Apple, utan tvekan. Med tanke på hur aggressivt de rekryterar inom autonom drift och deras erfarenhet att kommersialisera banbrytande hård- och mjukvara, så är de bäst positionerade att lyckas. Det är inte så många företag som lyckats med Apples prestation att bli marknadsledande i två olika enorma marknadssegment (bärbar-musik-marknaden och telefonmarknaden, och till viss del den betydligt mindre läsplattemarknaden och en andra- eller tredjeplats på laptopmarknaden) - de flesta företag ska vara glada om de lyckas med att bli marknadsledande i ett enda medelstort segment. Kort och gott: Apple vet hur man kommersialiserar teknik, även jag tycker att det ser ut som att de har tappat lite av sin kunskap och sitt driv när de förlorade Steve Jobs.Nemesis skrev:Annars, vilka ser ni kommer med det stora autonoma genombrottet? Google? Apple? Tesla? Volvo? Audi? MB?
Jag tror inte att vi behöver tänka så mycket på detta - över hela världen säger lagarna att föraren måste kunna ha kontroll över bilen, och lagar ändras extremt långsamt. Det innebär att fram till att världens lagar har ändrats, så kommer det ställas krav på att det finns manuella reglage så att föraren kan ta över. Tesla skulle alltså inte kunna bygga bort manuella reglage, ens om de ville. Däremot får bilarna redan nu gärna köra själva - det är tillåtet överallt, så länge föraren är ansvarig.Nemesis skrev:En tanke som slog mig nu är att Tesla medvetet inte satsar fullt ut på autonoma fordon, då det förtär deras USP i bilarnas köregenskaper på ett annat sätt än Volvo? Dock ställs det i kontrast mot att vara så techy som möjligt.
Erfarenheten härifrån forumet är att vi älskar den autonoma tekniken - i en undersökning var samtliga Teslaägare med TACC väldigt nöjda med denna, trots att den i praktiken tar över acceleration och retardation från oss förare. Det finns inget som tyder på att vi inte skulle vara lika nöjda med automatisk styrning. Med tanke på att Tesla inte har lov att helt ta bort kontrollerna, är det inget som hindrar dem från att bygga en 100 % autonom bil. Lagen säger att du när som helst ska kunna koppla ur den autonoma driften och styra själv. Att Tesla inte släpper helt autonom drift nu, utan bara autopilot, är för att autonom drift är fruktansvärt svårt. Bilars rörelser är relativt enkla att förutse, men hål i asfalten, djur, barn, blixthalka, kometnedslag, felaktiga kartor, rattfyllerister och annat är svårare.
Det är väldigt många som tror att de inte vill ha autopilot/autonom drift, även här på forumet, eftersom de menar att de älskar att köra bil. Men det är helt ointressant vad dessa individer säger idag, då de ännu inte vant sig vid att bilen kör av sig själv. Det var många under 2007 som aldrig kunde tänka sig att byta till en smartphone med 6 timmars batteritid, eftersom de älskade sin jättelilla Ericsson med en veckas batteritid. Men de ändrade sig när de upptäckte hur absurt användbar smartphonen var.
Bilar med autopilot har potential att helt ändra vårt sätt att jobba/färdas/pendla. Vad händer med motorvägarna när man kan sitta och jobba redan när man sätter sig i bilen på väg in till jobbet? Detta kommer man kunna göra redan med Teslas autopilot som släpps om någon månad.
Kommer någon, år 2019, vilja åka ett skrangligt, överfullt pendeltåg där man inte kan jobba, när man i de flesta nya bilar kan sätta sig och arbeta redan innan man har kommit fram till arbetsplatsen? Man kan alltså tillgodoräkna sig hela pendlingsavståndet som arbetad tid, och många kan sluta två timmar tidigare. Istället för att du är hemma utmattad kl. 18 på kvällen, sitter du och fikar med barnen redan kl. 16.
Motorvägarna blir igensatta 2021, och världens bilföretag (Apple, Tesla och ett fåtal andra) tvingas att enas om en standard för kommunikation mellan bilar så att trafiken hela tiden automatiskt flyter.
2025: Bilar utan autopilot och trafikstyrningsprotokoll blir förbjudna i stadstrafik under rusningstid och helautonoma bilar tillåtna.
2030: Fossilbilar blir förbjudna och det införs krav på helautonom drift alltid.