Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

McMagnus skrev:
Jägarns vicken maratontråd! :D

Borde visst tittat in här tidigare. Har gjort allt ni gjort, beställt, väntat, väntat, fått besked om skeppning, surfat båtar, kollat upp vad "slutmontering" innebär, etc. etc.

Beställde en blå Model S LR FSD den 7/5. Den 12/7 fick jag mail om att komplettera leveransuppgifter, men det va ju bara ett automatutskick. Samtidigt fick jag veta att bilen hade fått VIN och va på Atlanten och beräknades anlöpa Antwerpen 22/7. Jag hittade en annan båt än ni (Carnation Ace) som kom in 21/7 men låg vid en kaj där Google Maps visade att det stod hundratals bilar, så jag tror min bil va på den. Å andra sidan hittade jag VIN i källkoden på min sida och kunde se att den hade gått den 7/7 från Oakland. När jag frågade om leverans den 11/6 gissade han på ca 3 månader från beställning, men när jag frågade om den 12/7 gissade (en annan säljare) på månadsskiftet aug/sep.

Har även hittade den grymt bra infon om 0.49% så jag har frågat om det.
Ja, den här tråden börjar bli lång 8-)

Bilarna går från Houston via Norfolk, Antwerpen och till sist Rotterdam.
Så om du går in på maersk hemsida så kan man söka fram båtar som går mellan Houston till Rotterdam (ibland får man använda advanced search för att ändra datumet).
Då kan man ganska säkert hitta den båten som avseglade från Houston vid samma dag som det står på http://cfr.logisuite.net hemsidan.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

Teslanorr skrev:
Ett gäng bilar lastas idag/natt på båten SAFMARINE MAFADI I Huston
Härligt
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare

Inlägg av McMagnus »

Jägarns igen! Nu händer det grejer.

Jag mailade och frågade om sänkt ränta för 2h sedan och fick svar en dryg timme senare om att det va klart.

Och nyss fick jag mail om leverans! Inget fast datum än, men ett intervall 14-21/8. Vilket är 1-2v snabbare än jag fick besked om tidigare. Är det nåt magiskt med att nämna TeslaClubSweden? :D

Tjohoo!
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

McMagnus skrev:
Jägarns igen! Nu händer det grejer.

Jag mailade och frågade om sänkt ränta för 2h sedan och fick svar en dryg timme senare om att det va klart.

Och nyss fick jag mail om leverans! Inget fast datum än, men ett intervall 14-21/8. Vilket är 1-2v snabbare än jag fick besked om tidigare. Är det nåt magiskt med att nämna TeslaClubSweden? :D

Tjohoo!
Kul!
Vart mailade du då? Mailade samma fråga om räntan för två dagar sedan och har inte hört flaskhals. Du mailar på en lördag och får svar på två timmar...känner mig inte alls förbisedd.... ;)
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare

Inlägg av McMagnus »

Jag mailade min säljare, har haft kontakt med lite olika och jag tror vi ska undvika att nämna namn. Först mailade jag med en jag pratade med på MOS, men han slutade så då fick jag en annan, sen va han på semester ett tag så jag fick maila med en 3e, men 2an verkar vara tillbaka nu. Men det va faktiskt en 4e inblandad som mailade om räntan.

Summa summarum verkar det som de flesta borde kunna hjälpa dig.
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare

Inlägg av jseverinson »

Jag har ju fått preliminärt leveransdatum 31 juli till 7 augusti. Ringde i dag för att kolla status och fick då bekräftat som jag misstänkte att bilen är planerad att komma till Stockholm i morgon, alltså dagen innan leveransfönstret.

Jag fick veta att först när bilen är på plats så sätter de ett leveransdatum. Han jag talade med var ganska ovillig att prata med mig, men jag fick i alla fall veta att det de gör när bilen har kommit dit är att först inspektera den, därefter går den till "detailing" där jag förmodar att de sätter på skyltar, sätter i SIM-kort, lägger i laddkablar och fixar smågrejer de hittat. Sist men inte minst tvättar de bilen och sen är den klar för leverans.

Det är lite märkligt att de inte vill boka in ett datum - jag har uppfattat det som att andra har fått ett bokat datum flera veckor i förväg - utan de verkar förutsätta att jag kan komma dit på kort varsel. Vilket jag förvisso kan, men det är en annan sak. ;)
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare

Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av RobinG »

Ringde leveransavdelningen idag då jag måste meddela den jag hyr bil av hur länge till jag ska ha den. Hade förhoppningen om att jag skulle få ett någorlunda exakt besked då båten som min nya Tesla ska vara på anländer till Rotterdam under dagen. Leveransavdelningen: ”din bil har fått ett VIN nu men har ännu inte lämnat fabriken i USA, räkna med minst en månad till.”

14/7 vessel departed (bör vara Maersk Idaho)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare

Inlägg av RobinG »

Sorry för dubbelpost men nu damp plötsligt följande mail ned i inkorgen;

Bild

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

jseverinson skrev:
Jag har ju fått preliminärt leveransdatum 31 juli till 7 augusti. Ringde i dag för att kolla status och fick då bekräftat som jag misstänkte att bilen är planerad att komma till Stockholm i morgon, alltså dagen innan leveransfönstret.

Jag fick veta att först när bilen är på plats så sätter de ett leveransdatum. Han jag talade med var ganska ovillig att prata med mig, men jag fick i alla fall veta att det de gör när bilen har kommit dit är att först inspektera den, därefter går den till "detailing" där jag förmodar att de sätter på skyltar, sätter i SIM-kort, lägger i laddkablar och fixar smågrejer de hittat. Sist men inte minst tvättar de bilen och sen är den klar för leverans.

Det är lite märkligt att de inte vill boka in ett datum - jag har uppfattat det som att andra har fått ett bokat datum flera veckor i förväg - utan de verkar förutsätta att jag kan komma dit på kort varsel. Vilket jag förvisso kan, men det är en annan sak. ;)
Hmm, det känns ju så där om de sätter leveransdatumet så nära inpå.
Jag har 12-19 Augusti och det är min sista semestervecka, så jag har inga problem att komma på en gång, men andra kan ju ha det.

Jag har för mig att de andra som har tagit leverans av Raven inte fick det mail vi har fått (med en veckas lev-tid) utan de fick den exakta tiden i snitt 11 dagar innan leverans.
Nu har väl Tesla ändrat på det (undrar varför), men jag hade hellre sett att man visste exakt någon/några veckor innan.

Tex i mitt fall har jag som sagt 12-19 Augusti och den 12:e har jag tandläkartid. Den måste ju avbokas minst 24 timmar innan och säg att Tesla kommer med ett mail nära inpå kan det bli svårt (jag bor ju i Jönköping och måste ta tåg till Göteborg, så jag kan inte direkt svänga förbi efter tandläkaren).

Tror jag bokar om tandläkartiden redan nu så slipper jag det bekymret ;)
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare

Inlägg av McMagnus »

Och beträffande leverans, många ska väl till Trosta och hämta bil, men hur tar man sig dit utan bil? Jag läste nånstans buss 531 från Upplands väsby, men den går ju via Märsta, så varför går man inte på bussen i Märsta? Eller kan man boka el-taxi?
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare

Inlägg av perbjork »

MarcusC skrev:
jseverinson skrev:

Hmm, det känns ju så där om de sätter leveransdatumet så nära inpå.
Jag har 12-19 Augusti och det är min sista semestervecka, så jag har inga problem att komma på en gång, men andra kan ju ha det.

Jag har för mig att de andra som har tagit leverans av Raven inte fick det mail vi har fått (med en veckas lev-tid) utan de fick den exakta tiden i snitt 11 dagar innan leverans.
Nu har väl Tesla ändrat på det (undrar varför), men jag hade hellre sett att man visste exakt någon/några veckor innan.

Tex i mitt fall har jag som sagt 12-19 Augusti och den 12:e har jag tandläkartid. Den måste ju avbokas minst 24 timmar innan och säg att Tesla kommer med ett mail nära inpå kan det bli svårt (jag bor ju i Jönköping och måste ta tåg till Göteborg, så jag kan inte direkt svänga förbi efter tandläkaren).

Tror jag bokar om tandläkartiden redan nu så slipper jag det bekymret ;)
Stämmer. Jag hörde nada tills jag plötsligt fick leveransdatum o tid.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare

Inlägg av jseverinson »

Nu fick jag mail och SMS om faktiskt leveransdatum. 5 augusti klockan 10, i Trosta Park.
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

jseverinson skrev:
Nu fick jag mail och SMS om faktiskt leveransdatum. 5 augusti klockan 10, i Trosta Park.
Vad är Trosta Park förresten? Nåt nytt leveranscenter?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

jseverinson skrev:
Gött, då har du i alla fall fått en exakt tid och om en vecka har du den :D
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Sådärja, levererad och klar och hemkommen! Vilken bil och ett steg (två?) uppåt från en 90D! Återkommer med bilder och mer intryck ikväll när den fått sina 21". :D
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

erbo73 skrev:
Sådärja, levererad och klar och hemkommen! Vilken bil och ett steg (två?) uppåt från en 90D! Återkommer med bilder och mer intryck ikväll när den fått sina 21". :D
Wuut, wuut :D
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

Kilowatt skrev:
jseverinson skrev:
Jag kan ha helt fel, men jag killgissar att när Model 3 kom till Sverige så var det så många så man insåg att man inte kan leverera vid det vanliga SC utan bytte plats till då Trosta Park och kör vidare på det för alla modeller.

Men som sagt, jag vet ju inte hur det vanliga SC ser ut i Stockholm...
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare

Inlägg av perbjork »

MarcusC skrev:
erbo73 skrev:
Wuut, wuut :D
Vi vill ha rapport. NU :D
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

erbo73 skrev:
Grattis! Supernyfiken på alla intryck i plågsam detalj :)
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

MarcusC skrev:
Kilowatt skrev:
jseverinson skrev:
Jag kan ha helt fel, men jag killgissar att när Model 3 kom till Sverige så var det så många så man insåg att man inte kan leverera vid det vanliga SC utan bytte plats till då Trosta Park och kör vidare på det för alla modeller.

Men som sagt, jag vet ju inte hur det vanliga SC ser ut i Stockholm...
Aha! Verkar stämma - hittade en artikel på TCS webb som berättar mer:
http://teslaclubsweden.se/preludium-til ... shelvetet/
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare

Inlägg av McMagnus »

erbo73 skrev:
Är även nyfiken på leveransproceduren, eller om nån annan kan berätta. Har man god tid på sig för att t.ex. gå igenom ett rejält leveransprotokoll som det om Model 3 som nån postade häromsistens?
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare

Inlägg av AndreasF »

jseverinson skrev:
Å jag kl 13 samma dag fast i Göteborg. Intressant hur de ändrade första beskedet (via mail direkt från Delivery) från 23/8 till "7-14/8" och nu exakt 13:00 5/8. Dvs på pricken sju dagar före leverans, så man borde hinna boka av tandläkaren Marcus.
Nåväl, jag klagar inte, har väntat nog på denna kärra...
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Leveransen gick smidigt. Enbart 5 leveranser idag så ingen panik. Slarvigt polerad med nån liten repa som faktiskt killen i hallen lyckades polera bort. Annars såg den bra ut.
Frågade efter var man kan köpa ccs-adaptern, på nätet sa lev.killen. När jag sen stannade till och kollade mera låg det en sån i påsen för laddaren...

Sitter just nu i tel.kö till Tesla service pga detta meddelande. Har gjort hard reset utan lycka.
Med tanke på felkoderna känns det som en ABS-sensor gett upp. Surt efter 37 mil.
828819FD-F8AE-4A27-AFFD-F3EF8E83085C.jpeg
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

AndreasF skrev:
jseverinson skrev:
Å jag kl 13 samma dag fast i Göteborg. Intressant hur de ändrade första beskedet (via mail direkt från Delivery) från 23/8 till "7-14/8" och nu exakt 13:00 5/8. Dvs på pricken sju dagar före leverans, så man borde hinna boka av tandläkaren Marcus.
Nåväl, jag klagar inte, har väntat nog på denna kärra...
Wow, så först skrev de 7-18 (vilket är onsdag till onsdag och de flesta som har fått Trosta Park har onsdag-onsdag, medans Gbg verkar ha måndag-måndag).
Men du fick än tidigare. Härligt. Hoppas jag får sms snart då vi ändå kom i samma båt.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

erbo73 skrev:
Leveransen gick smidigt. Enbart 5 leveranser idag så ingen panik. Slarvigt polerad med nån liten repa som faktiskt killen i hallen lyckades polera bort. Annars såg den bra ut.
Frågade efter var man kan köpa ccs-adaptern, på nätet sa lev.killen. När jag sen stannade till och kollade mera låg det en sån i påsen för laddaren...

Sitter just nu i tel.kö till Tesla service pga detta meddelande. Har gjort hard reset utan lycka.
Med tanke på felkoderna känns det som en ABS-sensor gett upp. Surt efter 37 mil.
828819FD-F8AE-4A27-AFFD-F3EF8E83085C.jpeg
Hmm. Fasiken vad surt. Hoppas det löser sig utan större problem.
Såg någon annan som tog leverans av en MX tror jag och Airbagen varnade efter någon mil bara. Han fick en sunkig låne-tesla för Tesla ville fixa problemet ASAP.
Surt när man väntat så länge på en bil (oavsett pris).

Men om 20 år är allt glömt :lol:
Skriv svar