. Vår andrabil är en E-Up som funkar superbra som just andrabil.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av dhanjel »

Ja lite så är tanken med, avvakta tills fler alternativ kommer.
På vardagarna kör vi bara i stadsmiljö, 2-5 mil kanske om dagen. Medans vi på helgerna kör relativt långa sträckor till släkt och vänner (20-50 mil).

Därför vore det skönt att hitta en bil som åtminstone tar bort avgaserna i staden, utan att för del del göra avkall på funktionaliteten som enda bil till en familj med hus (dvs hyffsat bagage och möjlighet till drag )

Vore så skönt att slippa ha två bilar.

Kollar lite på:
- Ny Kia Niro EV, bra pris typ 270kkr utan prut. Relativt litet bagage dock (men bra form), och inte så stor motor. Värdeminskning lär vara hyffsat.
- Kia Optima EV, samma som ovan men med större motor och bagage. Runt 100k dyrare.
- nya V60 T5, dock kort räckvidd och överdrivet stor motor måhända. Men har hyffsat rabatt så kanske 450kkr efter det och bidrag.
- Leaf, svåra att få tag på men runt 320kkr förutom när de spelar på bristen och höjer priset över nypris. Sen får man hyra bil om man ska längre sträckor.
- beg BMW x235xe. Hyggligt bagage, dock kort räckvidd jämfört med Kia. Strax under 300k
- beg model s runt 550. Dåligt utbud nu dock, vill gärna ha under 8k mil för att ha nybilsgarantin kvar. Bra utrymmen, mindre räckvidd/last-bekymmer men högre försäkring.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare

Inlägg av Mojje »

Swede1 skrev:
Mojje -> hur mycket batteri kapacitet har du kvar? Hur långt kan du köra?
Jag upplever att jag har samma räckvidd nu som när bilen var ny 2014. Kör 14mil varje dag (4*3.5 mil). Har cirka 11-12mils räckvidd på vintern och nu på sommaren cirka 14-15mil
Långsamladdar hemma och på jobbet. Rexen går i princip bara när den behöver underhållsköras. senast jag rexade var i Maj.
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Ken1

Inlägg av Ken1 »

Vi har en V90 T8.
Den går att köra på el för det mesta, men som tidigare nämnts så startar ICE motorn ibland, men då handlar det om kanske att den går knappt en minut ens (vilket den gör trots att Pure läget är valt! :( ).
Det är ju trots allt en kompromiss, men för en del av oss är det trots allt en bra lösning och kan locka in fler på elbilsbanan.
Är det ekonomiska viktigt (som det oftast är) så får man räkna på hur många korta resor man kör (vilket i vårat fall är klart största delen).
Men kör man mest korta resor är det typ bara på långresorna man kommer behöva tanka. Det blir snabbt en sport att klara sig så länge som möjligt på el. Det är ju det skönast också när ICE motorn inte märks...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ken1 skrev:
Vi har en V90 T8.
Den går att köra på el för det mesta, men som tidigare nämnts så startar ICE motorn ibland, men då handlar det om kanske att den går knappt en minut ens (vilket den gör trots att Pure läget är valt! :( ).
Det är ju trots allt en kompromiss, men för en del av oss är det trots allt en bra lösning och kan locka in fler på elbilsbanan.
Är det ekonomiska viktigt (som det oftast är) så får man räkna på hur många korta resor man kör (vilket i vårat fall är klart största delen).
Men kör man mest korta resor är det typ bara på långresorna man kommer behöva tanka. Det blir snabbt en sport att klara sig så länge som möjligt på el. Det är ju det skönast också när ICE motorn inte märks...
Sen ska man vara medveten om att Volvos T8-modeller ofta bränner bensin fast man tror man kör på ren el. De använder ju bränslevärmaren för värme även när man kör på el.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Visst kan man det, min Prius plug-in 2012 kan man köra 15 km på el sommartid om man kör försiktigt ska tilläggas.
På vintern måste man stänga av värmen först dock. :shock:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Mojje skrev:
En snabb blick på blocket ger vid handen att en fin i3 REX går att få lös för kring 200k. Betänk att den är rostfri, bara kolfiber, plast och aluminium. Jag har en -14 med 9k mil på mätaren och jag har tankat färre än 10 gånger sen 2015. Att vara vaksam på med i3 är att det finns REX-bilar utan CCS och det är ju lite trist.
Om du använder Rex så sällan varför betala extra för den?
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Vissa hybrider som är nästan elbilar med fullfjädrar värmare etc kan köras längre och hårdare på el om bensinen är slut. Eller om man installerar en liten switch som gör att bilen tror bensinen är slut. Jag tittade på en Volt/ampera med denna mod men just då fanns inga bilar att köpa till vettiga pengar.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

LarsL skrev:
Mojje skrev:
Om du använder Rex så sällan varför betala extra för den?
Jag har en Rex med lilla batteriet, trots att jag bara tankat 8,5l bensin dom sista 1800 milen, vill jag inte vara utan den. Det är väldigt skönt att kunna ha bråttom om man har bråttom.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Ibland funkar inte snabbladdning eller så är den upptagen, sett Leaf ägare få lördagskvällen förstörd pga snabbladdare upptagen i flera timmar.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Swede1 skrev:
Ibland funkar inte snabbladdning eller så är den upptagen, sett Leaf ägare få lördagskvällen förstörd pga snabbladdare upptagen i flera timmar.
Helt korrekt.
Med ett nätverk att INTE lita på så är rexen bra att ha. Kör 6000 mil om året och använder den ca 10 ggr per år.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dum fråga kanske, men vad händer om man helt enkelt låter bli att tanka, dvs man kör omkring i en laddhybrid med helt tom bensintank? Då kan ju inte förbränningsmotorn hoppa igång efter tycke och smak fastän det finns kräm i batteriet. Funkar då inte bilen alls längre, eller hur blir det då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

mati skrev:
Dum fråga kanske, men vad händer om man helt enkelt låter bli att tanka, dvs man kör omkring i en laddhybrid med helt tom bensintank? Då kan ju inte förbränningsmotorn hoppa igång efter tycke och smak fastän det finns kräm i batteriet. Funkar då inte bilen alls längre, eller hur blir det då?

På i3an fungerar då bilen som en elbil förutom att den saknar värmepump.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Sofie skrev:
mati skrev:

På i3an fungerar då bilen som en elbil förutom att den saknar värmepump.
Och det är iofs ganska logiskt eftersom i3 i grunden är en elbil. Men alla PHEVar då? De envisas ju med att motionera bensinmotorn titt som tätt av olika skäl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Din motor kommer förmodligen rosta ihop efter ett tag. Bättre då att köpa en billigare i3 utan motor.
Skriv svar