Sen beställa elektriker.. Men det är ju en riktig röra där ute och väldigt höga priser på dessa laddare som egentligen inte är laddare utan bara kontrollerad strömförsörjning.. Normalpriset Inkl JFB typ B inbyggd är ju runt 10000kr
Jag var inne på att bygga egen laddare eller köpa en WC + ett elskåp för mätning och JFB typ B.. men den notan samt att den var utan garantier kändes lummig och lång,, och ganska dyr med tanke på brist på garanti och allt eljobb.
Bra eller anus beslut ?? Kommentarer tack..
En WC kostar 5kkr. En JFB typ B dryga tusenlappen. Jag anser att du betalar mycket fler något som är sämre än WC. Du får ju inte ens en knapp som öppnar laddluckan.
För att inte nämna att man även måste köpa en laddsladd.
Eller plocka ur den man har liggandes i bilen, dagligen....
Tror vi alla har olika situationer som gör att man tar olika vägar framåt. Helt klart, det vi kan glädjas åt att snart så kommer den! Men tack för input även om den var nedslående. Men jag tror jag klarar mig utan att behöva nytt Elskåp ( Befintligt är fullt ) men sladdmecket är ju klart en negativ effekt av mitt beslut. Få se hur länge jag orkar leva med den smärtan
On off switch okänt märkt 220V med led.
Låda biltema kopplingslåda 46-5023 60kr
EVSE kit ev-power.eu EVSE-KIT-WB dyrare nu 70$
Kontaktor 3x25A bauhaus 300kr köpte liknande modell...
3fas skarvsladd 16A. Biltema 10m, 35-084 400kr använt bara ingångsdelen.
Mode2 kontakt evconnectors.com 75£idag. Billigare förut.
Skulle idag köpa en plug istället och koppla in. Nu måste jag använda en Mode2 kabel. Med nu kan jag också ladda Leafen.
Den svarta kabeln i botten går in till ett vanligt rött 3-fas uttag säkrat med 16A.
Ni måste kunna ganska bra om starkström om ni ska bygga en sådan här. Man kan göra många fel.
Men det är ganska billiga grejer om man skulle börja masstillverka och sälja på tex Jula.
Don’t try this at home!!
Låter absolut LIVSFARLIGT!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Don’t try this at home!!
Låter absolut LIVSFARLIGT!
Ja, ska man göra en egen laddare måste man ha bra koll på vad man gör och vad för material man använder. Är inget hobbyprojekt och följden kan vara att hus, bil och liv brinner upp om man inte vet vad man gör. Alternativet är att köpa laddbox och då landar priset på ca 6kkr och uppåt. Själv har jag inte sådan koll att jag vill testa och 3-4 kkr som är mellanskillnaden är lågt sätt till riskerna och funktionerna som man får med.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Don’t try this at home!!
Låter absolut LIVSFARLIGT!
Ja, ska man göra en egen laddare måste man ha bra koll på vad man gör och vad för material man använder. Är inget hobbyprojekt och följden kan vara att hus, bil och liv brinner upp om man inte vet vad man gör. Alternativet är att köpa laddbox och då landar priset på ca 6kkr och uppåt. Själv har jag inte sådan koll att jag vill testa och 3-4 kkr som är mellanskillnaden är lågt sätt till riskerna och funktionerna som man får med.
Nu tycker jag ni överdriver lite, det är absolut inget man ska ge sig på om man inte vet vad man gör, men vet man det så är det i princip riskfritt och väldigt okomplicerat.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Don’t try this at home!!
Låter absolut LIVSFARLIGT!
Ja, ska man göra en egen laddare måste man ha bra koll på vad man gör och vad för material man använder. Är inget hobbyprojekt och följden kan vara att hus, bil och liv brinner upp om man inte vet vad man gör. Alternativet är att köpa laddbox och då landar priset på ca 6kkr och uppåt. Själv har jag inte sådan koll att jag vill testa och 3-4 kkr som är mellanskillnaden är lågt sätt till riskerna och funktionerna som man får med.
Nu tycker jag ni överdriver lite, det är absolut inget man ska ge sig på om man inte vet vad man gör, men vet man det så är det i princip riskfritt och väldigt okomplicerat.
/fth
Om man vet vad man gör ja. Det är inget hobbyprojekt för den som vill testa på lite utan kunskaper.
(jorden är ju brun så brun kabel måste vara jord...)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tänkte tipsa om ännu en billigare jordfelsbrytare Typ B från aliexpress. Pratade med min elektriker och han godkände denna https://www.aliexpress.com/item/3302860 ... 2e0eOFdehI
Kommer installera en trefas CEE röd uttag med jordfelsbrytare Typ B som start, vilket som jag förstår av alla trådar här kan man bygga på sedan med olika laddnings alternativ.
Får min tjänstebil om några månader först och kommer ladda den inomhus så jag hoppas att CEE röd till blå adapter räcker som start och jag kan få 13A laddning på det viset. Kör inte många mil om dagen så det räcker med 10 mil laddning på kvällen.
Om man vet vad man gör ja. Det är inget hobbyprojekt för den som vill testa på lite utan kunskaper.
Nej, man måste ha lite grundläggande elvett, kunna läsa ett kopplingsschema, veta färgkodning på faser/nolla/jord etc, men mycket mer än så krävs egentligen inte.
Det handlar ju inte om att bygga en laddstation från grunden, det är ju i princip bara fråga om att koppla ihop en färdig modul med ett relä och trycka in resultatet i lämplig låda, väljer man DIN-versionen behöver man inte ens löda något, det räcker med en kabelskalare och skruvmejsel.
Svenssons skrev:
(jorden är ju brun så brun kabel måste vara jord...)
Precis!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Om man vet vad man gör ja. Det är inget hobbyprojekt för den som vill testa på lite utan kunskaper.
Nej, man måste ha lite grundläggande elvett, kunna läsa ett kopplingsschema, veta färgkodning på faser/nolla/jord etc, men mycket mer än så krävs egentligen inte.
Det handlar ju inte om att bygga en laddstation från grunden, det är ju i princip bara fråga om att koppla ihop en färdig modul med ett relä och trycka in resultatet i lämplig låda, väljer man DIN-versionen behöver man inte ens löda något, det räcker med en kabelskalare och skruvmejsel.
Svenssons skrev:
(jorden är ju brun så brun kabel måste vara jord...)
Precis!
/fth
gul-grön är väl 2 faser va? 2 färger = 2 faser. Så för att dra fram 3-fas, så behövs bara 3 kablar. Brun = jord; grön/gul = fas 1 + 2; svart = fas 3. Nolla är ju ingenting, så den behöver man ingen sladd till då ju.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
gul-grön är väl 2 faser va? 2 färger = 2 faser. Så för att dra fram 3-fas, så behövs bara 3 kablar. Brun = jord; grön/gul = fas 1 + 2; svart = fas 3. Nolla är ju ingenting, så den behöver man ingen sladd till då ju.
Ungefär så...
I ditt fall skulle jag nog rekommendera att köpa istf bygga
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
gul-grön är väl 2 faser va? 2 färger = 2 faser. Så för att dra fram 3-fas, så behövs bara 3 kablar. Brun = jord; grön/gul = fas 1 + 2; svart = fas 3. Nolla är ju ingenting, så den behöver man ingen sladd till då ju.
Ungefär så...
I ditt fall skulle jag nog rekommendera att köpa istf bygga
/fth
En gång i tiden (på stenåldern) så läste jag faktiskt 2 år el och reglerteknik och fick den åtråvärda behörigheten "Begränsad behörighet" som i själva verket var ganska menigslös, redan på stenåldern.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ni som har egen laddare, har någon av er haft problem att bilen inte laddar max möjliga effekt som finns tillgänglig i laddaren?
Kör chargestorms laddstation i garaget. Maxeffekt är 4 kW. Men emellanåt så vill inte bilen gå hela vägen upp till 16a och jag måste manuellt trycka upp den till 16a.
Har försökt med hård omstart, tvinga upp den till 16a och de brukar fungera ett par gånger.
4 kW kommer du inte få från 16A 230V. Du kommer få 3680 W. 14A 229V ger 3206W. Anledningen till att bilen inte vill ladda 16A kan vara att det blir spänningsfall. 229V vid 14A är i och för sig inte lågt men det kanske varit mycket lägre spänning tidigare vid laddning på 16A?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
4 kW kommer du inte få från 16A 230V. Du kommer få 3680 W. 14A 229V ger 3206W. Anledningen till att bilen inte vill ladda 16A kan vara att det blir spänningsfall. 229V vid 14A är i och för sig inte lågt men det kanske varit mycket lägre spänning tidigare vid laddning på 16A?
Godmorgon!
Jag vet inte. Vi har 20 ladduttag i garaget. Jag är den enda som laddar, centralen står 3 meter ifrån laddstationen och centralen är uppsäkrad med 63a.
Det är aldrig något problem med att laddningen efter att jag har tvingat upp den till 16a.
Däremot tar det ca 3-4 minuter från att man startat laddningen till att laddstationen successivt släppt på upp till 16a. Med UMC tar det bara ett par 10 tal sekunder innan den når 13a
Jag har beställt en M3 LR AWD, en lokal elfirma kommer hem under nästa vecka och börjar att ordna med laddplats.
De rekommenderar en Zappi-laddare med lastvakt samt att vi säkrar upp till 20A.
Det är leveranstid på laddaren så de sätter även upp en 3-faskontakt, vad behöver jag skaffa för att kunna ladda bilen med 3-fas? Följer den med bilen eller var köper man den?
Jag har beställt en M3 LR AWD, en lokal elfirma kommer hem under nästa vecka och börjar att ordna med laddplats.
De rekommenderar en Zappi-laddare med lastvakt samt att vi säkrar upp till 20A.
Det är leveranstid på laddaren så de sätter även upp en 3-faskontakt, vad behöver jag skaffa för att kunna ladda bilen med 3-fas? Följer den med bilen eller var köper man den?
Som jag upfattad det så behöver man en enfas blå CEE uttag, i denna kan man plugga UMC direkt. Jag håller också på installera trefas i garaget och tänkte som tillägg till den röda CEE trefasen koppla också en seriekopplad blå CEE enfas utag https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ag-400709/ , alternativt så finns det CEE adapter röd till blå eller röd till schuko vilket också går att koppla på med UMC.
Konstigt att det inte finns kombi röd/blå CEE uttag, har sett röd CEE med schuko men inte med blå CEE.
Jag kommer installera en kombi röd CEE med blå schuko och serikoppla en till blå CEE uttag för UMC. Det blir bra start för att sedan uppgradera med Wall Connector eller annat. Kommer ladda mest på jobbet så jag har inte behovet direkt.
Tänkte tipsa om ännu en billigare jordfelsbrytare Typ B från aliexpress. Pratade med min elektriker och han godkände denna https://www.aliexpress.com/item/3302860 ... 2e0eOFdehI
Kommer installera en trefas CEE röd uttag med jordfelsbrytare Typ B som start, vilket som jag förstår av alla trådar här kan man bygga på sedan med olika laddnings alternativ.
Får min tjänstebil om några månader först och kommer ladda den inomhus så jag hoppas att CEE röd till blå adapter räcker som start och jag kan få 13A laddning på det viset. Kör inte många mil om dagen så det räcker med 10 mil laddning på kvällen.
Nu fick jag leveransen av jordfelsbrytaren och 16A säkringen inköpta via aliexpress. Totalkostnad 1030 SEK inklusive Postnord hantering och införtullning. Halva priset mot de billigaste lokala alternativen. Se bild på komponenterna.