Elbil eller cykel?

DSC00492

Vilken av de två släpper egentligen ut mer avgaser: elbilisten eller cyklisten? Häng med på lite matematiska uträkningar som kommer skaka om din världsbild:

Om vi börjar vid ”avgasröret”: Tesla Model S släpper -precis som alla andra elbilar- ut 0 gram CO2 per km från avgasröret – den har ju ingen. Cyklisten släpper ut… OK, innan vi fortsätter måste vi fastslå att vi inte pratar om det avgasröret, utan utandningsluften ;-)

Tillbaka till allvaret: en cyklist förbränner ca 600 kcal per timme vid 23 km/h fart. Det blir 26 kcal/km. Fett innehåller 8.8 kcal/gram vilket blir 3 gram fett per km i förbrukning. När kroppen förbränner fettet produceras det sex gånger så mycket koldioxid, dvs vid cykling utandas du 18 gram CO2 per km.

Om vi utgår ifrån att det inte är zombies som kör elbilen måste vi nu även kalkylera in bilförarens egen utandningsluft utsläpp som i vila är 38 gram CO2 per timme. Räknar vi med att bilen åker med 50 km/h fart får vi att en bilförare andas ut 0.8 gram CO2 per km.

I lokala utsläpp vinner alltså elbilisten överlägset med 0.8 gram CO2 per km, mot cyklistens 18 gram/km.

Men om vi räknar in ”långa avgasröret” för elbilarna, utsläppen som skedde när elen genererades då? Hur blir utsläppen då? Kombinerar vi Vattenfalls livscykelanalys med bilens förbrukningssiffror släpper Tesla Model S ut 12 gram CO2 per km om den körs på genomsnittlig svensk elmix. Och så lite som 2,1 gram/km om den körs enbart på vattenkrafts-el. Räknar vi med genomsnittlig europeisk elmix blir utsläppen 96 g/km ute på kontinenten.

Men om vi räknar in utsläppen som skedde när elen genererades måste vi ju även räkna in utsläppen som skedde när cyklistens mat blev till. Precis som med elen blir det olika siffror nu beroende på vad cyklisten har ätit. Framför allt om hen är vegetarian eller inte. Med bränslet oxfilé kan CO2 utsläppen som behövdes för att producera maten bli uppemot 400 gram/km. Med bränslet potatis blir ”produktionsutsläppen” däremot endast 12 gram CO2 per km. Vanlig husmanskost enligt tallriksmodellen hamnar någonstans i mitten, runt 110 gram/km. 110+18=128 gram/km mot Tesla Model S 12.8 gram/km inklusive utsläpp för svensk elmix och bilförarens utandningsluft.

En cyklist släpper alltså ut TIO GÅNGER så mycket koldioxid som en elbil!!!

Nere i Europa släpper cyklisten ut ”bara” 35% mer än en elbilist.

Tittar vi på extremfallen kan en elbilist som kör sin bil på vattenkrafts-el komma ner till 3 gram CO2 per km och en ”oxfilé-cyklist” komma upp i 400 gram CO2 per km. Har du ätit oxfilé och ger dig ut på en cykeltur släpper du ut dubbelt så mycket CO2 än om du skulle kört din elbil på 100% kolkraft!

Kolla nu en gång till på bilden högst uppe: vår Tesla-parad på 20 bilar genom Stockholm (som bilden är tagen från) släppte ut lika mycket CO2 som två cyklister! (Och lät mindre än dem också.) Betänk sen vad som skulle ha hänt om vi alla 50 personer som var med skulle ha cyklat på var sin cykel!

Tänk på det nästa gång du pratar med någon ”miljömarodör” till cyklist! ;-)

 

Edit:
(Med tanke på kontroversen artikeln har skapat måste jag betona att i ovanstående artikel tittade jag enbart på CO2 utsläppen under färd. Att cykla ger naturligtvis massor med andra uppenbara fördelar, såsom motion, välbefinnande, mindre trängsel, etc. Jag förespråkar inte att alla cyklister ska börja åka elbil. Men artikeln kan vara en ögonöppnare till hur lite CO2 en elbil egentligen släpper ut.)

 

Tagged , . Bookmark the permalink.