LarsL skrev:taliz skrev:Hyundai och Kia är plastiga, tråkiga, koreanska budgetbilar. Att folk överhuvudtaget kan vara intresserade av att betala lika mycket för dom som en Tesla(lär ha betydligt bättre andrahandsvärde) övergår mitt förstånd. Men det finns ju köpare till nästan allt...
Det är nästan som att jämföra en Lada med en Porsche.
Endel vill ju verkligen inte sticka ut. Hur skulle annars Volvo och VW sälja några bilar?
Eftersom TS gillar sin Volvo så tror jag Kia Niro eller kona skulle passa han bra. Betydligt mer likheter mellan Volvo o dom bilarna.
Varför jag valde tesla long range är enkelt, jag var o provkörde Kia Niro. Den är inte speciell kul, plastig o (vanlig) bilinredning.
Men den största nackdelen är laddningstiden o ska du ut o åka i Sverige på semester så lycka till.
Med tesla 3 har jag åkt på resor som är 60 mil långa o åkt lika/ eller snabbare än diesel bil.
Tesla 3 laddar med wc nästan 7 mil i timmen, med en 50 kW ca 30 mil i timmen o med superchsrger hinner du knappt dricka kaffet.
Jag funderade på en Kia Niro men den kostar med lite utrustning typ 460 medan min LR kostade 650.
Jag är rätt övertygad att min LR kommer klara sig bättre med andrahandsvärdet.
Jag kommer ha kvar 240 om 3 år i restvärde +moms men halva den får jag dra av.
Gillar man Volvon xc70 o 940 så tror jag inte tesla 3 är det man söker.
Men om jag vore TS så skulle jag provköra teslan, jag köpte visserligen min utan att provkört en tesla 3 men kände att det var rätt bil när jag körde den från trosta park.
Sedan så tror jag det inte är så lätt att för andra bilfabrikanter att tillverka felfria elbilar på en gång. Tesla har rätt lång erfarenhet mot tex Kia o Hyundai som måste räknas som rookiesar.
Mig veterligen så behöver du sällan serva tesla.