Jag fastnade för en liten “visste du att?” faktaruta i tidningen Metro häromdagen. Visste du att om du skulle åka med SL isf din bensinbil skulle du spara ca 2 ton CO2 per år? Det fick mig att tänka lite…
En genomsnittlig bensinbil från 2010 släpper ut 160 gram CO2 per km enligt transportstyrelsen. På tusen mil blir det 1600 kg. Lite väl grov avrundning uppåt av SL. Speciellt med tanke på att deras egna transporter är långt ifrån utsläppsfria – alla som någonsin har hamnat bakom en SL-buss kan ju intyga det. Hälften av den uppgivna besparingen är mer trolig.
Men om vi istället räknar på hur mycket CO2 man själv personligen kan spara genom att byta från bensin- till elbil? Som vi såg igår släpper Tesla Model S ut endast 2.1 g/km om den laddas uteslutande med vattenkraft. Det blir 21 kg CO2 på 1000 mil.
Så om vi skulle skriva en faktaruta om Tesla Model S i samma stil som Metros skulle den kunna bli:
VISSTE DU ATT…
…om en person som kör bensinbil 1000 mil per år istället skulle åka Tesla Model S, skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 1.5 ton per år. Det motsvarar 94 varv runt jorden för en resenär i en fullsatt Tesla Model S!
Snyggt Tibor, skicka in den till Metro och se om de trycker den! 🙂
Skulle jag sponsra dem lika mycket som SL så kanske 🙂
Kostnader för annons i Metro. Kan kan starta en fond 🙂
Var Format Hela landet Sthlm GBG Skåne
Insändarsidan 62×63,5 mm 24 860:- 13 240:- 6 191:- 5 429:-
160g/km (0,7l/mil bensin) är väl enligt typ NEDC vilket betyder att det faktiska utsläppet är klart högre då ingen kommer ned i NEDC siffrorna. Lägg därtill de där extrautsläppet för att hämta upp oljan så har nog SL mer eller mindre rätt. Även teslarutan skulle få bättre siffror 🙂
Inte SL, KTH står som ref.
Strålande! Skicka den till Miljöpartiet!
Eller
“…om en person som åker buss 1000 mil per år istället skulle åka Tesla Model S, skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 230 kg per år. Det motsvarar nästan 21 varv runt jorden för en resenär i en fullsatt Tesla Model S!”
Nu är det ju dock så att våra bussar i allt större grad blir eldrivna, igen. 🙂
Massor med innerstadsbussar är numera hybrider, och det lär inte dröja många år innan de alla går 100% på el. Det lönar sig redan idag, men tyvärr tar det som alltid tid för politikerna att inse detta.
Sedan är det också så att oavsett vad en bil drivs med, så tar den upp alldeles för mycket utrymme i staden. Utrymme som behövs för människor.