Funderar på att skaffa elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Funderar på att skaffa elbil

Inlägg av fth »

mati skrev:
Visst kan det gå bra att köra på Autobahn genom Tyskland utan att bli bromsad av andra. Men det händer ytterst sällan. Det vanliga är att man måste dela vägen men en miljon andra bilar och att det blir väldigt ryckig körning. Först går det hur fort som helst, plötsligt blir det tvärstopp, sen är det kolonnkörning i 80km/h, sen blir kolonnen snabbare och snabbare och plötsligt kör alla 150, sen blir det stopp igen, osv osv. Det är stressigt och tröttsamt, allt annat än trevlig körning.
I Danmark eller Sverige sätter man farthållaren på säg 120 och så håller man den hastigheten tills batteriet är tomt, typ. Det är totalt omöjligt i Tyskland.
Precis min erfarenhet, principen "farthållare på 120/130/140 och kör tills batteriet är tomt" funkar även i Italien, Frankrike och Spanien, och till viss mån i Österrike och Schweiz, det blir mycket vilsam körning på AP och man äter ju mil mycket effektivt.

Jag har också lyckats köra på hyfsat tom och hel autobahn några gånger, men eftersom jag är lite lat och gärna använder AP så är det ju max 150km/h som gäller, och då är vinsten försumbar mot länderna ovan. Med "normala" köer och vägarbeten som jag oftare råkar ut för så är snittfarten lägre i Tyskland än i andra länder.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
I Danmark eller Sverige sätter man farthållaren på säg 120 och så håller man den hastigheten tills batteriet är tomt, typ.
Om det ändå vore så väl.. i högerfältet ligger de som kör <110 och i vänsterfältet ALLA andra, även de som kör i 111kmh i mil efter mil = lååååånga köer i vänsterfältet som man aldrig kommer om.
Inte sällan är det dessutom nån lastbil, husvagn eller liknande som skall köra 1kmh snabbare än en annan lastbil/husvagn vilket gör att kön i vänsterfältet blir ännu längre.

Jag som bara körde MC from 2006-2017 är ju van att alltid kunna köra om. Dumt jag vet, men blir otroligt frustrerad ibland...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
mati skrev:
I Danmark eller Sverige sätter man farthållaren på säg 120 och så håller man den hastigheten tills batteriet är tomt, typ.
Om det ändå vore så väl.. i högerfältet ligger de som kör <110 och i vänsterfältet ALLA andra, även de som kör i 111kmh i mil efter mil = lååååånga köer i vänsterfältet som man aldrig kommer om.
Inte sällan är det dessutom nån lastbil, husvagn eller liknande som skall köra 1kmh snabbare än en annan lastbil/husvagn vilket gör att kön i vänsterfältet blir ännu längre.

Jag som bara körde MC from 2006-2017 är ju van att alltid kunna köra om. Dumt jag vet, men blir otroligt frustrerad ibland...

Händer väl men inte alltför ofta. Stora trafikdagar så är det ju mer så men vanligtvis är en svensk motorväg ganska tom. Förutom runt Stockholm.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Verdi skrev:
GreenMachine skrev:
Hade ett tag en BMW 520d och kunde lätt göra 120-130 mil på en tank om man inte var allt för offensiv på pedalen. Pendlade dessutom en till två ggr/månaden dryga 200 mil mellan Stuttgart -Stockholm så om det hade varit min arbetssituation och mitt bilbehov idag, så hade MSn åkt ur garaget på nolltid och elbil gått fetbort.

Lyckligtvis så ser min situation annorlunda ut idag Och förutom det så är det även roligt att det idag finns bilar för alla tänkbara behov. Haft två vätgasbilar och alla möjliga hybrider, plugin-er och elbilar och jag ser verkligen fram emot den dagen som jag kan Köpa en Tesla (eller annan elbil) som lika rapp och kul att köra, men som också kan leverera den räckvidd och höga fart över tid som riktiga tyska Autobahn-lok gör så galet bra.
Det är klart att om man sitter och kör ensam och kastar i sig nåt snabbt så får man vänta lite mer. Men är det så himla farligt?

Med en Model S 100D så är lite drygt 3 timmars (6 halvtimmes pauser) laddningstid på de 1786 km mellan Stockholm och Stuttgart. Total restid är då 19:28.

Kör man 25% för fort i snitt (väldigt svårt att göra i praktiken) får man ladda i nästan 4 timmar men är då framme på under 18 timmar.

Frågan är då: Hur mycket stannar du med en dieselbil på 14-16 timmars effektiv körning? Nog är det väl åtminstone 1 timme totalt? Två matstopp, kaffepauser? Kanske till och med 2 timmar?

Man förlorar alltså ca 2 timmar på att åka Tesla istället för 520D. Och på sån körning drar en 520d kanske 0,7 liter/mil. Ggr 16:-/liter och 178,6 mil = 2000 SEK. Då kan man se det som att man tjänar tusen spänn timmen när man laddar. Kör man så långt så är dagen och dygnet förstört i vilket fall. Man åker ju inte 180 mil i sträck för att precis hinna till ett möte direkt.

Jag fattar den där romantiska idén om "Autobahn-lok" men i praktiken fungerar en Model S nästan lika bra. Medelhastigheten på Autobahn är dessutom långt lägre än vad alla tror. Jag kände då inget sug efter en Panamera eller liknande.

PS. Och jag skriver inte detta för att det är specifikt en Tesla utan för att det är den elbil jag tycker är bäst lämpad för uppgiften.
Nja lite mer än två timmar är det nog. Gjorde München - Stockholm på 16 timmar nu i sommar (inte i en Tesla dock. Ska vara ärlig dock och tillägga jag inte gjort mer än en resa på A-bahn med en S och det råder absolut ingen tvekan om att det fungerar utmärkt om man håller sig till kanske max 150 och nöjd med det . Absolut!

Däremot så är det, hur man än nu ser på det en bit kvar tills att du kan ligga och tugga mil på +200 som du med lätthet gör i en Mercedes, BMW eller Audi om trafiken tillåter.

Men som jag även skrev så ser mitt behov inte idag ut som det gjorde då så Teslan passar perfekt just nu.
Verdi

Inlägg av Verdi »

GreenMachine skrev:
Nja lite mer än två timmar är det nog. Gjorde München - Stockholm på 16 timmar nu i sommar (inte i en Tesla dock. Ska vara ärlig dock och tillägga jag inte gjort mer än en resa på A-bahn med en S och det råder absolut ingen tvekan om att det fungerar utmärkt om man håller sig till kanske max 150 och nöjd med det . Absolut!

Däremot så är det, hur man än nu ser på det en bit kvar tills att du kan ligga och tugga mil på +200 som du med lätthet gör i en Mercedes, BMW eller Audi om trafiken tillåter.

Men som jag även skrev så ser mitt behov inte idag ut som det gjorde då så Teslan passar perfekt just nu.
Mina siffror kommer från https://abetterrouteplanner.com

Om trafiken tillåter... Som sagt, Autobahn-romantik. Verkligheten ser lite annorlunda ut. Vi hade en sträcka på 4 timmar mellan två SuC i Tyskland där vi tog oss 34 mil. Söndag var det också. Orkar inte ens tänka på hur det sett ut med tusen långtradare dessutom.
longtrip.png

De där +200 du snackar om är högst tillfälligt och görs mest för att det är roligt. Några tidsvinster som gör skillnad lär du inte göra. Varför nu man ens får för sig att sträckköra 190 mil på en dag?

Med en Model S 100D och 150% på skyltarna ser det ut så här. Det går att köra så fort man vill i princip.
munchen.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

fth skrev:
Precis min erfarenhet, principen "farthållare på 120/130/140 och kör tills batteriet är tomt" funkar även i Italien, Frankrike och Spanien, och till viss mån i Österrike och Schweiz, det blir mycket vilsam körning på AP och man äter ju mil mycket effektivt.
Problemet är naturligtvis den så kallade fria hastigheten på Autobahn i kombination med den vanvettiga mängden fordon. Det innebär att hastighetsskillnaden mellan bilarna blir enorm. Å ena sidan lämmeltåget med lastbilar som duttar fram i 80-90, å andra sidan personbilarna som kör allt mellan 100 och 300. Så fort någon av de långsammare bilarna kör om en ännu långsammare bil (inte sällan en lastbilschaffis som tror att hen är 0,0001km/h snabbare än lastbilen framför, vilket sedan visar sig vara fel) så blir det tvärstopp. Man måste bromsa, en del bromsar lite mer än egentligen nödvändigt, bilen bakom gör samma sak, det blir en dominoeffekt, och plötsligt står alla stilla. Det är så bilköer uppstår ur tomma intet, helt utan vägarbeten eller andra fysiska hinder. Och även om man inte blir stående så blir det mycket ryckig körning.
Alla andra länder har en hastighetsbegränsning som gör att skillnaden mellan bilarna inte blir så stor. Det blir ett jämnare flöde utan milslånga köer. Men att försöka få igenom en generell hastighetsgräns i Tyskland är omöjligt. Det har diskuterats så länge jag kan minnas. Men det finns mäktiga lobbyorganisationer som kämpar emot med näbbar och klor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

Autobahn-körning i Tyskland är inte särskilt aktuellt för egen del.

Gällande laddning som diskuterats mycket så får jag väl hålla med om att Teslas Superchargers kan vara en stor fördel om man gör mycket långkörningar där man passerar Superchargers. I mitt fall så tror jag inte att jag kommer göra resor där jag har behov av snabbladdning mer är max 5 ggr per år. Troligen mindre. Då är det kanske inte en jättefördel för just mig. Dessutom pågår ju utbyggnad för fullt.

Som jag förstått hittills så har både Kia eNiro, Hyundai Kona electric och Tesla Model 3 möjligheten till 3-fas laddning hemma. Att 3-fas laddning är intressant beror inte på att jag har behov av någon snabb laddning. Jag hade antagligen oftast klarat mig på 6 eller 10A enfas. Att jag tycker det hade varit bra beror på att jag vill fördela lasten över alla faser och då ha möjligheten att ställa ner laddeffekten så att man inte ligger på 16A trefas hela tiden.
Ställa ner laddeffekten verkar man kunna i Kian och Teslan. På Kona kan man det inte har en säljare sagt vilket har blivit ifrågasatt här så det skall jag kolla igen.
Jag vill också kunna programmera vilken tid bilen skall ladda och det kan man på Kia och Hyundai. Går det på Model 3? Vill alltså ladda nattetid då man inte har samma effektbehov på övriga huset.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Förra sommaren körde vi på västra sidan ner i Tyskland med massor av köer och vägarbeten. På hemresan följde jag en kompis (som jobbar mkt mot Tysklands bilindustri) tips att köra på östra sidan istället. Vi slapp i princip helt köer, gick till stora delar att köra så fort man ville. I en S75D är det ju dock meningslöst att köra snabbare än 150 ändå (och det är samma fart jag hade hållt med en fossil). Dock lite sämre tillgång till SUCs och tråkigare lägen på östra sidan.

Är just nu i Spanien och har avverkat nästan 200 mil i svärfars BMW 520D från 2017. Är förvånad över hur den kan vara så törstig trots att den är hopplöst slö... Vi har snittat 0,68 l/mil och då har jag aldrig kört mer än skyltat+15 (oftast långsammare än så).

Personligen är det som natt och dag. Jag ser fram emot fler långresor ner på kontinenten med Tesla. Med BMWn skulle jag aldrig ens komma på tanken...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

hooked skrev:
Ionity ska vara i framkant, men ändå är det strul och man behöver göra en sådan här video för att förklara alla varianter:
Ja, det är inte konstigt att det blir strul. Laddade hem appen nu men jag funderade ett tag på vad jag skulle fylla i på uppgiften för Fax, finns detta i de tyska elbilarna kanske? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Tomas88 skrev:
Autobahn-körning i Tyskland är inte särskilt aktuellt för egen del.

Gällande laddning som diskuterats mycket så får jag väl hålla med om att Teslas Superchargers kan vara en stor fördel om man gör mycket långkörningar där man passerar Superchargers. I mitt fall så tror jag inte att jag kommer göra resor där jag har behov av snabbladdning mer är max 5 ggr per år. Troligen mindre. Då är det kanske inte en jättefördel för just mig. Dessutom pågår ju utbyggnad för fullt.

Som jag förstått hittills så har både Kia eNiro, Hyundai Kona electric och Tesla Model 3 möjligheten till 3-fas laddning hemma. Att 3-fas laddning är intressant beror inte på att jag har behov av någon snabb laddning. Jag hade antagligen oftast klarat mig på 6 eller 10A enfas. Att jag tycker det hade varit bra beror på att jag vill fördela lasten över alla faser och då ha möjligheten att ställa ner laddeffekten så att man inte ligger på 16A trefas hela tiden.
Ställa ner laddeffekten verkar man kunna i Kian och Teslan. På Kona kan man det inte har en säljare sagt vilket har blivit ifrågasatt här så det skall jag kolla igen.
Jag vill också kunna programmera vilken tid bilen skall ladda och det kan man på Kia och Hyundai. Går det på Model 3? Vill alltså ladda nattetid då man inte har samma effektbehov på övriga huset.
Vill bara påpeka att både Kona och e-Niro saknar trefasladdning. Det har sagts att kommande årsmodell av Kona eventuellt kommer få det, men jag har inte lyckats få bekräftat att även e-Niro kommer få det. Men är du säker på att det inte funkar med 1-fas? Jag laddar med 13A, det ger ca 20 mils räckvidd på 12 timmar. Om du inte kör så mycket långresor är det kanske inte så ofta du kommer hem med tomt batteri och ger dig iväg på en 25 mils resa dagen efter? Vår huvudsäkring är på 20A och jag har aldrig haft något problem med att säkringarna går, men jag bor i och för sig i ett helt nybyggt hus med snåla vitvaror och effektiv uppvärmning. När jag hade en Zoe med 12-15 mils räckvidd var trefasladdningen ovärderlig, men jag har inte saknat det än enda gång med e-Niron eftersom den har så stort batteri och lång räckvidd.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tomas88 skrev:
Det går mig veterligen på alla elbilar på ett eller annat sätt. Men filosofin är olika. Tesla har en laddtimer som fungerar så att den inställda tiden representerar tidpunkten när bilen ska börja ladda. Du får räkna ut själv när den måste börja så att bilen är klar i tid.
Hos alla andra elbilar jag har kört (eller kör) fungerar det tvärtom. Dvs laddtimern ställs in till den tidpunkt som man vill att bilen är färdig. Man slipper alltså räkna själv. Men du vet inte exakt när bilen börjar ladda. Båda varianterna har sina för- och nackdelar.
Min Audi har lite både och, man kan nämligen även välja föredragen tidsintervall för laddning, t.ex. nattetid när elen är billig. Men jag har aldrig testat denna funktion.
Angående inställd laddeffekt så går detta att lösa smidigast genom installation av en laddbox. Där ställer du in vad din huvudsäkring tål. Resten sköts av bilen.
Och om du inte har en laddbox och det kanske inte går att ställa in i bilen vilken laddeffekt du vill ha så brukar den medföljande UMCn ha en sådan inställningsmöjlighet.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

mati skrev:
Och om du inte har en laddbox och det kanske inte går att ställa in i bilen vilken laddeffekt du vill ha så brukar den medföljande UMCn ha en sådan inställningsmöjlighet.
Kan ju vara på sin plats att tala om att det inte följde med någon UMC med Kia e-Niro, den fick man köpa själv.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

mati skrev:
Tomas88 skrev:
Det går mig veterligen på alla elbilar på ett eller annat sätt. Men filosofin är olika. Tesla har en laddtimer som fungerar så att den inställda tiden representerar tidpunkten när bilen ska börja ladda. Du får räkna ut själv när den måste börja så att bilen är klar i tid.
Hos alla andra elbilar jag har kört (eller kör) fungerar det tvärtom. Dvs laddtimern ställs in till den tidpunkt som man vill att bilen är färdig. Man slipper alltså räkna själv. Men du vet inte exakt när bilen börjar ladda. Båda varianterna har sina för- och nackdelar.
Min Audi har lite både och, man kan nämligen även välja föredragen tidsintervall för laddning, t.ex. nattetid när elen är billig. Men jag har aldrig testat denna funktion.
Angående inställd laddeffekt så går detta att lösa smidigast genom installation av en laddbox. Där ställer du in vad din huvudsäkring tål. Resten sköts av bilen.
Tack för infon.

Har sett att det finns laddboxar man kan ställa in effekten på, men dessa kostar väl en del mer?
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

TechNerd skrev:
mati skrev:
Kan ju vara på sin plats att tala om att det inte följde med någon UMC med Kia e-Niro, den fick man köpa själv.
Det stämmer. På Kian följer det däremot med en typ 2 kabel. På Hyundaien följer det däremot med en UMC.
Hur ligger det till med kablar på Teslan? Följer det med något?

Ang laddningen så har jag precis läst ett test på Mestmotor. https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -pengarna/ (Premiumartikel)

Noterar där att det verkar inte som att Kia och Hyundai har 3-fasladdning.

En annan sak jag noterar är att Teslan inte går att få med rattvärme och inte har någon värmepump för uppvärmningen. Lite anmärkningsvärt tycker jag.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Snap02 skrev:
nek0 skrev:
Snap02 skrev:
nek0 skrev:
Snap02 skrev:
Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Om du ställer ner den så tar det ännu längre tid. En tesla 3 LR fyller hela batteriet på 5-6 timmar från

Om jag laddar på 50kw så får jag nästan 30 mil i timmen.
Kör jag hemma på 11kw tesla wc får jag nästan 7 mil i timmen.

Ni som kör Kia eller kona eller leaf.
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
Ni som kör laddhybrid hur lång tid tar det för er att ladda era bilar?
Jag förstår att alla har olika krav. Jag är supernöjd att få i typ 20 mil på 3 timmar från mängder med offentliga laddare ute.
Visst hemma om bilen ska stå hela natten kan jag ställa ner laddningen men att kunna ladda snabbt är viktigt för mig.
På resor som jag gjort typ 60 mil enkel så går det lika snabbt som med diesel bilen skillnaden är att jag gör ett par korta snabba stopp, än typ ett längre o ett kort.

Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din) utan är uppriktigt intresserad av hur laddtider på andra elbilar funkar.
För mig som kör 2500-3000 per år är tesla 3 bra men vi får se hur jag upplever den efter första vintern. Jag tror det är bra på vintern med större batteri o snabbare laddning, man får mer marginal då.
"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"
Vad är du ute efter då? Vilken diesel bil jämför du med? Vilken diesel bil som startar resan på 60 mil med full tank måste man tanka innan man är framme?

Man försöker vara tydlig o skriver ( jag är inte ute efter att min bil är bättre än din)
Tydligen tror du att jag jämför mot din dieselbil ? Nej jag jämförde mitt sätt att resa med mina föra bilar en BMW 120D o tiguan 240 diesel -2017.
Jag kör inte 60 mil i sträck oavsett el eller diesel ( och jag tror det skulle vara svårt med elbil i dagsläget )
Med dieseln körde vi oftast ett längre stopp o sedan 1-2 korta toa/köpa kaffe etc.
Med tesla 3 LR kör jag två korta på vägen o en till när jag är framme. För mig var totaltiden den samma på stoppen.
Vad jag ville komma fram till är att laddningen påverkar inte min restid jämfört med mina dieselbilar.
Och nej jag är helt ointresserad av dieselbilar. Jag är klar med dom. Så det är ingen jämförelse mot din eller någons annan dieselbil.

Det jag är intresserad av är att få veta verkliga laddtider på andra elbilar o hybrider etc vid olika laddare. Såväl hemma som ute vid köpcenter osv.

Och nej jag behöver inte veta hur lång tid det tar att tanka en diesel jag har gjort det många gånger.

Jag kan bara tillväga att jag gasade minst lika mycket som med dieslarna, därför väljer jag att stanna vid sc efter 17-20 mil o inte kör 35-40 på ett stopp.

Ok,du stannar 3 gånger på 60 mil och det gör faktiskt jag med. Med en e-Niro kommer man 40 mil på en laddning utan problem. Tror du att man inte hinner ladda för 20 mil på dina 3 stopp? Om du bara slutar påpeka hela tiden hur mycket bättre M3 är än allt annat så lovar jag att inte motsätta mig. Alla här vet hu bra är en M3 ,men du måste fatta någon gång att den inte passa alla.
Du borde tagga ner, trist attityd. Har inte skrivit någonstans att någons bil är bättre än någons annan.
Jag har inga problem att komma 40 mil på en laddning. Mitt batteri får i exakta 49,9 mil o gasar jag inte hårt kommer jag längre än så.
Jag har sagt mina upplevelser o vad jag tycker när jag jämför mot min Vw o BMW. Ingenstans har jag skrivit att min tesla är bättre än dom.
Det enda jag skrivit är att jag är klar med dieselbilar.
Vad har du själv för bil idag? Vad har du haft innan den idag?
Ok du tycker att har trist attityd men jag kan inte hålla med dig :) . Vem var det som skrev det här du eller jag?
"Nej tesla är helt fel bil för dig, du förstår inte poängen med den. Ärligt talat så tror jag inte du har pengar varken till eller en BMW eller Audi osv.
Du kommer kunna fynda bland fossilbilar om 2—3 år du kan säkert hitta en Skoda eller Kia som passar din ekonomi
."
Vad jag kör är en sliten Skoda Superb kombi från 2018 och innan var det en Skoda Superb kombi från 2017 och innan den var det en gissa vad från 2014 :) Tidigare var det Opel Vectra kombi 2003,2005 och 2008 sedan var det en golf 6 2010,en Nissan Pulsar 2015 och en Golf Sportsvan ( de tre sista var som andra bil) Tidigare körde jag mellan 3 och 4000 mil/år idag ligger jag under 2000mil/år Om du kollar lite så kanske du kan lista ut varför jag inte kör en Tesla eller någon annan elbil. Kan hjälpa dig lite.jag köper mina bilar privat utan att låna pengar och tycker inte att det finns en bil som är för mig värd 1 000 000kr det andra får du lista ut själv
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Snap02 skrev:
nek0 skrev:
Snap02 skrev:
nek0 skrev:
"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"
Vad är du ute efter då? Vilken diesel bil jämför du med? Vilken diesel bil som startar resan på 60 mil med full tank måste man tanka innan man är framme?

Man försöker vara tydlig o skriver ( jag är inte ute efter att min bil är bättre än din)
Tydligen tror du att jag jämför mot din dieselbil ? Nej jag jämförde mitt sätt att resa med mina föra bilar en BMW 120D o tiguan 240 diesel -2017.
Jag kör inte 60 mil i sträck oavsett el eller diesel ( och jag tror det skulle vara svårt med elbil i dagsläget )
Med dieseln körde vi oftast ett längre stopp o sedan 1-2 korta toa/köpa kaffe etc.
Med tesla 3 LR kör jag två korta på vägen o en till när jag är framme. För mig var totaltiden den samma på stoppen.
Vad jag ville komma fram till är att laddningen påverkar inte min restid jämfört med mina dieselbilar.
Och nej jag är helt ointresserad av dieselbilar. Jag är klar med dom. Så det är ingen jämförelse mot din eller någons annan dieselbil.

Det jag är intresserad av är att få veta verkliga laddtider på andra elbilar o hybrider etc vid olika laddare. Såväl hemma som ute vid köpcenter osv.

Och nej jag behöver inte veta hur lång tid det tar att tanka en diesel jag har gjort det många gånger.

Jag kan bara tillväga att jag gasade minst lika mycket som med dieslarna, därför väljer jag att stanna vid sc efter 17-20 mil o inte kör 35-40 på ett stopp.

Ok,du stannar 3 gånger på 60 mil och det gör faktiskt jag med. Med en e-Niro kommer man 40 mil på en laddning utan problem. Tror du att man inte hinner ladda för 20 mil på dina 3 stopp? Om du bara slutar påpeka hela tiden hur mycket bättre M3 är än allt annat så lovar jag att inte motsätta mig. Alla här vet hu bra är en M3 ,men du måste fatta någon gång att den inte passa alla.
Du borde tagga ner, trist attityd. Har inte skrivit någonstans att någons bil är bättre än någons annan.
Jag har inga problem att komma 40 mil på en laddning. Mitt batteri får i exakta 49,9 mil o gasar jag inte hårt kommer jag längre än så.
Jag har sagt mina upplevelser o vad jag tycker när jag jämför mot min Vw o BMW. Ingenstans har jag skrivit att min tesla är bättre än dom.
Det enda jag skrivit är att jag är klar med dieselbilar.
Vad har du själv för bil idag? Vad har du haft innan den idag?
Ok du tycker att har trist attityd men jag kan inte hålla med dig :) . Vem var det som skrev det här du eller jag?
"Nej tesla är helt fel bil för dig, du förstår inte poängen med den. Ärligt talat så tror jag inte du har pengar varken till eller en BMW eller Audi osv.
Du kommer kunna fynda bland fossilbilar om 2—3 år du kan säkert hitta en Skoda eller Kia som passar din ekonomi
."
Vad jag kör är en sliten Skoda Superb kombi från 2018 och innan var det en Skoda Superb kombi från 2017 och innan den var det en gissa vad från 2014 :) Tidigare var det Opel Vectra kombi 2003,2005 och 2008 sedan var det en golf 6 2010,en Nissan Pulsar 2015 och en Golf Sportsvan ( de tre sista var som andra bil) Tidigare körde jag mellan 3 och 4000 mil/år idag ligger jag under 2000mil/år Om du kollar lite så kanske du kan lista ut varför jag inte kör en Tesla eller någon annan elbil. Kan hjälpa dig lite.jag köper mina bilar privat utan att låna pengar och tycker inte att det finns en bil som är för mig värd 1 000 000kr det andra får du lista ut själv
Uhm hade för mig du privatleasade?
Hursomhelst finns det ju en anledning du är här, du är intresserad av elbilar åtminstone. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

av taliz » 06 aug 2019 21:56
"Uhm hade för mig du privatleasade?
Hursomhelst finns det ju en anledning du är här, du är intresserad av elbilar åtminstone."
Nej sista bilen jag köpte på avbetalning var en 3år gammal Opel Vectra sedan från 1996.
Brukar byta efter 10 000mil men sist byte jag efter 6000mil för att jag ville ha adaptiv farthållare som jag hade då i Golfen.
Varför är jag här? Jo jag är intresserad av elbilar och den bil jag har nu klarar jag mig med några år till (låg skatt,låg förbrukning kör inte så mycket)
Nästa bil blir en elbil det kan jag lova . Eftersom jag ser nu att det inte blir några jätte intressanta bilar nästa år kommer jag att investera i solpaneler istället :) Alltid något för miljön och plånboken :lol:
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Verdi skrev:
GreenMachine skrev:

Mina siffror kommer från https://abetterrouteplanner.com

Om trafiken tillåter... Som sagt, Autobahn-romantik. Verkligheten ser lite annorlunda ut. Vi hade en sträcka på 4 timmar mellan två SuC i Tyskland där vi tog oss 34 mil. Söndag var det också. Orkar inte ens tänka på hur det sett ut med tusen långtradare dessutom.
longtrip.png

De där +200 du snackar om är högst tillfälligt och görs mest för att det är roligt. Några tidsvinster som gör skillnad lär du inte göra. Varför nu man ens får för sig att sträckköra 190 mil på en dag?

Med en Model S 100D och 150% på skyltarna ser det ut så här. Det går att köra så fort man vill i princip.
munchen.png

:x Du får ursäkta mig, men det lät verkligen som en väldigt ”gubbig” recension av semesterns bilkörning i Tyskland.

Blir lite osäker på vad du menar. Menar du att jag alltså inte gör den tidsvinst som jag faktiskt gör, eller att jag borde ha samma preferenser som du när det gäller vad som är ”lagom fort och behagligt” när jag kör bil på Autobahn? Q

Pendlade som sagt under flera år nästan varannan vecka mellan Stockholm och södra tyskland så det där med att sitta på hotellet på en söndag och tugga på sin frukostmacka fram till 9-tiden för därefter ge sig ut och köra är verkligen ingen hit om målet är att vill göra mil då såklart då det är just mellan 06:00 och 9-10’som det verkligen går att köra.

Kollade därför bara på kul nu på de bilder som jag har kvar i telefonen eftersom det nu senast gånge också var just just på en söndag som jag också reste genom Tyskland.

05:52 står det på bilden då vi ska just ska åka från hotellet inne i München och 11:29 står det på bilden på lunchen som jag beställde på Miss Pepper i Am Hanfberg lite söder om Hamburg.

Gissar att vi helt enkelt bara har lite olika erfarenheter av att bila i Tyskland, men kan lova att när jag fått min nya MX så kommer det garanterat att var den som gäller på åtminstone nästa trip oavsett :D
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Tyskland skall man köra nattetid, då flyter det fortfarande på ganska bra.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tomas88 skrev:
TechNerd skrev:
mati skrev:
Det stämmer. På Kian följer det däremot med en typ 2 kabel. På Hyundaien följer det däremot med en UMC.
Hur ligger det till med kablar på Teslan? Följer det med något?

Ang laddningen så har jag precis läst ett test på Mestmotor. https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -pengarna/ (Premiumartikel)

En annan sak jag noterar är att Teslan inte går att få med rattvärme och inte har någon värmepump för uppvärmningen. Lite anmärkningsvärt tycker jag.
Till Tesla följer det med två kablar, en 1-fas-UMC och en typ2-kabel. (det går inte ens att köpa 3-fas-varianten av UMC:n längre tyvärr, men min gissning är att den kommer tillbaks nån gång framöver).
Model S & X har rattvärme på alla varianter (sedan förra sommaren) men model 3 ser det lite värre ut med...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tomas88 skrev:
Stämmer tyvärr. Avsaknaden av trefasladdning i Kia e-Niro var en av anledningarna att jag valde bort den.
Trefasladdning finns mig veterligen bara hos Tesla, Renault Zoe, BMW i3 och Audi e-tron. Hur var det med i-Pace? Skulle den få en uppgradering till trefas?
E-Golf från årsmodell 2018 har åtminstone 2-fas laddning.
Nya VW ID.3 får trefas för de två största batteriversionerna. Lilla batteriet får också 2-fas, pecis som e-Golfen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Tomas88 skrev:

Jag kan förstå om du inte orkar läsa allt och missar det väsentliga i den här tråden (med tanke på alla personliga bråk som tar en massa utrymme), men vi är några som upprepade ggr har försökt tala om för dig att e-Niro och Kona inte har 3-fasladdning. Vad de kommer att få i kommande årsmodeller står skrivet i stjärnorna och är inget man ska räkna med förrän vi ser det i de officiella specarna från tillverkaren. Att gå på hörsägen från säljare är inget att lita på. Som regel vet de inget förrän de plötsligt har en demobil i hallen med nya specar. Till skillnad från Tesla så kommunicerar de flesta biltillverkare inget om kommande modeller förrän de har blivit verklighet.

Vad gäller laddlösning för hemmabruk så har jag valt att ha en röd CEE-kontakt (3-fas) på husväggen och använder en laddsladd som både kan ta 3-fas och 1-fas (adapter till schuko). Denna funkar till alla bilmärken och man kan behålla den när man byter bil. Den är flexibel och man kan ha med sig den och därför kan man ladda i stort sett var som helst, bara man hittar ett uttag med ström i. Tesla har en sån som de kallar UMC men det finns att köpa liknande från olika tillverkare. På dessa går det att ställa laddström och det finns de som har inbyggd jordfelsbrytare, vissa kan man kommunicera med via Bluetooth. Den jag har ser ut så här:
Portabel laddare.jpg
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Lång tråd denna. Trist med negativiteten ochså.
Men för TS och alla andra.
När man väljer om gå för en batteribil så är det det självklara först. Inköpspriset är högre. Flesta i detta forum har företag och kan på så vis för en relativt billig peng ta ut en fin dyrare bil att trivas med. Majoriteten i Sverige måste köpa sin bil för en lön man får en ggn i månan. Och då överväger man för- och nackdelar man har för de 60-80-120 tusen som ett T på motorhuven faktiskt kostar.
Sen som tidigare nämt kolla upp försäkringen, stora skillnader där med.

Håller man sig till körning i sverige så är laddning inte så krångligt men mer osäkert. Sen tror jag att de flesta ändå tar flyget ner i Europa för semester.
4 kort/Rfid som är registrerade med kontokort så har man sitt på det torra. Även om laddarna är ägda av nåt lokalt elbolag så är de kopplade till 99,3% till ett av de 4 laddoperatörerna. Och ja superchargen är ändå överlägsen i enkelhet och laddhastighet.
Dock först och främst kommer bilen laddas där man bor så vardagsladdning är A&O.

Så välj efter tjocklek på plånboken. Majoriteten måste göra så. Sen finns en mindre del av befolkningen som kan välja efter bara känsla och tycke, gäller kanske många här på forumet.
Hoppas ingen känner sig påhoppad nu för det är inte min mening. Man har olika livssituation och behov av sin ögonsten som står utanför och väntar på nya äventyr. Om det så är en tur till Ikea eller ner på kontinenten.
Lycka till. Väljer man en batteribil så tror jag man gör mänskligheten, klimatet och miljön en förtjänst.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Jerker skrev:
Tomas88 skrev:

Jag kan förstå om du inte orkar läsa allt och missar det väsentliga i den här tråden (med tanke på alla personliga bråk som tar en massa utrymme), men vi är några som upprepade ggr har försökt tala om för dig att e-Niro och Kona inte har 3-fasladdning. Vad de kommer att få i kommande årsmodeller står skrivet i stjärnorna och är inget man ska räkna med förrän vi ser det i de officiella specarna från tillverkaren. Att gå på hörsägen från säljare är inget att lita på. Som regel vet de inget förrän de plötsligt har en demobil i hallen med nya specar. Till skillnad från Tesla så kommunicerar de flesta biltillverkare inget om kommande modeller förrän de har blivit verklighet.

Vad gäller laddlösning för hemmabruk så har jag valt att ha en röd CEE-kontakt (3-fas) på husväggen och använder en laddsladd som både kan ta 3-fas och 1-fas (adapter till schuko). Denna funkar till alla bilmärken och man kan behålla den när man byter bil. Den är flexibel och man kan ha med sig den och därför kan man ladda i stort sett var som helst, bara man hittar ett uttag med ström i. Tesla har en sån som de kallar UMC men det finns att köpa liknande från olika tillverkare. På dessa går det att ställa laddström och det finns de som har inbyggd jordfelsbrytare, vissa kan man kommunicera med via Bluetooth. Den jag har ser ut så här:

Om man Ska hälsa på en kompis som har ett sånt här uttag , vad behöver jag köpa o vilken kabel som jag fick med vid köpet av min tesla 3 ska jag använda?
F81188FB-8757-46EB-82EA-3C55CDA77637.png
DE902204-A5A9-438D-B638-A8D5380EA0B8.png
Verdi

Inlägg av Verdi »

GreenMachine skrev:
:x Du får ursäkta mig, men det lät verkligen som en väldigt ”gubbig” recension av semesterns bilkörning i Tyskland.

Blir lite osäker på vad du menar. Menar du att jag alltså inte gör den tidsvinst som jag faktiskt gör, eller att jag borde ha samma preferenser som du när det gäller vad som är ”lagom fort och behagligt” när jag kör bil på Autobahn? Q

Pendlade som sagt under flera år nästan varannan vecka mellan Stockholm och södra tyskland så det där med att sitta på hotellet på en söndag och tugga på sin frukostmacka fram till 9-tiden för därefter ge sig ut och köra är verkligen ingen hit om målet är att vill göra mil då såklart då det är just mellan 06:00 och 9-10’som det verkligen går att köra.

Kollade därför bara på kul nu på de bilder som jag har kvar i telefonen eftersom det nu senast gånge också var just just på en söndag som jag också reste genom Tyskland.

05:52 står det på bilden då vi ska just ska åka från hotellet inne i München och 11:29 står det på bilden på lunchen som jag beställde på Miss Pepper i Am Hanfberg lite söder om Hamburg.

Gissar att vi helt enkelt bara har lite olika erfarenheter av att bila i Tyskland, men kan lova att när jag fått min nya MX så kommer det garanterat att var den som gäller på åtminstone nästa trip oavsett :D

Olika förutsättningar. Vi hade otroligt mycket packning, fru som är helt inkapabel att ändra sina vanor för att skynda sig, två små barn som inte låter sig jäktas vid frukosten osv. Att kliva upp halv fem eller ännu tidigare för att tjäna en timme eller två genom Tyskland är det ruskigt dålig reward på. Särskilt som det var semester och att ens ta sig iväg 08:30 var en utmaning.

I vilket fall har jag inte så bråttom som du verkar ha. Hade jag haft det hade jag tagit flyget.
Skriv svar