Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Annars, vilka ser ni kommer med det stora autonoma genombrottet? Google? Apple? Tesla? Volvo? Audi? MB?
Apple, utan tvekan. Med tanke på hur aggressivt de rekryterar inom autonom drift och deras erfarenhet att kommersialisera banbrytande hård- och mjukvara, så är de bäst positionerade att lyckas. Det är inte så många företag som lyckats med Apples prestation att bli marknadsledande i två olika enorma marknadssegment (bärbar-musik-marknaden och telefonmarknaden, och till viss del den betydligt mindre läsplattemarknaden och en andra- eller tredjeplats på laptopmarknaden) - de flesta företag ska vara glada om de lyckas med att bli marknadsledande i ett enda medelstort segment. Kort och gott: Apple vet hur man kommersialiserar teknik, även jag tycker att det ser ut som att de har tappat lite av sin kunskap och sitt driv när de förlorade Steve Jobs.
Nemesis skrev:
En tanke som slog mig nu är att Tesla medvetet inte satsar fullt ut på autonoma fordon, då det förtär deras USP i bilarnas köregenskaper på ett annat sätt än Volvo? Dock ställs det i kontrast mot att vara så techy som möjligt.
Jag tror inte att vi behöver tänka så mycket på detta - över hela världen säger lagarna att föraren måste kunna ha kontroll över bilen, och lagar ändras extremt långsamt. Det innebär att fram till att världens lagar har ändrats, så kommer det ställas krav på att det finns manuella reglage så att föraren kan ta över. Tesla skulle alltså inte kunna bygga bort manuella reglage, ens om de ville. Däremot får bilarna redan nu gärna köra själva - det är tillåtet överallt, så länge föraren är ansvarig.

Erfarenheten härifrån forumet är att vi älskar den autonoma tekniken - i en undersökning var samtliga Teslaägare med TACC väldigt nöjda med denna, trots att den i praktiken tar över acceleration och retardation från oss förare. Det finns inget som tyder på att vi inte skulle vara lika nöjda med automatisk styrning. Med tanke på att Tesla inte har lov att helt ta bort kontrollerna, är det inget som hindrar dem från att bygga en 100 % autonom bil. Lagen säger att du när som helst ska kunna koppla ur den autonoma driften och styra själv. Att Tesla inte släpper helt autonom drift nu, utan bara autopilot, är för att autonom drift är fruktansvärt svårt. Bilars rörelser är relativt enkla att förutse, men hål i asfalten, djur, barn, blixthalka, kometnedslag, felaktiga kartor, rattfyllerister och annat är svårare.

Det är väldigt många som tror att de inte vill ha autopilot/autonom drift, även här på forumet, eftersom de menar att de älskar att köra bil. Men det är helt ointressant vad dessa individer säger idag, då de ännu inte vant sig vid att bilen kör av sig själv. Det var många under 2007 som aldrig kunde tänka sig att byta till en smartphone med 6 timmars batteritid, eftersom de älskade sin jättelilla Ericsson med en veckas batteritid. Men de ändrade sig när de upptäckte hur absurt användbar smartphonen var.

Bilar med autopilot har potential att helt ändra vårt sätt att jobba/färdas/pendla. Vad händer med motorvägarna när man kan sitta och jobba redan när man sätter sig i bilen på väg in till jobbet? Detta kommer man kunna göra redan med Teslas autopilot som släpps om någon månad.
Kommer någon, år 2019, vilja åka ett skrangligt, överfullt pendeltåg där man inte kan jobba, när man i de flesta nya bilar kan sätta sig och arbeta redan innan man har kommit fram till arbetsplatsen? Man kan alltså tillgodoräkna sig hela pendlingsavståndet som arbetad tid, och många kan sluta två timmar tidigare. Istället för att du är hemma utmattad kl. 18 på kvällen, sitter du och fikar med barnen redan kl. 16.

Motorvägarna blir igensatta 2021, och världens bilföretag (Apple, Tesla och ett fåtal andra) tvingas att enas om en standard för kommunikation mellan bilar så att trafiken hela tiden automatiskt flyter.
2025: Bilar utan autopilot och trafikstyrningsprotokoll blir förbjudna i stadstrafik under rusningstid och helautonoma bilar tillåtna.
2030: Fossilbilar blir förbjudna och det införs krav på helautonom drift alltid.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av Nemesis »

Du har då en radikal syn på framtidens teknikutveckling, gillar den skarpt :D Får se om världen hinner med omställningen i den takt du önskar.

Läste ett liknande, om än lite mer utförlig utlägg om hur övergången till autonoma fordon kommer se ut (hittar den inte), där jag särskilt fastnade för aspekten kring hur försäkringsbolag ställer sig till det hela. De första som påverkas är tjänstebilarna, som tvingas till full autonomitet till följd av lägre försäkringspremier. Denna brytpunkt kommer nog att vara ganska ögonöppnande för befolkningen i stort, där det inte längre bara är något som utvecklas för sakens skull och för ett fåtal "nördar" utan är del av det framtida samhället.

Frågan är om inte taxi/åkerier slås ut innan dess.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Du har då en radikal syn på framtidens teknikutveckling, gillar den skarpt :D Får se om världen hinner med omställningen i den takt du önskar.
Jag tror att skiftet kommer gå extremt fort när det väl startar, tycker dock det är svårt att pricka in när brädet börjar vippa. Tror att det blir Apple som sätter marknaden i gungning.
Tänk dig att första smarttelefonen såg dagens ljus 2007. Det är helt sanslöst. Innan 2007 hade ingen tidigare hållit i en smarttelefon. På bara 8 år har smarttelefoner blivit en så absurt naturlig del av vår vardag att vi skulle bli uppriktigt förvånade om vi mötte någon som inte hade en. Men skiftet gick ännu snabbare än 8 år - redan 2010 hade nästan alla en smarttelefon, bara 3 år efter att iPhone premiärvisades.

Digitalkameror var samma sak. Det tog bara några få år från att de första digitalkamerorna dök upp, innan kameror med film som behövde framkallas var ett skämt. Folk blir rikare och rikare, teknikutvecklingen snabbare och snabbare. Det enda som stoppar upp en supersnabb utveckling i bilbranschen är kostnaden för att köpa en ny bil, men de allra flesta bilägare kan ordna finansiering av en ny bil om "vill-ha"-begäret är tillräckligt stort - särskilt om begagnatpriserna på gamla icke-autonoma fossiler rasar - då kommer folk vilja sälja snabbt för att inte sitta med Svarte Petter.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av +46 »

Oavsett om det handlar om ett autonomt gränssnitt, smartphones, hemsidor eller vardaglig elektronik så hittar man vinnarna bland dom företag som gör det svåra och obegripliga till något enkelt, simpelt och självklart så att användarna inte behöver förbruka en enda hjärncell i tankekraft.
Steve Krug skrev en bok för tio år sedan med titeln - Don't Make Me Think.
Kan varmt rekommenderas!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av Martinen »

Jag är tveksam till att ett bolag kommer revolutionera detta.
Så fort det är på gång att regelverket ska skrivas om för att tillåta autonoma bilar så kommer alla bolag att satsa järnet på detta.
Flera gör det redan idag, men anledningen till att de ser det som ett sidoprojekt är för att dom idag inte får köras på vägarna.
Prylarna finns redan idag. Nu handlar det bara om att samla in mer data och förbättra och förbättra dom.

En annan fundering är gränssnittet mellan bilarna.
Det var en incident för ett tag sedan där 2 autonoma bilar från olika bolag höll på att krocka. Sånt får ju inte heller kunna hända.
Oj bilarna krockade för dom var inte kompatibla. :shock: :D
Detta skulle såklart kunna lösas med ett gemensamt protokoll som bilarna kan prata med varandra.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av kangru »

Martinen skrev:
Detta skulle såklart kunna lösas med ett gemensamt protokoll som bilarna kan prata med varandra.
Inte allt detta men del av det hela kommer med största sannolikhet att hanteras genom 3GPP (dvs samma organisation som har standardiserat 3G och 4G) inom ramen för det arbete som nu har påbörjats med 5G. Många av de requirements som ligger bakom 5G tas fram av NGMN och för ett tag sedan så släpptes ett whitepaper som innehåller use casen och den relevanta delen för detta är:

Higher User Mobility
Beyond 2020, there will be a growing demand for mobile services in vehicles, trains and even aircrafts.
While some services are the natural evolution of the existing ones (navigation, entertainment, etc.),
some others represent completely new scenarios such as broadband communication services on
commercial aircrafts (e.g., by a hub on board). Vehicles will demand enhanced connectivity for in-vehicle
entertainment, accessing the internet, enhanced navigation through instant and real-time information,
autonomous driving, safety and vehicle diagnostics. The degree of mobility required (i.e. speed) will
depend upon the specific use case.
...

...
Extreme Real-Time Communications
This family covers use cases which have a strong demand in terms of real-time interaction. These
demands are use-case specific and, for instance, may require one or more attributes such as extremely
high throughput, mobility, critical reliability, etc.. For example, the autonomous driving use case that
requires ultra-reliable communication may also require immediate reaction (based on real-time
interaction), to prevent road accidents. Others such as remote computing, with stringent latency
requirement, may need robust communication links with high availability

x. Tactile Internet
Tactile interaction is referred to a system where humans will wirelessly control real and virtual objects.
Tactile interaction typically requires a tactile control signal and audio and/or visual feedback. One
application falling into this category is the use of software running in the cloud in a way that the user,
interacting with environment, does not perceive any difference between local and remote content.
Robotic control and interaction include countless scenarios such as those in manufacturing, remote
medical care, and autonomous cars. The main challenge in tactile interaction is the real-time reaction
that is expected to be within sub-millisecond.

Se https://www.ngmn.org/uploads/media/NGMN ... r_V1_0.pdf för lite mera info. Jag råkar veta att dem i en working group som heter Industry Verticals nu aktivt letar input ifrån olika spelare som är på dem marknaderna. Eventuellt intressant för detta är att Apple nyligen blev sponsor (bara mobiloperatörer kan vara medlemmar) av NGMN.

Frågan är om 3GPP även kommer försöka standardisera hur diverse sensordata skall kommuniceras eller om det lämnas till andra SDO's. Jag gissar på att någon annan SDO tar hand om det.
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av joel80 »

Läste ni att Volvo tar på sig "skulden" om nått händer under auto-körning!

http://www.theverge.com/2015/10/7/94705 ... -liability
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4526
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av dstr »

joel80 skrev:
Läste ni att Volvo tar på sig "skulden" om nått händer under auto-körning!

http://www.theverge.com/2015/10/7/94705 ... -liability
Nu har jag inte läst i detalj, men det gör dom väl redan i och med vagnskadegarantin?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av bylund »

Vagnskadegarantin är en försäkring, och innebär inte att tillverkaren tar ansvar och säger att det var deras fel att du backade in i en lyktstolpe.

Volvo menar att de och inte föraren är ansvariga när bilen är självkörande.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av Martinen »

joel80 skrev:
Läste ni att Volvo tar på sig "skulden" om nått händer under auto-körning!

http://www.theverge.com/2015/10/7/94705 ... -liability

Detta är det enda rätta.
Om det är ett autonomt läge så måste detta innebära att föraren är 100% fri från ansvar. I alla andra fall så är det bara ett hjälpmedel och föraren får då inte göra något annat under tiden (precis som när man kör själv).
I förlängningen så ska man ju kunna åka i dessa bilarna utan körkort. Men i de fallen så ska ju manuell-körning vara låst så att bilen inte kan köras manuellt.

Om inte tillverkaren tar ansvaret, så kommer det aldrig att bli lagligt med helt autonoma bilar.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av danni »

Ja, precis. Om det är autonomt i den mening att bilen ska kunna köra sig själv utan att ens ha någon i den, vem annars skulle ta ansvar? Jag tänker inte köpa en bil och skicka iväg den för att hämta någon på egen hand om jag vet att ifall den kör på någon så är jag ansvarig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Ja, precis. Om det är autonomt i den mening att bilen ska kunna köra sig själv utan att ens ha någon i den, vem annars skulle ta ansvar? Jag tänker inte köpa en bil och skicka iväg den för att hämta någon på egen hand om jag vet att ifall den kör på någon så är jag ansvarig.
Nu är det ju oavsett inte tillåtet att skicka iväg bilen på egen hand utan förare, utan enligt lag i samtliga länder, med undantag från några amerikanska stater, måste det sitta en förare i bilen som är ansvarig för vad bilen gör.
Det som är spännande här är då att Volvo tar över ansvaret och den juridiska processen om föraren skulle få böter när den kör med autopilot.
Detta är inte den strategi som Tesla har valt - Tesla har så här långt inte velat ta något ansvar för sin autopilot, vilket i teorin gör den relativt oanvändbar (eftersom du, trots att bilen kör helt själv, behöver sitta och stirra ut genom fönstret för att ha uppsikt över andra bilar).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4526
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
Vagnskadegarantin är en försäkring, och innebär inte att tillverkaren tar ansvar och säger att det var deras fel att du backade in i en lyktstolpe.

Volvo menar att de och inte föraren är ansvariga när bilen är självkörande.
Så i praktiken så får du 0:- i självrisk om autopiloten var påslagen och du var vållande vid olyckstillfället.

Lagen som sådan kan dom inte avtala bort. Du som förare är fortfarande ytterst ansvarig.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
danni skrev:
Ja, precis. Om det är autonomt i den mening att bilen ska kunna köra sig själv utan att ens ha någon i den, vem annars skulle ta ansvar? Jag tänker inte köpa en bil och skicka iväg den för att hämta någon på egen hand om jag vet att ifall den kör på någon så är jag ansvarig.
Nu är det ju oavsett inte tillåtet att skicka iväg bilen på egen hand utan förare, utan enligt lag i samtliga länder, med undantag från några amerikanska stater, måste det sitta en förare i bilen som är ansvarig för vad bilen gör.
Det som är spännande här är då att Volvo tar över ansvaret och den juridiska processen om föraren skulle få böter när den kör med autopilot.
Detta är inte den strategi som Tesla har valt - Tesla har så här långt inte velat ta något ansvar för sin autopilot, vilket i teorin gör den relativt oanvändbar (eftersom du, trots att bilen kör helt själv, behöver sitta och stirra ut genom fönstret för att ha uppsikt över andra bilar).
Nu, ja. Men nu pratar vi ju den förlängda utvecklingen med genuint autonoma bilar, inte bara utökad förarassistans av den stil som Tesla tänker implementera i första fasen. Såna bilar kommer självklart få lov att köra runt på egen hand.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av Herr X »

dstr skrev:
Så i praktiken så får du 0:- i självrisk om autopiloten var påslagen och du var vållande vid olyckstillfället.
Men du kan fortfarande få böter och indraget körkort. Antar att Volvo sätter hela sin jurist-stab på att överklaga de domar som i så fall kommer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Nu, ja. Men nu pratar vi ju den förlängda utvecklingen med genuint autonoma bilar, inte bara utökad förarassistans av den stil som Tesla tänker implementera i första fasen. Såna bilar kommer självklart få lov att köra runt på egen hand.
Hmm.. det är ju inte det som Volvo visar upp - de visar ju en bil med ratt och pedaler som en förare måste köra. Volvo har presenterat en bil med autopilot på exakt samma sätt som Teslan - skillnaden är att Teslans autopilot initieras med ett dubbelklick på spaken medan Volvons startad med två gröna "pads" på ratten.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
danni skrev:
Nu, ja. Men nu pratar vi ju den förlängda utvecklingen med genuint autonoma bilar, inte bara utökad förarassistans av den stil som Tesla tänker implementera i första fasen. Såna bilar kommer självklart få lov att köra runt på egen hand.
Hmm.. det är ju inte det som Volvo visar upp - de visar ju en bil med ratt och pedaler som en förare måste köra. Volvo har presenterat en bil med autopilot på exakt samma sätt som Teslan - skillnaden är att Teslans autopilot initieras med ett dubbelklick på spaken medan Volvons startad med två gröna "pads" på ratten.
Ja, det är sant. Frågan är om det Volvo sagt även kommer gälla de här första iterationerna med autopilot, som ju inte egentligen är autonoma bilar per se. För mig är hela definitionen av en autonom bil att den kan jobba helt utan inblandning eller ens närvaro av en människa.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av joel80 »

Det dom verkar säga och det som är intressant är att under de sträckor som det till en början kommer att gå att får bilen att köra själv så är Volvo ansvariga för körningen. Endast då bilen påkallat uppmärksamhet och bett föraren ta över körningen släpper det ansvaret.

Hoppas fler följer efter (läs Tesla) och vågar lita på sin autopilot-funktion lika mycket.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av bylund »

Men det som dstr är inne på är rätt intressant. Kan Volvo ta detta ansvar rent juridiskt? Troligen inte idag. Jag kan ju sitta i baksätet och hävda att jag tar ansvar, det är ändå föraren som får fortkörningsböterna om det går för fort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Men det som dstr är inne på är rätt intressant. Kan Volvo ta detta ansvar rent juridiskt? Troligen inte idag. Jag kan ju sitta i baksätet och hävda att jag tar ansvar, det är ändå föraren som får fortkörningsböterna om det går för fort.
Nej.. de kan, så som lagarna ser ut nu, inte juridiskt ta över ansvaret. Men de kan ta ansvaret mot föraren - dvs. betala eventuella böter som denne får om den blir tagen med att skicka SMS med autopiloten initierad eller liknande.
Problemet är om föraren blir av med körkortet eller hamnar i fängelse, då har Volvo inga möjligheter att göra något. Eller?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av danni »

Dagens lagstiftning är inte alls anpassad för helt autonoma fordon. Men det kommer garanterat ändras.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av TiborBlomhall »

bylund skrev:
Volvo menar att de och inte föraren är ansvariga när bilen är självkörande.
Gissa hur många som kommer hävda autopiloten var på när de krockade i framtiden? :roll:
Volvo måste ha en svart låda som kan bevisa om autopiloten var på eller inte vid krocken.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
bylund skrev:
Volvo menar att de och inte föraren är ansvariga när bilen är självkörande.
Gissa hur många som kommer hävda autopiloten var på när de krockade i framtiden? :roll:
Volvo måste ha en svart låda som kan bevisa om autopiloten var på eller inte vid krocken.
Det tror jag kommer finnas med från start. Förutom det här scenariot så är det ju också otroligt viktigt att kunna utreda vad som hänt ifall autopiloten faktiskt har orsakat en olycka.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Dagens lagstiftning är inte alls anpassad för helt autonoma fordon. Men det kommer garanterat ändras.
Det är helt rätt, men med Volvos kommentarer runt detta nu så har jag känslan av att man vill gå runt lagstiftningen genom att ta eventuella juridiska fighter å sina användares vägnar (alltså oavsett hur lagen ser ut). Jag gissade i en tidigare tråd att det var något sådant som Apple skulle komma att lansera - det är nämligen enda sättet att lansera en verkligt disruptiv funktion som verkligen skapar användarnytta. Teslas autopilot blir ju i teorin urlöjlig eftersom jag inte kan lita på att den gör rätt, och om/när den gör fel så är jag ändå ansvarig. Om det var tröttande att köra bil på motorväg tidigare, så blir man ju inte piggare av att ta bort styrningsmomentet men fortfarande måste sitta och stirra rakt ut genom fönstret.

En övning du kan göra är att sätta dig i ditt köksfönster och stirra ut i två timmar med en kamera utan att titta åt något annat håll eller röra dina ben eller armar. Tittar du bort hastigt och det kommer en fågel och flyger förbi som du missade att fotografera, så är du ansvarig och får böter, fängelse eller indraget körkort.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av danni »

Det där sista har jag också funderat på. Ju mindre man gör och ju mindre engagerad man är i körningen, desto tröttare lär man bli på långa kvällskörningar. Det är en tydlig risk med autopiloten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar