Dubbla laddboxar hemma
Moderator: Redaktion
Dubbla laddboxar hemma
Blir snart med elbil #2 och sitter då och funderar på hur jag ska lösa laddningsfrågan hemma.
Har idag en clever laddningsbox på väggen, men den har ingen inbyggd funktion att kunna balansera laddning mellan flera boxar.
Vad jag förstått ska man kunna köpa en lös "balanserare"?
Alternativet annars är att byta ut boxen mot ex tesla wc som klarar av detta. Dock har jag förstått att kvalitén är "sådär"?
Annat alternativ? Finns det någon "roligare" box?
Tacksam för tips och hjälp!
(jag behöver egentligen väldigt sällan ha båda inkopplade samtidigt, men jag ser helt klart gånger då det kommer att krocka)
Har idag en clever laddningsbox på väggen, men den har ingen inbyggd funktion att kunna balansera laddning mellan flera boxar.
Alternativet annars är att byta ut boxen mot ex tesla wc som klarar av detta. Dock har jag förstått att kvalitén är "sådär"?
(jag behöver egentligen väldigt sällan ha båda inkopplade samtidigt, men jag ser helt klart gånger då det kommer att krocka)
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Dubbla laddboxar hemma
Jag är mycket nöjd med min Easee box kombinerat med Tibber som elleverantör och en Watty till lastbalansering mot huvudsäkring. Man kan koppla ihop flera Easee så dom kan lastbalansera mot varandra.
Model S 100D
Även zappi har samma funktioner.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Lit Off Topic, men det brukar ju gå bra på detta forumetLatt skrev:Jag är mycket nöjd med min Easee box kombinerat med Tibber som elleverantör och en Watty till lastbalansering mot huvudsäkring. Man kan koppla ihop flera Easee så dom kan lastbalansera mot varandra.

Är du nöjd med din Watty? Jag har samma setup som du förutom Watty, och undrar hur pass snabb Watty är? Hinner den med att känna av förändringar i förbrukning och tala om för laddboxen att den ska strypa eller öka? Vi har även solceller, så jag skulle vlja använda Wattyn att på dagtid kunna ladda med endast solel. Det sägs att den har möjlighet att mäta solproduktion, men hittar inte mycket information om det.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Kör två tesla wc. En är master och lastbalanserar den andra.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Dubbla laddboxar hemma
Jag kör med chargestorm EVA med lastbalansering.
Funkar fint fint
Funkar fint fint
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Har för mig jag har läst svaret på detta innan, men för säkerhetsskull...hed skrev:Kör två tesla wc. En är master och lastbalanserar den andra.
Det gick väl slå på så de laddar alla bilar - inte bara Tesla?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
AbsolutTechNerd skrev:Har för mig jag har läst svaret på detta innan, men för säkerhetsskull...hed skrev:Kör två tesla wc. En är master och lastbalanserar den andra.
Det gick väl slå på så de laddar alla bilar - inte bara Tesla?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vi har bara en laddbox på 2 bilar. Förstår inte varför man skulle behöva ha två st.

Har båda bilarna 3-fas laddning? Om en av bilarna har enfasladdare så är det mig veterligen ingen av dessa boxar som lastbalanserar i ordets rätta bemärkelse.TechNerd skrev:Blir snart med elbil #2 och sitter då och funderar på hur jag ska lösa laddningsfrågan hemma.
Det enda som dom gör är att strypa alla faser så att totalen inte överskrids på någon fas.
Vill du ha sann lastbalansering bör du titta på denna solcellsinveter:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=17063
Blir kanske Overkill om man inte tänkt skaffa solceller.
Men kan vara bra att känna till. Kan ju kanske sänka huvudsäkring en ett steg med denna?!
Börja med den laddbox ni har idag och se om ni verkligen har ett behov av 2 st.
Vi har 2 bilar (Leaf + Zoe) och jag var inne på att skaffa ytterligare en box när andra bilen kom hem.
Har inte haft behov av fler boxar hemma. Dock så behöver vi inte ladda så ofta hemma.
Frun laddar Zoe'n 1-2 ggr/veckan och jag laddar Leaf'n på jobbet dagligen så det blir endast någon stödladdning då och då för den.
Kommer däremot att uppgradera Keba(b)-lådan som jag fick med Zoe'n vid köpet till en Eeasee laddbox i höst när vi flyttar. Har redan köpt den med en Watty som förhoppningsvis blir levererad inom kort...
På sikt blir det troligen också solpaneler på nya huset så då kommer denna box bättre till sin rätt.
Vi har 2 bilar (Leaf + Zoe) och jag var inne på att skaffa ytterligare en box när andra bilen kom hem.
Har inte haft behov av fler boxar hemma. Dock så behöver vi inte ladda så ofta hemma.
Frun laddar Zoe'n 1-2 ggr/veckan och jag laddar Leaf'n på jobbet dagligen så det blir endast någon stödladdning då och då för den.
Kommer däremot att uppgradera Keba(b)-lådan som jag fick med Zoe'n vid köpet till en Eeasee laddbox i höst när vi flyttar. Har redan köpt den med en Watty som förhoppningsvis blir levererad inom kort...
På sikt blir det troligen också solpaneler på nya huset så då kommer denna box bättre till sin rätt.
Bra info! Det har jag missat.[JM] skrev:Har båda bilarna 3-fas laddning? Om en av bilarna har enfasladdare så är det mig veterligen ingen av dessa boxar som lastbalanserar i ordets rätta bemärkelse.
Det enda som dom gör är att strypa alla faser så att totalen inte överskrids på någon fas.
Men kan vara bra att känna till. Kan ju kanske sänka huvudsäkring en ett steg med denna?!
Kian har tyvärr bara enfasladdning, får byta ut den också då.

Tyvärr är husets vinklar fel för solceller (är jag rätt säker på) men boxen i sig verkar ju riktigt trevlig.
Kanske får jag göra så att jag laddar schuko till Kian de få gånger det kommer att krocka, sen sätta ner A de nätterna på båda bilarna...
Får också börja fundera på hur man ska lägga upp laddningen. Antar att jag vill ladda bägge bilarna samtidigt. Åtminstone vill jag kunna ansluta bilen direkt när jag kommer hem, den rutinen har vi haft med Leaf och har därför i princip aldrig missat at ladda den.
Först tänkte jag L1 till Leaf och L2 och L3 till Teslan. Men jag är osäker på att den klarar ladda på två faser? Så sedan började jag fundera på 3-fas till Tesla med låg ström och 1-fas till Leaf. Då kommer L1 bli lite tyngre lastad, vet inte om den tål det. Kanske bättre att lägga Teslan på 1-fas också? Då kan jag kanske sortera om så att jag drar 16 A på L2 eller L3.
Först tänkte jag L1 till Leaf och L2 och L3 till Teslan. Men jag är osäker på att den klarar ladda på två faser? Så sedan började jag fundera på 3-fas till Tesla med låg ström och 1-fas till Leaf. Då kommer L1 bli lite tyngre lastad, vet inte om den tål det. Kanske bättre att lägga Teslan på 1-fas också? Då kan jag kanske sortera om så att jag drar 16 A på L2 eller L3.
Tidigare hade jag Leafen på en fas 10A och VVB på de andra två med 6A. Teslan låg också på VVBens två faser med 8A vardera. Fungerade utmärkt då huset har 3x20A in.
Har numera två teslor och inväntar leverans av två nya boxar med dynamisk balansering som också fungerar med solanläggningen. Valet föll på zappi.
Har numera två teslor och inväntar leverans av två nya boxar med dynamisk balansering som också fungerar med solanläggningen. Valet föll på zappi.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
De är helt rätt att lastbalanseringen inte fungerar i ordets rätta bemärkelse, standarden stödjer inte detta helt enkelt. laddboxen säger till bilen att du får dra tex 9 amp och då gäller detta alla faser eftersom standarden inte har stöd att säga 9 amp på fas 1, 16 på fas 2 osv.[JM] skrev:
Har båda bilarna 3-fas laddning? Om en av bilarna har enfasladdare så är det mig veterligen ingen av dessa boxar som lastbalanserar i ordets rätta bemärkelse.TechNerd skrev:Blir snart med elbil #2 och sitter då och funderar på hur jag ska lösa laddningsfrågan hemma.
De är bilen som reglerar hur mycket ström som tas ut, laddboxen bara berättar för bilen hur mycket den får plocka ur.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Teslaspolen
- Teslaägare
Ska inte vara några problem att ladda med två av tre faser på Tesla.LarsL skrev:Får också börja fundera på hur man ska lägga upp laddningen. Antar att jag vill ladda bägge bilarna samtidigt. Åtminstone vill jag kunna ansluta bilen direkt när jag kommer hem, den rutinen har vi haft med Leaf och har därför i princip aldrig missat at ladda den.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Hur gör man om villan har en huvudsäkring på 16A.
Nej jag vill inte höja säkringen.
1. En elbil som vill ha 32A, 230V, 7,4kW.
2. En andra elbil som vill ha 16A, 3-fas, 11kW.
Jag vill som standard att bilarna får 50-50%.
Men att jag på ett enkelt sätt kan välja 100-0% om jag vill, i en app tex.
Visst, är den ena bilen en Tesla kan jag ju i appen ställa hur många A den ska dra.
Men i vilka andra elbilar kan jag steglöst välja hur många A den ska dra med en app?
Visst, är den ena bilen en Tesla kan jag ju i appen ställa hur många A den ska dra.
Men i vilka andra elbilar kan jag steglöst välja hur många A den ska dra med en app?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mycket nöjd med den. Jag har 20A huvudsäkringar och 20A säkringar till laddboxen också. I början "övervakade" jag hur det betedde sig och om laddningen är igång och jag drar igång spisen eller tvättmaskin eller nått annat, kan jag se på "fas översikten" vilken belasning dom 3 olika faser har. Här har jag som högst observerat att den låg på 24A i ungefär 30-40 sekunder, sen drog den ner kräm till laddboxen och det stabiliserade sig på 18A.Mr S skrev:Lit Off Topic, men det brukar ju gå bra på detta forumetLatt skrev:Jag är mycket nöjd med min Easee box kombinerat med Tibber som elleverantör och en Watty till lastbalansering mot huvudsäkring. Man kan koppla ihop flera Easee så dom kan lastbalansera mot varandra.
Är du nöjd med din Watty? Jag har samma setup som du förutom Watty, och undrar hur pass snabb Watty är? Hinner den med att känna av förändringar i förbrukning och tala om för laddboxen att den ska strypa eller öka? Vi har även solceller, så jag skulle vlja använda Wattyn att på dagtid kunna ladda med endast solel. Det sägs att den har möjlighet att mäta solproduktion, men hittar inte mycket information om det.
Jag har "gamla" tröga säkringar så det är ingen fara att det går över en kort stund som detta. Jag misstänker att det inte heller skall vara nått problem med nya säkringar, men vet ej med säkerhet.
Model S 100D
- Monark1954
- Teslaägare
eGolf, nya går det via “laddprogram" styra hur mång ampere bilen test bör det programmet är aktiverat.Zalman3 skrev:Hur gör man om villan har en huvudsäkring på 16A.
T.ex hemma 10A och stugan 6A. Programmen har ingen GPS minne utan knyts i ditt laddchema
Med två Tesla WC inställda å max 12 A för två bilar 6 A var, med en ansluten blir det 12A.
Fasfördelning gör även se få visa en del Nibe produkter. Då är två fall täckta, bilar och panna.
Inget är som en tex Ferroamps fördelare men den blir kanske kombineras med solceller för att få valuta för pengarna.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Både Chargestorm och Charge-Amps har dubbelladdare. Båda finns att köpa på eways.se/shop
Hej
Har två laddare idag utan ihopkoppling.
Om det inte var så att jag hade en keba laddare innan så skulle jag ha köpt två tesla laddare.
Rekommenderar inte att bara ha en laddare även om det går.
Det kommer en dag du glömde att flytta kabeln till den andra bilen.
För att inte säkringen skall gå så laddare jag ena bilen direkt när jag kopplar in sladden och teslan laddar jag på natten.
Har två laddare idag utan ihopkoppling.
Om det inte var så att jag hade en keba laddare innan så skulle jag ha köpt två tesla laddare.
Rekommenderar inte att bara ha en laddare även om det går.
Det kommer en dag du glömde att flytta kabeln till den andra bilen.
För att inte säkringen skall gå så laddare jag ena bilen direkt när jag kopplar in sladden och teslan laddar jag på natten.