Skolarbete
Moderator: Redaktion
Skolarbete
Hej!
Jag ska hålla ett tal i skolan som är förberedande inför nationella, jag valde såklart att prata om elbilar i allmänhet.
Ni som äger laddhybrider, elbilar etc. Kan ni förklara varför ni köpte/leasa elbil/laddhybrid och varför. Vilka fördelar/nackdelar ni ser. Hur tycker ni elbilen är jämfört med bensinbilen? Har ni några tankar om vätgasbilar, vet att det finns lite trådar om allt detta på forumet men vill helst ha de lite samlat då vi har ganska lite tid att förbereda oss.
Kan ni vara snälla att länka källor om ni har några, kalkyler ang inköpspris och om det blir billigare med elbil ist bensinbil i slutändan. Vad tycker ni om laddmöjligheter, batterikapacitet osv. Nissan Leaf ägare, vad tycker ni om bilen, inköpspris, räckvidd, komfort, hur långt kommer ni på en laddning i motorvägstempo?
Tack på förhand,
/ Han som är sugen på en Tesla
Jag ska hålla ett tal i skolan som är förberedande inför nationella, jag valde såklart att prata om elbilar i allmänhet.
Ni som äger laddhybrider, elbilar etc. Kan ni förklara varför ni köpte/leasa elbil/laddhybrid och varför. Vilka fördelar/nackdelar ni ser. Hur tycker ni elbilen är jämfört med bensinbilen? Har ni några tankar om vätgasbilar, vet att det finns lite trådar om allt detta på forumet men vill helst ha de lite samlat då vi har ganska lite tid att förbereda oss.
Kan ni vara snälla att länka källor om ni har några, kalkyler ang inköpspris och om det blir billigare med elbil ist bensinbil i slutändan. Vad tycker ni om laddmöjligheter, batterikapacitet osv. Nissan Leaf ägare, vad tycker ni om bilen, inköpspris, räckvidd, komfort, hur långt kommer ni på en laddning i motorvägstempo?
Tack på förhand,
Model X 90D, Svart interiör, 6 säten
Re: Skolarbete
Jag har ingen elbil, än, men har åsikter. Det viktigaste att tå upp är verkningsgraden, alltså systemets effektivitet. Det är det som i slutändan kommer avgörs hur miljövänligt det kan bli.
-En elbil, eller rättare batteribil, har en verkningsgrad på 85-90% från el i uttaget.
-En bensinbil ligger på kanske 25-30% från diesel.
-En dieselbil är något bättre och ligger på upp mot 40% från diesel om vi ska tro tillverkarna.
-En bränslecellsbil ligger på 50% räknat från el potentiellt
Det är alltså ganska stor fördel för elbilen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-En elbil, eller rättare batteribil, har en verkningsgrad på 85-90% från el i uttaget.
-En bensinbil ligger på kanske 25-30% från diesel.
-En dieselbil är något bättre och ligger på upp mot 40% från diesel om vi ska tro tillverkarna.
-En bränslecellsbil ligger på 50% räknat från el potentiellt
Det är alltså ganska stor fördel för elbilen.
Vätgas vs olika elbilar, räckvidd på samma energimängd:
http://insideevs.com/hydrogen-fuel-cell ... d-to-bevs/
el eller vätgas eller bensinbil på olika ren ström:
http://www.empa.ch/plugin/template/empa ... 94/---/l=2
http://insideevs.com/hydrogen-fuel-cell ... d-to-bevs/
el eller vätgas eller bensinbil på olika ren ström:
http://www.empa.ch/plugin/template/empa ... 94/---/l=2
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
OK, här känner jag mig träffadClownenXD skrev:Nissan Leaf ägare, vad tycker ni om bilen, inköpspris, räckvidd, komfort, hur långt kommer ni på en laddning i motorvägstempo?

Nissan Leaf är en väldigt trevlig elbil. Jag kan varmt rekommendera den till alla!
Inköpspriset är för högt, dock. Det är inget man kan räkna hem med kalkyler. Men istället för att köpa bilen ny kan man antingen leasa den förmånligt, eller köpa begagnad. En begagnad Leaf för under 200,000 är rena fyndet - man får en bra bil som är billig i drift för pengarna!
Räckvidden är på upp till 15 mil i lugn trafik, 12 mil på motorväg. På sommaren. Vintern 30-50% mindre. Men jag är förvånad hur långt dessa mil räcker! Än har jag inte behövt ta fram gamla fossilbilen för några resor pga räckviddsbrist.
5 personer får bekvämt plats i Leafen, tillsammans med helt OK bagageutrymme. Även långresor är komfortabla. Accelerationsmässigt är den ingen Tesla eller BMW men pga sin pigga gasrespons känns den ju nästan sportig i stadstrafik!

Jag har åkt tur och return Stockholm-Köpenhamn med bilen och måste säga att det gick mycket mer smärtfritt än jag vågat hoppas på. Man håller visserligen 95 km/h för att spara på batterierna, men då kommer man ca 12 mil på motorväg. Tack vare Clever finns det nu (snart, två luckor kvar) snabbladdare med lagom avstånd längs vägen längs hela E4. Resan Stockholm-Köpenhamn som skulle tagit 7 timmar nonstop i en bensinbil och 8 i en Tesla görs på 14 med Leafen (snart, när de två sista snabbladdarna kommit på plats). Man stannar och snabbladdar 9 gånger en knapp halvtimme var på vägen. Själva laddningen är väldigt lik Supercharging i upplevelse -bilen blir oftast färdig innan du på rasten- fast man kommer inte lika långt efteråt förstås. Leaf är absolut ingen långfärdsbil, men det är inte omöjligt att åka längre med den längre. (Vilket det i stort sett var för bara några månader sedan.) Det är CHAdeMO snabbladdarna som framför allt Clever sätter upp som gör långresor möjliga, och de poppar upp en efter en nu.
Fick familjen att leasa en nissan leaf, funkar väldigt bra, är en väldigt trevlig bilClownenXD skrev:Nissan Leaf ägare, vad tycker ni om bilen, inköpspris, räckvidd, komfort, hur långt kommer ni på en laddning i motorvägstempo?

Jag räknade på att leasingen blev billigare pär år än va den 10åriga vi diselbilen vi hadde var i drift, men bara om man räknade med värdeminskningen på bilen.
Om du PMar din mailadress kan ja skicka över kalkylen.
Jag har kört linköping - stockholm utan problem, en snabb laddning i sillekrog på vägen blev det.
Det finns ett tillfälle som en elbil är fantastiskt ekonomisk. Om du köper en begagnad Nissan Leaf. En sån kan man få för nästan så lite som 150.000kr idag. Säg att man bor i Uppsala och jobbar i Stockholm och har 7mil till jobbet, vilket en Leaf klarar i snabb motorvägsfart även på vintern (om man inte jobbar allt för långt söder om stan) och kan ladda på jobbet, då åker man alltså bil 14mil/dag vilket är cirka 3000mil/år bara till och från jobbet + cirka 500mil utöver det = 3500mil/år. Om man spar 10kr/mil på el jämfört med fossilbil så har man alltså "tjänat in" bilen på drygt 4år! Efter det tjänar man på bilen.ClownenXD skrev:Hej!
Tack på förhand,
Folk pratar ofta om att batterierna inte kommer hålla tillräckligt många mil men det stämmer inte. Det finns massor med elbilar som rullat mellan 10-20k mil och de har bara försämrats cirka 10 procent i sin kapacitet.
Man kan också hyra den kommande Nissan Leaf 30kWh för runt 4000kr/mån för 4000mil/år vilket är inkl. försäkring o vinterhjul osv. Säg att man sen åker 4000mil/år = 330mil/mån = 3300kr så betalar men alltså 700kr/mån för bilen. 

Smittats av Teslas sätt att räkna? Du betalar ju fortfarande 4000 kr/mån, oavsett hur mycket man betalar för bränsle för en förbränningsmotorbil...apkungen skrev:Man kan också hyra den kommande Nissan Leaf 30kWh för runt 4000kr/mån för 4000mil/år vilket är inkl. försäkring o vinterhjul osv. Säg att man sen åker 4000mil/år = 330mil/mån = 3300kr så betalar men alltså 700kr/mån för bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag förstår inte varför det skulle ta 14h att åka. T.o.m. med din beräkning så blir det inte 14h. 7h+9*0,5h = 11,5. När de sista snabbladdarna är på plats kommer det vara mindre än 8mil mellan varje laddare och borde man kunna hålla en snitthastighet på laddningen på 35kW. Om bilen drar 150Wh/km så blir det 100kWh. Minus typ 15kWh eftersom man inte behöver komma fram med samma laddning som man startade med. 85kWh/35kW = 2h 30min plus 5min per laddstopp extra som det tar att åka dit och ut igen = 45minTiborBlomhall skrev:Jag har åkt tur och return Stockholm-Köpenhamn med bilen och måste säga att det gick mycket mer smärtfritt än jag vågat hoppas på. Man håller visserligen 95 km/h för att spara på batterierna, men då kommer man ca 12 mil på motorväg. Tack vare Clever finns det nu (snart, två luckor kvar) snabbladdare med lagom avstånd längs vägen längs hela E4. Resan Stockholm-Köpenhamn som skulle tagit 7 timmar nonstop i en bensinbil och 8 i en Tesla görs på 14 med Leafen (snart, när de två sista snabbladdarna kommit på plats). Man stannar och snabbladdar 9 gånger en knapp halvtimme var på vägen. Själva laddningen är väldigt lik Supercharging i upplevelse -bilen blir oftast färdig innan du på rasten- fast man kommer inte lika långt efteråt förstås. Leaf är absolut ingen långfärdsbil, men det är inte omöjligt att åka längre med den längre. (Vilket det i stort sett var för bara några månader sedan.) Det är CHAdeMO snabbladdarna som framför allt Clever sätter upp som gör långresor möjliga, och de poppar upp en efter en nu.
Totaltid = 7h+2h30min+45min = 10h 15miin borde det ta.
Men jag missar troligen nått?
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 2 gång.
Sant! haha! Borde ha formulerat mig bättre. "Det är som om man skulle ha leasat en fossilbil för 700kr/mån" kanske passar bättre?bylund skrev:Smittats av Teslas sätt att räkna? Du betalar ju fortfarande 4000 kr/mån, oavsett hur mycket man betalar för bränsle för en förbränningsmotorbil...apkungen skrev:Man kan också hyra den kommande Nissan Leaf 30kWh för runt 4000kr/mån för 4000mil/år vilket är inkl. försäkring o vinterhjul osv. Säg att man sen åker 4000mil/år = 330mil/mån = 3300kr så betalar men alltså 700kr/mån för bilen.
- TiborBlomhall
Så går det när jag försöker komma ihåg siffror i huvudet.apkungen skrev:Jag förstår inte varför det skulle ta 14h att åka. T.o.m. med din beräkning så blir det inte 14h. 7h+9*0,5h = 11,5. När de sista snabbladdarna är på plats kommer det vara mindre än 8mil mellan varje laddare och borde man kunna hålla en snitthastighet på laddningen på 35kW. Om bilen drar 150Wh/km så blir det 100kWh. Minus typ 15kWh eftersom man inte behöver komma fram med samma laddning som man startade med. 85kWh/35kW = 2h 30min plus 5min per laddstopp extra som det tar att åka dit och ut igen = 45minTiborBlomhall skrev:Jag har åkt tur och return Stockholm-Köpenhamn med bilen och måste säga att det gick mycket mer smärtfritt än jag vågat hoppas på. Man håller visserligen 95 km/h för att spara på batterierna, men då kommer man ca 12 mil på motorväg. Tack vare Clever finns det nu (snart, två luckor kvar) snabbladdare med lagom avstånd längs vägen längs hela E4. Resan Stockholm-Köpenhamn som skulle tagit 7 timmar nonstop i en bensinbil och 8 i en Tesla görs på 14 med Leafen (snart, när de två sista snabbladdarna kommit på plats). Man stannar och snabbladdar 9 gånger en knapp halvtimme var på vägen. Själva laddningen är väldigt lik Supercharging i upplevelse -bilen blir oftast färdig innan du på rasten- fast man kommer inte lika långt efteråt förstås. Leaf är absolut ingen långfärdsbil, men det är inte omöjligt att åka längre med den längre. (Vilket det i stort sett var för bara några månader sedan.) Det är CHAdeMO snabbladdarna som framför allt Clever sätter upp som gör långresor möjliga, och de poppar upp en efter en nu.
Totaltid = 7h+2h30min+45min = 10h 15miin borde det ta.
Men jag missar troligen nått?

Jag letade upp originalinlägget jag skrev om resan i ett annat forum:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-52598.html#52598
Tiden det tog för mig var 17 timmar på 11 laddare (9 snabba, 2 långsamma). När de två återstående snabbladdarna kommit på plats kan man nog åka på 13 timmar.
Glöm inte att förutom laddtiderna så tar även själva resan mer tid i 95 km/h än i 120+ km/h.
Ett lämpligt och bra skolarbete med aktuellt ämne.
Kostar på mig att bli lite kategorisk.
Eftersom jag lite då och då får frågor från studenter som jobbar med uppsatser, förberedelser inför argumentationer osv osv har jag noterat att det alltid tycks vara ont om tid. Och inte desto mindre, att detta problem är något som skjuts över på den som ska hjälpa till med input. Är det så dålig framförhållning i dagens skolor eller har eleverna för lång uppstarts-sträcka och dröjer med att sätta igång?
Kostar på mig att bli lite kategorisk.
Eftersom jag lite då och då får frågor från studenter som jobbar med uppsatser, förberedelser inför argumentationer osv osv har jag noterat att det alltid tycks vara ont om tid. Och inte desto mindre, att detta problem är något som skjuts över på den som ska hjälpa till med input. Är det så dålig framförhållning i dagens skolor eller har eleverna för lång uppstarts-sträcka och dröjer med att sätta igång?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
För mig (som nyligen pluggade klart högskola) så var det i 9 fall av 10 jag som hade dålig framförhållning, inte skolan.
Om du ska gämföra co2 utsläpp mellan fosilbil o el så glöm då inte utsläppen när man gör och fraktar bensinen
Detta gäller även om du tar upp vätgas.Kalle skrev:Om du ska gämföra co2 utsläpp mellan fosilbil o el så glöm då inte utsläppen när man gör och fraktar bensinen
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Å kalkulere produksjon av batterier eller søk, boring, pumping og raffinering av olje samt distribusjon av olje er vanskelig kalkyle. Og med batterier er det jo slik at råstoffene også må utvinnes, men forskjellen mellom batterier og olje øker når gamle batterier gjenvinnes. Det koster også, men du har ikke samme energiforbruk som ved komplett nyproduksjon.
På sikt er det nok slik at drift på ren strøm blir gunstigere jo flere som bruker det og gjenbruker batterier. Så bedrer seg også batteriteknologien. Men all omstilling krever i omstillingsprosessen mer energi enn det man får ut. Men det regner med er allmenn kunnskap.
Sent from my iPhone using Tapatalk
På sikt er det nok slik at drift på ren strøm blir gunstigere jo flere som bruker det og gjenbruker batterier. Så bedrer seg også batteriteknologien. Men all omstilling krever i omstillingsprosessen mer energi enn det man får ut. Men det regner med er allmenn kunnskap.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
En bra tumregel är att så fort det ska letas siffror för såna bränslen, leta efter siffror som är deklarerade som "well to wheel". Det innebär att man tar hänsyn till alla led inkl utvinning, raffinering, transport etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Yepp, detta blir arbete detta!danni skrev:En bra tumregel är att så fort det ska letas siffror för såna bränslen, leta efter siffror som är deklarerade som "well to wheel". Det innebär att man tar hänsyn till alla led inkl utvinning, raffinering, transport etc.

Model X 90D, Svart interiör, 6 säten
- TiborBlomhall