Typ-2 till CEE, vart?
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Typ-2 till CEE, vart?
Japp, i den ordningen!
Söker liknande denna: https://evconnect.se/collections/adaptr ... e-400v-16a
Är EVConnect bästa/billigast stället, eller finns andra också? Nästan 3000 kr för en adapter var rätt saftigt... Hade tänkt att använda en sådan istället för att krångla med att sätta ett trefasuttag på samma kabel som en laddbox.
Söker liknande denna: https://evconnect.se/collections/adaptr ... e-400v-16a
Är EVConnect bästa/billigast stället, eller finns andra också? Nästan 3000 kr för en adapter var rätt saftigt... Hade tänkt att använda en sådan istället för att krångla med att sätta ett trefasuttag på samma kabel som en laddbox.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Typ-2 till CEE, vart?
Sorry för trådkapningen, men gör den adaptern så att man kan ladda trefas med en Model 3?
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Nej, just denna gör att man kan koppla in valfri pryl med trefashandske i ett typ 2-uttag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken. Typ 2 levererar inte ström utan att först kommunicerar med lasten om strömstyrkan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har en sån som jag tror jag betalade väsentligt mindre än 3k för, jag ska se om jag hittar var jag köpte den (från Holland tror jag).
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
Ett motstånd och en diod......Svenssons skrev:Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- fth
- Teslaägare
Precis, det är inte avancerad teknik som krävs, iaf inte för det enklaste protokollet.Henrik Torphammar skrev:Ett motstånd och en diod......Svenssons skrev:Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken.
/fth
Så det behövs inte mer? Typ 2 kräver ju normalt kommunikation via Mode 3-protokollet men är ett motstånd och en diod allt som behövs för att "lura" laddboxen att ge max ström?Henrik Torphammar skrev:Ett motstånd och en diod......Svenssons skrev:Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
Ja, motståndet bestämmer strömstyrkan du begär.Svenssons skrev:Så det behövs inte mer? Typ 2 kräver ju normalt kommunikation via Mode 3-protokollet men är ett motstånd och en diod allt som behövs för att "lura" laddboxen att ge max ström?Henrik Torphammar skrev:Ett motstånd och en diod......Svenssons skrev:Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken.
http://www.vectrix-forum.de/images/fbfi ... Schuko.pdf
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- fth
- Teslaägare
Glömde helt bort detta, sorry, men jag har grävt fram informationen nu.fth skrev:Jag har en sån som jag tror jag betalade väsentligt mindre än 3k för, jag ska se om jag hittar var jag köpte den (från Holland tror jag).
Mycket riktigt från Holland och mycket billigare, €168 inklusive moms och frakt från :
http://www.laadkabelfabriek.nl/
Bra respons och service och snabb leverans, rekommenderas.
Adaptern verkar funka för det mesta, trasslar lite på vissa betal-laddare av någon anledning, jag ska testa lite mer på min egen laddstation på landet i helgen.
/fth
- fth
- Teslaägare
P.S. jag beställde dessutom en variant med förkortad Type 2-kontakt som gör det möjligt att koppla in den även på laddplatser med fast monterad sladd, kan kanske vara användbart ibland.
/fth
En annan fördel (eller nackdel, beroende på hur man ser det) är att den korta kontakten inte kan låsas fast i laddplats-änden, jag och andra på TCS har ju varit med om stationer som vägrar släppa sladden efter avslutad laddning, det är inte så kul./fth
- Teslaspolen
- Teslaägare
Schysst, tack! Betytligt bättre än 3000 Kr i alla fall.
Tanken var att ha den vid en privat laddbox för att kunna ha en ren installation men ändå ha tillgång till t.ex vedklyv eller liknande vid parkering. Samt, att kunna få ut flera schuko till de stackarna som fortfarande kör avgasbil och vill ha motorvärmare. Torde väl fungera för ändamålet?
Tanken var att ha den vid en privat laddbox för att kunna ha en ren installation men ändå ha tillgång till t.ex vedklyv eller liknande vid parkering. Samt, att kunna få ut flera schuko till de stackarna som fortfarande kör avgasbil och vill ha motorvärmare. Torde väl fungera för ändamålet?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- fth
- Teslaägare
Det borde det göra, köp en billig byggcentral och koppla in mha adaptern så får du både en- och trefasuttag att använda, kom bara ihåg att dra max 3*16A totaltTeslaspolen skrev:Schysst, tack! Betytligt bättre än 3000 Kr i alla fall.

Många byggcentraler har också endast en eller två av faserna kopplade till schuko, försök hitta en med en varsin schuko för varje fas.
/fth