16A Schuko

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

16A Schuko

Inlägg av Franz »

Ämnet har berörts i en del trådar innan men jag tycker mig inte fått någon riktig klarhet i frågan...

Ganska ofta råkar jag ut för att jag åker en längre resa där man bara har tillgång till ett 16A Schuko-uttag. Oftast rör det sig om en publik laddstolpe. Med medföljande UMC och Schuko-adapter så kan man ju bara ladda med 13A. Det kanske låter lite men de där extra kilometrarna per timme man hade fått ut ifall man hade kunnat ladda med 16A blir ju ändå några mil på en hel dag. Det kan betyda att man slipper stanna till vid en supercharger eller kan vara lite mindre känslig för vilken hastighet man håller på motorvägen.

Vad finns det för möjligheter att tillgodogöra sig 16A när det bara finns Schuko tillgängligt?

EVSE-kabel:
Bild
Kabeln verkar kosta flera tusen och tar rätt mycket plats. Jag har ju redan en vanlig typ 2-kabel och UMC som jag ju behöver ifall möjligheten till 3-fas finns.

Adapter:
Helst skulle jag vilja se att elektroniken som finns i "lådan" på EVSE-kabeln gick att få lös så att man kopplade in sin typ 2-kabel i i adaptern och sedan adaptern i Schuko-uttaget. Det hade ju känts extra bra ifall man inte heller köpte adaptern på alibaba...
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 503
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: 16A Schuco

Inlägg av Hammar »

Om du hoppar fram till 5:30 så förklarar Björn vad du behöver för att ladda 16A med vanligt uttag.

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 16A Schuco

Inlägg av danni »

Är det någon som vet varför Tesla valt att begränsa laddningen till just 13A? Det känns som en märkligt vald nivå. Säkringarna här klarar ju antingen 10A eller 16A, så någon av de nivåerna hade känts mer rimligt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: 16A Schuco

Inlägg av Franz »

danni skrev:
Är det någon som vet varför Tesla valt att begränsa laddningen till just 13A? Det känns som en märkligt vald nivå. Säkringarna här klarar ju antingen 10A eller 16A, så någon av de nivåerna hade känts mer rimligt.
Många schuko-uttag, särskilt de i hemmet, är inte gjorda för värmeutvecklingen som sker när de belastas med 16A under så lång tid. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912194.ece
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 16A Schuco

Inlägg av danni »

Franz skrev:
danni skrev:
Är det någon som vet varför Tesla valt att begränsa laddningen till just 13A? Det känns som en märkligt vald nivå. Säkringarna här klarar ju antingen 10A eller 16A, så någon av de nivåerna hade känts mer rimligt.
Många schuko-uttag, särskilt de i hemmet, är inte gjorda för värmeutvecklingen som sker när de belastas med 16A under så lång tid. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912194.ece
Men får man inte avgöra det själv, då? Och blir det så stor skillnad med 13A? Jag har en laddsladd till min laddhybrid där jag kan välja 6, 10 eller 16A. Fast den som följde med bilen var bara 10A.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: 16A Schuko

Inlägg av ovelundkvist »

Eftersom man kan använda samma shucko-kontakt till uttag som klarar både 13A och 16A så är det nog för att slippa bli stämda av någon som tar ut 16A ur ett uttag som bara pallar 13A som gör att de begränsat det till 13A.

Detta går dock att kringå genom att göra en egen adapter från 3-fas 16A till 1-fas, alltså shucko.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: 16A Schuko

Inlägg av Franz »

3A till ger ungefär 3km/h. När jag åkte från Karlstad till Orsa kunde jag ladda under kanske 12 timmar med 16A 1-fas. Det gav då alltså 3,6 mil mer än 13a hade gett. När jag kom tillbaka till SuC i Karlstad var det runt 4 mil kvar. Jag behövde inte anpassa körningen ett dugg vilket var skönt.
16A är kanske ingen nödvändighet alltid men det är ofta trevligt.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 16A Schuko

Inlägg av danni »

ovelundkvist skrev:
Eftersom man kan använda samma shucko-kontakt till uttag som klarar både 13A och 16A så är det nog för att slippa bli stämda av någon som tar ut 16A ur ett uttag som bara pallar 13A som gör att de begränsat det till 13A.

Detta går dock att kringå genom att göra en egen adapter från 3-fas 16A till 1-fas, alltså shucko.
Det där köper jag inte alls. Du kan använda samma kontakt i uttag som klarar 10A eller 6A också. Ska de begränsa det till 6A för det?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: 16A Schuko

Inlägg av Franz »

Ofta använder man 1,5 mm2-kabel. Om den ligger i ett plaströr är det godkänt att använda upp till 13,5A. Vanliga Schuko-uttag är inte gjorda för långvarig belastning över 13A. Det är säkert lite marginal i de här siffrorna men om vi låtsas att 1/1000 som körde 16A drabbas av det tar eld eller att det kommer rök från installationerna som används så skulle det nog vara tillfälligt ofta för att förknippa Teslan med eldfara.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 16A Schuko

Inlägg av danni »

Aha, då förstår jag!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: 16A Schuko

Inlägg av Stefan T »

Jag har tagit en bild på min schuko stickpropp
IMGP6935cut.jpg
Se skadorna
Den har böjt sig den
Den är svullen vid stiften
Den har gått med 13A
Den blir varm nästan så det inte går att ta på den
Kabeln är inga problem det är kontakten som är det
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: 16A Schuko

Inlägg av Stefan T »

Jag har för mej att elsäkerhets normen gällande laddning av elbilar säger något om 13A max utan extra säkerhet
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 16A Schuko

Inlägg av danni »

Åhfan. Jag laddar alltid 16A.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Rolecladdare
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 apr 2014 12:31

Re: 16A Schuko

Inlägg av Rolecladdare »

http://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/ ... i-elbilar/

Kanske värt att tänka på detta innan något händer.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: 16A Schuko

Inlägg av Martinen »

Rolecladdare skrev:
http://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/ ... i-elbilar/

Kanske värt att tänka på detta innan något händer.
Ja detta har du redan länkat i mer än en tråd nu. Man ska givetvis ha koll på sin elinstallation vad man än ansluter i sina vägguttag.


När det gäller 13 har jag sett att detta är en betydligt vanliga nivå i andra länder har jag märkt.
Det är kanke därför dom satt 13 A på schuckon. Jag har en del 13A uttag i huset.
Satte det förra året när vi fixade köket.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: 16A Schuko

Inlägg av ovelundkvist »

Jag kanske var otydlig tidigare, men Franz har nog redan rättat till det.

Det är inte uttagen som är begränsningen till 13A, utan kablarna till uttaget. Kabel i rör måste vara minst 2,5mm2 för 16A.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: 16A Schuko

Inlägg av Franz »

Screenshot_2016-02-22-16-02-28.png
Ovanstående är från en enkel laddstolpe med Schuko-uttag. Normalt har jag ju fått ut 13A ur sådana men nu är det tydligen 16A som gäller. Jag har Teslas nya laddkabel (då det kom vatten i den gamla). Kan det vara en tillfällighet att den laddar med 16A eller kan något ha ändrats? Stolpen är ju säkrad till 16A...
Driver sajten Car.info
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 16A Schuco

Inlägg av vigge50 »

danni skrev:
Franz skrev:
danni skrev:
Är det någon som vet varför Tesla valt att begränsa laddningen till just 13A? Det känns som en märkligt vald nivå. Säkringarna här klarar ju antingen 10A eller 16A, så någon av de nivåerna hade känts mer rimligt.
Många schuko-uttag, särskilt de i hemmet, är inte gjorda för värmeutvecklingen som sker när de belastas med 16A under så lång tid. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 912194.ece
Men får man inte avgöra det själv, då? Och blir det så stor skillnad med 13A? Jag har en laddsladd till min laddhybrid där jag kan välja 6, 10 eller 16A. Fast den som följde med bilen var bara 10A.
Förlusterna i kabeln är i kvadrat av strömmen. Så en ökning i ström med 23% som höjningen från 13A till 16A ger en ökad förlust i kabeln och där med en ökning av värme med 51% och med en underdimensionerad eldragning i huset kan de ställa till med stora problem.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 16A Schuko

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Schuko kontakten är egentligen konstruerad för att stoppa in en dammsugare i 20 minuter och sedan ta ur kontakten igen.

Många timmar med hög belastning gör att den kan smälta ned, eller att ledningarna som (kanske slarvigt) dragna till uttaget blir överhettade.

Elsäkerhetsverket avråder från att använda Schuko kontakten för elbilsladdning, och om den ändå används ska laddströmmen begränsas till 8 ampere.

Viktigt att kolla upp ledningar, uttag, kontakter, kopplingar i dosor, inkoppling i elcentralen. Det är tyvärr en del bränder och tillbud.
Schucko.jpg
Kopplingsdosa.jpg
Elcentral.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 16A Schuko

Inlägg av e5m1r »

Franz skrev:
Screenshot_2016-02-22-16-02-28.png
Ovanstående är från en enkel laddstolpe med Schuko-uttag. Normalt har jag ju fått ut 13A ur sådana men nu är det tydligen 16A som gäller. Jag har Teslas nya laddkabel (då det kom vatten i den gamla). Kan det vara en tillfällighet att den laddar med 16A eller kan något ha ändrats? Stolpen är ju säkrad till 16A...
Jag får ut 13 vet dock inte vad uttaget jag använder ger
Mig veteligen var schuko begränsad till 13 några har byggt schuko till 3 fas röd adaptrar för att ladda 16A
Har för lvrigt också den nya umc
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: 16A Schuko

Inlägg av Franz »

e5m1r skrev:
Franz skrev:
Screenshot_2016-02-22-16-02-28.png
Ovanstående är från en enkel laddstolpe med Schuko-uttag. Normalt har jag ju fått ut 13A ur sådana men nu är det tydligen 16A som gäller. Jag har Teslas nya laddkabel (då det kom vatten i den gamla). Kan det vara en tillfällighet att den laddar med 16A eller kan något ha ändrats? Stolpen är ju säkrad till 16A...
Jag får ut 13 vet dock inte vad uttaget jag använder ger
Mig veteligen var schuko begränsad till 13 några har byggt schuko till 3 fas röd adaptrar för att ladda 16A
Har för lvrigt också den nya umc
Mm. Det låter dock som att det hela styrs i mjukvara och något blivit fel. Alternativet är väl att bilen via GPS vet om att den står vid en laddstolpe och därför tillåter 16A.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: 16A Schuko

Inlägg av Bjorn »

Skulle nog våga dra 16A ur en stolpe med Shucko som är märkt 16A. Dels så får man väl förmoda att de använt ledningar och uttag som är designade för 16A och dels så blir branden ganska begränsad om de inte har. I nån annans hus har jag max kört 9A hittills. Får väl övergå till 8A efter rekommendationen tidigare i tråden.

Den andra parallella diskusionen:
13A är vad jag får ut med Teslans Shucko. 16A skulle man kunna få om UMC tror att CEE sitter i istället för shucko. Adaptrarna är väl kodade på nåt sätt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 okt 2015 17:38

Re: 16A Schuko

Inlägg av Steffen »

Du skojar me oss. Berätta inte om att huset brunnit upp. Hoppas att ni klarade er.
Skriv svar