Funderar på att skaffa elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Funderar på att skaffa elbil

Inlägg av fth »

tor-ake skrev:
Bättre laddningsmöjligheter är ju ett understatement. Vill bara tillägga det, att det ena bilmärket kommer med ett laddnätverk som täcker hela västeuropa snart inkluderande norra norrland, de andra får man beställa otaliga laddkort och appar och sitta och bläddra timme efter timme i smartphonen för att planera en resa. Med en model 3 är det bara att knappa in destinationen i bilens navigator, och åka.
Detta tål att upprepas, har man tänkt åka på långresor med bilen så finns det i praktiken bara ett märke som fungerar smärtfritt idag.

Proportionerna brukar vara 8-20 Tesla-platser med 120kW mot 1-2 "alla andra"-platser med 50kW.

Utbyggnaden av "alla andra" pågår för fullt, men Teslas försprång är fortfarande enormt, det kommer att ta flera år innan dom är ikapp.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
taliz skrev:
Hyundai och Kia är plastiga, tråkiga, koreanska budgetbilar. Att folk överhuvudtaget kan vara intresserade av att betala lika mycket för dom som en Tesla(lär ha betydligt bättre andrahandsvärde) övergår mitt förstånd. Men det finns ju köpare till nästan allt...
Det är nästan som att jämföra en Lada med en Porsche.
Endel vill ju verkligen inte sticka ut. Hur skulle annars Volvo och VW sälja några bilar?
Nu är ju Model 3 dussinbilen jämfört med Hyundai eller Kias elbilar... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

LarsL skrev:
taliz skrev:
Hyundai och Kia är plastiga, tråkiga, koreanska budgetbilar. Att folk överhuvudtaget kan vara intresserade av att betala lika mycket för dom som en Tesla(lär ha betydligt bättre andrahandsvärde) övergår mitt förstånd. Men det finns ju köpare till nästan allt...
Endel vill ju verkligen inte sticka ut. Hur skulle annars Volvo och VW sälja några bilar?

Eftersom TS gillar sin Volvo så tror jag Kia Niro eller kona skulle passa han bra. Betydligt mer likheter mellan Volvo o dom bilarna.

Varför jag valde tesla long range är enkelt, jag var o provkörde Kia Niro. Den är inte speciell kul, plastig o (vanlig) bilinredning.
Men den största nackdelen är laddningstiden o ska du ut o åka i Sverige på semester så lycka till.

Med tesla 3 har jag åkt på resor som är 60 mil långa o åkt lika/ eller snabbare än diesel bil.
Tesla 3 laddar med wc nästan 7 mil i timmen, med en 50 kW ca 30 mil i timmen o med superchsrger hinner du knappt dricka kaffet.

Jag funderade på en Kia Niro men den kostar med lite utrustning typ 460 medan min LR kostade 650.
Jag är rätt övertygad att min LR kommer klara sig bättre med andrahandsvärdet.
Jag kommer ha kvar 240 om 3 år i restvärde +moms men halva den får jag dra av.
Gillar man Volvon xc70 o 940 så tror jag inte tesla 3 är det man söker.

Men om jag vore TS så skulle jag provköra teslan, jag köpte visserligen min utan att provkört en tesla 3 men kände att det var rätt bil när jag körde den från trosta park.
Sedan så tror jag det inte är så lätt att för andra bilfabrikanter att tillverka felfria elbilar på en gång. Tesla har rätt lång erfarenhet mot tex Kia o Hyundai som måste räknas som rookiesar.

Mig veterligen så behöver du sällan serva tesla.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

fth skrev:
tor-ake skrev:
Bättre laddningsmöjligheter är ju ett understatement. Vill bara tillägga det, att det ena bilmärket kommer med ett laddnätverk som täcker hela västeuropa snart inkluderande norra norrland, de andra får man beställa otaliga laddkort och appar och sitta och bläddra timme efter timme i smartphonen för att planera en resa. Med en model 3 är det bara att knappa in destinationen i bilens navigator, och åka.
Detta tål att upprepas, har man tänkt åka på långresor med bilen så finns det i praktiken bara ett märke som fungerar smärtfritt idag.

Proportionerna brukar vara 8-20 Tesla-platser med 120kW mot 1-2 "alla andra"-platser med 50kW.

Utbyggnaden av "alla andra" pågår för fullt, men Teslas försprång är fortfarande enormt, det kommer att ta flera år innan dom är ikapp.

/fth
Detta tål att upprepas en gång till.

Vi funderade också tidigare på en kona eller e-niro, men eftersom vi skulle ha elbilen som enda bil så måste långresor fungera utan strul.
Och då finns bara Tesla i nuläget.
Vi hade premiärsemester med 3:an nu efter midsommar, körde Hbg - Kiruna tur och retur. Var inga problem överhuvudtaget, och det var innan superchargern i Skaolu fanns. Kusten upp och 45:an ner.
Sen kommer ju ionity nu också, men det dröjer som sagt nog ett tag innan det är lika utbyggt.

Men visst, att vi bestämde oss för att provköra en S innan Jul kan ju också ha spelat in.... :lol:
Efter det var det kört.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Funderar på att skaffa elbil

Inlägg av taliz »

granlundii skrev:
taliz skrev:
granlundii skrev:
Håller delvis med taliz, men delvis inte. Skulle inte betala över 400000 kr för en ny Hyundai/Kia, men om typ ett år kan man köpa en begagnad Ioniq electric för under 200000 kr, vilket jag anser är mer bil för pengarna än en Model 3 för 500000-600000 kr. Överlag klart bättre kvalitet och kundservice än Tesla. Däremot billig/tråkig interiör på Kia/Hyundai.
Om "typ ett år" kan man köpa begagnade Model 3 också. Ju längre tiden går desto mer ointressanta kommer bilar som Ioniq, kona, eniro mfl bli både som nya och begagnade. Model 3 däremot lär fortsätta ha hög efterfrågan och hålla sitt värde betydligt bättre.
Ren spekulation från din sida. Är också möjligt att Kia/Hyundai kommer att hålla värdet bra, ifall driftssäkerheten visar sig vara utmärkt. Samtidigt kanske Model 3 kollapsar i värde ifall bilarna visar sig ha väldigt dålig driftssäkerhet, alternativt Tesla går i konkurs. Ingen kan säga hur framtiden ser ut - skulle önska lite ödmjukhet i debatten även om det kan vara svårt i ett forum med Teslafantaster (vidhåller ändå att inte jag heller tycker att en ny Kona/Niro EV är prisvärd).
Vad tror du det du kommer med är om inte spekulation? Eller du påstår dig veta hur det kommer gå? Bild

Det finns många anledningar till att Tesla fullständigt dominerar branschen idag. Allt pekar också på att det kommer fortsätta på samma spår närmaste åren. Det är betydligt mer troligt att det är koreanerna som kommer få det kämpigt framöver. Hyundai/Kia är nästan lika stora som VW, dvs de har en gigantisk omställning framför sig som kommer kosta fruktansvärt mycket pengar.
Kona, eNiro och esoul är samtliga i grunden budget-avgasbilar som man hängt ett batteripack under. Det enda de har gemensamt med Model 3 är att de drivs på el. Återigen, likt en Lada och Porsche båda drivs på bensin...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare

Inlägg av LarsA »

Begagnad VW e-golf med 35,8 kWh batteri och räckvidd på ca 200 km, borde kunna ge dig lite "Volvo" känsla och kosta ca 300 kkr.

Hade själv reserverat eNiro men blev besviken på att det inte blev dragkrok, kunde då bara välja medan två färger och priset blev lite högt. Så avbokade.
Var nära att köpa Kona men för litet bagageutrymme, rattens teleskop inställning var för kort för mig och ingen plats för bakre passagerare. Så inget köp.
Blev en Ioniq premium, kostar 200 kkr mindre än Tesla sr+. Har åkt Ystad - Sälen t.o.r. är nöjd har otroligt "snabb" laddning ( jämfört med likvärdiga elbilar ) 10-94% och låg förbrukning.
Men mycket på gång så om 1 år finns det mycket mer att välja medan, fast om man vill med "tåget" måste man ju stiga på någon gång också ;)
Avundas dig inte.
Polestar 2 awd -21
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

TS har idag en XC70 med Summum-paketet och skrev lite om ljudet.

Har inte lyssnat på något ljud i en Tesla, men det jag sett och läst så har M3 SR+ inte lika bra ljud som M3 LR och att det skiljer i runda slängar 113' mellan dessa modeller. Man börjar närma sig över 650' då som är en bit över vad KIA'n kostar.
Däremot har jag lyssnat på ljudet i KIA'n och det går inte att jämföra med hur Volvon låter. Hur Volvon låter vet jag då jag kommer ifrån en sådan innan det blev en Leaf Tekna (som har en fjantig baslåda bak) och det går inte att jämföra ljudet. För att tillägga så har vi också en Zoe med Bose-paketet som också "skulle" innebära bättre ljud, det är det inte...

Så, är det ljudet som är viktigt för TS så är det inte lätt, om man inte vill lämna iväg bilen för att förbättra ljudet med andra högtalare hos någon som jobbar med billjud.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

[quote="LarsA"]Begagnad VW e-golf med 35,8 kWh batteri och räckvidd på ca 200 km, borde kunna ge dig lite "Volvo" känsla och kosta ca 300 kkr.

Hade själv reserverat eNiro men blev besviken på att det inte blev dragkrok, kunde då bara välja medan två färger och priset blev lite högt. Så avbokade.
Var nära att köpa Kona men för litet bagageutrymme, rattens teleskop inställning var för kort för mig och ingen plats för bakre passagerare. Så inget köp.
Blev en Ioniq premium, kostar 200 kkr mindre än Tesla sr+. Har åkt Ystad - Sälen t.o.r. är nöjd har otroligt "snabb" laddning ( jämfört med likvärdiga elbilar ) 10-94% och låg förbrukning.
Men mycket på gång så om 1 år finns det mycket mer att välja medan, fast om man vill med "tåget" måste man ju stiga på någon gång också ;)
Avundas dig inte.[/

Hur långt kommer du på en fulladdning? Hur lång tid tar det att fylla batteriet?
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Erxon skrev:

Har inte lyssnat på något ljud i en Tesla, men det jag sett och läst så har M3 SR+ inte lika bra ljud som M3 LR och att det skiljer i runda slängar 113' mellan dessa modeller. Man börjar närma sig över 650' då som är en bit över vad KIA'n kostar.
Däremot har jag lyssnat på ljudet i KIA'n och det går inte att jämföra med hur Volvon låter. Hur Volvon låter vet jag då jag kommer ifrån en sådan innan det blev en Leaf Tekna (som har en fjantig baslåda bak) och det går inte att jämföra ljudet. För att tillägga så har vi också en Zoe med Bose-paketet som också "skulle" innebära bättre ljud, det är det inte...

Så, är det ljudet som är viktigt för TS så är det inte lätt, om man inte vill lämna iväg bilen för att förbättra ljudet med andra högtalare hos någon som jobbar med billjud.

Nu är visserligen ljudet rätt bra i min LR men det skulle aldrig vara prio för val av bil för mig. Skulle det vara det så är det väl bara att lämna in bilen o stoppa in en fet stereo.
Det som är A&O för mig med elbil är enkelheten att ladda samt snabbheten.

Hemma med wc får jag in 6,9 mil i timmen det är riktigt bra.
Om jag skulle behöva ladda ute så finns det massa laddare som klarar av 6,9 mil till 30 mil på en timme till tesla 3.

Som jag förstår så tar det betydligt längre tid med Kia Niro o liknande bilar.
För mig är laddning avgörande.
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

taliz skrev:
Tomas88 skrev:
taliz skrev:
Håller inte med om din jämförelse och det är inte samma pris heller. Du jämför fullutrustad bil med basutrustad (visst Teslan har säkert bättre basutrustning än Kian men ändå). Tillvalen på Tesla är inte billiga!
Jag har tidigare också dissat Kia och Hyundai men tycker de blivit betydligt bättre på senare år.
Har du själv provkört någon av dem?
Vad är det för "dyra" tillval till Model 3? Den kommer ju så gott som fullutrustad från grunden.
Jag har kört andra framhjulsdrivna bilar med 200hk, det går inte att jämföra med Tesla överhuvudtaget.
Annan färg än vit kostar mellan 8000-22000kr
Autopilot 66000 kr (dock inget jag efterfrågar).

Inget jag kollat upp men jag har läst att reservdelar och service är väldigt dyrt på Tesla.
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

TechNerd skrev:
Jag har en e-Niro och en Model S beställd.
Veckan efter jag skrivit på för e-Niro så släpptes 3:an i Sverige.

Vi är väldigt nöjda med e-Niro, men det går inte att komma ifrån att jag hade tagit en 3:a istället för e-Niro i den prisklassen om det hade varit idag.

Sju års garanti på Kian är inte fel, men samtidigt saknas idag appstyrning och ingen trefas-laddning (största nackdelarna).
Kvaliten har jag inget att klaga på och räckvidden är riktigt bra.

Sen en nackdel till för e-Niron är att den antagligen är väldigt lång väntetid på.
(Vi kommer behålla e-Niro när vår nya S har kommit)
Har inte Kian 3-fasladdning?
Hyundai Kona har det i alla fall så jag förutsatte att eNiron hade det också. Det är ju nästan samma bil. Tack för infon!

/Tomas
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare

Inlägg av David D »

Tomas88 skrev:

Inget jag kollat upp men jag har läst att reservdelar och service är väldigt dyrt på Tesla.
Jag har bara servat min Model S en gång på 4000 mil. Det kostade 2300 kr. Sen monterade de ut de extra barnstolarna från bagageutrymmet. Det kostade 750 kr. Min erfarenhet är att de är billiga. Sen finns det säkert dyra delar, tex MCU, som det kostar mycket att byta.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

filippb skrev:
Är Polestar 2 för dyr och för långt fram i tiden? Den kommer nog att kosta ca 600k efter miljöbonus initialt och börja levereras nästa sommar, har de sagt. Är nog det som ligger närmast kvalitets- och utrustningsmässigt om man gillar Volvo.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag sitter ju inte i sjön så visst hade jag kunnat vänta om det kommer ett bra alternativ.
Jag tycker ju egentligen över 400 000 kr för en bil är väl mycket så ja 600 000kr har passerat min gräns i alla fall.
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

tor-ake skrev:
Teslas Superchargers är ju så klar ett plus. Jag har som sagt aldrig ägt en elbil. Men är det verkligen så omständigt att ladda på andra laddare? Som jag har förstått det är de flesta gratis. Då behöver man väl inget laddkort?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tomas88 skrev:

Hyundai Kona har det i alla fall så jag förutsatte att eNiron hade det också. Det är ju nästan samma bil. Tack för infon!

/Tomas
Varken e-Niro eller Kona kan ladda med 3-fas.
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

GreenMachine skrev:
Många som sätter på sig ”fixarhatten” och kommer ned modellförslag. Det är ju kanske kul men den kanske vikigaste och mest avgörande frågan är väl kanske om du tänkt köpa bilen privat eller på/via företag?
Det är helt privatköp.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Tomas88 skrev:
tor-ake skrev:
Teslas Superchargers är ju så klar ett plus. Jag har som sagt aldrig ägt en elbil. Men är det verkligen så omständigt att ladda på andra laddare? Som jag har förstått det är de flesta gratis. Då behöver man väl inget laddkort?
De allra flesta snabbladdare kostar pengar. Det var många sedan det var vanlig5 med gratis laddare nu kostar det för det mesta pengar och du måste ha olika kort eller appar. Det är oftast också ganska dyrt också.
Men det är inte det som är det största problemet, jag snabbladdar så sällan att kostnaden inte är kritisk. Problemet är att det i Sverige finns mänga singelladdare, alltså bara en laddare per ställe. Är den laddaren trasig så är du körd. Antingen får du bärga till nästa laddare eller så får du hypermila till nästa laddare, om du kan. Detta kan jag som entusiast kanske acceptera och lösa, men det är inte roligt.

Teslas Supercharger har flera laddare på samma ställe så risken att alla ska vara sönder eller upptagna är betydligt mindre.
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

Snap02 skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:

Eftersom TS gillar sin Volvo så tror jag Kia Niro eller kona skulle passa han bra. Betydligt mer likheter mellan Volvo o dom bilarna.

Varför jag valde tesla long range är enkelt, jag var o provkörde Kia Niro. Den är inte speciell kul, plastig o (vanlig) bilinredning.
Men den största nackdelen är laddningstiden o ska du ut o åka i Sverige på semester så lycka till.

Med tesla 3 har jag åkt på resor som är 60 mil långa o åkt lika/ eller snabbare än diesel bil.
Tesla 3 laddar med wc nästan 7 mil i timmen, med en 50 kW ca 30 mil i timmen o med superchsrger hinner du knappt dricka kaffet.

Jag funderade på en Kia Niro men den kostar med lite utrustning typ 460 medan min LR kostade 650.
Jag är rätt övertygad att min LR kommer klara sig bättre med andrahandsvärdet.
Jag kommer ha kvar 240 om 3 år i restvärde +moms men halva den får jag dra av.
Gillar man Volvon xc70 o 940 så tror jag inte tesla 3 är det man söker.

Men om jag vore TS så skulle jag provköra teslan, jag köpte visserligen min utan att provkört en tesla 3 men kände att det var rätt bil när jag körde den från trosta park.
Sedan så tror jag det inte är så lätt att för andra bilfabrikanter att tillverka felfria elbilar på en gång. Tesla har rätt lång erfarenhet mot tex Kia o Hyundai som måste räknas som rookiesar.

Mig veterligen så behöver du sällan serva tesla.
Ja jag gillar Volvo som märke. Gör bilar med bra komfort och hög säkerhet. 940n gillar jag för att det är en extremt billig bil att ha när den körs så lite som jag kör den (ca 500 mil/år). Men jag har absolut inget emot Tesla. Model S är jäkligt snygg men med en prislapp som är långt utanför min budget. Model 3 har jag aldrig ens suttit i (har provkört Model S P100D). Får se om jag har vägarna förbi Malmö eller kan hitta något tillfälligt showroom eller vad de kallar det...

Vem som är rookie beror väl på hur man ser det. Hyundai har nog gjort bilar lite längre än Tesla ;)
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

Erxon skrev:

Ja 113kkr är ganska dyrt tillval. ;)
Har inget värstingljud i XC70n (High Performance) men tycker detta låter tillräckligt bra. eNiron vi provkörde var fullutrustad och jag tyckte ljudet var okej fast nog sämre än Volvon. Detta gör att jag är lite oroligt för att välja Kian utan detta paketet som då skulle inebära sämre ljud.
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

David D skrev:
Tomas88 skrev:

Jag har bara servat min Model S en gång på 4000 mil. Det kostade 2300 kr. Sen monterade de ut de extra barnstolarna från bagageutrymmet. Det kostade 750 kr. Min erfarenhet är att de är billiga. Sen finns det säkert dyra delar, tex MCU, som det kostar mycket att byta.
Ja det låter inte farligt. Vad är serviceintervallerna på Model 3?
På Kia eNiro var de 1500/mil eller 1år och skulle kosta max 2000kr sa bilhandlaren-
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tomas88 skrev:
David D skrev:
Tomas88 skrev:

Ja det låter inte farligt. Vad är serviceintervallerna på Model 3?
På Kia eNiro var de 1500/mil eller 1år och skulle kosta max 2000kr sa bilhandlaren-
Behövs ingen regelbunden service på Model 3, så det finns inget intervall.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tomas88 skrev:
taliz skrev:
Tomas88 skrev:
taliz skrev:
Håller inte med om din jämförelse och det är inte samma pris heller. Du jämför fullutrustad bil med basutrustad (visst Teslan har säkert bättre basutrustning än Kian men ändå). Tillvalen på Tesla är inte billiga!
Jag har tidigare också dissat Kia och Hyundai men tycker de blivit betydligt bättre på senare år.
Har du själv provkört någon av dem?
Vad är det för "dyra" tillval till Model 3? Den kommer ju så gott som fullutrustad från grunden.
Jag har kört andra framhjulsdrivna bilar med 200hk, det går inte att jämföra med Tesla överhuvudtaget.
Annan färg än vit kostar mellan 8000-22000kr
Autopilot 66000 kr (dock inget jag efterfrågar).

Autopilot ingår. Det är FSD som kostar extra.
Färg är inte mycket dyrare än andra.
Och som sagt, bilen är så gott som fullutrustad från start.

Service är extremt mycket billigare på Tesla eftersom det inte behövs, garantierna gäller ändå.

Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

LarsL skrev:
Tomas88 skrev:

/Tomas
Varken e-Niro eller Kona kan ladda med 3-fas.
Säker? Har specifikt frågat Hyundai ÅF om detta och fått beskedet att det går.
https://alltomelbil.se/hyundai-kona-ele ... -laddning/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Från nästa årsmodell får Kona Electric bland annat en 11 kW-trefas ombordladdare, istället för nuvarande på 7.2k-enfas.
Det kommer med nästa årsmodell, kanske då också på nästa årsmodell av e-Niro.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tomas88 skrev:
tor-ake skrev:
Ja, Det är ett jäkla meck att ladda på andra snabbladdare än Teslas Supercharger.

På en Supercharger gör du följande:
1. Stannar vid den.
2. Kopplar in kabeln.
3. Klart!

På en offentlig laddare som inte är Tesla gör du på följande sätt:
1 Stannar vid den.
2. Försöker identifiera vilket nätverk den tillhör.
3. Försöker leta rätt på rätt RFID-bricka som du måste beställa veckor innan du ska köra.
4. Inser att du inte har rätt bricka eller kan hitta rätt bricka.
5. Försöker leta rätt på app för nätverket.
6. Inser att du måste ladda hem ny app.
7. Skapa nytt konto för appen.
8. Lägger in kortuppgifter.
9. Koppla upp appen mot laddaren.
10. Förhoppningsvis startar laddningen men troligen klarar laddaren endast mindre än hälften av laddhastigheten mot Supercharger (48kW mot 120kW).
11. Klart (om inte laddningen avbryts och du måste starta om den vilket inte är helt ovanligt...).

Snabbladdare är sällan gratis numera. De flesta tar betalt för det inklusive alla större nätverk.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar