Typ-2 till CEE, vart?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av Teslaspolen »

Japp, i den ordningen!

Söker liknande denna: https://evconnect.se/collections/adaptr ... e-400v-16a

Är EVConnect bästa/billigast stället, eller finns andra också? Nästan 3000 kr för en adapter var rätt saftigt... Hade tänkt att använda en sådan istället för att krångla med att sätta ett trefasuttag på samma kabel som en laddbox.
Användarvisningsbild
Albin
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av Albin »

Sorry för trådkapningen, men gör den adaptern så att man kan ladda trefas med en Model 3?
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av bylund »

Nej, just denna gör att man kan koppla in valfri pryl med trefashandske i ett typ 2-uttag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av Svenssons »

Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken. Typ 2 levererar inte ström utan att först kommunicerar med lasten om strömstyrkan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av fth »

Jag har en sån som jag tror jag betalade väsentligt mindre än 3k för, jag ska se om jag hittar var jag köpte den (från Holland tror jag).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Svenssons skrev:
Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken.
Ett motstånd och en diod......
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av fth »

Henrik Torphammar skrev:
Svenssons skrev:
Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken.
Ett motstånd och en diod......
Precis, det är inte avancerad teknik som krävs, iaf inte för det enklaste protokollet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
Svenssons skrev:
Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken.
Ett motstånd och en diod......
Så det behövs inte mer? Typ 2 kräver ju normalt kommunikation via Mode 3-protokollet men är ett motstånd och en diod allt som behövs för att "lura" laddboxen att ge max ström?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Svenssons skrev:
Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken.
Ett motstånd och en diod......
Så det behövs inte mer? Typ 2 kräver ju normalt kommunikation via Mode 3-protokollet men är ett motstånd och en diod allt som behövs för att "lura" laddboxen att ge max ström?
Ja, motståndet bestämmer strömstyrkan du begär.

http://www.vectrix-forum.de/images/fbfi ... Schuko.pdf
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av fth »

fth skrev:
Jag har en sån som jag tror jag betalade väsentligt mindre än 3k för, jag ska se om jag hittar var jag köpte den (från Holland tror jag).
Glömde helt bort detta, sorry, men jag har grävt fram informationen nu.

Mycket riktigt från Holland och mycket billigare, €168 inklusive moms och frakt från :
http://www.laadkabelfabriek.nl/

Bra respons och service och snabb leverans, rekommenderas.

Adaptern verkar funka för det mesta, trasslar lite på vissa betal-laddare av någon anledning, jag ska testa lite mer på min egen laddstation på landet i helgen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av fth »

P.S. jag beställde dessutom en variant med förkortad Type 2-kontakt som gör det möjligt att koppla in den även på laddplatser med fast monterad sladd, kan kanske vara användbart ibland.
thumbnail_korte_en_lange_type_2.jpg
En annan fördel (eller nackdel, beroende på hur man ser det) är att den korta kontakten inte kan låsas fast i laddplats-änden, jag och andra på TCS har ju varit med om stationer som vägrar släppa sladden efter avslutad laddning, det är inte så kul.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av Teslaspolen »

Schysst, tack! Betytligt bättre än 3000 Kr i alla fall.

Tanken var att ha den vid en privat laddbox för att kunna ha en ren installation men ändå ha tillgång till t.ex vedklyv eller liknande vid parkering. Samt, att kunna få ut flera schuko till de stackarna som fortfarande kör avgasbil och vill ha motorvärmare. Torde väl fungera för ändamålet?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Schysst, tack! Betytligt bättre än 3000 Kr i alla fall.

Tanken var att ha den vid en privat laddbox för att kunna ha en ren installation men ändå ha tillgång till t.ex vedklyv eller liknande vid parkering. Samt, att kunna få ut flera schuko till de stackarna som fortfarande kör avgasbil och vill ha motorvärmare. Torde väl fungera för ändamålet?
Det borde det göra, köp en billig byggcentral och koppla in mha adaptern så får du både en- och trefasuttag att använda, kom bara ihåg att dra max 3*16A totalt :)

Många byggcentraler har också endast en eller två av faserna kopplade till schuko, försök hitta en med en varsin schuko för varje fas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar