Ganska ofta råkar jag ut för att jag åker en längre resa där man bara har tillgång till ett 16A Schuko-uttag. Oftast rör det sig om en publik laddstolpe. Med medföljande UMC och Schuko-adapter så kan man ju bara ladda med 13A. Det kanske låter lite men de där extra kilometrarna per timme man hade fått ut ifall man hade kunnat ladda med 16A blir ju ändå några mil på en hel dag. Det kan betyda att man slipper stanna till vid en supercharger eller kan vara lite mindre känslig för vilken hastighet man håller på motorvägen.
Vad finns det för möjligheter att tillgodogöra sig 16A när det bara finns Schuko tillgängligt?
EVSE-kabel:

Kabeln verkar kosta flera tusen och tar rätt mycket plats. Jag har ju redan en vanlig typ 2-kabel och UMC som jag ju behöver ifall möjligheten till 3-fas finns.
Adapter:
Helst skulle jag vilja se att elektroniken som finns i "lådan" på EVSE-kabeln gick att få lös så att man kopplade in sin typ 2-kabel i i adaptern och sedan adaptern i Schuko-uttaget. Det hade ju känts extra bra ifall man inte heller köpte adaptern på alibaba...